Behöver hjälp med att köpa ram (till A7N8X Deluxe)

Permalänk

Behöver hjälp med att köpa ram (till A7N8X Deluxe)

Hejsan allesammans. Jag är inte alltför haj när det kommer till att bygga datorer, så jag skulle verkligen behöver er hjälp med det här.

Mitt moderkort är ett Asus A7N8X Deluxe, och jag har 2x256mb TwinMOS Original TwiSTER DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2 ram minne. Men nu så börjar jag bli lite väl trött på att ha så lite ramminne, så jag tänkte byta upp mig till 2gig ram istället. Men jag vet inte riktigt vad mitt moderkort klarar av, eller vad som vore bäst.

Min bror såg detta kampanj-erbjudandet: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320744&cks=WYO (OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB KIT, w/two 1024MB PC6400 XTC, CL5-5-5-15 för 1.495:-). Så jag tänkte kolla med er om det kommer att funka med dom? Och är det 100% säkert att DDR2 funkar med mitt moderkort? Eller finns det något annat ramminne som vore bättre/billigare och som ni kan rekommendera?

edit: Hittade den här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301825 Ifall mitt moderkort inte skulle klara av DDR2. Vad tror ni om den i så fall?
Och vad/hur stor skillnad är det på DDR och DDR2 egentligen?

Permalänk
Medlem

Du msåte ha DDR"1".

Köp Twinmos minnena i den andra länken, kör själv Twinmos orginal PC3200 på ett nForce2 moderkort och det fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Ok, tack för hjälpen.
Föresten, kommer det gå att behålla ett av mina gamla 256mb minnen och köra den tillsammans med dom 2 nya 1gig? Moderkortet har ju 3 platser, minnerna är av samma märke, och i manualen står det att för att kunna köra dual-channel så bör man sätta dom i antingen 1&3, 2&3 eller 1,2&3. Om man i så fall skulle kunna sätta 1gig i 1an, 256mb i 2an och 1gig i 3an? Eller måste dom kanske vara av exakt samma typ av minne för att kunna köra dual-channel? Och i så fall, vore det bättre att bara köra 2gig, istället för 2,26 för att då få dual-channel att funka?

Permalänk
Medlem

Du behöver ha lika mycket minne i varje "kanal" för att köra dualchannel, dvs. sätter du en 1GB sticka i slot 3 måste du ha 512MB stickor i 1 och 2. Men tanke på den minimala skillnaden i kapacitet mellan 2 och 2,26GB skulle jag kört med 2*1GB .

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Ok, tack får din hjälp. Har precis skickat efter dom nu
Föresten, en kompis sa att det vore bäst om jag installerade om Windows (XP) efter att jag satt dit dom nya ram-minnerna i och med att Windows räknar om minnet under installationen. Men är detta verkligen nödvändigt? Är det inte möjligt att göra detta själv direkt i Windows på något sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdahl
Ok, tack får din hjälp. Har precis skickat efter dom nu
Föresten, en kompis sa att det vore bäst om jag installerade om Windows (XP) efter att jag satt dit dom nya ram-minnerna i och med att Windows räknar om minnet under installationen. Men är detta verkligen nödvändigt? Är det inte möjligt att göra detta själv direkt i Windows på något sätt?

Är definitivt inget måste att installera om då man "bara" byter minne, ska klara det fint ändå. Om man däremot skulle byta till annan typ av cpu så är det oftast ett måste ...
/Ice

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Du behöver ha lika mycket minne i varje "kanal" för att köra dualchannel, dvs. sätter du en 1GB sticka i slot 3 måste du ha 512MB stickor i 1 och 2. Men tanke på den minimala skillnaden i kapacitet mellan 2 och 2,26GB skulle jag kört med 2*1GB .

Sanning med viss modifikation. Nforce2 (och även andra) kan ha olika minnesmängd i kanalerna utan att man tappar dual channel.
Du kan till exempel köra 1x1GiB i ena kanalen och 1x512MiB i den andra kanalen, och du får fortfarande dual channel. Prestandan blir dock inte samma som om det vore två minnen med samma storlek. Jag hade ett prestandatest liggandes någonstans, men jag hittar det inte nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdahl
Ok, tack får din hjälp. Har precis skickat efter dom nu
Föresten, en kompis sa att det vore bäst om jag installerade om Windows (XP) efter att jag satt dit dom nya ram-minnerna i och med att Windows räknar om minnet under installationen. Men är detta verkligen nödvändigt? Är det inte möjligt att göra detta själv direkt i Windows på något sätt?

Nej, det behöver du absolut inte göra. Det fixar sig automagiskt.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Ok, tack så mycket för eran hjälp
En sista fråga bara: är det någonting alls jag måste göra eller tänka på innan/efter jag sätter dit ramminnet (förutom självklara saker som att stänga av strömmen etc.)? Eller är det bara att sätta dit dom och fortsätta som vanligt?