Permalänk

Blåst av Dustin

Skall det behöva gå till så här? Jikes!

http://www.whatexperience.com/Blogg/A023D15C-3F2E-47BE-A28E-2...

Aldrig mer Dustin!

Permalänk
Medlem

JAG har aldrig haft några problem alls så jag handlar gärna hos dem.
När min router gick sönder så skickade de en ny tillsammans med en fraktlapp så jag kunde skicka tillbaka min gamla. Jag fick alltså en ny innan jag hade skickat tillbaka den gamla.

Det du råkat ut för ser väldigt tråkigt ut dessvärre.
Skulle dock vilja höra Dustins version innan jag drar några som helst slutsatser. För mig har dustin fungerat klanderfritt.

Permalänk
Medlem

reggade du dig för att sprida det där larvet?
anmäler även för korspostningen du så vackert gjorde.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det mer handlar om dåliga serviceavtal med en relativt liten leverantör (TomTom) som gjort att du behandlats fel, än att Dustin var ute att "blåsa dig".

Du låter väldigt bitter, och verkar skylla allt på Dustin, exempelvis att du fick åka till macken och hämta paketen, det är så postorder fungerar.

Om du fyllt i uppgifterna hos TomTom kanske det skulle lösts sig? Istället för att bara väntat när du inte fick kabeln av dem, varför anmälde du inte Dustin till ARN under denna tid? Dustin har ju en rättighet att hänvisa support på en såld vara till tredje part enligt konsumentköplagen.

Hur som helst verkar det vara en tråkig historia, men som föredetta arbetare i säljkanalen ser jag även problemen som finns med små leverantörer (TomTom i detta fall) samt bristande serviceavtal.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Trodde TomTom var väldigt stora?

Permalänk
Medlem

De har väldigt speciella serviceavtal om inte annat, och i sverige är de inte speciellt stora alls.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

TomTom ett tomteföretag som man borde sky som elden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whatexperience

Aldrig mer Dustin!

Det är inte larv för mig att betala något hos en distrubutör och efter snart fem måander inte fått en fungerande lösning. Jag ser gärna att jag gör affärer med dig och blåser dig och sen ber dig att inte larva dig:)

Det är inte med TomTom jag har gjort en affär...det var med Dustin..förra året...i höstas

Anmäla mig för korspostning? snacka om larv!

Permalänk
Citat:

Anmäla mig för korspostning? snacka om larv!

Må vara, men det är en av reglerna på forumet.

Hoppas det löser sig, även om jag inte direkt vill ställa mig på din sida utan att veta hela sanningen.

Permalänk
Medlem

Även jag är nog intresserad av Dustins åsikt om saken innan jag sväljer hela historien rakt upp och ner.
Speciellt när det gäller folk som reggar sig på flera siter
vars enda post består av detta.

Permalänk
Avstängd

Åh fan, bor i en Konsum butik?

För övrigt var det värsta larvet jag läst, finns nog något som är helt fel.

Jag har haft liknande problem med leveranser inom utlovad tid, men det var på grund av att det var en vara till som inte fanns på lager... inget dom kan råda över.
Sen att någon vara är trasig tar man ju kontakt ganska så omgående för RMA, då får man räkna att det tar tid.. man behandlas väl fan inte som kung bara för att en vara är defekt.

Är det så jäkla brottom med varan så köper man ju direkt över disk, hur svårt är det?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Aldrig mer Dustin!

Men att behöva vänta fem månader? så för man höra att man är larvig eller tror man skall betraktas som kung! Suck!
Jag har ringt och skrivit mail i snart fem månader...säkert hundra gånger och ännu inte fått en fungerande produkt!

Efter drygt fyra månader gick jag och köpte en Navman över disk på ElGiganten och den funkade direkt!
(och hade den inte funkar hade jag lämnat tillbaka den över disk och fått en ny.)

Mardrömmen är ju att köpa en dator frun Dustin som är trasig vid leverans, så hänvisar de till underleverantörerna...sitter med en lista med 180 leverantörer...börjar med Seagate...

Jag tycker det är rimligt som kund att lämna in en grej till en underleverantör om det inte är en sammansatt produkt som i mitt fall..och jag anser att Dustin skall ta över ansvaret när det har gått lång tid..en månad?

Ge mig pengarna tillbaka Dustin, jag vill inte göra affärer med er någonsin!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns som om du är ovillig att lösa problemet på något annat sätt än det du har tänkt dig.

Om du, när Dustin erbjöd sig att göra det, hade skickat in din kabel till Dustin, så hade du sluppit krångla med Tomtoms felande RMA-system.

Och dessutom, jag hängde inte riktigt med, du skickade aldrig in kabeln till Tomtom sedan? Varför inte? Även om du ville häva köpet så inser du väl att det inte spelar någon roll ifall du har en trasig eller hel kabel? Om inte annat är det ju grymt mycket enklare att sälja enheten om du har en hel kabel istället.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

(Älskar 8MiB:s imagemaps... Nästan mer än jag gillar frames och flashmenyer).

Inte helt enkelt att följa med, men jag har några frågor innan jag börjar leverera synpunkter:

1. När du (i slutet av december verkar det som) ringer HP (som tillverkar PDA:n) och vill ha en ciggkabel, inser du inte redan då att du söker fel kabel (det är ju ciggkabeln till gps:en som är trasig)?

2. Bestämde du dig redan den 19:e januari (ungefär) att det var högre prioritet att bråka med leverantören än att få kabeln? Hade du fyllt i formuläret så kanske dom hade skickat kabeln redan då...

3. Den 14:e mars hade du ytterliggare ett tillfälle att få iväg kabeln på rma. Den chansen tog du inte heller, vad man kan utläsa. Varför inte?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

1. Dustin hänvisade med en dåres envishet till att HP hade hand om servicen och var de som skulle fixa kabeln oavsett vem som hade tillverkat kabeln.

2. Jag har numera fyra RMA/FOC hos TomTom som det strå processing på....i båda RMA-fallen fyllde jag i formulärendet är så att det är TomTom som skall få iväg kabeln. Det var bara under en dag i mitten av mars TomTom ville ha tillbaka kabeln, inte före och inte efter. De vill inte att jag skickar in kabeln (som både går till HPs enhet och TomToms dongle).

3. Vad får vissa att tro att det hade fungerat om jag hade skickat kabeln till Dustin? De har upplyst mig ungefär 20 gånger att de inte har en kabel utan de hade vidarbefodrat den till TomTom, och som de upplyste mig, så hade det bara tagit längre tid.

Problemet är att strax efter jag beställt varan, förra året den 2:a november, men långt innan jag fick den utgick produkten ur sortimentet. Så anledningen att jag inte har fått kabeln sedan den 5:e januari är att TomTom inte har några kablar då produkten har utgått!!!
Så jag har lite svårt att förstå vad jag skall vänta på?

Hörrni! Ni som tycker att det är okej att man inte får hjälp/service på fem månader utan att det är larvigt att gnälla behöver ju inte svara mig. FÖr mig gör smärtgräsnen en månad. Sen vill i alla fall jag bli behandlad som KUNG ur ett kundserviceperspektiv.

Ni som tycker det är okej att leverantören hålls ansvarig för det de gör kan väl tipsa mig om forum där jag kan hänvisa min blogg. what@whatexperience.com

Permalänk
Medlem

Håller med DrRotmos. Känns som att du inte kan acceptera något annat förfarande än det du önskar. Tycker att Dustin har agerat korrekt vid många tillfällen här genom att hänvisa till leverantörerna och att du lägger all skuld på Dustin.

Permalänk

Det är med Dustin jag har gjort upp min affär, jag lägger också stor skuld på TomTom!
TomToms service är katastrof och jag önskar Dustin tog över när inte TomTom sköter sitt. Det är ju Dustin som har sålt den till mig.

Det enda jag önskar är att få det jag har betalat för...är det för mycket begärt?

Permalänk
Medlem

Blåst av Dustin? Jag kan inte sett att de har gjort något större fel här, problemet verkar mer ligga hos TomTom...och hos dig. Att de inte hade varan från första början är väl bara beklagligt, sådant som händer, att det sedan blev mer försenat beror ju mer på de som levererar produkten till dem. TomTom:s RMA-system verkar ju vara helt upp åt väggarna, men det känns som att din ovilja till att samarbeta till stor del har bidragit till att det har dragit ut så på tiden.

Ser inte vad fan du tjänar på att driva en sån här kampanj mot Dustin. Du vinner knappast något på det, skulle snarare säga att det försvårar din situation mer, samt att du bara gör bort dig mer och mer för varje forum du besöker.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Dustin ska väl ta sitt ansvar under garantiperioden (utökad garanti tas hand om direkt med tillverkaren).
Som jag utläser det har INTE Dustin skött sina åtaganden.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Wooe:
Men hallå! det är ju av Dustin jag har köpt den sammansatta produkten!
Vadå försvårar min situation? Jag har gett upp att få det jag betalade för. Jag vill nu bara att andra skall se vilka risker de tar av att handla av Dustin nu för tiden.

13th.marine
Tack, äntligen någon som tycker det är rimligt att man skall få det man betalar för.

Permalänk

Tycker det är ett j-vla sätt som de flesta leverantörer verkar ha börjat med när de lägger över garantiåtaganden på deras leverantör. Det är som sagt Dustin som är ansvarig för affären och det är dom som ska hantera den under hela garantitiden! dvs i två år! Det är inte bara Dustin som har börjat med detta och det sorgliga är ju att man som kund "tvingas" acceptera det och att vissa personer här inte verkar förstå att det inte är ett acceptabelt förfarande.

Permalänk

Har du ett svar på mailet från dustin där du för 4:e gången säger att RMA:n via tomtom inte funkar som det ska? Där de då ytterligare hänvisar dig till tomtom. Om det nu har varit så akut att fixa detta så varför har du inte ringt dem? Tror att det är ytters otroligt att då du ringt dem och bett om hjälp att det inte häder något via tomtom att de då säger att det är tomtoms problem och lägger på luren. Låter mer som att allt inte har gått din väg och det har då inte passat dig.

Min hårdisk som paja efter 1.5år var det inga problem att returnera fick en ny likvärdig vara. Den hårdisken hade 3 års garanti och var inget bråk om det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Dustin ska väl ta sitt ansvar under garantiperioden (utökad garanti tas hand om direkt med tillverkaren).
Som jag utläser det har INTE Dustin skött sina åtaganden.

Förvisso brukar de främst hänvisa till deras leverantörer i första hand, men de kan även om man vill sköta det själva. Och då ska man ju givetvis samarbeta! Den enda gång jag behövt göra RMA var det inget snack om saken, utan de skickade fraktlapp med en gång för att jag skulle kunna skicka in min felande produkt.

Själv betvivlar jag att det är någon som försökt blåsa trådskaparen (varför citerar han sig själv hela tiden, förresten?), utan det är en tankekonstruktion han skapat, och nu söker han stöd hos andra för den.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Har du ett svar på mailet från dustin där du för 4:e gången säger att RMA:n via tomtom inte funkar som det ska? Där de då ytterligare hänvisar dig till tomtom. Om det nu har varit så akut att fixa detta så varför har du inte ringt dem? Tror att det är ytters otroligt att då du ringt dem och bett om hjälp att det inte häder något via tomtom att de då säger att det är tomtoms problem och lägger på luren. Låter mer som att allt inte har gått din väg och det har då inte passat dig.

Min hårdisk som paja efter 1.5år var det inga problem att returnera fick en ny likvärdig vara. Den hårdisken hade 3 års garanti och var inget bråk om det.

Ja jag har hur många mail som helst från Dustin där de svarar att det är hos TomTom bollen ligger.
Jag har ringt Dustin och sedan TomTom ca 5 gånger. Förutom alla mina mail. Tror du inte mig kan jag skicka en skur mail från dustins support och Dustins servicechef.

Det är sant att det inte har gått min väg. Jag säger inte att Dustin alltid är så, jag har varit kund i nästan 20 år och jag har haft många leverenser som funkat. Men jag tycker de har blivit sämre och sämre med tiden.
Det här var droppen för mig.

Code:
När jag tryckte på citera på andras inlägg kom mitt eget upp, nu verkar det funka.

Jag tycker jag har full rätt att känna mig blåst när jag köpte en produkt från Dustin som var "Död vid ankomsten" och jag fortfarande ca fem månader senare inte fått en lösning trots oändligt många telefonsamtal och mail. Jag har betalt en produkt som jag inte fått och som dessutom senare har ersatts med en annan produkt. Teknik är färskvara. Om du har en annan uppfattning om jag blivit blåst eller inte så får det stå för dig.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är lite konstigt är att du tackade nej till att låta Dustin sköta ärendet. (Där valde du aktivt själv att behålla "bollen" själv, trots att Dustin erbjöd sig att ta den.)

Om du hade låtit Dustin hantera det hela hade du ju kunnat hänvisa till att de inte lyckats åtgärda felet på rimlig tid (eller leverera en annan vara) och med det som grund hävt köpet (eller att du hade fått något som fungerar för länge sedan).

Som det blivit nu (och det är väl Dustin medskyldiga till i och med att de rekommenderat dig att sköta kontakten direkt med tillverkarna) har du bara tramsat runt med supporten hos de två inblandade tillverkarna alldeles för länge. (På grund av att TomTom ju verkar ha en helt obefintlig support/garantiavdelning.)

Dock har du även som sagt var aktivt valt bort att låta Dustin sköta ärendet när de erbjudit sig, vilket gör att jag inte riktigt tycker att det är rättvist att skylla det hela på Dustin.

Å andra sidan tycker jag nog att Dustin som ren kundvård nog borde låtit dig häva köpet i och med att de dels själva klantat sig med vilken tillverkare du skulle kontakta samt att den andra tillverkaren verkar vara ett hopplöst fall. Detta helt oavsett om de enligt lag egentligen behöver göra det utan att först själva ha fått tillbaka varan och fått chansen att få den fixad/utbytt (jag tror nämligen att det senare är det som gäller).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köpet är ju som sagt mellan två företag så det fungerar på lite annorlunda sätt än om en privatperson handlat av Dustin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det jag tycker är lite konstigt är att du tackade nej till att låta Dustin sköta ärendet. (Där valde du aktivt själv att behålla "bollen" själv, trots att Dustin erbjöd sig att ta den.)

Om du hade låtit Dustin hantera det hela hade du ju kunnat hänvisa till att de inte lyckats åtgärda felet på rimlig tid (eller leverera en annan vara) och med det som grund hävt köpet (eller att du hade fått något som fungerar för länge sedan).

Som det blivit nu (och det är väl Dustin medskyldiga till i och med att de rekommenderat dig att sköta kontakten direkt med tillverkarna) har du bara tramsat runt med supporten hos de två inblandade tillverkarna alldeles för länge. (På grund av att TomTom ju verkar ha en helt obefintlig support/garantiavdelning.)

Dock har du även som sagt var aktivt valt bort att låta Dustin sköta ärendet när de erbjudit sig, vilket gör att jag inte riktigt tycker att det är rättvist att skylla det hela på Dustin.

Å andra sidan tycker jag nog att Dustin som ren kundvård nog borde låtit dig häva köpet i och med att de dels själva klantat sig med vilken tillverkare du skulle kontakta samt att den andra tillverkaren verkar vara ett hopplöst fall. Detta helt oavsett om de enligt lag egentligen behöver göra det utan att först själva ha fått tillbaka varan och fått chansen att få den fixad/utbytt (jag tror nämligen att det senare är det som gäller).

Men vänta, jag ville/vill att Dustin skulle sköta ärendet. I flera dagar under december/januari skrev de mail att visst skulle de kunna göra det men att det bara skulle ta längre tid. Jag har ju försökt få Dustin ta över ärendet nu de senaste månaderna men de har svarat, "vi har pratat med TomTom och kabeln är på väg". (som inte finns för att den har gått ur "produktion"). Så att de skulle ha erbjudit sig är att tai. Det är lite lustigt att jag skall sitta och behöva försvara mig mot "du borde ha Dustin låtit sköta ärendet - nu får du skylla dig själv"...Det låter precis som om det vore en och annan från Dustin här.

I varje mail vill jag häva köpet men Dustin totalvägrar! Så visst är TomTom ett problem. Men jag har köpt en sammansatt produkt av Dustin (hp +TomTom) och jag kräver att Dustin skall ta sitt ansvar. Jag vill inte ha en gammal utgången produkt efter fem månader. Hade den gått sönder hade det varit en annan sak. Med är den "Död vid leveransen" anser jag Dustin borde ha gått in och hjälpt mig efter en månad.

Det kan vara bra att veta när det gäller Dustin, ofta går det säkert bra, men räkna inte med att få hjälp av Dustin när det skiter sig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Köpet är ju som sagt mellan två företag så det fungerar på lite annorlunda sätt än om en privatperson handlat av Dustin.

Hmm, jag trodde att han köpt det som privatperson. Men hans sida är inte direkt läsvänlig, så jag missade det i så fall.

Om varan är köpt av ett företag är ju reglerna påtagligt annorlunda.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Hmm, jag trodde att han köpt det som privatperson. Men hans sida är inte direkt läsvänlig, så jag missade det i så fall.

Om varan är köpt av ett företag är ju reglerna påtagligt annorlunda.

Jag har helt klart köpt den på mitt företag, sen att jag använder (eller skulle ha använt den, om den inte alltid varit trasig) den både privat och på företaget är ju en sak.

Privatpersoner handlar på Dustin Home och det ger några vissa rättigheter som inte vi storhandlande företag har. Men läs det finstilta på Dustin home så ser du att de även skickar privatpersoner på leverantören.
Same same but different!
T.o.m. Ikea har ljusår bättre service för både privat-personer och företag.

Så här skriver en högt uppsatt på Dustin till mig: "Personligen hade jag aldrig handlat en pryl av ett företag där jag inte kan acceptera deras villkor, då hade jag gått nån annanstans direkt... Jag menar jag är inte tvingad att handla på IKEA det finns andra som säljer möbler..."

..mitt svar är då, men hur lätt är det att tolka ert finstilta och förstå hur ni sedan väljer att tillämpa det?

Det blev något strul med bloggen, nu är den uppe igen: hej och hå!
http://whatexperience.com/Blogg/A023D15C-3F2E-47BE-A28E-23364...

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt för att tro att Dustin skulle blåsa ett
företag som varit kund i 20 år och handlat för miljoner
till priset av några tusen. Likaså att HP skulle strula med företagskunder.

Enligt dig är Dustin "fat and happy", men du kanske är
"a pain in the ass", vilket kanske inte är otroligt med tanke på att ett AB går på korståg i forum.
Jag anar ugglor i mossen.

Var det än gäller, låter det alltid till fördel för dens sida av historien
man hör. Reaktionen skulle säkert bli en annan från Dustins sida av saken.