Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem

Fick hem dom idag, tycker faktiskt att det blev rätt stor skillnad då man tog de innan träningspasset, blev mycket piggare och det känns som att flåset blev lite bättre iaf... kanske är lite Placebo men något hände!

Bör man käka proteinpulver om man har lite övervikt eller borde man börja med de då man gått ner lite i vikt?
Tränar väl 3 gånger i veckan så som det ser ut just nu.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Skrivet av zeddiz:

Fick hem dom idag, tycker faktiskt att det blev rätt stor skillnad då man tog de innan träningspasset, blev mycket piggare och det känns som att flåset blev lite bättre iaf... kanske är lite Placebo men något hände!

Bör man käka proteinpulver om man har lite övervikt eller borde man börja med de då man gått ner lite i vikt?
Tränar väl 3 gånger i veckan så som det ser ut just nu.

Om du bör äta proteinpulver eller inte beror på hur den övriga kosten ser ut. Det är upp till dig om du vill ta proteinpulver undertiden du går ner i vikt, dock kan det vara bra att satsa på lite mer mättande livsmedel än pulver under en viktnedgång. Då du beskriver det som "lite övervikt" så skulle jag köra på -500 kcal/dag med ett proteinintag på 1,5-20 g/kv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Beyond:

Om du bör äta proteinpulver eller inte beror på hur den övriga kosten ser ut. Det är upp till dig om du vill ta proteinpulver undertiden du går ner i vikt, dock kan det vara bra att satsa på lite mer mättande livsmedel än pulver under en viktnedgång. Då du beskriver det som "lite övervikt" så skulle jag köra på -500 kcal/dag med ett proteinintag på 1,5-20 g/kv.

Kör nu rätt så varierat ändå, kör en vecka med bara sallad och kött, sedan brukar jag äta "vanlig" mat en vecka och variera på så vis...

Visa signatur

System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Jag försöker komma fram till hur mycket kalorier jag ska få i mig varje dag. Jag är 190cm o väger 83kg, gymmar 4 dagar i veckan. jag vill gå upp till minst 85 kg. Det jag har kommit fram till med kaloriräknare jag hittat på nätet har varit allt mellan 3500-4000 tycker ni det låter rimligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieldstream:

Jag försöker komma fram till hur mycket kalorier jag ska få i mig varje dag. Jag är 190cm o väger 83kg, gymmar 4 dagar i veckan. jag vill gå upp till minst 85 kg. Det jag har kommit fram till med kaloriräknare jag hittat på nätet har varit allt mellan 3500-4000 tycker ni det låter rimligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Harris-Benedict-ekvationen säger att din Basic Metabolic Rate (BMR) är ca 1980 kcal om du är 26 år (vild gissning). Multiplicera det med en aktivitetsfaktor för varje dag så bör du få en ganska bra uppskattning om vad du behöver få i dig för att gå stanna på din nuvarande vikt. För att gå upp i en lagom takt så kan man lägga på 300-500 kcal per dag.

Säg att en icke-träningsdag har en aktivitetsfaktor på 1,3 och en träningsdag har 1,5 så får vi då 2574 kcal respektive 2970 kcal.

Så jag skulle säga att du bör ligga på ca 3000 kcal på en icke-träningsdag och 3500 kcal på en träningsdag för att gå upp 0,5kg per vecka.

Inget av det här är ju speciellt exakt, men det bästa man kan göra är att hålla koll på ditt kaloriintag under ett par veckor och se hur vikten förändras, då ser du bättre vilka kalorimängder som är rimliga för att gå upp i vikt i en bra takt.

Permalänk
Skrivet av Graniz:

Harris-Benedict-ekvationen säger att din Basic Metabolic Rate (BMR) är ca 1980 kcal om du är 26 år (vild gissning). Multiplicera det med en aktivitetsfaktor för varje dag så bör du få en ganska bra uppskattning om vad du behöver få i dig för att gå stanna på din nuvarande vikt. För att gå upp i en lagom takt så kan man lägga på 300-500 kcal per dag.

Säg att en icke-träningsdag har en aktivitetsfaktor på 1,3 och en träningsdag har 1,5 så får vi då 2574 kcal respektive 2970 kcal.

Så jag skulle säga att du bör ligga på ca 3000 kcal på en icke-träningsdag och 3500 kcal på en träningsdag för att gå upp 0,5kg per vecka.

Inget av det här är ju speciellt exakt, men det bästa man kan göra är att hålla koll på ditt kaloriintag under ett par veckor och se hur vikten förändras, då ser du bättre vilka kalorimängder som är rimliga för att gå upp i vikt i en bra takt.

Jag är 18 år, Borde jag haft med i posten sry ^^ jo men det låter rimligt. Får ta och lära mig att räkna kalorier

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeddiz:

Koffein har den effekten. Finns billigare alternativ: http://www.gymvaruhuset.com/alert-fx-200-tabl-fx.html

Jag brukar köra 400 mg innan träning.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Koffein har den effekten. Finns billigare alternativ: http://www.gymvaruhuset.com/alert-fx-200-tabl-fx.html

Jag brukar köra 400 mg innan träning.

Jag kör 200mg innan träning, 400mg ger sämre effekt för mig. Fast då dricker jag aldrig kaffe eller te heller så min koffeintolerans är relativt låg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Jag kör 200mg innan träning, 400mg ger sämre effekt för mig. Fast då dricker jag aldrig kaffe eller te heller så min koffeintolerans är relativt låg.

Vad menar du med "sämre effekt"? Inga biverkiningar? De siffror jag har sett så har inte kunnat visa högre prestationshöjande effekt över 5 mg/ kg kroppsvikt. Att du skulle få högre effekt av att ta mindre koffein låter högst otroligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad menar du med "sämre effekt"? Inga biverkiningar? De siffror jag har sett så har inte kunnat visa högre prestationshöjande effekt över 5 mg/ kg kroppsvikt. Att du skulle få högre effekt av att ta mindre koffein låter högst otroligt.

Det är väl inga konstigheter att man kan få bättre effekt av en lägre dos...jag tar 100 eller 200mg, mer än så ger överslag på mig. Jag har enorm respekt för koffein och kommer aldrig ta mer än 200mg.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

De två gånger jag tagit två tabletter istället för en så har det varit likvärdigt med att inte ta någon alls. Tar jag bara en tablett så känner jag en klar skillnad på hur länge jag orkar hålla mig fokuserad.

Nu får du ta i åtanke att jag aldrig druckit kaffe, dricker aldrig energidryck eller coca cola och dricker te max ett par gånger per år. Kan tänka mig att du reagerar annorlunda på koffein om du dricker flera koppar kaffe/te varje dag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av dauit:

kondition och styrketräning åstadkommer motsatta signalmekanismer, som motverkar varandra vid träning, dock så har jag ingen siffra på hur mycket du förlorar.
men ett tips, om du mot förmodan vill styrketräna och konditioner samtidigt så kör det på olika dagar eller samma dag men se till så att du har ätit en måltid emellan, tex skrotlyftning för morgonen och kondition på kvällen.
edit: för att få det så optimalt som möjligt så kör gärna kort och intensivlöpning då det efterliknar mest "styrketräning"

Jag kör just den kombinationen, styrka 4 dagar i veckan + söndagar och löpning onsdag - fredag - söndag, 1mil per gång efter styrketräning. Tex 1.5 timme styrka och 1 timme löpning. det funkar skitbra! är riktigt nöjd med resultatet på mig kropp.
Men jag har inte ett mål på att bli en biff, jag vill bli riktigt vältränad med väldefinerade muskler.
Löpningen hjälper till med följande:
Bättre kondition (såklart)
Uthållighet ( du orkar mer på gymmet )
Bättre kroppsform
Bättre hållning
Mindre kroppsfett, vilket ger en mer vältränad kropp och framhäver muskler mer

Men om du ska kombinera löpning med styrka så tänk på att äta mycket och bra mat.

Däremot om du vill bygga muskler så är nog inte löpning i större grad något att rekomendera.
Sen beror det ju på hur många set du kör på varje muskelgrupp och hur många olika övningar för varje muskelgrupp..

Hoppas det gav ett hyffsat svar iallfall !

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h0psi:

Det är väl inga konstigheter att man kan få bättre effekt av en lägre dos...jag tar 100 eller 200mg, mer än så ger överslag på mig. Jag har enorm respekt för koffein och kommer aldrig ta mer än 200mg.

Jag tycker det låter konstigt eftersom att jag har aldrig har hört talas om det förut.

Skrivet av Kalium:

De två gånger jag tagit två tabletter istället för en så har det varit likvärdigt med att inte ta någon alls. Tar jag bara en tablett så känner jag en klar skillnad på hur länge jag orkar hålla mig fokuserad.

Nu får du ta i åtanke att jag aldrig druckit kaffe, dricker aldrig energidryck eller coca cola och dricker te max ett par gånger per år. Kan tänka mig att du reagerar annorlunda på koffein om du dricker flera koppar kaffe/te varje dag.

Prestationsökningen påverkas inte om man är "van" med koffein eller inte. Jag tippar på att du känner nån slags placeboeffekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Prestationsökningen påverkas inte om man är "van" med koffein eller inte. Jag tippar på att du känner nån slags placeboeffekt.

Hinkar man i sig 7-8 koppar kaffe varje dag så är det ju klart att kroppen bygger upp en viss immunitet mot koffein. Alltså kroppen behöver mer koffein för att det ska ge samma effekt. Om jag då bara intar 200mg koffein före mitt träningspass och aldrig koffein annars så lär det ju vara skillnad mot en person som får i sig 1000mg koffein under en hel dag och sedan tar 200mg koffein före träning.

Ni kaffedrickare, prova att ge fan i att dricka kaffe ett par dagar. Kommer bli jobbigt va? Huvudvärk och sådant tråkigt. Det händer för att man är koffeinberoende och kroppen har byggt upp en hög koffeintolerans då också. Men tar man bara 200mg koffein före träning så kommer man inte att bli beroende och man bygger inte heller upp någon koffeintolerans.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag tycker det låter konstigt eftersom att jag har aldrig har hört talas om det förut.

Jag intygar att det är så, av personlig erfarenhet...

Skrivet av Crippa90:

Om man har en tolerans krävs högre doser?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Koffein är ett ämne som stimulerar kroppen, samma som alkohol. Dricker man alkohol ofta och mycket så behöver man ju självklart mer för att bli berusad än någon som dricker för första gången. Samma är det med koffein.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Hinkar man i sig 7-8 koppar kaffe varje dag så är det ju klart att kroppen bygger upp en viss immunitet
mot koffein.

Nej, det är tydligen inte det man gör av det jag har läst. Men har du någon källa på det så får du gärna komma med det. Kan förövrigt säga att jag inte dricker kaffe öht. och jag kan ta mina 400 mg koffein utan problem.

Skrivet av h0psi:

Jag intygar att det är så, av personlig erfarenhet...

Om man har en tolerans krävs högre doser?

Anekdoter om droger har jag inte mycket för. Som sagt, har ni några siffror eller texter som visar på motsatens så visa gärna det. Tills vidare har jag väldigt svårt att tro att mindre dos koffein skulle ge högre prestationshöjande effekt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Koffein är ett ämne som stimulerar kroppen, samma som alkohol. Dricker man alkohol ofta och mycket så behöver man ju självklart mer för att bli berusad än någon som dricker för första gången. Samma är det med koffein.

Det är kul när man kan hitta på liknelser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Anekdoter om droger har jag inte mycket för. Som sagt, har ni några siffror eller texter som visar på motsatens så visa gärna det. Tills vidare har jag väldigt svårt att tro att mindre dos koffein skulle ge högre prestationshöjande effekt.

Men snälla du, om JAG säger att det är så här för MIG, vad ska jag bevisa för dig genom en text? Nu blir jag snart ledsen på dig allvarligt talat Du kan ju tolka det som någon psykologisk effekt av valfritt slag om du så vill men så här är det för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nej, det är tydligen inte det man gör av det jag har läst. Men har du någon källa på det så får du gärna komma med det. Kan förövrigt säga att jag inte dricker kaffe öht. och jag kan ta mina 400 mg koffein utan problem.

Var tvungen att göra något försök ändå:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/kansliga-si...

"Blir du skakig och får hjärtklappning redan vid morgonkaffet – medan maken till synes opåverkad kan bälga i sig kopp efter kopp ända fram till läggdags?

Hur känsliga vi är för koffein tycks vara genetiskt betingat. Forskare har identifierat en ”koffein-gen” som finns i två olika varianter – en som gör att koffein bryts ner långsamt i kroppen och en som gör att det bryts ner relativt snabbt."

Klaga inte på referensen, det går säkert att hitta bättre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla på www.traningslara.se eller på www.scoobysworkshop.com

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h0psi:

Men snälla du, om JAG säger att det är så här för MIG, vad ska jag bevisa för dig genom en text? Nu blir jag snart ledsen på dig allvarligt talat Du kan ju tolka det som någon psykologisk effekt av valfritt slag om du så vill men så här är det för mig.

Ja snälla mig. Du måste väl ändå förstå att det är svårt att göra bedömningar själv hur saker och ting är, speciellt för en drog som koffein faktiskt är?

Skrivet av h0psi:

Var tvungen att göra något försök ändå:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/kansliga-si...

"Blir du skakig och får hjärtklappning redan vid morgonkaffet – medan maken till synes opåverkad kan bälga i sig kopp efter kopp ända fram till läggdags?

Hur känsliga vi är för koffein tycks vara genetiskt betingat. Forskare har identifierat en ”koffein-gen” som finns i två olika varianter – en som gör att koffein bryts ner långsamt i kroppen och en som gör att det bryts ner relativt snabbt."

Klaga inte på referensen, det går säkert att hitta bättre...

Nu blir jag snart lite ledsen. Hur är hjärtklappningar och skakig prestationshöjande effekter? Jag har redan frågat om det var mindre biverkningar Kalium menade. Förövrigt så står det i länken att det berodde på hur snabbt man bryter ner koffeinet, vilket inte är särskilt intressant om man tar 200-400 mg koffein en timme innan träning exempelvis, då koffeinets halveringstid ligger runt 4(?) timmar.

Skrivet av Kalium:

Jag ska söka lite om jag får tid men bevisbördan ligger fortfarande hos dig/er.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag dricker varken kaffe eller energidrycker osv och jag känner inga speciella biverkningar av Ripped Hardcore, jag blir lite piggare och min puls går upp lite snabbare så jag kommer upp i flås snabbt, ingen hjärtklappning eller skakningar så för mig så fungerar Ripped bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ja snälla mig. Du måste väl ändå förstå att det är svårt att göra bedömningar själv hur saker och ting är, speciellt för en drog som koffein faktiskt är?

Nu blir jag snart lite ledsen. Hur är hjärtklappningar och skakig prestationshöjande effekter? Jag har redan frågat om det var mindre biverkningar Kalium menade. Förövrigt så står det i länken att det berodde på hur snabbt man bryter ner koffeinet, vilket inte är särskilt intressant om man tar 200-400 mg koffein en timme innan träning exempelvis, då koffeinets halveringstid ligger runt 4(?) timmar.

Ärligt talat förstår jag inte hur du inte kan pussla på detta själv....

Jag anser det vara fullt normalt att utgå från hur jag reagerar, oavsett vad jag läst mig till. Det är ju det mest naturliga utgångsläget, för mig. Den här bevisbördan bryr jag mig inte om i detta fallet. Tror du jag har skäl att ljuga om detta eller vad är grejen?

Sedan det andra du skrev vet jag inte riktigt vad du menar med. Person 1 kan få bieffekter nästan direkt av koffein, Person 2 kan få prestationshöjningar av 200mg men kanske samma bieffekter vid än högre doser, av samma slag som Person 1 får.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Att du skulle få högre effekt av att ta mindre koffein låter högst otroligt.

En viss mängd koffein = högre effekt
En lite större mängd koffein = bieffekter, lägre effekt som resultat.

Det är detta vi diskuterar och som du alltså inte håller med om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Håller med dig. Utav egen erfarenhet vet jag att om jag tar 400mg istället för 200mg så kommer det ha negativ effekt på mig. Visst, det kanske är bättre än ingenting alls men 200mg ger BÄTTRE effekt än 400mg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h0psi:

Jag frågade i första inlägget om det var detta som menades men min bedömning var att det inte var så. Speciellt när Kalium skriver såhär:

Skrivet av Kalium:

De två gånger jag tagit två tabletter istället för en så har det varit likvärdigt med att inte ta någon alls.

Skrivet av Kalium:

. Alltså kroppen behöver mer koffein för att det ska ge samma effekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag frågade i första inlägget om det var detta som menades men min bedömning var att det inte var så. Speciellt när Kalium skriver såhär:

Ok...nu vet jag inte om han syftar på samma sak som jag syftade på men, annars får han yttra sig och utveckla lite bättre. Annars är vi överens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Kroppen behöver mer koffein för att få samma effekt OM man dricker en massa kaffe på dagarna också. En som aldrig i sitt liv druckit kaffe, te, energidryck, coca cola eller andra drycker innehållande koffein kommer behöva MINDRE koffein än någon som halsar tio koppar kaffe och ett par burkar med energidryck om dagen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Kroppen behöver mer koffein för att få samma effekt OM man dricker en massa kaffe på dagarna också. En som aldrig i sitt liv druckit kaffe, te, energidryck, coca cola eller andra drycker innehållande koffein kommer behöva MINDRE koffein än någon som halsar tio koppar kaffe och ett par burkar med energidryck om dagen.

Bara för att du upprepar dig betyder det inte att det blir sant.

Nu har jag hittat en källa som motbevisar ditt påstående. Snäll är jag idag.

Citat:

Caffeine improves concentration, reduces fatigue, and enhances alertness. Habitual intake does not diminish caffeine's ergogenic properties.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12834577

Visa signatur