Kan överhettat Nforce4 chip orsaka HD fel?

Permalänk
Medlem

Kan överhettat Nforce4 chip orsaka HD fel?

Jag har ett udda problem som uppstår väldigt sällan att när jag försöker starta datorn hittar den inte hårddisken, utan jag får boot failure.

Stänger jag då av burken, öppnar locket och ruckar lite på SATA kablarna mm, stänger burken och kör igen så funkar allt precis som vanligt!

En grej jag vet är att fläkten på Nforcechippet har börjat låta illa och jag är orolig för att den kanske kan stannat nån gång.
Men frågan är då ifall nforce chippets blir överhettat, skulle det kunna orsaka diskfel? Eller ligger Nvidias SATA chip i någon annan krets på på moderkortet? (jag har ett MSI Neo4)

... eller är det sannolikt något annat som strular, typ hårddisk eller nätagg? (har en maxtor maxline 3, 7200 varvare med 16MB cache om jag minns rätt, och ett tagan 380w nätagg)

Tacksam för uppslag!

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Om jag inte har fel så ligger styrkretsarna för SATA i nforcechipet och det kan bero på de, men i sånna fall skulle nog det inte fungera alls (att den inte skulle läsa från HDD alls alltså..)
Siliconkontrollern som finns i vissa mobos som i ASUS A8N-SLI DELUXE bland annat står för Raidkontrollern så där kan det nog inte vara fel..
Det kan även bero på nätagget..
Men jag tror att det inte e nforce4 chippet. Jag har själv bytt ut min för den fick prob med att den stannade och lät extremt mycket irriterande.. Bytte ut chipsetfläkten (en nforce4 SLI) mot en Zalman NB47J (passiv) och det fungerar mycket bra obs: byt ut kylpastan man får med mot bra kylpasta.. Läste på ett forum att en kille hade sitt Nforce4 SLI chip utan fläkt fast med kylflänsen som sitter under i 2 veckor utan prob men det är juh klart väldigt riskabelt... Men jag tror inte att ditt nforce4 chip e skadat dock.. Har du möjlighet så prova med ett annat nätagg..
Hoppas det går bra..
kan även vara glapprelaterat..
Kolla på tempen på nordbryggan oxå och skriv hur varm den blir..

Permalänk

hade samma problem förrut.
Efter jag hade Klockat min datorn så krånglade min sata hårddisk.
Det är bara att byta Sata utgång. Det finns 2*2 uttag, testa de andra 2.
Komer inte ihåg vad de olika heter just nu.

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brainstorm

Hoppas det löser sig.

Beror på att två är kopplade till FSB och de andra två är kopplade till PCI och antagligen läåt FSB

Permalänk
Medlem

Ah, det skulle jag förstås ha sagt, men man skäms ju lite över det som Sweclockers medlem: burken är oklockad (förutom att den envisas med en busshastighet på 201 istället för 200)

Och stämmer det där fortfarande med olåst SATA på port 1&2 på Nforce 4 korten? Vet att jag läst om det på Nforce 2 bland annat, men det är fortfarande samma alltså?

Guldfisk: jag hoppas/tror att inte heller att chippet är permanent skadat, men kan det tänkas att om fläkten under en specifik uppstart inte går igång så blir chippet snabbt överhettat och får just då tillfälligt problem med att köra HD:na?
Jag ska byta till en passiv Zalman vid tillfälle, men måste byta kylning på grafikkorten för att ha en chans att få plats: Nforce 4 chippet sitter skitdumt halvsnett bakom pci-e platsen Neo4 korten, och mitt Leadtek 6800 GT har en ganska bamsig kyllösning!

Tack för feedback so far

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag hade Asus version av chippet o då körde ja en vecka o de krångla inte så när jag fick min nya pga. första fläkten brann upp o inga problem me hdd o de o jag körde klockat o en sata disk så borde inte vara det men behöver inte va det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brainstorm

Hoppas det löser sig.

är inte bara att koppla in i dom andra 2. låt säga att han har sata 2. så går det inte på 3-4porten,
utan bara 1-2 som stöder sata2.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
är inte bara att koppla in i dom andra 2. låt säga att han har sata 2. så går det inte på 3-4porten,
utan bara 1-2 som stöder sata2.

Jo men även om man har sata2 så fungerar sata2 diskar på vanliga portar också, fast med lägre överförings hastigehet. Och det var ju inte det han hade problem med.

Permalänk
Medlem

Om jag kopplar min SATA2 HD till en SATA1 kontroller så förlorar jag 0 prestanda om den körs ensam, och 0 i prestanda i raid med 4 andra diskar.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|