Permalänk
Medlem

Hej hopp
har precis installerat vista på datorn och är helt bestört över TCP auto tuning! Det verkar inte ens fungera.
Testar att ladda hem en fil från dlsvr04.asus.com (slö skitserver i kina) som jag har ca 550 ping mot (BBB 100/10)
Får ca 4,4 kB/s och då tycker man väl att TCP auto tuning borde gå in och höja min window size? Fast när jag kör speedguide analyzer under tiden som jag laddar hem därifrån så blir det ändå ingen skillnad på mitt värde. Ligger kvar på 65700 hela tiden.

Har kollat av i cmd att TCP auto tuning är aktiverat med netsh interface tcp show global.
Kan man på något sätt höja sizen manuellt i vista? Googlat lite men det känns som att guider inom detta område knappt existerar. Går det ändra manuellt eller på något sätt trimma TCP auto tuning lite?

EDIT: Har testat med både firefox och IE för jag såg att TCP auto tuning kan strula med firefox. Funkar fortfarande inte.
EDIT2: får 800kB/s från ftp.kernel.org ping 178. Det går inte ihop med mina uträkningar. borde ju få 65700/0,178 ~370000 B/s ~370 kB/s. Det kanske funkar ändå? bara att speedguides analyzer inte förstår sig på vista riktigt

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått rätt så ändrar autotuningen rwin storleken eftersom. Så när du kör speedguide så tankar den inte ner något som är speciellt stort och därför får du standardvärdet.

Det hjälper inte att ladda ner från något annat ställe samtidigt eftersom autotuningen arbetar per TCP connection.

Om du får 800KB/s så fungerar det, iaf lite

Permalänk
Medlem

måste ju kunna trimma det verkar som den ställt upp till ungefär 150k window size. Det duger fan inte åt mig! Jag vill öka mer!!

Permalänk
Medlem

När man talar om trollen.
Titta på bilder "texten", tycker det står kort och vettigt vad som menas.

Tummen upp ip-only

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Hade först 117kb/s på filen efter optimeringen fick jag 645kb/s :D!

Permalänk
Medlem

Helt jävla underbart, hade innan 280kb, efter 890kb

Permalänk
Medlem

:D:Dhadde rundt 2mb/s innan :D:D
Kan inte mer en jubbbbla över att trådskaparen orkat göra den här tråden !!!!

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk

JÄÄÄÄVLAR gick från 50 kb/s till 1,5 mb/s på min 24 telia lina

ska testa lite mer bredbands test nu

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk
Medlem

Kul att folk fortfarande har nytta av detta

Tänkte bara utfärda ytterligare en varning om att inte försöka sig på detta i Vista, då vista fungerar på ett lite annat sätt och försöker optimera on the fly

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
I så låga hastigheter är det nog inte storleken på recivewindowet som sätter begränsningarna.

jo för jag satt på 10/10 då =/

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Från 350 till 1350kB/s på filen som "tipsas" om i första inlägget, nice!

Permalänk
Medlem

Hmm, först fick jag en hastighet på ca 200kb/s och efter optimeringen gick det upp till 600kb/s vilket ju är mycket bättre. Men jag tycker ändå att mina siffror är lite låga för ett bredband på 24mbit/s (18mbit i verkligheten)?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Jag gick från 80kb/s till 2,2mb, hade gått högre om inte filen laddat klart så snabbt..gissa om jag är glad jag hitta detta tjofras

Comhem 24 och får ut exakt 24, ibland 26?

Fast jag inte bockar i modify all network adapters så hamnar alla på det jag ställer in nätverkskortet på, det är väl inte så bra? Jag menar blåtand och 1394 net adapter..sistnämda kanske måste ändras samma som nätverkskortet?

Sen undrar jag, om jag ställer in nätverkskortet på 24mbit (20 i programet) som bredbandet är på vad händer med mitt nätverk här då som är i 100mbit och snart 1gbit med ny router? Tar nätverkets hastighet skada av det på nått sätt?

Ms kanske är jätte lågt i nätverk och om det är under 5ms klarar 1027840 recive win av en gbit står det på första sidan där..men dom som sätter ett rwin på 17 520 vad händer med deras nätverk om dom har snabbt sånt men inte bredband?

Hehe känner mig sjukt jobbig men grubblar o grubblar och är tacksam om nån kan svara mig på det här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoookie
Ms kanske är jätte lågt i nätverk och om det är under 5ms klarar 1027840 recive win av en gbit står det på första sidan där..men dom som sätter ett rwin på 17 520 vad händer med deras nätverk om dom har snabbt sånt men inte bredband?

Hehe känner mig sjukt jobbig men grubblar o grubblar och är tacksam om nån kan svara mig på det här

Det är precis som du säger, i ditt lokala nätverk har du säkerligen under 1ms i latency. jag har 0.2ms latency mellan 2 datorer i mitt nätverk, jag vet inte hur exakt det värdet är men det får duga som exempel.

Så om du har ett rwin på 17 520 och en latency på 0.2ms så är maximal överföringshastighet ca 668Mbit/s. Och det kommer att begränsa en 1Gbit/s uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Ja okej men då var det inget problem som jag trodde iom att ms var så låg i nätverk. Tack så mycket

En sista fråga, mätaren går att dra till 20mbit..finns det bättre fönster att välja för 24mit´s bredband?

Det står
Your TCP Window limits you to: 16445 kbps (2056 KBytes/s) @ 500ms, jag vill ju ha limit på 2800kbyte på 500ms vilken är min max hastighet

Tack Tack

Edit, hitta den här och där kunde man ju räkna ut
http://www.speedguide.net/bdp.php

2850kbyte på 500ms är rwin på 1425000 med 24 mbit bredband

Permalänk

Det verkar som om det finns kunniga personer i denna tråden, och har läst igenom fast inte riktigt fått någon fråga på mitt svar, så får prova o se om jag får svar:)

Nu är det så att jag har 100/100 Telia, Fast min uppload och download vägrar gå över 550KB/sec. Skulle detta programet hjälpa emot det? Finns det några konsekvenser eventuellt? jag vill ju inte facka upp hela datorn. Kan det bero på någon router inställning? Jag har DLink-804, en ganska gammal sådan kan det bero på det också?

Svar skulle uppskattas:)

//tear

Permalänk
Medlem

För det första, så går det att spara original profilen så att återställa är ingen konst. För det andra, prova utan router direkt till isp via modem just för att kolla skillnaden, sedan tuta och kör bara ingen risk alls.

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

Testade ändra rwin från 20mbit till 24 där girig som man var men det blev bara helt fuckat så ändra tillbaka

Permalänk
Medlem

Funderade på optimering med en asynkron lina.
Borde man inte tänka på sin upload egentligen när man ändrar inställningarna?

Vet ju att det blir ganska bra att dra upp till 20 om man nu har så hög hastighet men det borde väl ändå påverka de flesta som sitter med så mycket lägre hastighet i motsatt riktning?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tearishsh
Det verkar som om det finns kunniga personer i denna tråden, och har läst igenom fast inte riktigt fått någon fråga på mitt svar, så får prova o se om jag får svar:)

Nu är det så att jag har 100/100 Telia, Fast min uppload och download vägrar gå över 550KB/sec. Skulle detta programet hjälpa emot det? Finns det några konsekvenser eventuellt? jag vill ju inte facka upp hela datorn. Kan det bero på någon router inställning? Jag har DLink-804, en ganska gammal sådan kan det bero på det också?

Svar skulle uppskattas:)

//tear

Routern är nog bromsklossen i din situation. Men inte till 550kb/s, det är ju bara 4,4mbit?
Ringt Telia och frågat om det är något fel?

mvh Gunvald

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Routern är nog bromsklossen i din situation. Men inte till 550kb/s, det är ju bara 4,4mbit?
Ringt Telia och frågat om det är något fel?

mvh Gunvald

Vill minnas att de första D-Link 804orna (enfärgat mörkgråa plastlådor, ej silver/blått, och utan tillägg i hamnet) hade en genomströmning i storleksordningen 5Mb/s så det är nog den troliga orsaken.

Och du Gunvald, håll isär b(it) och B(yte) - blir lätt onödigt rörigt annars.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Jag gick från 300 till 2000 kB/s. Riktigt najs faktiskt. Rekommenderar detta till alla.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Funderade på optimering med en asynkron lina.
Borde man inte tänka på sin upload egentligen när man ändrar inställningarna?

Vet ju att det blir ganska bra att dra upp till 20 om man nu har så hög hastighet men det borde väl ändå påverka de flesta som sitter med så mycket lägre hastighet i motsatt riktning?

Alltså detta hjälper ju som jag sagt många gånger endast när du laddar hem från ställen där du har hög ping. Så att öka rwin ger samma resultat som att ladda hem från ett ställe med lägre ping.

Och med en asynkron lina så är det ju nedströms som kan strypas av att man inte har tillräckligt hög uppström. Och den här optimeringen påverkar endast nedströms. Så det borde inte vara några problem att öka rwin på en asynkron lina. Behovet kanske inte finns där eftersom maximala nedströmshastigheten inte är tillräckligt hög för att fylla upp rwin när det har sitt standardvärde.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Så om du har ett rwin på 17 520 och en latency på 0.2ms så är maximal överföringshastighet ca 668Mbit/s. Och det kommer att begränsa en 1Gbit/s uppkoppling.

Trådlyft!

Gigabit-kopiering mellan två XP Pro maskiner. Att låta burk1 kopiera filer från burk1 till burk2 maxar 200 Mbit. Att låta burk1 kopiera filer från burk2 till burk1 maxar 450 Mbit. Att köra IPERF med client/server i båda riktningarna går med ca 850 Mbit i båda riktningarna. RWIN på 512k gav mest. Vad har Microsoft gjort med SMB som är så slött? Tweaka med TcpAckFrequency hjälpte inte. Köra med NWLink?

<edit>Microsofts NFS For Windows ger blåskärm, grmbl... FileZilla, dvs FTP ger ca 75% nyttjandegrad, dvs runt 85 - 90 MB/sek mot mina diskar som klarar av 150 MB/sek. SMB suger verkligen, eller..? </edit>

Permalänk
Medlem

Mitt resultat var ganska kul. Gick från 80kb/s till 2,1MB/s, vilket är typ max på min 24mbit lina. Kul grej:)

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk

före: ~330kb/s
efter: ~1100kb/s

Telia 24/1 (18mbit)

Permalänk
Medlem

Jag gick från 80 kb till runt 2,8 mb på mitt comhem 24..

Men det var efter jag tog bort det 20% recerverade bredbandsbred windows har..och nätverks kortet jobbar stadigt på 90%-100% när jag överför mellan datorer. Innan gick det upp o ner helt galet 20%,70,40,80,40%..så höll det på, så nu kommer jag upp o 3,2mb på den filen..

Tips är internet download manager..där kommer du upp i hastighet max alltid

En kompis visa mig..gå in i gpedit o sänk winupdate.... 20% till noll
C:\WINDOWS\system32\gpedit.msc sen pqspakage bla, bregränsa

rwin 2055680 går bra på mig..gångrar jag inte det högsta i tcp progget med 2 blir det massa komplicationer med hastigheten, vet det är högt som fan men allt börjar ladda ner i full hastighet mer direkt än värdet innan o inga pakage loss eller annat trubbel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Trådlyft!

Gigabit-kopiering mellan två XP Pro maskiner. Att låta burk1 kopiera filer från burk1 till burk2 maxar 200 Mbit. Att låta burk1 kopiera filer från burk2 till burk1 maxar 450 Mbit. Att köra IPERF med client/server i båda riktningarna går med ca 850 Mbit i båda riktningarna. RWIN på 512k gav mest. Vad har Microsoft gjort med SMB som är så slött? Tweaka med TcpAckFrequency hjälpte inte. Köra med NWLink?

<edit>Microsofts NFS For Windows ger blåskärm, grmbl... FileZilla, dvs FTP ger ca 75% nyttjandegrad, dvs runt 85 - 90 MB/sek mot mina diskar som klarar av 150 MB/sek. SMB suger verkligen, eller..? </edit>

En sak som jag noterat är att om man kör med en Windows Vista klient så blir hastigheten över SMB mycket bättre (typ 75 %) jämfört med att köra XP klient mot servern. Så jag undrar snarare vad har microsoft gjort med windows Vista som gör SMB så mycket snabbare?

Permalänk
Medlem

lyckas inte få mitt tcp window att ändra sig i vista, har stängt av TCP/IP Auto-Tuning" men varje gång jag ställer om skiten och rebootar. Så kollar man via www.speedguide.net tcp analyzer. Så har den fortfarande default fönstret:(

Öppnar programet som admin med.

Ge mig tips!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
En sak som jag noterat är att om man kör med en Windows Vista klient så blir hastigheten över SMB mycket bättre (typ 75 %) jämfört med att köra XP klient mot servern. Så jag undrar snarare vad har microsoft gjort med windows Vista som gör SMB så mycket snabbare?

Microsoft har uppdaterat SMB i Vista. Det körs numera SMB2 på Vista.

eckim, varför vill du ändar i Vista ? Fixar inte Vista det tillräckligt bra själv eller ?