Gameboy Advance SP + Brunsås

Permalänk
Medlem

Gameboy Advance SP + Brunsås

Ja, så kan det gå. En burk innehållandes brunsås öppnas av en kraftig stöt, och innehållet rinner sedermera ut. Vid uppackning av påse tas först sockarna upp ur den, helt rena och fina, likaså mina anställningspapper. Det enda som kladdas ner, det är min Gameboy. Man kan säga att den blev impregnerad med brunsås.

Envis som jag är vägrar jag dock ge upp hoppet. Den har inte kortslutits än, men däremot finns det torkad sås på kretskortet, på mottagaren för "R"-knappen (innebär ineffektiv knapptryckning) och lite andra vitala detaljer.
Går det att göra något åt detta? Läste att Isopropanol kan användas vid kretskort-rengöring, men stämmer det?

Borde jag ge upp helt och hållet eller vara en man och övervinna problemet? Och för att övervinna problemet, vad behöver jag göra?

Tacksam för eventuella råd.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Knäckte extra på en datorbutik för ett tasen och där hade vi ett speciellt medel till att ta bort kylpasta med från CPU:er. Det var en vanlig sprayburk med en liten borste på, så man borstade samtidigt som man sprutade ut medel. Detta kunde man dra över moderkortet bäst man ville, skadade inte alls, men var starkt nog för att få bort pastan lätt och smidigt.

Så gå till en datorfirma och hör om de har lust att torka rent kretskortet åt dig, de borde ju ha någott liknande medel.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Sprit borde funka. Brukar gå att köpa lite mindre flaskor avsedda för rengöring på mackar och appotek har jag för mig. Inte nyttigt att dricka dock.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Har du flickvän?
Kolla om hon har en flaska Aceton utan olja, dom brukar använda det för att ta bort nagellack med och det funkar ypperligt till att rengöra datorprylar med så som pasta från cpu m.m.
Så det borde funka att rengöra kortet i din gameboy

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Vet att vi har Aceton hemma och vi brukar rengöra CPU med denna men trodde den skulle vara för "grov" mot alla kretsar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror det finns olika sorters aceton. Testa lite först och ser vad som händer. Har råkat blanda ihop sprit och aceton ett par ggr vilket har resulterat i att en del platsdetaljer på kortet jag tvättade nästan löstes upp.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Aceton löser som sagt vissa plaster finfint. Så testa med lite sprit istället.

Permalänk
Medlem

Nu blev det en salig röra av åsikter och råd här. Inte t-sprit, inte aceton, men kör på sprit? Det går inte ihop

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja isopropanol, köp på apotek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rixard
Ja isopropanol, köp på apotek.

Tack, då gör jag det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Tack, då gör jag det

Som sagt, isopropanol is teh shit Använder det på jobbet för att rengöra kretskort...