Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Är han efterbliven eller?

Antingen det eller jäkligt senil...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Antingen det eller jäkligt senil...

Jag hoppas innerligen att de fixar BIOSen annars blir jag skitsur.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Gäller samma problem för ATX kortet i samma prisklass? eller är det bara för m-atx?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Jag va så nära att beställa men avstår pga överklocknings problem med det moderkortet. Tackar denna tråd.

Permalänk

Forsättning på emailkonversationen!

ASUS:

Dear Valued Customer

P5B-VM Do support PCI-Express Freq. adjustment. Just turn AI Gear to [Manual] and you can adjust the freq from 90 -> 150.

Best Regards
*bort*
Asus Nordic TSD Support

Mitt svar:

Do you read my emails before you answer them?

I said it doesn't have any PCI-E frequency LOCK, which means that if you raise the FSB clockspeed the PCI-E frequency bails out.
The only way to try to cancel this effect out is by raising PCI-E frequency, but that's not recommended since the southbridge communicates with the northbridge via a PCI-E-lane.

Apparently I have more knowledge about motherboards than you, so I suggest you give me an email to a person at ASUS who is either your superior or who is more technically skilled than you are.

Questions are:

1) Are you working on the overclockingproblems of the P5B-VM board? (There are MULTIPLE threads in your own forums about this issue, and I suggest you read them)

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Hade också problemet med att den hängde sig när man gick in på Hardware Monitor.
Har dock blivit bättre, kunde efter ett tag bläddra runt ett tag innan den hängde sig, och nu hänger den sig inte alls. Har inte gjort några ändringar

Funderat på att köpa ett P5B-V istället (alltså inte micro) och låta VM stå och vänta på nytt BIOS.
Har det kortet några av VMs problem?

Permalänk

Jag är lite inne på att dra ihop en namninsamling bland alla P5B-VM-ägare för att kräva att ASUS fixar skiten.

Är det någon som är intresserad av att få lite valuta för sina pengar?

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Jag är lite inne på att dra ihop en namninsamling bland alla P5B-VM-ägare för att kräva att ASUS fixar skiten.

Är det någon som är intresserad av att få lite valuta för sina pengar?

Var skriver jag under?

Permalänk
Medlem

Räkna med mitt namn!!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

Skulle vi kunna fixa en enkel webpage och få den hostad någonstans? Så kan vi låta P5B-VM-ägare skriva en kort hälsning till ASUS, sen samlar vi ihop alla inläggen och skickar över till ASUS?

Har ni några bättre förslag?

Jag håller på, under användarnamnet "57451" att samla användarna på ASUS forum samt [H]forum.

Formodligen går det att dra med fler ifrån XtremeSystems.org också.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=122122

Detta skrev jag nyss till ASUS.

Greetings ASUS!

I bought the P5B-VM motherboard because it was the only 965-based mATX board which claimed to have overclocking-features.

However, I and all other P5B-VM owners (who in fact are currently organizing a protest against the ASUS corporation because of the false marketing that surrounds the P5B-VM motherboard) sadly found out, that not only does the box lie ( it CLEARLY states on the box, in atleast 5 different languages, and I quote, "Adjust speed as you wish!") but after contacting ASUS in order to have the problem corrected, they get different answers from different people, no BIOS updates and are getting more and more frustrated.

Points being:

1) Somehow ASUS has managed to screw the PCI-E-frequency lock on the P5B-VM.

2) Box says "Adjust speed as you wish!", but without raising PCI-E frequency ( a move that is not recommended by anyone) you cannot overclock AT ALL.

3) Release notes from the 0307-BIOS mockingly states that max FSB in BIOS has been raised from 400 to 500. ( considering that no one, ON THIS PLANET, can even get more than 320 MHz FSB which also require them to run the PCI-E bus at 125Mhz, which is not very smart to say the least)

4) I was told the P5B-VM is a low-end board, by your support-technician *bort* at ASUS Nordic. Low end? Come on. It's your most expensive mATX-motherboard and only costs a couple of dollars less than the ATX-sized P5B-board, which is an excellent overclocker.

We, your customers, who have paid decent money for a product which clearly states it has excellent overclocking features, which sadly does not deliver what it promises, kindly ask and strongly encourage you, to fix this issue.

Else, we'll sadly have to see you in court.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ, tur att någon tar tag i det ordentligt!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

Skriv gärna på XS i min tråd, så folk märker att det faktiskt är ett problem.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Hur går det? Jag följer ju tråden med spännig och förväntan här
Köpte mitt VM mest för att det verkade stabilt men om dom fixar bios så det blir klockvänligt så tackar jag ju inte direkt nej till det.

Permalänk

Tja, eftersom folk gärna vill bli servade utan att behöva göra något själva så går det ju trögt.

Intressant att _ingen_ härifrån skrivit i min tråd på XS.

Hade ju varit lite lättare att komma någonvart om folk får tummen ur rektum liksom...

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

sorry, reggat mig som ansc12 på XS nu i alla fall, väntar bara på att det skall bli aktiverat...

Edit:
XS = http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=1826953&...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

ErnstVogel: Är det nämnt i tråden eller bara allmänt känt vad XS är för jag har ingen aning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
ErnstVogel: Är det nämnt i tråden eller bara allmänt känt vad XS är för jag har ingen aning.

Ifrån ett av mina inlägg högre upp:

"Formodligen går det att dra med fler ifrån XtremeSystems.org också.

http://www.xtremesystems.org/forums...ad.php?t=122122"

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Ah, då slirar jag en rad när jag kommer hem från plugget!

Permalänk
Medlem

P5B-VM 0606 Beta Bios

Ingen som hunnit testa än ifall det hänt något mer förutom buggfixen gällande minne...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Ohh, detta var intressant!

Men jag hittar inte mycket om det på google dock. Vågar man testa månne?

Edit: Fast det verkar inte vara något nytt förutom nämnda minnesbuggfix så då är det ju rätt skitsamma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Skulle vi kunna fixa en enkel webpage och få den hostad någonstans? Så kan vi låta P5B-VM-ägare skriva en kort hälsning till ASUS, sen samlar vi ihop alla inläggen och skickar över till ASUS?

Ni kan köra den hos mig, har köppt ett webhotell tills slutet av 2007 och använder den nästan inte alls
Det är iaf 1GB Lagringsutrymme och den ligger på en 2x1000MBit server i danmark.
Skicka ett PM till mig om du är intresserad
Jag hade också tänkt att köpa ett P5B-VM men avstår från det nu och tar ett P5B eller P5B Deluxe

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
P5B-VM 0606 Beta Bios

Ingen som hunnit testa än ifall det hänt något mer förutom buggfixen gällande minne...

Såg att det tydligen tydigare kommit ut en ver 0505...
Jag har inte sett den heller..

Någon som testat den el vet vad som var förbättrat?

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Haha har läst trådarna i xs och lite överallt det hela låter ju kalas!
Jag skrattar så jag gråter !!!
Jag håller med om att det är tråkigt att ingen verkar kunna fixa pcie-låset, men kom igen, jag tror inte att det är någon tillverkare up-to-date som har lyckats, sista hoppet må ju vara abit och i mina ögon har abit (kanske DFI åxå)varit bäst inom överklockning, det kan väl inte vara Asus fel ?
Jag har då aldrig varit med om att, även om ett företag säger/gör reklam att det går att överklocka så ska man lita blint på det, de enda man nästan kan lita på skulle i såfall vara reviews, forums, men även sådana går ju inte att garantera. Överklockning som från början inte var särskilt givet, P5B-VM kortet har ju vissa features även om överklockningen är usel.

Av min ringa erfarenhet har överklockning oftast varit "folkets" aka kundernas sätt att spara pengar och ändå uppnå prestanda. Som t.ex
celeron300a, sparade man några slantar på; man fick upp den till 450 och var jämbördig med p2:ans 450 om jag inte missminner mig. Men hursom,
tillverkare av alla de sorter och produkter kan säga nästan vad som helst,
men vi konsumenterna måste lita på andra konsumenter i första hand,
t.ex reviews, forums. Jag måste säga att Asus har sitt på de torra då de
säger att "de går att höjja hur du vill" då det går att göra det i bios, sen
om det inte fungerar kan dom skylla på vad som helst, chipset t.ex.
Sen om vi köper kortet och litar blint på marknadsföringen så är det vårt val.

Sen annan sak, jag var åxå nära på att köpa detta kort och vände mig till Sweclockers forum med frågor, men ingen av er som besatt denna kunskap gav mig något att gå på. Vilket känns tråkigt, vill ni att fler ska hamna i samma situation? Det verkar ju ytterst konstigt med tanke på er grad av upprördhet. Men det är klart det är kanske bättre att skylla på företagen istället för att hjälpa konsumenter emellan är det så jag ska tolka det hela ?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

lite off topic...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
Sen annan sak, jag var åxå nära på att köpa detta kort och vände mig till Sweclockers forum med frågor, men ingen av er som besatt denna kunskap gav mig något att gå på. Vilket känns tråkigt, vill ni att fler ska hamna i samma situation? Det verkar ju ytterst konstigt med tanke på er grad av upprördhet. Men det är klart det är kanske bättre att skylla på företagen istället för att hjälpa konsumenter emellan är det så jag ska tolka det hela ?

Hmm, Tur att du äntligen har hittat sökfunktionen då, så att du kan kolla upp om någon skrivit om det som du ev är intresserad av. Detta borde väl vara det första man gör innan man skapar en ny tråd!!

(Det är inte heller så att man går in på varje tråd här på forumet, annars hade man ju helt klart tipsat dig om denna tråd...)

edit: sedan såg jag att du skrivit i denna tråd, men uppenbarligen så missade du mitt inlägg om att detta kort vart kasst på att överklocka..
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=710...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Vila i frid

Varför plågas med P5B-VM när det går att köpa ett billigare P5N-E SLI?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329410&view=detailed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
lite off topic...

Hmm, Tur att du äntligen har hittat sökfunktionen då, så att du kan kolla upp om någon skrivit om det som du ev är intresserad av. Detta borde väl vara det första man gör innan man skapar en ny tråd!!

Denna tråd hittade jag aldrig när jag sökte, jag fick upp den via en annan tråd som jag tror du länkade.
Anywho, det finns inte särskilt många fakta rika trådar om mATX så som ATX. Och denna tråd verkar handla mer om "hur dålig Asus är" än själva mobot elr chipset etc.

Om man letar med sökfunktion och inte får ett tillfredställande svar, då antar jag att man skapar en tråd, det gör då jag.

Vad jag menar är att om ni istället för att ha fokuserat er tid på att kasta skit på Asus så hade ni kanske kunna hjälpa andra i från att begå samma misstag. Du måste ha missat min tråd ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72

"Det är inte heller så att man går in på varje tråd här på forumet..

i sanning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72

edit: sedan såg jag att du skrivit i denna tråd, men uppenbarligen så missade du mitt inlägg om att detta kort vart kasst på att överklocka..
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=710...

Dom frågorna jag ställde fick jag aldrig svar på från detta forum, däremot kan jag besvara dom själv nu. Bl.a gällande alternativ till mobo, chipset, tillverkare.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Varför plågas med P5B-VM när det går att köpa ett billigare P5N-E SLI?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329410&view=detailed

Tar du droger eller?
P5N-E SLI är ju ATX och inte mATX.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Tack vara en annan tråd har det löst sig med mina övriga problem i alla fall....

Anledning till att den hänger sig ibland eller har jättelångsam boot samt att det hänger sig i hardware monitor har varit chassifläktarna som jag har haft kopplat till moderkortens kontakter.... Har nu kopplat dem direkt till nätagregatet och har enbart en fläkt ansluten till CPU:ns fläktkontakt!

Kanske borde meddela *bort* på As-support så nötterna lär sig något....

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Tack vara en annan tråd har det löst sig med mina övriga problem i alla fall....

Anledning till att den hänger sig ibland eller har jättelångsam boot samt att det hänger sig i hardware monitor har varit chassifläktarna som jag har haft kopplat till moderkortens kontakter.... Har nu kopplat dem direkt till nätagregatet och har enbart en fläkt ansluten till CPU:ns fläktkontakt!

Kanske borde meddela *bort* på As-support så nötterna lär sig något....

Men det låter ju inte bra, sys fan är ju trevligt om det fungerar.
Stämmer det att det inte går att styra 3 pins fläktarna med SpeedFan? (om systemet inte hänger sig dvs)
Verkar vara två 3 pin och en 4 pin för CPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Tack vara en annan tråd har det löst sig med mina övriga problem i alla fall....

Anledning till att den hänger sig ibland eller har jättelångsam boot samt att det hänger sig i hardware monitor har varit chassifläktarna som jag har haft kopplat till moderkortens kontakter.... Har nu kopplat dem direkt till nätagregatet och har enbart en fläkt ansluten till CPU:ns fläktkontakt!

Kanske borde meddela *bort* på As-support så nötterna lär sig något....

Jag tänkte höra ifall du vet nått om dessa kort; P5B-MX/WiFi-AP
och Abit LG-95

Asus kortet 946GZ verkar ha något nytt chipset som jag inte har hört något om alls om förutom vad jag har läst på intels sida, men som verkar vara snarlik 945G chipset. Det som fick mig att fastna för det kortet var att den ska gå i 200fsb, men kan O.C upp till 266 och då hoppas jag att man kan komma lite längre om nu PCIE låset fungerar. Å andra sidan 945G chipset har väl hittills klockat bäst som jag förstår, och sen är det ju Abit som har gjort kortet

Alltså jag hade beställt asus kortet, men eftersom det inte verkar komma ännu tänkte jag höra ifall Abit kortet verkar bättre ? var tror du/ni ?

//Epyon

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna