G71 med 32 pipes?

Permalänk
Melding Plague

G71 med 32 pipes?

<font style="font-size: 10pt"><b>G71 med 32 pipes?</b></font> <small class="small">fredag 9 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net" target="_blank" >The Inquirer</a> låter meddela att Nividas nästa chipp G71 kommer bjuda på mycket gott för hårdvaruentusiasten.<br /><br />Inte nog med att Nvidia:s 7800 GTX 512MB kom, såg och segrade, vi kan nu även förvänta oss att Nvidias nästa stora släpp kommer vara lika enormt. Kortet ska tydligen ha en kärna klockad till runt 700 MHz och minnen runt 1700 MHz. Till detta kommer då 32 pixel pipelines och ett okänt antal vertex pipes. Chippet ska även tillverkas med en 90 nanometers-tillverkningsteknik, vilket gör att det kommer vara det första stora kortet från företaget baserat på en så liten tillverkningsteknik. Kortet ska även dyka upp i början på februari.<br /><br />Säga vad man vill om dessa "rykten" men vi får se inom en väldigt snar framtid.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28227" target="_blank" >The Inquirer.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mo-Mo-Mo-Mo-Mo-Mo-Mo-Mo-MONSTERKILL... KILL... KILL...

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Nice! Kommer bli väldigt intressant att se detta

Permalänk
Medlem

Verkar onekligen smaskigt. Vi får väl se hur bra det blir i verkligheten

EDIT: Klockren kommentar MSPAINT

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
Mo-Mo-Mo-Mo-Mo-Mo-Mo-Mo-MONSTERKILL... KILL... KILL...

lol haha... huvet på spiken...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

men herregud, jag som nyligen skulle skaffa mig ett 7800GTX.. Nu blir man sugen på att vänta..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Muhhhaaa.... Nvidia for teh win

Permalänk
Medlem

Hmm... om man nu ska leka UT 04:

HOLY SHIT!!! IT... it.... it....

EDIT: inte alls lika kul som MSPAINT men va fan, ville se om det gick att mjölka skämtet lite

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd

Mer än dubbelt så snabb core som 7800GTX med andra ord. Och med snabbare minnen. Ser fint ut.
Fast personligen gillar jag det ATI pysslar med. Sägs att R580 bara ska ha 16 pipes... Men kommer prestera riktigt fint ändå. Det öppnar upp för ännu högre hastigheter i framtiden från båda förestagen om dom blir effektivare per pipe.

Permalänk
Medlem

Någon som vill sätta en slant på att detta kommer kör över motsvarande kort från ATi ?

Permalänk
Medlem

jag vill först ha officiella speccs från både nVidia o ati innan jag satsar nåra pengar ^^

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Någon som vill sätta en slant på att detta kommer kör över motsvarande kort från ATi ?

Njae, beror på Om det stämmer att ATI har utvecklat R580 lika länge som det ryktas om och att man inte ska ha haft lika många problem som med R520 så kan nog ATI "Be on to something" Men jag håller ändå på nVidia som vanligt och tog dessa uppgifter med glädje Ska nog dock ändå vänta ut G80 samt lite smaskiga prcessorer från AMD som båda ska komma under sommaren 2006...

Permalänk

Altså detta börjar ju bli löjligt. Nvidia pumpar ut nya superkort med helt otrolig prestanda en gång i veckan. Det ena värre än det andra i kvadrat. Vad som var high-end för 800$ igår är en vecka senare inte high-end längre. Kommer man inte stöta på någon gräns när man inte kan göra korten bättre?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Någon som vill sätta en slant på att detta kommer kör över motsvarande kort från ATi ?

Fanboy!
Vi vet ingenting om R580s prestanda. Det ryktas om allt från 16 till 48 pipes.
Men bar för att en liten bugg fördröjde ATI så suger dom plötsligt eller?
Atis X800-serie var riktigt bra ju, inget kort klådde ju X850 XT PE Deluxe mumbo jumbo vad jag vet.
Och innan dess var det ATIs 9X00 mot nVidia 5X00 och 4X00. Vilket ATI ledde på. Och X1800XT presterar ju inte så dåligt egentligen.

En enda bugg och alla säger att ATI alltid varit skit och suger och allt möjligt.
Sedans ATI släppte sin 9X00 serie så har dom faktiskt varit ledande prestandamässigt större delen av tiden.

Tycker det skulle vara kul om det blev riktigt jämt. Möjligtvis med en liten fördel till ATI så dom slipper allt skitsnack om dom...

Personligen bryr jag mig inte vad som står på kortet i min dator. Mina huvudriggar har haft fler nVidia kort än ATI-kort till och med. Båda har sina fördelar. Tycker dock ATIs namngivningar och horder av förvirrande kort är lite fult marknadstrick. Men det hindrar ju inte mig när det gäller val av kort eftersom jag läser på.

Permalänk
Medlem

Wow, imponerande. Dock, att hoppas på att ATI lanserar ett SÄMRE kort verkar ju minst sagt helkorkat.

Permalänk

Vore ju bara trevligt om ATI lanserar ett monsterkort så nvidia spottar ut ännu värre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fanboy!
Vi vet ingenting om R580s prestanda. Det ryktas om allt från 16 till 48 pipes.
Men bar för att en liten bugg fördröjde ATI så suger dom plötsligt eller?
Atis X800-serie var riktigt bra ju, inget kort klådde ju X850 XT PE Deluxe mumbo jumbo vad jag vet.
Och innan dess var det ATIs 9X00 mot nVidia 5X00 och 4X00. Vilket ATI ledde på. Och X1800XT presterar ju inte så dåligt egentligen.

En enda bugg och alla säger att ATI alltid varit skit och suger och allt möjligt.
Sedans ATI släppte sin 9X00 serie så har dom faktiskt varit ledande prestandamässigt större delen av tiden.

Tycker det skulle vara kul om det blev riktigt jämt. Möjligtvis med en liten fördel till ATI så dom slipper allt skitsnack om dom...

Personligen bryr jag mig inte vad som står på kortet i min dator. Mina huvudriggar har haft fler nVidia kort än ATI-kort till och med. Båda har sina fördelar. Tycker dock ATIs namngivningar och horder av förvirrande kort är lite fult marknadstrick. Men det hindrar ju inte mig när det gäller val av kort eftersom jag läser på.

Ska vi tala fanboy mentalitet så är du rätt hög upp på listan du med lilla gubben. Du, No.21 o några fler är dom mest Nvidia negativa användarna på detta forumet. Se dig själv i speglen som dom brukar säga.

Jag har nog aldrig sagt att ATi suger. Däremot har jag nog vid upprepade tillfällen i år sagt att Nvidia är mycket bättre. Vilket dom också är. Eller tänker du påstå att ATi har haft något direkt att sätta i mot GTX-serien förrän den sista månaden?

Nej, XT1800XT presterar inte dåligt. Men 7800GTX 512 presterar bättre. Mellan 7-20% på medparten av testerna på majoriten av testsidorna.

And just on a personalnote. Samma här. Har haft flertalet ATi kort i min riggar med... sitter fortfarande en 9800Pro i min mediamaskin och ett 9700 i min laptop.

Permalänk
Medlem

kan snart inte motstå pci-e längre men fanken man måste ju ha en 100% klockad amd fx57 för att ens kunna utnyttja någe =/

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

PCIe e fint mantus Join the dark side of the force and your training will be complete ... Nackdelen är att de inte kommer släppa några direkta "high-end" kort mer till agp.. så till sist har du inte mycket til val

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ska vi tala fanboy mentalitet så är du rätt hög upp på listan du med lilla gubben. Du, No.21 o några fler är dom mest Nvidia negativa användarna på detta forumet. Se dig själv i speglen som dom brukar säga.

Jag har nog aldrig sagt att ATi suger. Däremot har jag nog vid upprepade tillfällen i år sagt att Nvidia är mycket bättre. Vilket dom också är. Eller tänker du påstå att ATi har haft något direkt att sätta i mot GTX-serien förrän den sista månaden?

Vore idiotiskt att påstå att det gått bra för ATI i år. Men ditt uttalande om framtiden är i stil med MrTT och Sledge(alphaCPU) när dom pratar processorer. Sånna uttalanden är defintivt fanboy-snack när man inte har en aning om specifikationerna.
Men var är det jag yttrar mig så nVidia-fientligt? Vill gärna att du hittar det.
Skulle jag köpa nytt kort idag skulle det bli nVidia. Skulle jag köpa nytt för ett år sedan skulle jag köpa nVidia, trots att ATI var snabbare med sina highend-kort. Faktum är att alla datorer jag byggt de senaste 2 åren har varit nvidia-kort.
Är som sagt väldigt sugen på att se vart jag dissar nVidia. Allra helst där jag profilerar mig som en av dom värsta ATI-fanboysen på forumet. Det låter speciellt.

Som företag tycker jag bättre om nVidia än ATI. Då ATI försöker vilseleda kunder. Den enda tiden då jag tyckt sämre om nVidia än ATI var när nVidia fuskade och krånglade som mest, alltså 5X00 tiden. Annars har jag alltid tyckt bättre om nVidia, och gör det nu med.

Men jag kan likförbannat tycka att det är kul att ATI går en annan väg än nVidia eftersom dom då kommer göra olika tekniska vinningar som nVidia kan kombinera med sina egna sedan och då boosta hela grafikmarknaden.
Och jag försöker inte heller misstolka deras uttalanden. Folk älskar ju att försöka utläsa saker i ATis uttalanden som inte står där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Mer än dubbelt så snabb core som 7800GTX med andra ord. Och med snabbare minnen. Ser fint ut.
Fast personligen gillar jag det ATI pysslar med. Sägs att R580 bara ska ha 16 pipes... Men kommer prestera riktigt fint ändå. Det öppnar upp för ännu högre hastigheter i framtiden från båda förestagen om dom blir effektivare per pipe.

om deras R580 serie kmr ha 16 pipes bara kan dom verkligen kasta sig själva i sjön. jag tror inte att 16 pipes är så mycket att hänga i julgranen mycket längre med än vad dom har kommit med X1800XT korten. dom e tvugna att höja sina pipes nu och köra på lite extra klock om dom ska kunna hänga med. X1800Xt är bra och presterar bra men tyvärr så kom lanseringen för sent vilket gjorde att dom loosade den tiden. nu e dm på G men fortfarande svårt att få tag på korten. och om nu detta stämmer att Nvidia släpper sitt 3dje monster kort i februari ja då får ATI börja jobba på lite

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
om deras R580 serie kmr ha 16 pipes bara kan dom verkligen kasta sig själva i sjön. jag tror inte att 16 pipes är så mycket att hänga i julgranen mycket längre med än vad dom har kommit med X1800XT korten. dom e tvugna att höja sina pipes nu och köra på lite extra klock om dom ska kunna hänga med. X1800Xt är bra och presterar bra men tyvärr så kom lanseringen för sent vilket gjorde att dom loosade den tiden. nu e dm på G men fortfarande svårt att få tag på korten. och om nu detta stämmer att Nvidia släpper sitt 3dje monster kort i februari ja då får ATI börja jobba på lite

Skulle dom köra på 16 pipes skulle dom ändå klara 32+ instruktioner per klock. Alltså vara lika kraftfulla som 32pipes eller mer med lite tur. Jag tycker det är helt möjligt. Men har dom bara 16 pipes så kommer dom på sin höjd bli jämnbra med G71 tror jag, antagligen lite sämre. Men jag tror inte dom kommer ligga på X1800-nivå. Dom kommer nog ligga en bra bit över det. Får se hur många pipes den har.

Permalänk

ja sant. vi får se ska bli intressant. det är nu det börjar gbli skoj på Gkorts marknaden :D. ska kolla på Oz nu Gnite!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Var det inte bara några dagar sen det snackades om G71, och då skulle det lanseras i April nån gång!?

Själv så har jag lite svårt att tro på 32pipes, känns som det är nog med att sänka tillverkningsprocessen, att dessutom öka antalet pipes, nja, jag vet inte jag. Personligen tror jag det blir först till G80.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Suck, när ska folk lära sig att ignorera The Inquirers grundlösa spekulationer.

Permalänk
Medlem

Jag som inte hunnit få råd med nåt nytt sen mitt GF4 4400..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Altså detta börjar ju bli löjligt. Nvidia pumpar ut nya superkort med helt otrolig prestanda en gång i veckan. Det ena värre än det andra i kvadrat. Vad som var high-end för 800$ igår är en vecka senare inte high-end längre. Kommer man inte stöta på någon gräns när man inte kan göra korten bättre?

Jag håller med.
det var ju inte länge sen 512mb:tarna släpptes.
Är lite trött på att köpa ett high-end kort när det är gammalt minuten efter.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Tycker också det går lite för fort. Korten håller inte länge som tidigare. X800XL som man köpte för inte så jättelänge sedan kommer snart bli rena budgetkortet. Första kvartalet nästa år skulle vi få se uppdatterade kretsar från nuvarande generationen men tydligen kommer prestandaskillnaden vara ganska mycket större än den egntligen var i de tidigare "updatteringarna". Detta gäller nog både Ati och Nvidia och gör att folk som nyss köpt dyra kort lär bli besvikna på hur snabbt läget förändras.

Angående det dumma Fanboy snacket. Lägg av! Det börjar bli rikitigt löjligt nu. Så fort man säger att ena kortet är bättre än det andra så stämplas man som fanboy. Alla riktiga fanboys syns direkt då de skiter i det andra märket helt och hållet oavsett hur den presterar eller/och har bra pris/presdanda förhållande.

Permalänk

Jag är inget fanboy, men Nvidia är bättre. Bättre stabilitet, mendans ATI kan dröja flera månader med att fixa buggar i sina drivisar. Så har jag upplevt det hela iafl.

Men det hindrar inte mig från att kanske köpa ett x850xt AGP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Tycker också det går lite för fort. Korten håller inte länge som tidigare. X800XL som man köpte för inte så jättelänge sedan kommer snart bli rena budgetkortet. Första kvartalet nästa år skulle vi få se uppdatterade kretsar från nuvarande generationen men tydligen kommer prestandaskillnaden vara ganska mycket större än den egntligen var i de tidigare "updatteringarna". Detta gäller nog både Ati och Nvidia och gör att folk som nyss köpt dyra kort lär bli besvikna på hur snabbt läget förändras.

Angående det dumma Fanboy snacket. Lägg av! Det börjar bli rikitigt löjligt nu. Så fort man säger att ena kortet är bättre än det andra så stämplas man som fanboy. Alla riktiga fanboys syns direkt då de skiter i det andra märket helt och hållet oavsett hur den presterar eller/och har bra pris/presdanda förhållande.

Precis det är fan så man börjar få prestanda-ångest på ett 2 månader gammalt kort, mitt x850pe... :'(

Visa signatur

"Fat people are harder to kidnap"