Permalänk
Avstängd

Vad för färg att måla chassi med?

Hej. Jag ska måla om ett chassi till svart, är nu "gammal-dator-grått". Jag undrar vad för färg jag ska använda, vill inte att den ska falla av (vad heter det ordet...). Ska man ha spray eller vanligt färg?
Tips på någon bra färg som fastnar?

Tack på förhand.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

först får du ju slipa bort den gamla färgen, eller iaf rugga upp ytan med sandpapper, sen kan du köpa valfri sprayfärg på biltema eller likn. spraya många tunna lager så blire bra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Nöj dig inte med att bara rugga upp ytan utan slipa bort all gammal färg, Plastic Padding's sprayfärg är grymt bra! Finns bl.a på Clas Ohlson, och som HawkHo säger så ska du lägga tunna lager, försök inte täcka allt första vändan med färgen, stressa inte! Talar av egen erfarenhet då man skyndat på för att man vill så gärna ha det nytt o fint.. Vill du få det ruskigt fint så kan du efter varje lager du lagt på, våtslipa så du blir av med "apelsinhuden" man får när man sprayar..

Alltså;
1# Slipa bort all gamal färg
2# Spraya ett tunt lager
3# Våtslipa med fint slippapper (finns på Clas Ohlson)
4# Upprepa punkt 2 & 3 tills du är nöjd
5# Avsluta med att utföra punkt 2&3 med klarlack om du vill ha en snygg finish och tålig yta (Du kan även gnugga på lite vax efteråt om du vill uppnå den ultimata omlackeringen)

MVH Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
först får du ju slipa bort den gamla färgen, eller iaf rugga upp ytan med sandpapper, sen kan du köpa valfri sprayfärg på biltema eller likn. spraya många tunna lager så blire bra.

eeh om han ska slipa bort ALL den gammla blire ju dubblet jobb då måste han grundfärg först... men lacka med vanlig hobby sprayfärg... rugga först utan me 1200 våt slip

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem

Eftersom folk inte vet vad dom pratar om måste jag bara rycka in! Biltemas färg är INTE den du ska ha för en slitstark yta som inte flagnar.

Mekonomen, de stora OK-mackarna och micro har riktigt bra färg, men det bästa är om du går till en bildelsfirma och frågar om dom kan blanda bilfärg på sprayburk.

det första du ska göra är att sprayspackla ytan och sen våtslipa så det blir lent soim en barnrumpa, avsluta runt 600 grit. var helt säker på att ytan är snustorr innan du fortsätter.

Grunda med en bra primer, våtslipa den med 240, 400, 600, 1000 och sist 2000 grit.

en mycket lätt fuktad wettextrasa brukar duga att stryka bort slipdamm med, men det bästa är en Rag-tag, en kladdig trasa som oftast finns på färgaffärer.

När du är 100% nöjd med ytan du har på primern ska du lägga på slutfärgen, i flera tunna lager (ca 15-20cm ifrån med burken) och sandpappra upp till 200 grit mellan varje lager. Det sista lagret du lägger på ska till slut vara 100% fritt från apelsinskalslooken om du är riktigt nogrann.

Måla _inte_ utomhus och rör dig inte runt objektet medans det torkar, var säker på att rummet du målar i är 100% dammfritt, annars kommer du få en massa smuts i lacken och det kommer inte se bra ut.

Räkna med att lägga ut minst 500kr, men det är åtminstånde hälften eller en tredjedel av vad en lackerare skulle ta.

EDIT: Såvida det inte är metalliclack behöver du ingen klarlack utan du får bäst finnish genom att låta färgen härda, vanlig färg innehåller nämligen egen lack.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

smyger in i tråden lite.. kan man göra på samma sätt om man vill måla insidan av chassit tex modekotsplåten?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ja självklart kan du måla moderkortsplåten på samma färg.

jag använder biltemas färg för de är hälften så dyra,
men de håller kanske heller inte samma kvalité.
Men liksom om det gått ca2år och färgen börjar bli lite skapligt sliten...då har jag ju redan hunnit måla om den innan flera gånger eftersom man tröttnat på den färg man har målat med och slipper då se färgen snabbt slitas ut

fast, det är ju hur jag gör det

Permalänk
Medlem

Biltemas munstycken är av grymt dålig kvalitet och det är lätt att få antingen rinningar, stora droppar eller snorkråkor från munstycket. Tro mig, det är riktigt surt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

jag vet...det är lite kul ibland faktistk

munstyckena brukar hoppa av ibland när man skakar burken (det går ju att sätta tillbaka) och färgen rinner som fasen om det du sprayar på ligger bara lite lutande...måste ligga plant....och droppar gör det bara när burken är så gott som slut, eller om är skapligt dålig på att spraymåla.

men annars så är färgen duglig, lägger man på ett fint lager klarlack så håller det man målat skapligt mycket längre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWoo
ja självklart kan du måla moderkortsplåten på samma färg.

jag använder biltemas färg för de är hälften så dyra,
men de håller kanske heller inte samma kvalité.
Men liksom om det gått ca2år och färgen börjar bli lite skapligt sliten...då har jag ju redan hunnit måla om den innan flera gånger eftersom man tröttnat på den färg man har målat med och slipper då se färgen snabbt slitas ut

fast, det är ju hur jag gör det

Att deras orangea färg efter 7-8lager fortfarande är genomskinlig...

Där gav jag upp helt med biltemas färg. Hagmans eller Hammarlack brukar jag köra på. Hur man gör behöver jag inte gå in på eftersom det beskrevs mycket bra här ovan. Over and out, Mord.

Permalänk
Medlem

hehe...nice har inte testat den färgen än..är det bättringsfärg eller hobbyfärg?