R600 - Maj blir ankomsten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
haha. Hur fan kan det finnas fanboys på grafikkort?
Konsoller visst, bilar ok. Men grafikkort? Hallå, är ni småbarn hela högen eller.

Det är same shit, någon är snabbare för tillfället än den andra, och?
Jösses.
Är ni fanboys på all annan hårdvara också? Ljudkort, dvd, möss,tangentbord,skärmar,minne,moderkort osv? Låter jobbigt tbh.

Bollar fråga tillbaka.
Hur fan kan man vara fanboy på bilar? Bilar är för att ta dig från punk A till punkt B.
Hur fan kan man vara fanboy på konsoller? Konsoller är inget annat än sort dator, bara för TV'en (^^)

Gnäll inte. För någon kan tycka att man är löjligt för att vara en fanboy över ett specielt bilmärke eller en konsoll. Same shit different name.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Fanboy = någon som gillar fläktar som blåser mycket och är ung
alt,
någon som är fäst vid något så mycket att de försvarar sin åsikt helt orealistiskt.

R600 är dock ett bra kort och ATI/AMD äger.

Nvidias nya kortserie har bekymmer, har aldrig sett så många som haft strul med drivrutiner, tappade texturer och annat än med deras kortserie.
Nämnas kan att det finns flera som också har dem där de funkar bra.

En ny generation kort gör att drivrutiner kommer att ligga efter, den nuvarande arkitekturen är välkänd och mogen och har lite eller inga besvär med tex Vista.
Den nya 8800 har besvär och ligger mer än 1 år innan den är riktigt mogen drivrutinmäsigt. IMO

R600 kommer att vara snabbare än Nvidias kort men frågan är hur mycket och under vilka omständigheter?
Vilket svar har Nvidia?

Jag kan köra alla mina spel i maximal upplösning med mitt x1950xtx i 1600x1200 och har ingen brådska med vilket kort som ska inhandlas då barnsjukdomarna hittills inte har varit roliga att se speciellt då med 8800 serien.

Fanboy är folk som vidhåller sina åsikter trots fakta och inget kan få dem att byta åsikt oavsett prestanda.

En del anser ju att Voodoo 3 är det bästa kortet hittils.

Intels inbyggda grafikkretsar är ju ganska bra också.
säljer mest av alla. det borde ju betyda att de är bäst.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

Oj vilken opartisk åsikt.
Utan att veta hur R600 presterar och hur den kommer vara. Eller änns presentera fakta/info hur ATI/AMD "äger".

Nån är röd (eller rödgrön)...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

R600 i slutet av juni?
http://www.eetimes.com/news/latest/showArticle.jhtml?articleI...
"AMD also demonstrated working versions of its next-generation graphics chip the R600 to be released by the end of June."

Permalänk
Medlem

Jag köper iaf Nvidia i första hand tack vare problem jag haft med både Ati kort samt styrkretsar från Ati. Sen att Ati supporten var riktigt otrevlig vid flera tillfällen gör inte saken bättre.

Köper bara Ati kort om prestanda skillnaden är enorm.
Dvs min åsikt är pga av att ati varit otrevliga mot mig och jag vill då inte köpa deras produkter..

Om Ati's Nya R600 är bra eller inte skiter jag i. Jag kommer inte köpa det ändå.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

Uppenbarligen så äger dom inte eftersom dom ligger 4 månader efter sin största och enda konkurrent på marknaden. Sedan om R600 presterar tre gånger bättre än G80 är helt oväsentligt. Spelar ingen som helst roll hur bra R600 presterar. Nvidia lanserade först och Nvidia ligger för tillfälligt långt framför DAAMIT och DAAMIT har tappat många kunder och företaget Ati när det existerade hade lägre marknadsvärde än vad Nvidia hade och förseningen sedan Amd köpte upp Ati hjälper inte direkt.

EDIT: Stämmer rykterna överens med verkligheten som HMB la upp så ligger DAAMIT ganska risigt till. End of June tar jag som 7 månaders svans efter Nvidia.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Problemet ligger i att folk är så fruktansvärt rädda för att ha gjort felval.

Allting rotar sig i slutändan i pengar, pengar styr världen, gör och har gjort sedan urminnestider.

Man vill ju inte ha lagt för mycket pengar på en produkt som visar sig vara sämre än en annan produkt som kostade lite mindre pengar.

Människan vill helt enkelt inte erkänna sig ha fel, gjort fel, tagit fel beslut.

Sen vad som anses vara "fel" beslut är en subjektiv åsikt som aldrig kan bli objektiv.

Tack för mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
R600 i slutet av juni?
http://www.eetimes.com/news/latest/showArticle.jhtml?articleI...
"AMD also demonstrated working versions of its next-generation graphics chip the R600 to be released by the end of June."

som jag sa...någon gång i vinter

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
som jag sa...någon gång i vinter

He he .... vi har hört det några gånger nu .... lilla fanboy där !....... ati kortet kanske släpps ungefär samtidigt som nvidia får ordning på sina drivrutiner ..... någon gång till vinter =).... eller kanske inte alls =).... själv har jag ingen aning om vad jag ska välja ..... blir tvungen att vänta och se !

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Om DAAMIT ekonomiskt klarar att vänta tills maj/juni och nVidia inte släppt nån refresh innan dess kan jag allt vänta. Ingen ide när det inte finns några Dx10 spel ute, och de spel jag är mest intresserad av de närmaste 6 månaderna är just DX10 spel.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fanboyism är tufft(not), lite som mesiga varianter av fotbollsupportrar.
Kan vi inte mötas upp å prygla varandra med varsitt grafikkort så vi får denna diskussionen ur världen.^^
8800GTX ftw, lagom långt kort så man får bra slagsida med det.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
R600 Prototype-bilder!
http://content.zdnet.com/2346-10741_22-57089-1.html

Aj fan det var inget litet kort:-))

Synd att både nvidia och ati har dragit iväg mot kärnkraftverken:-((

Större varmare och mindre användarvänliga:-((

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

kortet på bilderna är OEM modellen som ska vara ~31 cm lång medans retail ska vara ~24 cm lång. så sjukt stora är de ändå inte, mitt apgamla SB kort kan man åka snowboard på ;P

Visa signatur

Min fotosida

LT: MacBook Pro 14" 16/512
Kamera kit: OM System OM-1 mk2 | M.zuiko 300mm PRO f4 | M.zuiko 12-40mm PRO 2 f2.8 | M.zuiko 60mm Macro f2.8 | M.zuiko 45mm f1.8 | M.zuiko 1.4x telekonverter

Permalänk
Medlem

För mig gör det inget om R600 blir lite sent, sparar till ny uppgradering, tror inte heller AMD/ATI tappar så mycket på det, de flesta 8800 ägarna byter säkert till R600 när det kommer iaf, + alla som väntar för att jämföra eller hellre vill ha deras kort. För det andra så behöver Vista och dess drivrutiner mogna lite till och spelen behöver stöd för DX10.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att man kommer kunna använda sitt gamla X1900XT kort (t.ex), som fysikkort till R600? Hörde det någon gång för länge sen..

Visa signatur

| Asus A8N SLi Deluxe | AMD Athlon64 3800+ kyl- Zalman CNPS7000B-Cu | A-DATA 1Gb RAM 400MHz | Samsung SpinPoint P120s 200Gb | X1900XT 256mb kyl- Zalman VF900 | Tagan Easycon 580W

Permalänk
Medlem

Dagistråd?

För det första. R600 blir klart snabbare än Nvidias nuvarande kort. För det andra kommer den också vara bra mycket dyrare. Så alla ATi-fanboys får vara beredda att hosta upp en del pengar iaf.

Nvidia har nyss släppts 8800GTS 320MB verisonen som går att få tag på 2500-3000kr. Behöver man verkligen bättre kort just nu? Lär inte vara några problem att spela Crysis med sån kort iaf. Kanske inte med texturer på max på grund av 320MB minne men lär iaf flyta på bra.

Vad kommer ni som väntar på R600 göra när spel som Crysis släpps? Vänta tills de sjuter upp grafikkortet ytterliggare?

SÅ är det alltid med hårdvara ju. Man ska inte vänta på nåt nytt i flera månader för det kommer nya grejer hela tiden. Nvidia lär ju kontra också några månader efteråt med ännu vassare kort då de har försprång och kan ta det lungt...

Bra av Nvidia iaf att inte hålla upp priser på sina 8800 kort. De kunde ju lätt tatt 4000 för GTS och 6000 för GTX då det inte finns några alternativ ute på marknaden...

Så sluta wiiina nu. Sitt på de kort ni har, handla nytt eller vänta på bättre tider. Punkt slut.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Dagistråd?

För det första. R600 blir klart snabbare än Nvidias nuvarande kort. För det andra kommer den också vara bra mycket dyrare. Så alla ATi-fanboys får vara beredda att hosta upp en del pengar iaf.

Nvidia har nyss släppts 8800GTS 320MB verisonen som går att få tag på 2500-3000kr. Behöver man verkligen bättre kort just nu? Lär inte vara några problem att spela Crysis med sån kort iaf. Kanske inte med texturer på max på grund av 320MB minne men lär iaf flyta på bra.

Vad kommer ni som väntar på R600 göra när spel som Crysis släpps? Vänta tills de sjuter upp grafikkortet ytterliggare?

SÅ är det alltid med hårdvara ju. Man ska inte vänta på nåt nytt i flera månader för det kommer nya grejer hela tiden. Nvidia lär ju kontra också några månader efteråt med ännu vassare kort då de har försprång och kan ta det lungt...

Bra av Nvidia iaf att inte hålla upp priser på sina 8800 kort. De kunde ju lätt tatt 4000 för GTS och 6000 för GTX då det inte finns några alternativ ute på marknaden...

Så sluta wiiina nu. Sitt på de kort ni har, handla nytt eller vänta på bättre tider. Punkt slut.

Word!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Dagistråd?

Hmm om du kollar tråden är det ju nVidia folket som vinar medan Ati anhängarna säger att de kan vänta tills spel dyker upp och att det inte är nån brådska egentligen. Och även om Ati folket hade vinat och köper ett 8800 kort ju det en vinst för nVidia eller hur? Så fattar inte vad DITT vinande kommer in direkt Ett dagisinlägg som bara spär på en dagistråd som jag ser det.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som vet hur fläskig PSU man kommer att behöva till R600?

EDIT: och har svar på de jag frågade innan om R580 som fysikkort?

Visa signatur

| Asus A8N SLi Deluxe | AMD Athlon64 3800+ kyl- Zalman CNPS7000B-Cu | A-DATA 1Gb RAM 400MHz | Samsung SpinPoint P120s 200Gb | X1900XT 256mb kyl- Zalman VF900 | Tagan Easycon 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
http://img6.picsplace.to/img6/26/1172804747QRR8ewfqvI_1_2_l.j...

R600 crossfie?:D

den va lite cool. låda med pci-fullängdsstöd...lol. är det kanske den som var nyhet här för nån dag sen? ser i alla fall ut som AMD 4x4 med oem r600 i cf. men jäklar vilket ormbo! värre än mitt

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiim
Någon som vet hur fläskig PSU man kommer att behöva till R600?

EDIT: och har svar på de jag frågade innan om R580 som fysikkort?

Det beror väll på om du ska köra med AMD's 4 kärniga som behöver ett mindre kärnkraftverk för att drivas, eller 2, eller kanske intel, och 2 grafikkort osv, jag införskaffade ett OCZ GameXstream 850w och hoppas det räcker en bit.

UPPDATERAD:
Fixade en felskrivning som ni ser i posten nedan :D, sorry, vaknade nyligen.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ni förklara vad vitsen är med olika längd på korten för "OEM"-produkten (jag vet vad OEM är) och retail.

Edit:
Intressant att folk skriver kärnkraftverk när de talar om strömslukande produkter. Kärnkraftverken producerar ju ström, inte tvärt om.
Jag skulle vara glad om jag kunde sätta i en kärnkraftsprocessor i datorn och försörja hela husets energibehov

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Kan ni förklara vad vitsen är med olika längd på korten för "OEM"-produkten (jag vet vad OEM är) och retail.

Edit:
Intressant att folk skriver kärnkraftverk när de talar om strömslukande produkter. Kärnkraftverken producerar ju ström, inte tvärt om.
Jag skulle vara glad om jag kunde sätta i en kärnkraftsprocessor i datorn och försörja hela husets energibehov

Haha, word!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Uppenbarligen så äger dom inte eftersom dom ligger 4 månader efter sin största och enda konkurrent på marknaden. Sedan om R600 presterar tre gånger bättre än G80 är helt oväsentligt. Spelar ingen som helst roll hur bra R600 presterar. Nvidia lanserade först och Nvidia ligger för tillfälligt långt framför DAAMIT och DAAMIT har tappat många kunder och företaget Ati när det existerade hade lägre marknadsvärde än vad Nvidia hade och förseningen sedan Amd köpte upp Ati hjälper inte direkt.

EDIT: Stämmer rykterna överens med verkligheten som HMB la upp så ligger DAAMIT ganska risigt till. End of June tar jag som 7 månaders svans efter Nvidia.

4månader efter? sen när har ATI / Nvidia släppt grafikkort sammtidigt på marknaden? har ju alltid varit några/flera månader emallan.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag tänker då inte sälja mitt 8800GTX för att köpa ett R600, vad kan vi se i prestanda ökning måntro? 20% över ett 8800GTX? Jag kan alltid klocka mitt 8800 om det skulle behöva, men behövs knappast i dagsläget, känns faktiskt lite overkill just nu med ett 8800GTX. Sen är DX10 inte som DX9 heller, det ska avlasta med, kommer ni inte ihåg hur jäkla bra optimerat Far Cry var när det kom? Crysis är garanterat lika bra optimerat, läs lite intervjuer med utvecklarna så får ni se.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDE
den va lite cool. låda med pci-fullängdsstöd...lol. är det kanske den som var nyhet här för nån dag sen? ser i alla fall ut som AMD 4x4 med oem r600 i cf. men jäklar vilket ormbo! värre än mitt

Bilden är 2 st R600 OEM samt AMD's nya Barcelona arkitektur. Det är från nyheten om Teraflop in the box.

Tiim Ingen som vet om mfysiklösningen än, det är över ett år sedan vi första kunde läsa om det, vem vet om det gäller längre.

Annars har du ju en intressant länk här: http://ati.amd.com/technology/crossfire/physics/index.html

Maila ATI/AMD och och fråga

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
4månader efter? sen när har ATI / Nvidia släppt grafikkort sammtidigt på marknaden? har ju alltid varit några/flera månader emallan.

Dom två senaste generationerna så har Ati legat efter. Men 4a månader är för mycket men det är i och för sig struntsamma då DAAMIT enligt rykten inte kommer att släppa korten förns i slutet på Maj, eventuellt juni vilket är 6-7 månader efter, vilket också är katastrof.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Dom två senaste generationerna så har Ati legat efter. Men 4a månader är för mycket men det är i och för sig struntsamma då DAAMIT enligt rykten inte kommer att släppa korten förns i slutet på Maj, eventuellt juni vilket är 6-7 månader efter, vilket också är katastrof.

Jo självklart det tycker jag ju också känns meningslöst att tävla mot ett kort som funnits i över ett halvår... det bästa vore ju om de kuna släppa sina kort sammtidigt så det blir hysteri :D. När ATI släpper sin så har ju Nvidia redan knåpat ihop en ultra klockad variant för att försöka matcha ATI'S

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.