Prisvärt & hyfsat Ati-kort

Permalänk
Medlem

Prisvärt & hyfsat Ati-kort

Alltså jag veet hur hatade såna här trådar är, men jag har inte haft någon koll på de senaste generationerna grafikkort och jag behöver snabbhjälp plzthx. Min bror ska iaf köpa en duglig speldator, med ett grafikkort på omkring 2000, inget klockande. Ati verkar ligga i underläge, men min bror spelar nog mest ati-vänliga spel (mest HL2) så jag antar att det är ati som gäller iallafall. Några tips?

Permalänk

AGP eller PCI-E?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Om du har PCIe ska du iaf ha ett Connect3D X800GTO
Går att flasha om de till 16 pipes och sen klockar man upp det så har du ett X800XT PE.

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Medlem

Oj, sorry, glömde det. Ett pci-e alltså. Kollade runt lite, och det verkar ju som att x800GTO är det närmaste. Men är det ett dugligt kort även om det är oklockat (min bror är inte mycket till klockare)?

Permalänk

Nästa grafikkortet som är bättre från början än X800gto kostar uppemot 2800 så det är bäst i sin prisklass.

Permalänk

Det är nog den prisvärdaste PCI-E kort under 2000kr. Prestandan ligger nånstan mellan 6800 och X800XL/6800GT.

Man kan öppna pipes och klocka som sakt till en X800XT. Det går bara med Connect3D X800GTO. Man kanske inte klockar och öppna pipes nu, men sen om prestandan blir lite efter så kan man göra modde.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Yes, när det inte är så mycket och ha så kan man börja experimentera.
Tack för alla svar!

Permalänk

du behöver ju inte klocka och hålla på. Men öppna till 16 pipes är något du gör en gång, och sen märker du inte av något (förutom att prestandan ökar dvs). Så det bör du göra iaf