Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elmer7:

Skulle vara suveränt med fri frakt med sweclockers på komplett då frakten är fruktansvärd hög...

Vilken frakt menar du? Komplett sänkte för inte så längesen fraktkostnaderna för privatkunder kraftigt och kan numera anses subventionerade, dvs under vad den egentliga kostnaden är. Något jag egentligen tycker är osunt. Hur man som kund hos Komplett kan klaga på det förstår jag inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

hur är era rutiner Komplett?

Hej Komplett,

jag har en fråga angående era rutiner.

Fredagen den 20 juli kl 19:57 så gick jag in på er hemsida och beställde en Komplett Gamer Premium dator för ca 14.000:-. Under lördagen och söndagen googlade jag på grafikkortet som skulle ingå i paketet och såg då att det inte var kompatibelt med de 3d program jag använder, så följande måndag morgon (stängt under helgen) kl 9:00 så ringer jag er kundtjänst och ska avbeställa paketet. Eftersom jag var så snabb att avbeställa så sa "A" på kundtjänst att det inte var några problem att avbeställa för inget hade gått till packen av det jag beställt. Jag frågade honom om jag kunde få ett bekräfelsemail på att paketet var avbokat, men det gick tyvärr inte att maila (?), dock bad "A" mig att logga in på Kompletts hemsida och mycket riktigt, där stod det order canceled. Han, "A", sa även att han skulle hålla ett extra öga på att det skulle vara avbokat. Jag frågade honom även om allt var grönt och att jag inte skulle behöva betala några som helst avgifter och han sa att jag inte skulle behöva betala nåt.

Fint, tänkte jag och gick in på en konkurrerande sida och beställde samtliga delar löst, dock utan det grafikkortet. Jag loggade även in under tisdagen och såg att ordern fortfarande var canceled på mitt konto hos Komplett, så allt kändes frid o fröjd. Men under onsdagen när jag loggar in så ser jag att helt plötsligt är ordern aktiv igen, och nu står det "släppts för plock".

Jag ringer upp kundtjänst och får prata med en ny person, kallar henne "B". Jag förklarar läget och berättar att "A" har avbokat min order och "A" har lovat att hålla ett extra öga på min order. "B" ber mig vänta i luren och går o frågar "A". Hon kommer tillbaks och bekräftar det jag säger och säger att "A" hade till o med en lapp på sin skärm om att han skulle hålla ett öga på min order så att den var avbokad. "B" kunde inte förstå hur det här kunde ske, men lovade att jag inte skulle stå för några kostnader.

- Ok, bra att jag ringde så snabbt då jag såg att ordern var "släppt för plock" och att ni inte har hunnit bygga datorn. Jag förutsätter att ni avbryter ordern nu och inte börjar bygga och inte skickar datorn, sa jag.
- Nej, tyvärr, vi kan inte avbryta den här ordern, utan vi måste påbygga datorbygget och skicka datorn till dig och så får du vägra försändelsen så kommer den automatiskt tillbaks till oss (?)

"B" bad om ursäkt för att det strulat så här, men lovade att jag inte ska behöva stå för några kostnader.

Två dagar senare, på fredagen den 27, får jag ett nytt mail från Komplett att nu har de byggt klart datorn och ska nu skicka iväg den till mig. Ett par timmar senare kommer det en faktura på hela beloppet och datumet den ska betalas är 10 augusti. Jag ringer tillbaks till kundtjänst och får prata med ytterligare en person, kallar henne "C". Jag förklarar läget och frågar om hon kan makulera fakturan, med tanke på att det är kort datum och eftersom det är Komplett som har rört ihop allt. Jag påpekar också att posten har inte varit i kontakt med mig och när de väl gör det så är jag kanske inte hemma.
Ligger det då en avi i min brevlåda så har jag fått rådet från Komplett att jag inte ska hämta ut datorn. Den kommer då ligga på utlämingsplatsen i två veckor och under den tiden hinner förfallodatumet på fakturan passera, därav ber jag "C" att på något sätt makulera fakturan då jag ändå inte kommer plocka ut datorn.

- Nej, det kan vi tyvärr inte göra, du får logga in på Klarna.se och begära uppskov på tio dagar, svarar "C".

Nu till mina frågor:

Hur kommer det sig att ni inte kan avbryta ordern i första läget -INNAN- ni bygger ihop datorn? Jag menar, det är ju resurs slöseri att först bygga ihop en avbeställd dator och sedan skicka iväg den, för att sedan bli automatiskt returnerad till er.? Helst när det, som i det här fallet, är ni som har gjort felet och får stå för alla kostnader? Hur säkerställer ni att det här inte händer igen, hur kan ni förbättra era rutiner? Jag har googlat runt lite på just det här ämnet och har sett att flera har råkat ut för samma sak hos er på Komplett, de har avbeställt en vara men likväl har ni skickat iväg varorna.

Varför ska jag behöva lägga ner tid på att kontakta Klarna och begära uppskov på fakturan? Jag har gjort allting rätt, borde det inte ligga på ert ansvar, eftersom ni har gjort felet från första början?

Jag har muntligen blivit lovad av "A", "B" och "C" att jag inte ska behöva stå för några som helst kostnader, varken frakt, avgift för ej uthämtad vara, ej heller någon ihop plockningsavgift av datorn. Kan jag få det skriftligen utav er här så vore jag tacksam, bara för att vara på den säkra sidan?

Ps. Kundtjänst personalen har jag skrivit ut som "A", "B" och "C", men jag har givetvis namnen på dem, tyckte bara det var onödigt att publicera dem i det här läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronken3:

Det förstår väl jag också? Nu talade vi dock om en kabel. Det finns inga HDMI 1.4-kablar. Ändå ska tydligen den här kabeln vara "1,4 certifierad". Läste du överhuvudtaget inlägget du svarar på? Gör det innan du svarar näste gång.

Om du verkligen inte förstod: För HDMI 1.4 används fortfarande kablar av typerna HDMI Category 1 (HDMI Standard, certifierad för 74,25 MHz) eller HDMI Category 2 (HDMI High Speed, certifierad för 340 MHz). Kablarna bryr sig inte om vilket protokol eller vilken HDMI-version du använder. De är bara specade för olika bandbreddskrav. Högre upplösningar kräver högre bandbredd, men HDMI 1.4 gör det inte. Om du inte tänkt köra mer än 720p60/8-bit duger HDMI Standard gott för HDMI 1.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Välkommen till verkligheten.

Ingen kan i längden överleva på de minimala marginaler som för närvarande finns på vanlig hårdvara som grafikkort, moderkort och minnen som några exempel. Sedan relativt lång tid tillbaka är det stora påslag på bl a kablar, och en nödvändig del av hur nuvarande affärsmodell ser ut. Datorfirmorna måste tjäna pengar någonstans och så länge alla prisjagar komponenter kommer de firmor som vill överleva någon längre stund, att hitta sätt att förbättra marginalerna. Kablar är ett sådant sätt.

Även de som har väldigt låga priser på kablar lägger ändå på minst 200-300%, men eftersom kablar är så pass billiga blir det ändå inga stora summor i vinst.

Dold text

Jag tycker inte att priset 499 kr (inkl. moms) på den "billiga" kabeln var särskilt lågt.

Ni hade nyligen en nyhet om att EU utreder riggade priser på optiska enheter och eftersom även "arbetsstationer och servrar" påverkats rör det sig knappast uteslutande om Blu-Ray-brännare. Kompletts billigaste DVD-brännare Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S kostar t.ex. 195 kr. Ändå utreds "riggade priser" på optiska enheter. Vad är då inte det här?

Optiska enheter för 199 kr = SweClockers: "EU utreder riggade priser" och "anses bolagen vara skyldiga hör brottet till de allvarligare i EU:s konkurrenslagstiftning".

HDMI-kabel (en kabel bara, det är allt!) för 499 kr (inkl. moms) = SweClockers moderatorer: "välkommen till verkligheten"?

Huh?

499 kr (mot slutkund) är inte ett tuggummi direkt. (Jag förstår också att relativt större marginaler krävs på krimskrams för att det ska vara värt hanteringen, men i det här fallet innebär det ett påslag på flera hundra och att kunden får betala en femhundring.)

Skrivet av SUMITOMO:

Skulle säga att 75% är en relativt låg marginal på kablar.
400-500% är inte ovanligt.

En marginal kan aldrig vara över 100%. Ett påslag på 400% ger en marginal på 80%.

Nytt pris = 100% + 400% = 500%
Marginal = (Påslag) / (Nytt pris) = 400% / 500% = 4 / 5 = 0,8 = 80%

Deras påslag kan mycket väl vara 400-500%, som jag skrev i inlägget är allt jag vet att påslaget ligger på minst 300%, alltså ett golv. Taket är okänt. Återigen, detta för en "budget"-produkt för en femhundring.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av dk_:

Varför ska det vara så jobbigt att beställa en "Komplett PC"? Denna gång fick det bli en konkurrent.

Först och främst är det för många "Komplett PCs" att välja mellan! Sedan så är man tvungen att beställa SSD om man väljer en högpresterande Komplett PC - annars får man beställa någon billig low budget Komplett PC med dålig CPU och GPU. Om man lyckas hitta en dator där man inte är tvungen att välja SSD så är man istället tvungen att välja OS. Vidare så finns det inte så många val att göra t.ex. vid skärm, hårddisk, grafikkort etc.

Tycker det är dags att ni verkligen fräschar upp Komplett PC om ni vill ha kunder...

Hej!

Tråkigt att du inte är nöjd med vår konfigurator. Vi har många olika modeller att välja på för att matcha olika behov. A står för AMD och I för intel, följt av en siffra. Ju högre desto bättre dator. Datorerna är anpassade efter vad våra kunder efterfrågar och nästan alla som vill ha en premiumdator vill ha en SSD, därför ligger den med. Dessutom är konfigurationerna anpassade för att fungera ihop (vi testar allt) så därför finns inte alla val på alla datorer. Vill du göra en "specialare" kan du helt enkelt ringa in så kollar vi om det går att göra och löser det åt dig. Vill du bara plocka bort en SSD skall det inte vara något problem.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av krolichka:

Hej Komplett,

jag har en fråga angående era rutiner.

Fredagen den 20 juli kl 19:57 så gick jag in på er hemsida och beställde en Komplett Gamer Premium dator för ca 14.000:-. Under lördagen och söndagen googlade jag på grafikkortet som skulle ingå i paketet och såg då att det inte var kompatibelt med de 3d program jag använder, så följande måndag morgon (stängt under helgen) kl 9:00 så ringer jag er kundtjänst och ska avbeställa paketet. Eftersom jag var så snabb att avbeställa så sa "A" på kundtjänst att det inte var några problem att avbeställa för inget hade gått till packen av det jag beställt. Jag frågade honom om jag kunde få ett bekräfelsemail på att paketet var avbokat, men det gick tyvärr inte att maila (?), dock bad "A" mig att logga in på Kompletts hemsida och mycket riktigt, där stod det order canceled. Han, "A", sa även att han skulle hålla ett extra öga på att det skulle vara avbokat. Jag frågade honom även om allt var grönt och att jag inte skulle behöva betala några som helst avgifter och han sa att jag inte skulle behöva betala nåt.

Fint, tänkte jag och gick in på en konkurrerande sida och beställde samtliga delar löst, dock utan det grafikkortet. Jag loggade även in under tisdagen och såg att ordern fortfarande var canceled på mitt konto hos Komplett, så allt kändes frid o fröjd. Men under onsdagen när jag loggar in så ser jag att helt plötsligt är ordern aktiv igen, och nu står det "släppts för plock".

Jag ringer upp kundtjänst och får prata med en ny person, kallar henne "B". Jag förklarar läget och berättar att "A" har avbokat min order och "A" har lovat att hålla ett extra öga på min order. "B" ber mig vänta i luren och går o frågar "A". Hon kommer tillbaks och bekräftar det jag säger och säger att "A" hade till o med en lapp på sin skärm om att han skulle hålla ett öga på min order så att den var avbokad. "B" kunde inte förstå hur det här kunde ske, men lovade att jag inte skulle stå för några kostnader.

- Ok, bra att jag ringde så snabbt då jag såg att ordern var "släppt för plock" och att ni inte har hunnit bygga datorn. Jag förutsätter att ni avbryter ordern nu och inte börjar bygga och inte skickar datorn, sa jag.
- Nej, tyvärr, vi kan inte avbryta den här ordern, utan vi måste påbygga datorbygget och skicka datorn till dig och så får du vägra försändelsen så kommer den automatiskt tillbaks till oss (?)

"B" bad om ursäkt för att det strulat så här, men lovade att jag inte ska behöva stå för några kostnader.

Två dagar senare, på fredagen den 27, får jag ett nytt mail från Komplett att nu har de byggt klart datorn och ska nu skicka iväg den till mig. Ett par timmar senare kommer det en faktura på hela beloppet och datumet den ska betalas är 10 augusti. Jag ringer tillbaks till kundtjänst och får prata med ytterligare en person, kallar henne "C". Jag förklarar läget och frågar om hon kan makulera fakturan, med tanke på att det är kort datum och eftersom det är Komplett som har rört ihop allt. Jag påpekar också att posten har inte varit i kontakt med mig och när de väl gör det så är jag kanske inte hemma.
Ligger det då en avi i min brevlåda så har jag fått rådet från Komplett att jag inte ska hämta ut datorn. Den kommer då ligga på utlämingsplatsen i två veckor och under den tiden hinner förfallodatumet på fakturan passera, därav ber jag "C" att på något sätt makulera fakturan då jag ändå inte kommer plocka ut datorn.

- Nej, det kan vi tyvärr inte göra, du får logga in på Klarna.se och begära uppskov på tio dagar, svarar "C".

Nu till mina frågor:

Hur kommer det sig att ni inte kan avbryta ordern i första läget -INNAN- ni bygger ihop datorn? Jag menar, det är ju resurs slöseri att först bygga ihop en avbeställd dator och sedan skicka iväg den, för att sedan bli automatiskt returnerad till er.? Helst när det, som i det här fallet, är ni som har gjort felet och får stå för alla kostnader? Hur säkerställer ni att det här inte händer igen, hur kan ni förbättra era rutiner? Jag har googlat runt lite på just det här ämnet och har sett att flera har råkat ut för samma sak hos er på Komplett, de har avbeställt en vara men likväl har ni skickat iväg varorna.

Varför ska jag behöva lägga ner tid på att kontakta Klarna och begära uppskov på fakturan? Jag har gjort allting rätt, borde det inte ligga på ert ansvar, eftersom ni har gjort felet från första början?

Jag har muntligen blivit lovad av "A", "B" och "C" att jag inte ska behöva stå för några som helst kostnader, varken frakt, avgift för ej uthämtad vara, ej heller någon ihop plockningsavgift av datorn. Kan jag få det skriftligen utav er här så vore jag tacksam, bara för att vara på den säkra sidan?

Ps. Kundtjänst personalen har jag skrivit ut som "A", "B" och "C", men jag har givetvis namnen på dem, tyckte bara det var onödigt att publicera dem i det här läget.

Hej!

Det var ju ingen rolig historia alls. Det finns en bugg i vårt system som gör att ibland blir avbokade Komplett PC-order aktiva igen. Vi jobbar på att lösa det, men det händer tyvärr ibland.

Givetvis skall du inte behöva kontakta Klarna för att makulera fakturan. Om du skriver ditt ordernummer så ber jag en teamleader på kundtjänst kika på detta direkt och kontakta dig. Jag får skylla på att vi har en del sommarjobbare nu under semestern som förmodligen inte lärt sig alla rutiner. Det är den enda anledningen jag kan komma på till varför du fått de konstiga svaret att du skall fixa Klarna själv.

Visa signatur

Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Elmer7:

Skulle vara suveränt med fri frakt med sweclockers på komplett då frakten är fruktansvärd hög...

Hej!

Som Multiman skriver så sänkte vi våra frakter vid årsskiftet, ett postpaket kostar från 59 kr vilket vi tycker är mycket rimligt. Att erbjuda helt fri frakt är inte aktuellt just nu, vi tycker det är mer rättvist mot alla kunder om alla betalar sin egen frakt. Annars får man ju slå ut fraktkostnaden genom högre priser och det känns ju inte helt ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Jag får skylla på att vi har en del sommarjobbare nu under semestern som förmodligen inte lärt sig alla rutiner. Det är den enda anledningen jag kan komma på till varför du fått de konstiga svaret att du skall fixa Klarna själv.

Då får ni väl utbilda dom under en längre tid INNAN semestern kommer helt enkelt!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av grizzly666:

Då får ni väl utbilda dom under en längre tid INNAN semestern kommer helt enkelt!

Det finns alltid specialfall som är unika och som man inte kan förutse. Även våra ordinarie som jobbat i flera år får lära sig nya saker då och då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Hej!

Det var ju ingen rolig historia alls. Det finns en bugg i vårt system som gör att ibland blir avbokade Komplett PC-order aktiva igen. Vi jobbar på att lösa det, men det händer tyvärr ibland.

Givetvis skall du inte behöva kontakta Klarna för att makulera fakturan. Om du skriver ditt ordernummer så ber jag en teamleader på kundtjänst kika på detta direkt och kontakta dig. Jag får skylla på att vi har en del sommarjobbare nu under semestern som förmodligen inte lärt sig alla rutiner. Det är den enda anledningen jag kan komma på till varför du fått de konstiga svaret att du skall fixa Klarna själv.

Hej igen,

fick du mitt ordernummer? Jag skickade det i ett PM till dig, dock vet jag inte om det gick iväg, eftersom jag inte ser det i min "skickat" korg?
Hur som helst, jag skulle gärna vilja att du bekräftar att jag slipper betala några avgifter för det här ärendet, såsom frakt och byggkostnader för datorn.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av krolichka:

Hej igen,

fick du mitt ordernummer? Jag skickade det i ett PM till dig, dock vet jag inte om det gick iväg, eftersom jag inte ser det i min "skickat" korg?
Hur som helst, jag skulle gärna vilja att du bekräftar att jag slipper betala några avgifter för det här ärendet, såsom frakt och byggkostnader för datorn.

Jadå, den är mottagen och vidareskickad. Kan bekräfta att du självklart inte behöver betala nånting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har mailat till i fredags morse angående en retur, fortfarande inte fått något svar? Står väl att det borde ta mindre än 48 timmar på hemsidan?
Har ett moderkort som gått sönder. Det jag undrade var om man kan byta märket iom returen. Då man helt tappat förtroendet för gigabyte.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Zethey:

Har mailat till i fredags morse angående en retur, fortfarande inte fått något svar? Står väl att det borde ta mindre än 48 timmar på hemsidan?
Har ett moderkort som gått sönder. Det jag undrade var om man kan byta märket iom returen. Då man helt tappat förtroendet för gigabyte.

Kollar på det, vad har du för casenummer eller returnummer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ärendenr är; 3074289.

Tack i förhand för hjälpen.

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Jadå, den är mottagen och vidareskickad. Kan bekräfta att du självklart inte behöver betala nånting.

Tack, då är jag mer än nöjd! Stort av er att ni inte la nån prestige i det här och att ni erkänner att ni har ett fel i systemet som ni ska rätta till. Det får mig att fortsättningsvis vara kund hos er även i framtiden. Tack!

Permalänk

Hej komplett! jag har en liten undran, jag beställde ett grafikkort av er som var ett demoexemplar och fick ett annat kort än den modell jag beställde hem till mig vilket snart blev utrett efter ett samtal med kundtjänsten som var mycket trevliga att prata med. och jag fick höra att dom skulle leta på lagret efter det kort jag hade beställt. det visade sig dock att det kort jag beställt inte kunde hittas vilket var lite trist. iallafall så skulle jag få pengarna tillbaka och då undrade jag om jag inte kunde få beloppet tillgodo då jag såg att ett annat exemplar av den modell var på väg in som jag ville köpa men fick höra att det inte gick. det jag ville säga är iallafall att det vore smidigt om så kunde ske att ni gjorde att om man så önskade kunde få inbetalade belopp innestående till andra varor då det i mitt tycke känns som en del extraarbete att få tillbaka pengarna bara för att betala in dom igen. dock ska kundtjänsten ha en ros för att dom var trevliga att prata med även om det var trist att det kort jag beställde bara försvann

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av panzerthrash:

Hej komplett! jag har en liten undran, jag beställde ett grafikkort av er som var ett demoexemplar och fick ett annat kort än den modell jag beställde hem till mig vilket snart blev utrett efter ett samtal med kundtjänsten som var mycket trevliga att prata med. och jag fick höra att dom skulle leta på lagret efter det kort jag hade beställt. det visade sig dock att det kort jag beställt inte kunde hittas vilket var lite trist. iallafall så skulle jag få pengarna tillbaka och då undrade jag om jag inte kunde få beloppet tillgodo då jag såg att ett annat exemplar av den modell var på väg in som jag ville köpa men fick höra att det inte gick. det jag ville säga är iallafall att det vore smidigt om så kunde ske att ni gjorde att om man så önskade kunde få inbetalade belopp innestående till andra varor då det i mitt tycke känns som en del extraarbete att få tillbaka pengarna bara för att betala in dom igen. dock ska kundtjänsten ha en ros för att dom var trevliga att prata med även om det var trist att det kort jag beställde bara försvann

Hej!

Vill först beklaga att du fick fel vara, verkligen tråkigt.

Tyvärr finns inte funktionen i systemet för att ha pengar tillgodo. En lösning som bör funka är att du ringer kundtjänst och säger att du vill köpa det andra grafikkortet. Då bör vi kunna kvitta kostnaderna mot varandra så slipper vi betala ut pengar som du sen skickar tillbaka igen.

Visa signatur

Permalänk

[QUOTE="Komplett;12534175"]Hej!

Vill först beklaga att du fick fel vara, verkligen tråkigt.

Tyvärr finns inte funktionen i systemet för att ha pengar tillgodo. En lösning som bör funka är att du ringer kundtjänst och säger att du vill köpa det andra grafikkortet. Då bör vi kunna kvitta kostnaderna mot varandra så slipper vi betala ut pengar som du sen skickar tillbaka igen.[/QU

hej! jag frågade om det var möjligt men fick till svar att det inte gick med nuvarande system. nu skall jag bort på semester utomlands och återkommer inte förens den trettonde augusti så jag får nog ta tillbaka pengarna ändå och återkomma senare och se om varan finns kvar då, tack för svaren iallafall och jag återkommer som kund hos er igen då jag fått ett positivt intryck från eran sida i hanteringen av mitt ärende.
MVH Christoffer

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Skickade in ett grafikkort på garantiåtgärd förra vecka, ett gtx 580. Kortet finns ej till försäljning mer.

Vet att man får ett nytt kort med motsvarande prestanda. Dock kör jag sli och får man ett nytt gtx 6** så lär ju inte det funka nått vidare.

Så jag undra om det går att lösa det med ett demo kort om det nu skulle råka finnas ett sånt på lager?

Eller går det att lägga pengar imellan för att få senaste värstingkortet?

Skrev att support skulle kontakta mig innan dom avslutar ärendet(gjort det tidigare men blivit ignorerad). Kanske var andra rutiner då eller så hade dom missat det den gången.

Löser sig säkert på nått sätt, men alltid roligt att veta.

/merkkan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av merkkan:

Tjenare.

Skickade in ett grafikkort på garantiåtgärd förra vecka, ett gtx 580. Kortet finns ej till försäljning mer.

Vet att man får ett nytt kort med motsvarande prestanda. Dock kör jag sli och får man ett nytt gtx 6** så lär ju inte det funka nått vidare.

Så jag undra om det går att lösa det med ett demo kort om det nu skulle råka finnas ett sånt på lager?

Eller går det att lägga pengar imellan för att få senaste värstingkortet?

Skrev att support skulle kontakta mig innan dom avslutar ärendet(gjort det tidigare men blivit ignorerad). Kanske var andra rutiner då eller så hade dom missat det den gången.

Löser sig säkert på nått sätt, men alltid roligt att veta.

/merkkan

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Jag kan kolla på det, har du något returnummer eller kundnummer jag kan kika på?

Visa signatur

Permalänk

Hallå Komplett! Skapade en tråd i felsökningsdelen av forumet för ett tag sedan men har inte fått någon svar där och tråden kryper sakta men säkert över till sida 2. Tänkte testa posta här med, för jag tänker att ni kanske har hört talas om problemet eller haft kunder med samma problem. Själv har jag slut på idéer!

Citat:

Hej!

Jag tycks ha haft en fruktansvärd otur med mina datorer på sistone.
Mina föräldrar behövde en ny dator, så jag fixade en beställde lite delar från komplett för cirka 4000kr totalt.

Komponentlista:
PSU: Corsair CX V2 430W (numera utbytt. Ny = Corsair HX 620W)
Moderkort: Gigabyte GA-H61MA-D3V, Socket-1155 m-ATX (numera utbytt. Nytt = MSI Z77A-GD65)
CPU: Intel® Core i3-2100 Processor, Dual Core, 3.1Ghz, 3MB, 65W, Boxed
DVD: DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BL
HDD: Seagate Barracuda® 1TB
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

När jag hade monterat datorn märkte jag att den var lite svårstartad, men den bootade up bra på tredje försöket. Efter det funkade den felfritt i ungefär en vecka. Sedan dog den helt; datorn "boot loopade" och vägrade POSTa. Felsökte då men hittade ingen lösning, så jag skickade tillbaka moderkortet till komplett och beställde ett nytt, dyrare kort, eftersom Gigabyte-kortet var nästan det billigaste de hade och att det hade utgått ur deras sortiment tänkte jag att det var fler som hade haft samma problem.

När jag fick hem det nya moderkortet, ett "MSI Z77A-GD65" upptäckte jag till min fasa att den fortfarande boot loopade. "Jaha, ja, det måste ju vara PSU:n då", tänkte jag och fixade dit mitt "Corsair HX 620W PSU". Nu bootade den plötsligt på första försöket! Installerade om windows 7, fixade lite uppdateringar och installerade alla drivrutiner. Nästa dag boot loopade den igen, men nu går den igång efter att den har loopat cirka 7 gånger. När det väl har POSTat fungerar allt hur bra som helst, och datorn är hur stabil som helst. Jag har kört Prime95 i 4h+ och Memtest86 i 4h+ utan fel eller omstarter.

Det underliga är att när datorn väl har POSTat går det hur bra som helst att starta om den. Det funkar även att helt stänga av den och sätta på den. Det är bara efter att den har varit avstängt 2h+ som den blir svårstartad igen. Är det någon som har varit med om något liknande, eller vet vad det kan vara?

Kortfattat: Datorn fastnar i någon sorts "boot loop" vid uppstart: CPU-fläkten rycker till, datorn stängs ner, startar upp sig, och fortsätter så cirka 7 gånger innan datorn POSTar och jag får bild på skärmen. Efter att datorn har bootat fullt ut är den hur stabil som helst. Problemet återkommer först efter att datorn har varit helt avstängd i ett antal timmar.

Saker jag har testat:
Resettat CMOS.
Bytat PSU.
Bytat RAM mot stickor jag vet fungerar.
Uppdaterat till senaste BIOS.
Uppdaterat till senaste beta-BIOS.
Kollat så att moderkortsdistanserna sitter på rätt ställe/kollat att det inte sitter några extra i chassit.
Kopplat ur HDD/DVD
Plockat ur CPU:n och letat efter böjda "pins"
Försäkrat mig om att alla kontakter sitter där de ska på moderkortet
Testat ram-stickorna var för sig i alla slots på moderkortet

När datorn väl är igång:
Kört Prime95 i dryga 5 timmar utan problem
Kört Memtest86 i dryga 5 timmar utan problem

Permalänk
Medlem

Hej,
jag skickade nyligen in mitt Powercolor 6970 PCS+ 2gb på grund av att det blir överhettat.

Som ersättning har ni skickat ett Asus 7850 CU II 2gb DEMO som ligger på posten.

Ser inte hur ett 7850 med stockfrekvens (som jag förstår det), kan räknas som likvärdigt ett fabriksöverklockat 6970 som dessutom kostat mig mer än 1000kr mer än ersättningskortet. Kan givetvis förstå att ett motsvarande kort idag är billigare, men detta är både billigare och sämre.

Har även mailat supporten men det dröjer med svaren och jag ser att du/ni är väldigt aktiva här.

Jag tycker att det är ett lite för dåligt byte och är osäker på om jag vill ta emot kortet. Vad säger du?

Ärendenummer: 3061831

Tack
Johan

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Hej,
jag skickade nyligen in mitt Powercolor 6970 PCS+ 2gb på grund av att det blir överhettat.

Som ersättning har ni skickat ett Asus 7850 CU II 2gb DEMO som ligger på posten.

Ser inte hur ett 7850 med stockfrekvens (som jag förstår det), kan räknas som likvärdigt ett fabriksöverklockat 6970 som dessutom kostat mig mer än 1000kr mer än ersättningskortet. Kan givetvis förstå att ett motsvarande kort idag är billigare, men detta är både billigare och sämre.

Har även mailat supporten men det dröjer med svaren och jag ser att du/ni är väldigt aktiva här.

Jag tycker att det är ett lite för dåligt byte och är osäker på om jag vill ta emot kortet. Vad säger du?

Ärendenummer: 3061831

Tack
Johan

Sweclockers har ett test på 7850 där även 6970 är med där du kanske kan jämföra lite (båda korten i stock dock som jag förstår det). Kollade bara snabbt i BF3 och där ser det du fick ut att prestera sämre, men kanske är DCII-versionen lite upphottad.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Sweclockers har ett test på 7850 där även 6970 är med där du kanske kan jämföra lite (båda korten i stock dock som jag förstår det). Kollade bara snabbt i BF3 och där ser det du fick ut att prestera sämre, men kanske är DCII-versionen lite upphottad.

Jo, har kollat en hel del benchmarks och 7850 verkar hamna mellan 6950 och 6970 beroende på version, i ett större bench (minns inte vilken, möjligen i hardwarechanucks) var 7850 3% långsammare än 6950. I Swec prestandaindex ligger 7850 mellan 6950 och 6970. Det verkar vara budgetversionen av DCII som går i stock-mhz som jag fått. Kortet jag skickade in var också rätt upphottat.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Hittebarnet:

Hallå Komplett! Skapade en tråd i felsökningsdelen av forumet för ett tag sedan men har inte fått någon svar där och tråden kryper sakta men säkert över till sida 2. Tänkte testa posta här med, för jag tänker att ni kanske har hört talas om problemet eller haft kunder med samma problem. Själv har jag slut på idéer!

Hej!

Svårt fel att felsöka så här på distans. Det är nog bäst om vi plockar in moderkort och CPU och testar. Har du något order- eller kundnummer jag kan kika på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej.

Skall köpa ny bärbar dator inom 3 veckor. Kommer ni ha några bra studenterbjudanden innan skolstarten? Eller liknande kampanj?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av k_k:

Hej.

Skall köpa ny bärbar dator inom 3 veckor. Kommer ni ha några bra studenterbjudanden innan skolstarten? Eller liknande kampanj?

Hej!

Det kommer vi absolut ha. Av konkurrensskäl kan jag inte säga ett exakt datum, men det kommer snart i varje fall!

mvh
Mikael

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej Komplett.

Jag köpte en dator av er i December som jag är nöjd med.
Dock har jag ständigt haft ett problem med att nätverket ibland går ner i korta stunder (händer kanske 1-2 gånger per dag).
Jag trodde först att det helt enkelt var min router som spökade, men efter att dels ha bytt router / felsökt och testat andra datorer som suttit i samma router och funnit att dessa faktiskt fortfarande har mottagning samtidigt som min egen dator temporärt blir av med internet, har jag börjat misstänka att det är det inbyggda nätverkskortet i moderkortet som spökar.
Jag har kollat runt och har tyvärr upptäckt att detta verkar vara en relativt 'vanlig' (men inte desto mindre irriterande) defekt med just detta moderkortet.

Moderkortet är ett MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155, och jag är nyfiken på maskineriet som skulle gå igång om jag eventuellt felanmälde detta: vad är praxis? Förväntas jag skicka in moderkortet för en felsökning? Hur lång tid i snitt tar en felsökning? Skulle jag få ett substitut-kort under tiden felsökningen äger rum? Tar ni ens emot ett moderkort för att nätverksdelen är defekt? etc.
Jag misstänker att det är mer jobb än det är värt, men jag är nyfiken, och det kostar ju inget att fråga.

Tacksam för svar.
// Kundnr 4180562

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Minsc S2:

Hej Komplett.

Jag köpte en dator av er i December som jag är nöjd med.
Dock har jag ständigt haft ett problem med att nätverket ibland går ner i korta stunder (händer kanske 1-2 gånger per dag).
Jag trodde först att det helt enkelt var min router som spökade, men efter att dels ha bytt router / felsökt och testat andra datorer som suttit i samma router och funnit att dessa faktiskt fortfarande har mottagning samtidigt som min egen dator temporärt blir av med internet, har jag börjat misstänka att det är det inbyggda nätverkskortet i moderkortet som spökar.
Jag har kollat runt och har tyvärr upptäckt att detta verkar vara en relativt 'vanlig' (men inte desto mindre irriterande) defekt med just detta moderkortet.

Moderkortet är ett MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155, och jag är nyfiken på maskineriet som skulle gå igång om jag eventuellt felanmälde detta: vad är praxis? Förväntas jag skicka in moderkortet för en felsökning? Hur lång tid i snitt tar en felsökning? Skulle jag få ett substitut-kort under tiden felsökningen äger rum? Tar ni ens emot ett moderkort för att nätverksdelen är defekt? etc.
Jag misstänker att det är mer jobb än det är värt, men jag är nyfiken, och det kostar ju inget att fråga.

Tacksam för svar.
// Kundnr 4180562

Hej!

Tråkigt att nätverkskortet inte fungerar som det skall. Du har ju köpt en Komplett PC och då har du 3 års fri support och garanti på alla komponenter, inklusive nätverkskortet på moderkortet. Om du väljer att reklamera datorn så kommer vi att plocka in hela datorn och göra en felsökning och lösa problemet på bästa sätt, förmodligen genom att byta moderkort. Detta tar ungefär 4-5 arbetsdagar så du kommer vara utan datorn i ungefär en vecka.

Ett enklare sätt, om du är lite händig själv, är att vi skickar ut ett PCI-nätverkskort som du kan stoppa i datorn. Det är ju oftast smidigare och enklare för alla parter. Ring in till kundtjänst så löser vi det.

mvh
Mikael

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett enklare sätt, om du är lite händig själv, är att vi skickar ut ett PCI-nätverkskort som du kan stoppa i datorn. Det är ju oftast smidigare och enklare för alla parter. Ring in till kundtjänst så löser vi det.

Det tycker jag låter som en bra lösning, då jag har en ledig PCI-plats.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.