Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Jafka:

Hej

Kan vi få ta del av era faktiska inköpspriser på de varor som ni säljer.

En kompis som jobbar hos er sa nämligen till mig att ni gör upp emot 70% "vinst" på varje vara som ni säljer vidare till kund.
Jag har svårt att tro på hen då jag får fram det till att butiker på vissa varor går plus/minus noll, men på andra varor drar in ca 50-60 i "vinst".

Hade därav varit bra om jag kunde få lite siffror från just er för att få klarhet i det hela.

Tack på förhand.

Hallå!
För tydlighets skull: när vi skriver här på Sweclockers så gör vi det som butiken Komplett.se och inte som vårt moderbolag Komplett Services AS, som äger Webhallen och har önskan om att köpa Netonnet.Men vad kul att du är intresserad! Som @yogge påpekade så har nog din kompis blandat ihop produktmarginal och vinst. Dessvärre kommer vi inte dela med oss av våra exakta inköpspriser eller produktmarginaler då det är affärshemligheter. Men eftersom det är allmänt känt så kan vi "avslöja" att att snittmarginalerna för produkter i hemelektronikbranschen är betydligt närmare 10% än 70%. Exempelvis så har processorer väldigt låg marginal, oftast några få procent, medan de flesta butiker tjänar mer på exempelvis kablar och chassin.

Du kan se en överblick över våra finanser här: https://www.allabolag.se/5565810644/komplett-services-sweden-...
Och en mer detaljerad sammanställning för vårt moderbolag hittar du här: https://www.komplettgroup.com/investor-relations/financial-in...

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Varning för Komplett

@Komplett

Nu är tiden kommen.
Jag har varit tyst ett bra tag, men det är nu dags att höja all typ av varning och avsky jag kan som konsument mot detta vidriga företag Komplett.
Den senaste tiden som har gått har uteslutit all tvivel om att detta är det absolut värsta företaget jag någonsin har haft att göra med.
Jag vill göra allt i min makt för att varna och få konsumenter att välja andra företag före detta.
Komplett har gång efter gång misskött sig efter både mail, chatt och telefonkontakt.

Backstory finns här:
#19407008
#19394549
#19368219

Veckorna går och går, inget nytt från ARN gällande tvisten överhuvudtaget, efter ha fått till mig att det lär ta minst 6 månader handläggningstid, så beslutar jag mig istället för att låta Komplett vinna.
Världsbilden gör mig orolig. Jag vågar inte vänta och hoppas på att jag får rätt eller inte, för skulle jag inte få rätt, då står jag med komponenter som väldigt snabbt minskar i värde och mycket svårsålt i andrahand.

Så jag väljer att höra av mig till Komplett igen och frågar ifall jag skickar tillbaka ALLT, går dom isåfall med på återbetalning.
Dom svarar ett par dagar senare att det är inga problem att ta tillbaka hela paketet, det går att lösa.

Och nu börjas det.

15/2/22
Lade ner allt i paketet, tog för säkerhetsskull en bild på hur allt låg i kartongen med emballage, och silvertejpade paketet och satte på retursedel, samt skrev manuellt till Komplett att paketet är skickat.

16/2/22
Paketet anlände till Kompletts lager i Växjö.

18/2/22
Hör av mig till komplett mail och kollar läget, varav personen i kundtjänst svarade samma dag, missförstod hela ärendet och referera till en retur jag gjorde i December 2021.

Och så kommer helgen........
19/2/22
Jag svara med att dom har missförstått helt vilken retur jag syfta på, och skrev om returnummer, kollinr och ärendenr. Samt påpeka att dom fick returen för flera dagar sedan till sitt lager.

21/2/22
Komplett svarar med citat: "Detta blev nog fel av mig. Denna ser ut att vara påväg in och vi förväntas att få in denna inom de kommande dagarna."

Fotnot:
Tycker det verkar konstigt att dom säger den är påväg in när den redan är på deras lager... Men men, jag ger det ett par dagar.

Samt nu börjar en period där jag istället väljer att ta kontakt med Kompletts Chatt på hemsidan då det ger svar smidigare och jag har mindre tid över, vill få detta ärende löst.

Jag har inte tidsstämplar och datum för dessa då komplett inte ger ett alternativ att spara chatten, men poängen är iallafall att jag kontaktar dom flertalet gånger och oftast så är det en från Norge som svarar, som gör det svårt att förstå vad personen skriver (ni får tycka exakt vad ni vill och håll det för er själva, men jag har varken lust eller kunskap att läsa norska, det må vara likt svenska men det är inte svenska.)
Ett par gånger svarar chatten att returen är under behandling, någon dag går hit och dit varav jag hör av mig till chatten igen, och igen, och igen..
Svaret för varje gång jag frågar är lustigt nog lika diffust/olikt varje gång, jag får aldrig ett rakt svar vad det egentligen är som händer.
Bland annat så var ett svar att en del av min retur "har hamnat på en annan pall" och väntas komma in om ett par dagar.
Det låter helt sinnesrubbat, vad menar dom ens?
Efter lite om och men fick jag det förklarat för mig att efter det når Växjö så vidareskickas returer till ?Norge? och hanteras där, och någonstans där har då tydligen innehåll från min retur ramlat efter.

Confused as fuck, men jaha, vad ska man göra?
Fler dagar går och nästa kontakt med chatten börjar jag ju bli less kan man säga.
Personen i chatten lovade att dom från returavdelningen skulle höra av sig till mig via mail, vilket tog någon ytterligare arbetsdag att få gjort.

2/3/22
Då får jag detta uppkört i mailen:
"Hej,
Kontakter deg angående returnummer *******
Vi venter på å få inn moderkortet ditt før vi kan godkjenne öppet köp.

Har du returnert det?
Vi har ikke fått det inn enda."

Jag blir helt förtvivlad...? Vadå? Vad fan är det dom säger? Vi väntar på att få in moderkortet? Va? Vart då? Vad pratar dom om?
Mycket tankar i huvudet när jag läser, och jag fattar ingenting.
Hur kan det ens ha blivit så snevridet att dom undrar ifall jag inte har skickat med moderkortet? Kundjtänst hade ju sagt att det ligger på en annan pall? Det måste ju vara dokumenterat/antecknat att det är på gång isåfall? Men uppenbarligen inte när returavdelningen nu helt ovetandes verkar tro att jag sitter och trycker på moderkortet, två veckor senare???

Svarade så fort jag fick möjlighet, och här kommer jag nu citera hela mitt mail, så här svarar jag kundtjänster när jag egentligen är riktigt förbannad:

"Jag hoppas ni skojar med mig?

Jag har bild på hur paketet såg ut innan jag emballera och skickade iväg det. Se bifogad bild.

Det är ju ni som har gjort något med det efter det hamnade i Växjö, jag har kontaktat er 4 eller 5 gånger nu och olika svar varje gång.

Ena stunden så är halva min retur på en annan pall och andra stunden har ni det inte alls?
Ärligt talat?

Ni får ta och betala tillbaka beloppet omgående.
Jag har bildbevis på hur allt packeterades och finns inte en chans i världen att moderkortet har "ramlat" ut."

Vill även poängtera att mailen jag fått har varit från olika avdelningar nästan varje gång, riktigt stökig struktur.

Därifrån fick jag inget mer svar, från returavdelningen. En arbetsdag gick och jag åter till chatten för att helt enkelt fråga vad fan det är som pågår.

Samma norsk typ svarade i chatten, att returen behandlas och det tar ett par dagar, och vid detta laget flippa jag helt och ifrågasatte deras företagssätt och vad fan det är för idioti som pågår. Det är helt oacceptabelt och jag sitter alltså ute med 8 561kr, och nu med världsläget så måste jag verkligen få tillbaka pengarna, detta går fan inte, skrev jag.
Vi snackar tre veckor från att dom mottog returen och ingenting har hänt.
Jag som vet facit vet också att jag även måste kontakta dom där satans Komplett Bank för att jag måste manuellt ange kontonr och bank och all min info om igen för att få pengarna insatt, där snackar vi också ytterligare bankdagar.

9/3/22
(igår) Valde jag att skälla ut Komplett med nota genom att ringa upp kundtjänst, vi snackar alltså nivå på betalningsföreläggande hos kronofogden nu.
Det är helt sinnessjukt att ett sådant stort företag som Komplett ska behövas dra in för ARN och Kronofogden.
Fyfan det är skamligt.

Nåväl, jag inledde konversationen måttligt uppretad men ändå behöll ton, för gap och skrik är något som verkligen är sista steg, dit har jag aldrig behövt gå ännu.
Men jag poängterar väldigt tydligt hur förbannat dåligt detta är skött och vad fan det är frågan om.
Men här fick jag ta del av helt ny information.

Medans vi sitter i telefon skriver han med returavdelningen som i sin tur direkt svarar honom på kundtjänst att moderkortet SAKNAS (helt) och hela samtalet låter lite suspekt, som att han tror att jag försöker scamma hela packet, hur det nu skulle gå till. Tror det märks om ett moderkort saknas.
Jag blir helt off och påtalar att det enda bevis jag har är ju en bild jag tog innan jag klistra igen paketet, men nähänä, det gills inte, för han påstår att jag kan ju lätt ta ur moderkortet efteråt. Blir fullständigt kokgalen inombords att jag indirekt anklagas för detta när jag VET vad som ligger i pakethelvetet.

Jag försöker med det enda logiska jag kommer på, att påtala, för helvete ni måste ju ha sett isåfall att paketet sett öppnat ut? Sletet då silvertejp ALLTID drar med sig kartonghöljet när man drar upp det.
Icke. Paketet var helt orört och såg inte skadat eller öppnat ut.
Jag fattar ingenting. Vad fan ska jag göra?
Jag frågar liksom helt tom, hur gör vi nu då? Ärligt talat?

Som tur var, så sa han i kundtjänst att "vi kan ju testa och se hur mycket komponenterna väger jämfört med vad som vägdes in hos postnord"
Ja gör det för fan, vad som helst, detta är ju sjukt sa jag bara

Tog någon minut, och så plötsligt "Ja, det stämmde"
Jag tänkte, vadå stämde?!
Vikten stämmer ihop, så det betyder alltså att något har hänt under transport/hantering

Det kändes som ett ton sten släppte från mina axlar och jag sa bara "ja det hoppas jag för jag vet vad jag lade i paketet..."
Kort sagt så sa han att det nu skulle tas med Postnord, men jag sa att det där får ni fan sköta internt jag måste ha pengarna NU
Han sa att han hade krediterat ordern och allt är nu "klart"

Jag lugna ner mig och tacka ändå för samtalet att det hade löst sig.

Samma kväll skrev jag till Komplett Bank att allt är krediterat och klart, här är mina bankuppgifter (så dom har det direkt)

9/3/22
Idag ringer jag upp Komplett Bank för att påskynda allt, bara "kolla läget" samtal i princip.
Men nähäpp nä.
Ingen kreditering har gjorts, jag förlorar fan förståndet helt och fick hjärtklappning i telefon, behöll dock normal ton och åter igen poängtera hur sinnessjukt detta är.
Vad händer nu då? Vad måste jag som totalt urholkad kund göra nu?
Hon skulle höra med Komplett vad som händer blabblabla. Jättebra. Mer arbetsdagar.
Fick otroligt nog ett svar från Komplett Bank nu vid 16:17 (jobbar dom övertid?!?!!?)

"Har varit i kontakt med Komplett.se, orden har kommit i retur 2:a februari och gått vidare till behandling men kreditering är inte gjord på varan i Kompletts system, dvs att behandlingen hos Komplett.se inte är klar.

Återkommer till dig så snart vi har fått in returen i vårt system från Komplett.se. Ska be dem att prioritera din order. "

Jag hakade upp jävligt mycket på ett ställe. Gissa vart? "2:a Februari"
VA!??!!??!?! ANDRA FEBRUARI VADÅ? Jag har inte gjort NÅGOT som har med Komplett att göra det datumet, jag fick endast fraktsedel för retur det datumet, men jag har då fan inte skickat in något så tidigt!

Då börjar spökena inom mig tro att dom verkar inte ha gjort något alls med detta ärende efter gårdagens samtal... Och guess what? Extra arbetsdagar. Ingen kreditering ingenting. Även fast han lovade det fanskapet.

Jag orkar fan inte längre.
Här har ni hela historien, och den är ju inte över än.

Som vanligt lär detta tas mestadels negativt, jag är en idiot och dum i huvudet och skräpkonsument blabla men en sak är då säker.
Dessa känslor som Komplett har rört omrking hos mig, en jävligt äcklig oro om att ifall jag ens kommer få pengarna, kommer jag behöva gå till kronofogd? Tingsrätt? Jag är en ensam konsument mot ett jävla stort bolag som köper upp hejvilt... Vad har jag ens för chanser?

Jag kommer aldrig någonsin köpa från Komplett igen.
Jag hoppas att jag får med andra i detta med, även fast såklart inte "alla" får problem så är detta såpass allvarligt att det borde skada Komplett väsentligt.

Nu har jag en seriös fråga.
Kan jag kräva ränta på detta dröjsmål? Eller kan Komplett sitta och leka med min retur hur länge dom vill egentligen?
Jag har en annan faktura som jag hade tajmat in med returen jag trodde jag skulle få pengarna för, men blir nu tvungen att skjuta upp fakturan och därmed extra ränta... Antar att detta är inget jag kan kräva av Komplett?

Om ni hade varit i min situation nu, vad hade ni gjort då?

Permalänk
Medlem

Del två...

Jag kan ju fortsätta med min lilla dagbok om hur ärendet just idag har blivit ännu mer infekterat.

Jag åter igen hörde av mig till kundtjänst, varav behjälpligheten var låg redan från början.
Ärendet var mycket synligt hos personen i kundtjänst, men han hänvisa direkt att han kan inte göra något åt situationen, jag får så vänligen MAILA en specifik ansvarig person för ärendet, ingen annan kan göra något tydligen.

Jag blev rasande och tappade det och ifrågasatte varför i helvete den andra kundtjänsten från i förrgår hade påstått att returen är hanterad och krediterad när den då uppenbarligen inte är det, han hade ingen befogenhet då?
"Nä det vet jag inte varför han sa så men så är det iallafall, vi i kundtjänst kan inte göra något"

Jag bad om att få telefonnummer till den ansvarige "kundombud" som han kallades, då jag är trött på mail, för varje svar tar minst en arbetsdag, VARJE JÄVLA SVAR. Och vi kommer ju aldrig någonstans.
Men nähänej, denne kundombud hade ingen telefon. Han levde på 1870 talet utan telefon. Finns inget sätt att kontakta denna mystiska KGB typ förutom via mail.
"Anledningen är att vi vill ha allt som sägs skriftligt"
Jo tack, om det nu hade räckt i dagens samhälle hade jag haft mina pengar för längesen... Är så less.
Kundjtänst betona att han ska såklaaaart påskynda ärendet och kundombudet visste om att jag har hört av mig till kundtjänst i realtid.
Jag sa att han får fan höra av sig IDAG, men då fick jag motargument från han i kundtjänst "Går inte, det är inte bara du som har returer som behöver tas hand om"
Hade lust att slå skallen igenom telefonjäveln när han sa det. Detta har blivit så långdraget och utan framsteg så det borde vara PRIO. ETT.

Jag frågade, men vad gör jag nu då? Kommer han kontakta mig ens?
Nej nej, det var såklart jag som skulle behöva skriva ett mail där jag beskriver hela ärendet och vad det är som har gått snett.
Jag ifrågasatte varför jag måste göra det? Han borde ju veta om ärendet?
Nejdå, för här framkommer det plötsligt att ur kundtjänst system så påstår han på fullaste allvar nu att senaste kontakt jag hade med dom var den 15e Februari.
Ni fucking skojar med mig. Jag har otaliga ärenden efter det, plus jag har ringt och haft chattkontakt.
Men nä, med denna ENDA ansvariga person på hela komplett, som kan göra något, han visste ingenting, helt ovetandes efter 15e Feb vad som händer.

Fattar ni hur jävla sjukt detta är för mig som ynka konsument? Att behöva ha detta på sina axlar och ligga ute med 8500kr i flera veckor(och lär bli månader med tanke på deras sätt att hantera det)

Jag påpekar också att den specifika personen som var ansvarig hade frågat mig den 11/2 om jag hade skickat iväg paketet.
Jag svarar omgående att jag hade köpt bläck till skrivaren för att skriva ut fraktsedeln men lär inte skickas iväg på posten förens veckan därpå (var en fredag)

Den 15e Feb (den omtalade dagen) skickade jag ett mail till samma ansvarige person (dock med allmänt email för komplett)

"Hej

Jag har nu fått skickat iväg paketet,
********** (kollinr)

Beräknad leveranstid är imorgon."

Efter det mailet har jag inte fåt ETT ENDA SVAR från denna avdelningen hos Komplett, och med tanke på vad jag skrev så förväntar jag ju mig att bollen ligger hos Komplett att dom hör av sig? Mr Ansvarig kanske?
Men det är då det i samband dras igång med alla andra från Komplett när jag börjar kontakta dom, som ni ser i föregående inlägg här på SweC.

För övrigt har hela Torsdagen nu gått, inget mer från Komplett.
Jag har självklart skrivit till den ansvarige som Kundtjänst sa (redan kl 11 idag), att beskriva ärendet och hur det ligger till, med en liten fotnot att händer ingenting före Måndag den 14e Mars, kommer jag gå vidare med betalningsföreläggande hos kronofogden. Men som sagt, inget svar idag alls.
Och att Komplett är så vidrigt dåliga på kundservice att det ska behöva gå till kronofogden borde få dom flesta här att inse, detta stället är inte bra att ha att göra med.
Åtminstone inte när man får problem med något.
Du kan få lögner till svar, norskt språk i kundtjänst eller rent av inget svar alls, det är mångfald med bemötandet på det stället.

Sinnessjukt.
Köp. Aldrig. Från. Komplett.
Hela koncernen är en jädra komplott.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av RVX:

Ja?

Om du syftar på ovan så har vi redan dialog med @totte1015 via PM.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Ja?

Om du syftar på ovan så har vi redan dialog med @totte1015 via PM.

//Erik

Ah sorry. Insåg inte att ni hade svarat, trodde det missats.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av RVX:

Ah sorry. Insåg inte att ni hade svarat, trodde det missats.

Ingen fara. Tack för att du pingade ändå. Better safe than sorry

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Jodå, Komplett har skrivit i PM till mig här, åter igen där dom frågar om vad ärendet handlar om, och därefter att dom återkommer när dom har tittat på ärendet+ ber mig ha tålamod.
Detta var i förrgår, varav jag hörde inte ett ljud igår eller idag från någon.

Efter all info jag har skrivit upp här, hoppas jag verkligen att merparten av folket som tar sig tiden att läsa igenom allt, förstår att tålamod är något som förståeligtvis har försvunnit för längesen.

Men här är ytterligare en uppdatering som åter igen, gör komplett till det absolut värsta företaget jag någonsin har haft oturen att behöva ha kontakt med;

Idag ringde jag kundtjänst IGEN, åter igen en ny bakom luren som jag fick förklara ärendet för, och även denna gång var det oklart för honom vad jag syfta på, han börja rabbla upp en retur från i December, sedan "såg han" något från tidig Februari, men tillslut såg han vad jag har för problem, och "ser här" att Mr Ansvarig är på ärendet, och då sa jag att jag vill höra av honom IDAG. I D A G.
Vilket han på andra sidan luren lovade, han satt och skrev med Mr Ansvarig i den stunden och skrev ner allt jag hade sagt.
"Kund har beslutat att gå till kronofogden kl 12 på måndag om han inte hör av Mr Ansvarig idag"
Jag repetera att jag hoppas detta nu når fram till Mr Ansvarig, varav kundtjänst sa ja, och åter lovade återkoppling IDAG.

Vad tror ni hände idag då? Inte. Ett. Jävla. Piss.
Ingen återkoppling från någon överhuvudtaget.

Fattar ni eller? Detta är helt sinnessjukt, jag har inte bättre ord. Och nu i skrivande stund är jag helt skakig av ilska över detta.

Och till Sweclockers administration, jag vet att det ser "spammigt" ut allt jag har skrivit på senaste, jag försöker samla informationen allt i ett, men efter ny dag kommer nya sjuka uppdateringar så det blir lite såhär.
Och jag har valt att nu vara helt transparent med detta ärende, då jag anser att sådant här måste komma ut bland konsumenterna där inget kan censureras eller raderas, och hoppas att Sweclockers står bakom det och låter detta ligga kvar framöver.
Jag försöker till den mån jag kan nu att hålla mig sansad i språket så det faller inom regelverket men det börjar bli riktigt svårt.

Så det är ju trevligt att helgen är förstörd tack vare min oro att behöva kontakta kronofogden för detta nu, medans detta borde vara SOLKLART ärende för dom, så när det kommer till juridik och allt kan företag ställa till med totalt helvete för en privatkund då det finns kluriga villkor och avtal.

Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jodå, Komplett har skrivit i PM till mig här, åter igen där dom frågar om vad ärendet handlar om, och därefter att dom återkommer när dom har tittat på ärendet+ ber mig ha tålamod.
Detta var i förrgår, varav jag hörde inte ett ljud igår eller idag från någon.

Efter all info jag har skrivit upp här, hoppas jag verkligen att merparten av folket som tar sig tiden att läsa igenom allt, förstår att tålamod är något som förståeligtvis har försvunnit för längesen.

Men här är ytterligare en uppdatering som åter igen, gör komplett till det absolut värsta företaget jag någonsin har haft oturen att behöva ha kontakt med;

Idag ringde jag kundtjänst IGEN, åter igen en ny bakom luren som jag fick förklara ärendet för, och även denna gång var det oklart för honom vad jag syfta på, han börja rabbla upp en retur från i December, sedan "såg han" något från tidig Februari, men tillslut såg han vad jag har för problem, och "ser här" att Mr Ansvarig är på ärendet, och då sa jag att jag vill höra av honom IDAG. I D A G.
Vilket han på andra sidan luren lovade, han satt och skrev med Mr Ansvarig i den stunden och skrev ner allt jag hade sagt.
"Kund har beslutat att gå till kronofogden kl 12 på måndag om han inte hör av Mr Ansvarig idag"
Jag repetera att jag hoppas detta nu når fram till Mr Ansvarig, varav kundtjänst sa ja, och åter lovade återkoppling IDAG.

Vad tror ni hände idag då? Inte. Ett. Jävla. Piss.
Ingen återkoppling från någon överhuvudtaget.

Fattar ni eller? Detta är helt sinnessjukt, jag har inte bättre ord. Och nu i skrivande stund är jag helt skakig av ilska över detta.

Och till Sweclockers administration, jag vet att det ser "spammigt" ut allt jag har skrivit på senaste, jag försöker samla informationen allt i ett, men efter ny dag kommer nya sjuka uppdateringar så det blir lite såhär.
Och jag har valt att nu vara helt transparent med detta ärende, då jag anser att sådant här måste komma ut bland konsumenterna där inget kan censureras eller raderas, och hoppas att Sweclockers står bakom det och låter detta ligga kvar framöver.
Jag försöker till den mån jag kan nu att hålla mig sansad i språket så det faller inom regelverket men det börjar bli riktigt svårt.

Så det är ju trevligt att helgen är förstörd tack vare min oro att behöva kontakta kronofogden för detta nu, medans detta borde vara SOLKLART ärende för dom, så när det kommer till juridik och allt kan företag ställa till med totalt helvete för en privatkund då det finns kluriga villkor och avtal.

Suck.

Ta ett djupt andetag för fan. Ett djuuupt andetag och lugna ned dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ta ett djupt andetag för fan. Ett djuuupt andetag och lugna ned dig.

Det är ju jättekul att folk sitter tysta och röstar upp ditt inlägg utan vidare.
Tycker ni på allvar att Komplett har rätt i detta beteende?

Varför tycker du jag skall lugna ner mig?
Om du inte har fattat det så ligger jag ute med 8500kr som var inplanerade i budgeten för (förra) månaden.
En faktura har jag fått skjuta upp nu tack vare detta, det är helt oacceptabelt.
Men som vanligt tänker väl folk här att det är mitt fel att jag förväntade mig dessa pengar? Eller vad är grejen?

Jag ringde kundservicen även idag för att bara en sista gång påpeka att det går till kronofogden om jag inte får någon uppdatering på ärendet från Mr Ansvarig (alltså det är kundombudet jag menar)
Kundservicen lovade att han skulle höra av sig innan 12 idag.
Tror ni han gjorde det? Nope.

Och ingen annan från Komplett har hört av sig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det är ju jättekul att folk sitter tysta och röstar upp ditt inlägg utan vidare.
Tycker ni på allvar att Komplett har rätt i detta beteende?

Varför tycker du jag skall lugna ner mig?
Om du inte har fattat det så ligger jag ute med 8500kr som var inplanerade i budgeten för (förra) månaden.
En faktura har jag fått skjuta upp nu tack vare detta, det är helt oacceptabelt.
Men som vanligt tänker väl folk här att det är mitt fel att jag förväntade mig dessa pengar? Eller vad är grejen?

Jag ringde kundservicen även idag för att bara en sista gång påpeka att det går till kronofogden om jag inte får någon uppdatering på ärendet från Mr Ansvarig (alltså det är kundombudet jag menar)
Kundservicen lovade att han skulle höra av sig innan 12 idag.
Tror ni han gjorde det? Nope.

Och ingen annan från Komplett har hört av sig heller.

Nu får du inte ta det illa upp, men vi har bara hört din sida av historien.

Anledning till att jag skriver så är att personligen har jag aldrig haft problem med Komplett eller returer, och då har jag handlat där sedan bolaget startade i Norge på 90 talet någon gång har jag för mig, börjar bli några år sedan det..
Jag skickade retur senast för 2 mnd sedan, ångrade ett köp och jag hade inga problem med det.

Men visst är det möjligt att du har dessa problem, ibland har man max otur och det bara blir skit av det.

Oavsett hoppas jag det löser sig för dig i slutändan.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Nu får du inte ta det illa upp, men vi har bara hört din sida av historien.

Anledning till att jag skriver så är att personligen har jag aldrig haft problem med Komplett eller returer, och då har jag handlat där sedan bolaget startade i Norge på 90 talet någon gång har jag för mig, börjar bli några år sedan det..
Jag skickade retur senast för 2 mnd sedan, ångrade ett köp och jag hade inga problem med det.

Men visst är det möjligt att du har dessa problem, ibland har man max otur och det bara blir skit av det.

Oavsett hoppas jag det löser sig för dig i slutändan.

Jo men det förstår jag, men det gör väl inte automatiskt sätt det rätt för komplett's sida?
Att så många verkar hålla med det typiska "tagga ner och gå vidare" inlägget stör mig så enormt.

Sen är det ju självklart att det är fler som inte har problem med deras retur, än dom som har det.
Men det rättfärdigar ändå inte denna typ av beteende jag nu har skrivit ner i denna tråden den senaste tiden.

Uppdatering:
Jag ringde Komplett idag igen, då det finns en avgift för betalningsföreläggande ville jag ändå skjuta upp på det tills Komplett inte svarar alls.
Men idag svarade äntligen en snubbe som verkade ha full koll på läget i den mån han kunde, han lovade mig kreditering av returen idag, och det fick jag också.

Detaljer om varför det hände som hände, vet jag inte om jag får berätta här så det låter jag vara.
Medans händelseförloppet är till viss mån förståelig, så tycker jag ändå med facit i hand att det faktum att ingen info har givits mig per automatik, ingen ansvarig som har ringt upp mig och ärligt talat om vad det är som händer och förloppet överhuvudtaget riktar jag kritik emot.
Samt då att olika i kundtjänst har givit olika information och besked och till och med ljugit i telefon.

Men jag vill vara lika tydlig med som sagt att nu är ärendet uppklarat, har fått krediteringen via mailen samt kompensation för hela härvan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Jo men det förstår jag, men det gör väl inte automatiskt sätt det rätt för komplett's sida?
Att så många verkar hålla med det typiska "tagga ner och gå vidare" inlägget stör mig så enormt.

Sen är det ju självklart att det är fler som inte har problem med deras retur, än dom som har det.
Men det rättfärdigar ändå inte denna typ av beteende jag nu har skrivit ner i denna tråden den senaste tiden.

Uppdatering:
Jag ringde Komplett idag igen, då det finns en avgift för betalningsföreläggande ville jag ändå skjuta upp på det tills Komplett inte svarar alls.
Men idag svarade äntligen en snubbe som verkade ha full koll på läget i den mån han kunde, han lovade mig kreditering av returen idag, och det fick jag också.

Detaljer om varför det hände som hände, vet jag inte om jag får berätta här så det låter jag vara.
Medans händelseförloppet är till viss mån förståelig, så tycker jag ändå med facit i hand att det faktum att ingen info har givits mig per automatik, ingen ansvarig som har ringt upp mig och ärligt talat om vad det är som händer och förloppet överhuvudtaget riktar jag kritik emot.
Samt då att olika i kundtjänst har givit olika information och besked och till och med ljugit i telefon.

Men jag vill vara lika tydlig med som sagt att nu är ärendet uppklarat, har fått krediteringen via mailen samt kompensation för hela härvan.

Att det hela eskalerade hela vägen hit tyder att Komplett har tappat en hel del på sistone. De behöver se över detta och det torde rimligtvis finnas ett crm-system så man slipper berätta sitt case om och om igen. Har jobbat på kundtjänst i ganska många år och det här är ju ett skolexempel på vad man inte gör. Jag menar. Kommer du NÅGOnSIN handla på komplett igen? Jag skulle inte göra det, även om jag fick kompensation. För vill jag riskera om igen att få ett likadant case igen. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.

Permalänk
Medlem

Det var ju bra att det löste sig, att ansöka om ett Betalningsföreläggande hade annars varit bortkastade pengar eftersom skulden i princip var tvistig = KFM hade lagt det hela vilande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Att det hela eskalerade hela vägen hit tyder att Komplett har tappat en hel del på sistone. De behöver se över detta och det torde rimligtvis finnas ett crm-system så man slipper berätta sitt case om och om igen. Har jobbat på kundtjänst i ganska många år och det här är ju ett skolexempel på vad man inte gör. Jag menar. Kommer du NÅGOnSIN handla på komplett igen? Jag skulle inte göra det, även om jag fick kompensation. För vill jag riskera om igen att få ett likadant case igen. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.

Även att jag fick kompensation lockar mig inte att köpa där igen, nej.
Funderar på att sälja presentkortet men får se hur jag gör.

Skrivet av Lasse62:

Det var ju bra att det löste sig, att ansöka om ett Betalningsföreläggande hade annars varit bortkastade pengar eftersom skulden i princip var tvistig = KFM hade lagt det hela vilande.

Jaså? Jag ringde kronofogden igår och allmänt hörde vad dom tyckte, det var generellt svar så fick inget råd i hur jag skulle göra, men där ser man.
Tur att jag slapp det. Det känns verkligen något som inte ska behöva göras i sådan här situation.
Detta är egentligen inte ens en tvist, det handlar bara om att Komplett har slarvat bort del av min retur och därefter har hanterat det väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem

@Komplett En fråga kring en specifik produkt, eller åtminstone prisjusteringar. Jag har tänkt att köpa en LG OLED och noterade på historiken hos ett flertal butiker, inklusive er, hur priset gått upp och ner under en längre tid. Inget konstigt med det men det konstiga är att ni alla lyckas tajma kampanjerna.

Så min fråga till er är, är det LG själva som bjuder på den här rabatten och initierar den till samtliga återförsäljare?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

@Komplett En fråga kring en specifik produkt, eller åtminstone prisjusteringar. Jag har tänkt att köpa en LG OLED och noterade på historiken hos ett flertal butiker, inklusive er, hur priset gått upp och ner under en längre tid. Inget konstigt med det men det konstiga är att ni alla lyckas tajma kampanjerna.

Så min fråga till er är, är det LG själva som bjuder på den här rabatten och initierar den till samtliga återförsäljare?

Om det sker på flera ÅF samtidigt så är det nog så.
Typ exempel just ju är steelseries kör kampanj på flertalet samtidigt, förmodligen för att produkter är utgående

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det är ju jättekul att folk sitter tysta och röstar upp ditt inlägg utan vidare.
Tycker ni på allvar att Komplett har rätt i detta beteende?

Varför tycker du jag skall lugna ner mig?
Om du inte har fattat det så ligger jag ute med 8500kr som var inplanerade i budgeten för (förra) månaden.
En faktura har jag fått skjuta upp nu tack vare detta, det är helt oacceptabelt.
Men som vanligt tänker väl folk här att det är mitt fel att jag förväntade mig dessa pengar? Eller vad är grejen?

Jag ringde kundservicen även idag för att bara en sista gång påpeka att det går till kronofogden om jag inte får någon uppdatering på ärendet från Mr Ansvarig (alltså det är kundombudet jag menar)
Kundservicen lovade att han skulle höra av sig innan 12 idag.
Tror ni han gjorde det? Nope.

Och ingen annan från Komplett har hört av sig heller.

Hej Totte!

Menade att inget blir bättre av att hetsa upp sig, inte att Komplett har rätt eller så.
Hoppas att det löser sig för dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Derix:

@Komplett En fråga kring en specifik produkt, eller åtminstone prisjusteringar. Jag har tänkt att köpa en LG OLED och noterade på historiken hos ett flertal butiker, inklusive er, hur priset gått upp och ner under en längre tid. Inget konstigt med det men det konstiga är att ni alla lyckas tajma kampanjerna.

Så min fråga till er är, är det LG själva som bjuder på den här rabatten och initierar den till samtliga återförsäljare?

Då det finns många tillverkare/leverantörer som agerar olika och avtalen mellan ÅF och tillverkare kan skilja sig kraftigt, så gör jag ett försök att svara om marknaden och leverantörer i allmänhet och inte peka på någon specifik leverantör.

Det är vanligt förekommande att tillverkare och leverantörer initierar kampanjer och tar till olika medel för att nå en viss prispunkt. Anledningarna bakom det varierar såklart men det kan vara att man vill sälja ett visst antal, ta marknadsandelar, nå en specifik prispunkt i ett produktsegment eller använda kampanjer som ett medel för att (oftast) gynna eller i värsta fall, straffa återförsäljare.

Varför vissa ÅF är med på kampanjen och andra inte kan ha flera olika anledningar men i botten handlar det om relationen till tillverkaren. Att flera ÅF samtidigt sätter ett pris beror ofta på att man följer konkurrenterna och på egen bekostnad prismatchar någon annans kampanj. Men det kan också vara en kampanj med stöd från en tillverkare som samtidigt går hos flera olika ÅF.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att få svar på följande: Hittade denna https://www.komplett.se/product/982242/datorutrustning/kringu... När jag sedan väljer att logga in via företagskontot så finns den ej i lager längre?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem

@Ragnvlad Flyttade ditt inlägg till Komplett.se - allmän diskussion-tråden

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Ragnvlad:

Skulle vara intressant att få svar på följande: Hittade denna https://www.komplett.se/product/982242/datorutrustning/kringu... När jag sedan väljer att logga in via företagskontot så finns den ej i lager längre?

Hej Ragnvlad!

Produkten fanns inte på KomplettFöretag tidigare, men nu har vi lagt till den där också. Kika igen, så ska det fungera bra att beställa nu. Tack för att du hörde av dig!

//Victor

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej Ragnvlad!

Produkten fanns inte på KomplettFöretag tidigare, men nu har vi lagt till den där också. Kika igen, så ska det fungera bra att beställa nu. Tack för att du hörde av dig!

//Victor

Perfekt! Tack!!!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

[quote postid="19528895" userid="134643" name="tottelefo
Men idag svarade äntligen en snubbe som verkade ha full koll på läget i den mån han kunde, han lovade mig kreditering av returen idag, och det fick jag också.
[/quote]

Tyvärr är det så ibland, eller tom ofta. Det gäller inte specifikt komplett eller någon affär, utan i samhället vi lever i och hur systemen fungerar. Ibland/ofta måste man försöka extra och pusha på för att få något orätt gjort rätt. Därför gäller det ofta att ha tålamod och inte ge upp, även om det kan vara irriterande.

Alltid då och då som någon "horror" story poppar upp om diverse försäljare, men tur som det är brukar det ofta lösa sig här i Sverige i fördel till kunden

Permalänk

Hej Komplett!

Har ni någon plan på att sälja mini-itx-chassit "Chopin Pro" av in-win? https://www.in-win.com/en/gaming-chassis/Chopin_Pro

Nå sålde den gamla versionen ("Chopin") förut i tiden. Den stora skillnaden är att den här har ett guld-certifierat nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCX Slinger:

Hej Komplett!

Har ni någon plan på att sälja mini-itx-chassit "Chopin Pro" av in-win? https://www.in-win.com/en/gaming-chassis/Chopin_Pro

Nå sålde den gamla versionen ("Chopin") förut i tiden. Den stora skillnaden är att den här har ett guld-certifierat nätagg.

Vad bygger man för system i detta chassit? 200 watt är inte tillräckligt en bra speldator.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Vad bygger man för system i detta chassit? 200 watt är inte tillräckligt en bra speldator.

Observera att det är ett extremt litet chassi. Det rymmer ex. ingen diskret gpu, och då blir systemet inte så törstigt. Ex. en 5700g (som har hyfsad integrerad grafik) är perfekt: https://old.reddit.com/r/sffpc/comments/pcwy11/amd_ryzen_7_57...

Permalänk

@Komplett om det är till någon hjälp, så är chassit jag pratar om en uppdaterad version av den ni brukade sälja här: https://www.komplett.se/product/1128766

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av RCX Slinger:

@Komplett om det är till någon hjälp, så är chassit jag pratar om en uppdaterad version av den ni brukade sälja här: https://www.komplett.se/product/1128766

Ledsen att vi bomamde att svara här. Toppen att du pingade!

Det är tveksamt om vi kan lösa det då vi fasat ut alla produkter från In-win. Men jag hör med vår inköpare om vi kan lösa något.
Chopin pro ser rikigt mysig ut, som du säger är det perfekt för att klämma in ett system baserat på 5700G.

Vad för hårdvara tänkte du sätta in i chassit?

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Tack för hjälpen! Jag förstår problemet. Hoppas det går att lösa. I värsta fall har jag kanske hittat det på en annan butik, men skulle såklart föredra att köpa från er.

Trevlig fråga. Jag håller fortfarande på och samlar komponenter. Hittills är endast moderkortet fixat: ASUS ROG Strix B550-I GAMING, från er senaste bonanza.

Lutar mot ett 5700G, men då vill man såklart också ha bra presterande ram-minnen, vilket visat sig vara en hel vetenskap med frekvenser, timings och knepigaste av allt: att de ska vara "dual rank", som visat sig ovanligt nuförtiden (numera i princip endast garanterat på dyra entusiast-kit).