Stora problem med WinXP

Permalänk

Stora problem med WinXP

Hej alla. Har haft min Delldator i ca. 1 år och den har fungerat helt felfritt. Har även en 300gb Maxtor Onetouch 2. För ca 2 månader sen fick jag problemet att hal.dll fattades när jag startade datorn. Ordnade det med att fixa en ny BOOT.ini fil. Men nu har det blivit massa problem.

Jag har dom senaste dagarna fått nåt felmeddelande som dykt upp nere vid klockan. Ikonen är en gul trekant med ett utropstecken i. När jag kör mp3 i winamp så kommer meddelandet upp att en mp3fil är skadad och jag måste köra chkdsk.

Detta händer med fler och fler av mina mp3låtar. Det händer med dom som ligger i mina albummappar. Går en låt sönder så sabbas hela albumet. Dom går inte att spela upp längre fast dom finns kvar på HDDn. Hela min mp3samling håller på att ätas upp =/!
Jag har virussökt datorn och felet ligger inte där. Tror det är hårdvaran som spökar. Nu efter att jag fixade en ny boot.ini har nämligen ett annat nytt problem dykt upp. Varje gång jag stänger av datorn så kommer följande text upp:
"Du kan nu stänga av datorn". När jag då trycker av datorn på knappen så startas den om. Den brukar starta om 2-7 ggr och även om jag snabbt stänger av den på knappen så startas den om.

Någon som har några idéer på vad detta kan bero på?
Jag har aldrig sett problemet förrut...
Tror ni att det kan bero på min hårdvara eller?

Tack på förhand,

Johan

Visa signatur
Permalänk

Du har helt rätt att det med största sannolighet hårdvaruproblem.
Det kan bero på mycket, det kan vara fel på moderkortet eller faktiskt processorn kan ligga bakom dina problem, har råkat ut för det gång, dock är det ovanligt. Det enda är att använda sig av logisk felsökning helt enkelt och försöka prova med andra komponeter tills man hittar felet.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Har du bara haft datorn i ett år så har du säkerligen garanti kvar! Ring Dell istället för att börja byta komponenter själv och på det viset sabba garantin. Låt dom felsöka den istället med andra ord.

Permalänk

Ingen garanti kvar.. har öppnat burken innan och den har då brutits. vad finns att göra?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_runbert
Ingen garanti kvar.. har öppnat burken innan och den har då brutits. vad finns att göra?

Försök rädda alla personliga filer till en annan dator/hårddisk och använd sen dina Dell restoreskivor (fick du såna?).