Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Bara för att du upprepar dig betyder det inte att det blir sant.

Nu har jag hittat en källa som motbevisar ditt påstående. Snäll är jag idag.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12834577

Men sen har du också detta "Routine caffeine consumption may cause tolerance or dependence" vilket är det Kalium syftar på. Bygger du upp en tolerans försämras ju din förmåga att få samma effekt av en viss mängd koffein som innan du hade toleransen och du kräver då en högre dos. Fullt naturligt tycker jag

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h0psi:

Men sen har du också detta "Routine caffeine consumption may cause tolerance or dependence" vilket är det Kalium syftar på. Bygger du upp en tolerans försämras ju din förmåga att få samma effekt av en viss mängd koffein som innan du hade toleransen och du kräver då en högre dos. Fullt naturligt tycker jag

Fast då får du ta med hela meningen annars är den tagen ur sitt sammanhang:

Citat:

Routine caffeine consumption may cause tolerance or dependence, and abrupt discontinuation produces irritability, mood shifts, headache, drowsiness, or fatigue.

Biverkningarna kan minskas om man konsumerar koffein regelbundet, men de ergogena effekterna är kvar.

Så visst, det krävs högre dos för att få huvudvärk om man är van. Men vem bryr sig om det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Herregud vad kaffesugen jag blev...

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Fast då får du ta med hela meningen annars är den tagen ur sitt sammanhang:

Biverkningarna kan minskas om man konsumerar koffein regelbundet, men de ergogena effekterna är kvar.

Så visst, det krävs högre dos för att få huvudvärk om man är van. Men vem bryr sig om det?

Att högre doser minimerar biverkningar och trots detta ger samma effekt för en kaffedrickare som tar xxx mg och för en person som inte dricker kaffe och intar samma xxx mg mängd koffein har jag väldigt svårt att köpa Bara ren logik säger mig att det är fel.

Sedan ditt citat "Caffeine improves concentration, reduces fatigue, and enhances alertness. Habitual intake does not diminish caffeine's ergogenic properties." - säger ju faktiskt bara att du behåller de förstärkande effekterna trots regelbundet intag, inget om att doseringen är densamma.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Bara för att du upprepar dig betyder det inte att det blir sant.

Nu har jag hittat en källa som motbevisar ditt påstående. Snäll är jag idag.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12834577

As one starts to regularly take in caffeine, the body and mind build up a tolerance to it, so getting the same kind of boost as one's first-ever sip takes more caffeine—this, researchers can agree on.

http://lifehacker.com/5585217/what-caffeine-actually-does-to-...

Subsequently, subjects received either caffeine (300 mg t.i.d.) or placebo (placebo t.i.d.) for 18 consecutive days, and thereafter were exposed again to a caffeine versus placebo choice procedure. The study documented tolerance development to the subjective effects of caffeine: after chronic dosing, administration of caffeine produced significant subjective effects in the chronic placebo group but not in the chronic caffeine group(.....) This study provides the clearest evidence to date of complete tolerance development to a CNS effect of caffeine in humans.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1410146

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h0psi:

Att högre doser minimerar biverkningar och trots detta ger samma effekt för en kaffedrickare som tar xxx mg och för en person som inte dricker kaffe och intar samma xxx mg mängd koffein har jag väldigt svårt att köpa Bara ren logik säger mig att det är fel.

Jag ser inget logiskt fel i det.

Skrivet av h0psi:

Sedan ditt citat "Caffeine improves concentration, reduces fatigue, and enhances alertness. Habitual intake does not diminish caffeine's ergogenic properties." - säger ju faktiskt bara att du behåller de förstärkande effekterna trots regelbundet intag, inget om att doseringen är densamma.

Nyckelordet är diminish.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag ser inget logiskt fel i det.

Nyckelordet är diminish.

Jag vet vad diminish betyder. Du fick studien som grund för det jag försöker säga, vilket (enligt dig) då skulle säga tvärtemot det du länkade. Dock var den rapporten jag visade mer utförlig till sin beskrivning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h0psi:

Jag vet vad diminish betyder. Du fick studien som grund för det jag försöker säga, vilket (enligt dig) då skulle säga tvärtemot det du länkade. Dock var den rapporten jag visade mer utförlig till sin beskrivning.

Du är alltså med på att det står att effekten inte avtar/minskas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du är alltså med på att det står att effekten inte avtar/minskas?

Du är en envis kille, nu lägger jag ner diskussionen med dig. Du har fått underlag för vad både jag och Kalium pratat om, det är ditt bekymmer hur du väljer att ta emot det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h0psi:

Du är en envis kille, nu lägger jag ner diskussionen med dig. Du har fått underlag för vad både jag och Kalium pratat om, det är ditt bekymmer hur du väljer att ta emot det.

Haha men tjena. Jag har ju lagt fram en källa vars rubrik är "Caffeine and exercise" och som säger att regelbundet intag inte minskar "caffeine's ergogenic properties". Det du har lagt fram säger inte emot det öht.

Problemet är inte att jag är envis utan att det som sägs inte verkar gå ihop med er världsbild, och det om något är erat bekymmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Haha men tjena. Jag har ju lagt fram en källa vars rubrik är "Caffeine and exercise" och som säger att regelbundet intag inte minskar "caffeine's ergogenic properties". Det du har lagt fram säger inte emot det öht.

Problemet är inte att jag är envis utan att det som sägs inte verkar gå ihop med er världsbild, och det om något är erat bekymmer.

Det finns flera skäl till varför jag inte tänker fortsätta vidare här även om jag är sugen, du har bestämt dig för din åsikt, fint Nu räcker det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Normalt att alltid ha ganska rejäl träningsverk i bröst/triceps om jag tränar b/t 1 gång i veckan? Särskilt triceps kan sitta i nästan en hel vecka. Växer gör ju armarna men vissa säger att dom knappt inte får någon träningsverk.

Ska jag öka till 2 ggr veckan kanske?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Normalt att alltid ha ganska rejäl träningsverk i bröst/triceps om jag tränar b/t 1 gång i veckan? Särskilt triceps kan sitta i nästan en hel vecka. Växer gör ju armarna men vissa säger att dom knappt inte får någon träningsverk.

Ska jag öka till 2 ggr veckan kanske?

Det där med träningsvärk kan variera och beror också på hur många repetitioner du gör, hur du varierar dina övningar osv. Men du kan ju inte öka träningsfrekvensen för att på så vis försöka undkomma träningsvärk. Min träningsvärk kan hålla i sig 2-5 dagar, jag kör en viss muskelgrupp var 10e dag.

Jag ser inget problem med din träningsvärk (tvärtom är det ju ett bevis på att du tränar hårt) Det är resultaten du ska titta på, får du resultat kör du vidare! Lyssna då inte på vad andra tycker eller säger

Edit - Det du kanske kan göra är att köra färre repetitioner/set eller övningar, om du är ute efter att bli starkare och idag kör många repetitioner/set eller övningar. Jag vet inte hur många du kör men tycker du att träningsvärken håller i för länge så kan du se över just den biten. Men återigen är du nöjd med dina resultat ändra inte på något. Det kommer att komma perioder då du står still och då kan man se över detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Träningsvärk är väldigt individuellt. Själv är jag en person som får ganska lite träningsvärk. Brukar mest bara få i bröst och baksida lår samt rumpan. Inga andra muskler. Och då tränar jag ändå rätt så hårt. Tränar ganska ofta också iofs, 5-6 dagar i veckan ungefär.

När jag började träna så fick jag mycket mer träningsvärk än jag får nu, efter nästan två och ett halvt år.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

235kg marklyft idag med rekordlåg kroppsvikt, går verkligen åt rätt håll såhär månaderna innan man blir 30

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Träffat Christer Norman och Anders Graneheim idag, riktigt kul och motiverande. Fick posa för Christer och han kommenterade vad som var bra och dåligt (bra axlar och lats men dåliga triceps och övre bröst).
Var även med på en bänkpresstävling. Gjorde 7 reps på 78kg (kroppsvikt). Trodde verkligen inte det skulle gå så bra, med tanke på att jag maxade 80kg sist jag provade, men hade 40-50 pers som åskådare, Graneheim passade och Christer stod och skrek åt mig

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Träffat Christer Norman och Anders Graneheim idag, riktigt kul och motiverande. Fick posa för Christer och han kommenterade vad som var bra och dåligt (bra axlar och lats men dåliga triceps och övre bröst).
Var även med på en bänkpresstävling. Gjorde 7 reps på 78kg (kroppsvikt). Trodde verkligen inte det skulle gå så bra, med tanke på att jag maxade 80kg sist jag provade, men hade 40-50 pers som åskådare, Graneheim passade och Christer stod och skrek åt mig

Grattis!! Hur var Graneheim, håller han fysiken fortfarande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Grattis!! Hur var Graneheim, håller han fysiken fortfarande?

Han hade tröja på sig så ja... Men han är ganska stor, det är han. Större än dom flesta på gymmet om man säger så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

från din källa:

"Habitual intake does not diminish caffeine's ergogenic properties. Several mechanisms have been proposed to explain the physiologic effects of caffeine, but adenosine receptor antagonism most likely accounts for the primary mode of action. It is relatively safe and has no known negative performance effects, nor does it cause significant dehydration or electrolyte imbalance during exercise. Routine caffeine consumption may cause tolerance or dependence, and abrupt discontinuation produces irritability, mood shifts, headache, drowsiness, or fatigue."

Habitual - commonly used, followed, observed, etc., as by a particular person; customary: She took her habitual place at the table. (http://dictionary.reference.com/browse/habitual?s=t)

Routinly - a customary or regular course of procedure.

Tolerance - Medicine/Medical, Immunology: The power of enduring or resisting the action of a drug, poison, etc.: a tolerance to antibiotics.

Habitual intake betyder alltså att man tar kaffein då och då.
Routinly betyder att man tar kaffein regelbundet. <- det är här alla som dricker kaffa varje dag hamnar.

Torde alltså vara ganska uppenbart att studien du själv länkade stödjer Kaliums erfarenheter. De som dricker kaffe varje dag har en högre tolerans, dvs de måste ha i sig mer för samma effekter.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Torde alltså vara ganska uppenbart att studien du själv länkade stödjer Kaliums erfarenheter. De som dricker kaffe varje dag har en högre tolerans, dvs de måste ha i sig mer för samma effekter.

Nu har ju Kalium skrivit en del men jag tycker inte det är uppenbart att studien stödjer detta:
"De två gånger jag tagit två tabletter istället för en så har det varit likvärdigt med att inte ta någon alls. "

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nu har ju Kalium skrivit en del men jag tycker inte det är uppenbart att studien stödjer detta:
"De två gånger jag tagit två tabletter istället för en så har det varit likvärdigt med att inte ta någon alls. "

Okej, lite överdrivet av mig. Men att ta en tablett ger bättre effekt på mig än om jag tar två. Och som Triffid säger så säger studien emot dig. Alltså man bygger upp koffeintolerans med tiden om man intar mycket.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Okej, lite överdrivet av mig. Men att ta en tablett ger bättre effekt på mig än om jag tar två. Och som Triffid säger så säger studien emot dig. Alltså man bygger upp koffeintolerans med tiden om man intar mycket.

Du är med på att koffeintolerans och "en tablett ger bättre effekt än två" är olika saker va?

Iaf så har detta diskuterats på kolozzeum, med den studien jag länkade till: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176399

Även om det är intressant ämne så är jag inte så jättesugen att sitta och tolka studier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du är med på att koffeintolerans och "en tablett ger bättre effekt än två" är olika saker va?

Iaf så har detta diskuterats på kolozzeum, med den studien jag länkade till: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176399

Även om det är intressant ämne så är jag inte så jättesugen att sitta och tolka studier.

Prova att ta 10st koffeintabletter och jämför med att ta en. Då kommer nog även du märka skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Detta är inte första gången Grub förlitar sig på en studie och drar ett rakt resultat utifrån detta. Som vanligt finns det flera studier, olika sätt att göra en studie på osv osv. Man ska vara försiktig med studier! Därför jag utgår från egna erfarenheter högre än studier vissa gånger. Däremot är det svårt att argumentera med egna erfarenheter givetvis.

I detta fallet var det ju dessutom en dålig studie om man tittar på bristen på detaljer om utförande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte läst er koversation så noga. Men nog tycker ja koffein hjälper en espresso innan träningen sitter fint, bara man inte glömmer att dricka vatten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

vilken jävla diskussion jag skapade med dessa koffeintabletter

Gått ner till 93kg nu från 100 på en månad av löpning och lite lättare fria vikter, införskaffat nya löparbyxor från nike nu också så inte Zeddiz .Jr skaver då man springer!

att köra smalt grepp med relativt lite vikter på bänkpressen, är det en "bra och stabil" övning för triceps?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Prova att ta 10st koffeintabletter och jämför med att ta en. Då kommer nog även du märka skillnad.

Jag är ingen häst.

Skrivet av h0psi:

Detta är inte första gången Grub förlitar sig på en studie och drar ett rakt resultat utifrån detta. Som vanligt finns det flera studier, olika sätt att göra en studie på osv osv. Man ska vara försiktig med studier! Därför jag utgår från egna erfarenheter högre än studier vissa gånger. Däremot är det svårt att argumentera med egna erfarenheter givetvis.

I detta fallet var det ju dessutom en dålig studie om man tittar på bristen på detaljer om utförande.

Jo jag håller med dig. Helheten måste alltid finnas där. Lite som när folk började predika att man byggde bäst muskler vid 30 % av RM för nån studie kom fram till det. Ja men kör ett schema med detta i praktiken så ska vi se hur det går. Tror även att det diskuterades här i tråden en gång i tiden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeddiz:

att köra smalt grepp med relativt lite vikter på bänkpressen, är det en "bra och stabil" övning för triceps?

Enligt mig finns det bättre. Frenchpress, antagligen liggande i stång eller stående i kabel(vetifan vad det heter på svenska) tycker jag är bra övningar. För att jobba med alla huvudena i triceps ska man inte vara stel i axlarna utan de ska jobba med också (jämför frenchpress med skullcrusher), dvs man ska alltså köra runt huvudet.

Övningarna:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.htm...
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExtR...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Enligt mig finns det bättre. Frenchpress, antagligen liggande i stång eller stående i kabel(vetifan vad det heter på svenska) tycker jag är bra övningar. För att jobba med alla huvudena i triceps ska man inte vara stel i axlarna utan de ska jobba med också (jämför frenchpress med skullcrusher), dvs man ska alltså köra runt huvudet.

Övningarna:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.htm...
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExtR...

Den första övningen tar sjukt bra på triceps. Har börjat köra det sen några veckor tillbaka och det känns verkligen, hade rejält med träningsverk första gångerna. Kan även rekommendera att köra dips, antingen med eller utan vikter.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Håller med, första övningen där är bra. Kör inte för tungt bara, det är viktigt att man har rätt form för att belasta triceps rätt. Sittande frenchpress är rätt nice också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000