Missad leverans från ikea...

Permalänk

Missad leverans från ikea...

Hej, min mor beställde några grejjer från ikea. Dom skulle levereras som hempaket och dom ringde mig igår och frågade ifall det gick bra ifall dom kom på förmiddagen (Tisdag 9-12).
Det gick ju bra för att jag skulle vara hemma hela dagen, men saken är den att jag råkade sova lite länge. Så när morsan kom hem 13:00 hade dom tydligen varit förbi oss.
Dom hade lämnat en lapp med ett nummer till ikea, min mor ringer dit och säger att vi missat leveransen. Då säger dom på ikea att det blir en extra fraktavgift på lika mkt som den första för att dom ska leverera paketet igen(750:-).
Kan det verkligen vara möjligt att fraktbolaget har skickat tillbaks paketet? Eller är det bara dom som är dum i huvudet och tar ut extra avgifter??
Jag förstår inte riktigt varför dom ska ta ut en extra fraktpaket, paketet ligger väl ändå hos poståkeriet i luleå tills dom har hört någonting från kunden eller ikea?!?

Ska ringa ikea, poståkeriet och KO och höra vad som gäller för jag hittar då ingenting om detta i ikeas allmänna villkor.

Mvh Joakim

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

När du/ni gör en beställning så accepterar du/ni deras avtalsvillkor, i dessa regleras hur det ligger till med postleveranser.

Det är mycket möjligt att Ikea tar ut en administrativ avgift och en fraktkostnad som uppgår till samma kostnad som en normal leverans, det är inget konstigt.

En frakt är ju leverans från A till B, i detta fall fram till er dörr, dit har dom varit och ni underlät er del i avtalet, att ta emot varorna.
Således får en ny frakt anordnas drån A till B och således har Ikea sin fulla rätt att ta ut en fraktavgift.

Sen om kostnaden är relevant eller inte, det är en bra fråga. Men jag är till 99% säker att ni kommer få betala den om ni vill få ut era varor.
Skulle ni däremot välja att inte plocka ut varorna blir ni troligen debiterade för frakt från A -> B samt A tillbaka till lagret.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

kan man hävda att man var hemma och att man inte har hört någonting? Jag har rummet vid dörren och jag vaknar ALLTID ifall nån knackar eller dyl.
Är det inte fraktbolagets fel ifall dom inte har knackat så att man hör eller om dom har knackat på fel dörr osv? Man kan ju inte stå utomhus och vänta på grejjerna i 3 timmar i kylan.

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandpappa2002
kan man hävda att man var hemma och att man inte har hört någonting? Jag har rummet vid dörren och jag vaknar ALLTID ifall nån knackar eller dyl.
Är det inte fraktbolagets fel ifall dom inte har knackat så att man hör eller om dom har knackat på fel dörr osv? Man kan ju inte stå utomhus och vänta på grejjerna i 3 timmar i kylan.

Visst kan du hävda det, men om du även ska säga att du låg och sov så tror jag inte att de godtar "jag vaknar ALLTID ifall någon knackar eller dyl." som förklaring. Det finns inte möjlighet för er att ta er till poståkeriet och hämta försändelsen själva? (iofs, det är från ikea, kan ju vara ett gigantiskt paket.)

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

Pratade med morsan och ikea idag, det finns inget att göra åt saken och morsan tog på sig skulden för det
Eftersom att vi inte har stoppat in en dörrklocka än eller har uppstoppat namn på dörren.
Man måste tydligen berätta det till dom annars blir det som för oss Tror inte dom visste vars dom skulle knacka
Men då har man ju lärt sig en läxa till nästa gång iaf

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Geeks
SweClockers

Inte datorrelaterat.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015