Permalänk
Medlem

Felsökning - ny dator

Jag har just skaffat ny dator, köpt lösa delar och byggt ihop själv. Har byggt ett antal datorer tidigare, samt har lämplig utrustning (tex antistatmatta, antistatarmband etc etc) men nu är jag helt lost.

Jag har inget os installerat på hårddisken än, testkör bara för att se att allt funkar som det ska.

När jag slår på den hopbyggda datorn så kommer en vanlig svart bild upp där min hårddisk och min dvdspelare har hittats. Men det står tex inget om minne. På denna bild står det även tryck på valfri knapp för att komma vidare. Gör man det eller väntar i ungefär två sekunder så hoppar den vidare. Nu får man en helt svart bild förutom ett litet vitt märke till vänster. Efter några sekunder så hoppar märket ner ett par rader och efter ytterligare ett par sekunder hoppar det ner igen osv.

Ungefär 20 serkunder efter att man startade datorn så stänger den av sig själv.

Jag kan även gå in i BIOS, här funkar allt som vanligt, men även här stänger datorn av sig själv efter ungefär 20 sekunder.

Vad kan vara fel? Vad ska jag göra? Har provatt att koppla ur både minnen, grafikkort, hårddisk och cd/dvd men samma sak händer varje gång.

Permalänk
Medlem

Hmm kollat värmen någonting ?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

borde inte vara något problem. Har 3 chassifläktar, stor fläkt på processorn och stor fläkt på grafikkort. Alla fläktarna är fria och blåser bra. Är svalt i burken när jag känner med handen och inga delar är varma.

Permalänk
Medlem

Det kan ju faktiskt vara dålig kontakt mellan CPU och kylaren. Läs av coretempen i BIOS.

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Du har rätt. Det är CPUn som blir för varm. Har lyckats lösa detta nu. Men följande fel(?) är fortfarande kvar.

När datorn startar så kommer det inte upp nån sån där memorytesting som det brukar göra (går jag in i bios så kan jag se minnena så dom bör funka) och inte heller kommer det sen upp en sida där det står nått i stil med no system disc eller vad det nu brukar stå när man inte har nån hårddisk med operativ installerat.

I stället kommer man bara till en helt tom svart sida där ett liggande vitt steck blinkar längst upp till vänster. Efter ett par sekunder hoppar det ner ett par radet och fortsätter att blinka. Sedan gör den om det flera gånger tills det kommer längst ner.

Antar att dessa saker inte är som de ska?

Permalänk

Jag undrar vad jag kan ha för fel då :/ Jag satte precis ihop min dator enligt vad jag tror konstens alla regler... o då ska skärmen visa något tänkte man... nej skärmen går i standby o får inga signaler:S ?