Byta namn på Windowskontot?

Permalänk

Byta namn på Windowskontot?

Hejsan, när min dator var ny och skulle konfigureras så skapades ett användarkonto (datoradministratör) och jag döpte det till "Administratör". Nu vill jag ändra detta till något annat, som mitt förnamn. Hur gör jag det?
De konton som inte är datoradministratörer ändrar man ju namn på när man går in på Kontrollpanelen och sen Användarkonton. Men så kan man inte göra med detta konto.

Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför du vill ändra namnet? Är det det inbyggda adminkontot du vill byta namn på eller ett nytt konto? Vilken version av Windows har du?

Permalänk
Medlem

En (i mitt tycke) liknande fråga:

Hur gör man för att slippa visa admin-konto i Win XP välkomst bild? (Alltså den färgglada varianten där man ska välja konto att logga in med)

Som det är nu har jag förutom mitt "begränsad annvändare"-konto tvingats skapa ytterligare ett admin-konto. Jag vill bara visa mitt "säkra" konto vid inloggningsbilden...

Visa signatur

/any1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av any1
En (i mitt tycke) liknande fråga:

Hur gör man för att slippa visa admin-konto i Win XP välkomst bild? (Alltså den färgglada varianten där man ska välja konto att logga in med)

Som det är nu har jag förutom mitt "begränsad annvändare"-konto tvingats skapa ytterligare ett admin-konto. Jag vill bara visa mitt "säkra" konto vid inloggningsbilden...

TweakUI -> http://download.microsoft.com/download/f/c/a/fca6767b-9ed9-45...

@ laine
Jag tror tyvärr inte det går att byta namn på det kontot i efterhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Såklart det går att byta namn på adminkontot.
Är det XP home vet jag inte riktigt om dessa fungerar (MMC:er).
Men i lusrmgr.msc är det bara att ändra och jag tror jag sett det i secpol.msc också, en hel inställning för att välja vad adminkontot ska heta.

Men jag tycker det låter som en otroligt dålig idé att använda adminkontot till daglig användning. Om/när något i kontot går åt helsike och man inte kan logga in så sitter man ju lite mer hjälplös.
Jag har alltid ett annat konto som har administratörsrättigheter. Allra bäst är ju att ha resten som begränsade användare ("users").

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG