Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk

Är det fler än jag som har svårt att få ett bra rygg pass? Som exempel idag så tänkte jag börja med small rodd och stegra upp vikterna, men redan efter ett sätt känner jag att armarna (speciellt biceps) ger upp totalt. Vilket leder till att resten av passet så orkar jag inte lyfta så att ryggen blir trött utan måste sluta när armarna ger upp. är det jag som har kass teknik eller är det något annat jag missar

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieldstream:

Är det fler än jag som har svårt att få ett bra rygg pass? Som exempel idag så tänkte jag börja med small rodd och stegra upp vikterna, men redan efter ett sätt känner jag att armarna (speciellt biceps) ger upp totalt. Vilket leder till att resten av passet så orkar jag inte lyfta så att ryggen blir trött utan måste sluta när armarna ger upp. är det jag som har kass teknik eller är det något annat jag missar

Hur greppar du? Ha tummen på samma sida som resten av fingrarna. Tänk att handen är som en krok och lås fast den där. Ha alltid handlederna raka och tänk på att dra med armbågarna och inte armarna. Kör med lättare vikter och höga repsantal för att öva in detta tänk. Öva även upp greppstyrkan, kan rekommendera att skippa remmar helt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fieldstream:

Hur ser ett standard ryggpass ut?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Hur ser ett standard ryggpass ut?

Brukar börja med small rodd eller rodd i maskin, sen small Latsdrag följt av bred latsdrag. Efter det så blir det T-bar Row om jag känner att energin finns annars så blir det några isolerande övningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fieldstream:

Brukar börja med small rodd eller rodd i maskin, sen small Latsdrag följt av bred latsdrag. Efter det så blir det T-bar Row om jag känner att energin finns annars så blir det några isolerande övningar

Jag tycker det låter onödigt många övningar. Banta ner till en vertikal och en horisontell övning (exempelvis chins och kabelrodd). Öka vikterna efter varje pass och kör raka set, dvs stegra inte vikterna.

Kolla över tekniken på dom övningarna du väljer och kör dom hela tiden, för att jämföra med tiden om du blir starkare.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieldstream:

Håller med crippa, onödigt många (liknande) övningar och stegrande set är en säker väg till uttröttning

Personligen kör jag push/pull split, varav pull-passet blir nästan bara rygg och det ser ut såhär:

(värmer upp med cirka 15 reps på olika vikter inför varje övning).
marklyft: 1x5
chin-ups (med vikter): 3x6
hantelrodd: 3x8 (endast för att det inte finns tyngre hantlar på mitt gym. hade hellre hållt det på 3x5-6... får byta denna till någon annan rodd vid nästa ökning.)
+ett par icke-ryggrelaterade övningar

sen kör jag knäböj på push-passet vilket också ger en del rygg när man utför övningen korrekt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Jag tycker det låter onödigt många övningar. Banta ner till en vertikal och en horisontell övning (exempelvis chins och kabelrodd). Öka vikterna efter varje pass och kör raka set, dvs stegra inte vikterna.

Kolla över tekniken på dom övningarna du väljer och kör dom hela tiden, för att jämföra med tiden om du blir starkare.

Tack för svaren, blir att testa det imorn när jag ska köra rygg ^^
Bara av nyfikenhet, hur ser ditt ryggpass ut?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fieldstream:

Tack för svaren, blir att testa det imorn när jag ska köra rygg ^^
Bara av nyfikenhet, hur ser ditt ryggpass ut?

Har under en halvt längre tid kört ~3 set chins och 3 set hantelrodd två gånger i veckan oberoende på hur splitten ser ut (ett tag körde jag bänk och rygg samma pass (vilket fungerade förvånandsvärt bra) och nu blir det oftast böj i slutet av passet). Kör inte så mycket mark längre då jag har bytt gym så ibland lägger jag till lite trapz.

Tidigare körde jag samma upplägg men basen bestod av pull-ups och kabelrodd, men tyvärr är jag för lång för att köra pull-ups på nya gymmet så får hålla mig till breda chins och kabelrodden går bara till 100kg. Hantlarna är också dom bara på 50 kg så får hitta någon ny övning att köra snart...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt ryggpass i dag såg ut som följande:

3x5 pullups (brett grepp alltså)

1x6 chinups (smalt grepp) med 5k runt midjan
2x3 chinups (smalt grepp) med 10kg runt midjan

3x8 52.5kg ez-rodd mot svagt lutande bänk, underhandsgrepp.

2x15 40kg låg rodd i en maskin vi har på gymmet, från Hammer Strength om jag inte missminner mig
2x10 80kg rodd i samma maskin som ovan

3x8 60kg breda latsdrag med rak stång.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Inaktiv

Hallå där!

Hur mycket kan man gå upp i muskelmassa/år? (kg)
Har tränat seriösare nu i fem månader och gått upp 5-7kg, men jag har hört att en viktuppgång på endast 1kg muskler/år är möjligt (?)

Permalänk
Skrivet av anon170340:

Hallå där!

Har tränat seriösare nu i fem månader och gått upp 5-7kg, men jag har hört att en viktuppgång på endast 1kg muskler/år är möjligt (?)

väldigt svårt o säga eftersom att kön och ålder spelar en stor roll. Sen beror det också på vad man använder om man bara kör på på mat eller om man använder proteinpulver eller pwo och kreatin. Använder man steroider och doping kan man gå upp 10 kilo muskler på bara några månader men utan sådant är detta i princip omöjligt.
men det du har gått upp är troligtvis mest för att du ätit mer men självklart också för att du tränat

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon170340:

Hallå där!

Skrivet av jackeek_the_bull:

väldigt svårt o säga eftersom att kön och ålder spelar en stor roll. Sen beror det också på vad man använder om man bara kör på på mat eller om man använder proteinpulver eller pwo och kreatin. Använder man steroider och doping kan man gå upp 10 kilo muskler på bara några månader men utan sådant är detta i princip omöjligt.
men det du har gått upp är troligtvis mest för att du ätit mer men självklart också för att du tränat

2kg i rena muskler är vad jag fått höra av (hmm är hon nu läkare )
Edit:Resten är mest vätska.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MulleEng:

2kg i rena muskler är vad jag fått höra av (hmm är hon nu läkare )
Edit:Resten är mest vätska.

Måste varit som ni säger- vätska och så. Morgonvikten idag var 2kg mindre än den har varit i ett par veckor....

Permalänk
Medlem

Hur mycket muskelmassa man kan lägga på sig beror på hur mycket man har att starta med. Har man lite muskelmassa med bra utgångsläge (låg fetthalt från start) så kan man säkert lägga på sig 10kg muskler (+vätska samt fett) första året om man sköter träning/kost/vila ordentligt.

Permalänk

Ja har hört från vissa att dropp i bänkpress är bra om man vill höja snabbt men hur bra är det egentligen? Man tröttar ut muskeln snabbare men sen när man kommer till dom andra övningarna så orkar man ju inte lika mycket som man skulle orkat om man inte kört dropp. Det jag funderar på är om det är värt att köra dropp eller om det är bättre att köra vanligt, vilket bygger mest?
jag kör 3-4 press övningar och en flies övning i bröst. Tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja har hört från vissa att dropp i bänkpress är bra om man vill höja snabbt men hur bra är det egentligen? Man tröttar ut muskeln snabbare men sen när man kommer till dom andra övningarna så orkar man ju inte lika mycket som man skulle orkat om man inte kört dropp. Det jag funderar på är om det är värt att köra dropp eller om det är bättre att köra vanligt, vilket bygger mest?
jag kör 3-4 press övningar och en flies övning i bröst. Tack för svar

Sjukt overkill att köra 3-4 press övningar plus flies för bröst. Kör en pressövning + flies istället (om du gillar flies) och ta ut dig på dom.

ang. drop-sets osv... Man brukar säga att låga rep (3-6) ger mer styrka medan höga rep (7-12) ger mer volym, men hur stora skillnader det är för varje person (om det nu ens finns några) är svårare att säga något om. Det bästa rådet är att variera helt enkelt eller bara köra det man gillar för det är då du presterar bäst.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

På två och ett halvt år lade jag på mig 15kg kroppsvikt. Blev inte direkt fetare heller. Jag började på 66kg och toppade 81kg nu i mitten på februari. Idag väger jag 74.7kg och magrutorna syns någorlunda. Jag tror att 2kg per år i ren muskelmassa ska nog inte vara några problem alls om man tränar bra, sover bra och sköter sin kost.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Sjukt overkill att köra 3-4 press övningar plus flies för bröst. Kör en pressövning + flies istället (om du gillar flies) och ta ut dig på dom.

ang. drop-sets osv... Man brukar säga att låga rep (3-6) ger mer styrka medan höga rep (7-12) ger mer volym, men hur stora skillnader det är för varje person (om det nu ens finns några) är svårare att säga något om. Det bästa rådet är att variera helt enkelt eller bara köra det man gillar för det är då du presterar bäst.

Okej tack men bara två övningar låter lite lite, bröst är ju en ganska komplicerad muskelgrupp eftersom det tar så olika o på två övningar går de Vell inte o träna hela brösten? Tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej tack men bara två övningar låter lite lite, bröst är ju en ganska komplicerad muskelgrupp eftersom det tar så olika o på två övningar går de Vell inte o träna hela brösten? Tack för svar

Det är inte antal övningar som spelar någon roll utan hur mycket du tar ut dig på dom. Är du en av de troende så kanske det finns en mening med att köra incline och flat (speciellt om du inte kör någon form av militärpress) men mer än så vad gäller press-övningar till bröst är klart overkill. Dips funkar också.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Det är inte antal övningar som spelar någon roll utan hur mycket du tar ut dig på dom. Är du en av de troende så kanske det finns en mening med att köra incline och flat (speciellt om du inte kör någon form av militärpress) men mer än så vad gäller press-övningar till bröst är klart overkill. Dips funkar också.

antal övningar spelar ju en liten roll eftersom att en övning är för lite men sen ska man ju få in över bröst och underbröst och sedan ''yttersidan'' av brösten så det krävs ju lite mer än två övningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

antal övningar spelar ju en liten roll eftersom att en övning är för lite men sen ska man ju få in över bröst och underbröst och sedan ''yttersidan'' av brösten så det krävs ju lite mer än två övningar

En övning är för lite för vad?

Om du har korrekt form på bänkpress kommer du använda hela bröstet.

Men som sagt; om du är en av de troende (vilket du verkar vara) så kör incline+flat+dips (dips kan jämställas med decline). Om du kör fler press-övningar än så för bröstet är jag intresserad av att veta vilken

Annars täcker man in bröstet bra med flat-bänk och stående press. Det "krävs" inte mer än så. Hursomhelst var ju din ursprungliga fråga ang. drop sets och nej det är inte den bästa saken att köra i mitten av passat; lägg övningen du vill köra det på sist och sen kan du ta ut dig allt du har på den (om det var det som var tanken).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Triffid:

En övning är för lite för vad?

Om du har korrekt form på bänkpress kommer du använda hela bröstet.

Men som sagt; om du är en av de troende (vilket du verkar vara) så kör incline+flat+dips (dips kan jämställas med decline). Om du kör fler press-övningar än så för bröstet är jag intresserad av att veta vilken

Annars täcker man in bröstet bra med flat-bänk och stående press. Det "krävs" inte mer än så. Hursomhelst var ju din ursprungliga fråga ang. drop sets och nej det är inte den bästa saken att köra i mitten av passat; lägg övningen du vill köra det på sist och sen kan du ta ut dig allt du har på den (om det var det som var tanken).

körde bröst idag och då körde jag platt bänkpress, platt hantelpress, sned hantelpress och flies. Då körde jag 3x10 på varje, om jag ska köra färre övningar hur många gånger är bäst o köra? bröst är nog det som jag haft svårast för att hitta vilka övningar ja ska köra...
ja ska inte säga emot dej eftersom du verkar vara duktig på sånt.
tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv körde jag bröst och axlar idag.
Körde dips för en gångs skull, sedan stående militärpress. Efter det lutande bänk och kabelflies. Det var allt för bröstet. Jag har valt att fokusera extra mycket på övre bröst eftersom jag är lite oproportionellt tränad sedan tidigare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd

Tvärt om är bröst bland de simplaste musklerna; en muskel som sträcker sig över hela bröstet. Ryggen och dess 728 tusen muskler däremot, där snackar vi...

Antalet övningar är ointressant eftersom du kan öka antal set.

Vill inte påstå att jag har är stark men jag kör i princip bara bänk för bröst och det funkar bra. Om jag vill ha mer volym kör jag bara fler set. Man kan faktiskt köra fler än 3 st.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Tvärt om är bröst bland de simplaste musklerna; en muskel som sträcker sig över hela bröstet. Ryggen och dess 728 tusen muskler däremot, där snackar vi...

ja de vet ja men ja tänker på att de tar inte överallt på samma övning och det är det jag tycker är krångligt....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Antalet övningar är ointressant eftersom du kan öka antal set.

Vill inte påstå att jag har är stark men jag kör i princip bara bänk för bröst och det funkar bra. Om jag vill ha mer volym kör jag bara fler set. Man kan faktiskt köra fler än 3 st.

fick en jävla massa axelproblem för ett tag sedan, for till naprapaten och han sa att det är överbelastning då man kört för mycket träning på framsidan, t.ex bröst.

Jag håller på nu att räta till mitt nyckelben och kör rehab på en inflamation i axeln. Jag skulle absolut inte rekommendera att köra för mycket framsida och skippa ryggpassen. Hörde både från min naprapat och en polare som är sjukgymnast att 3 ryggpass motsvarar ca ett pass bröst, då det är mycket lättare att bygga.

edit: läste lite fel om vad du skrev, men infon kan vara bra för folk att veta

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Avstängd

ja de vet ja men ja tänker på att de tar inte överallt på samma övning och det är det jag tycker är krångligt....

Fast nu tar bänkpress (och alla plana pressar för den delen) på hela bröstet. Det enda som skulle kunna skilja är om man kör lutande pressar för övre bröst, men samtidigt lägger man över mer belastning på axlarna då.

Att hålla på och fippla med övre, nedre, inre bröst är kontraproduktivt. Fokusera på en övning att öka i är ett beprövat och svårslaget koncept.

Skrivet av zeddiz:

fick en jävla massa axelproblem för ett tag sedan, for till naprapaten och han sa att det är överbelastning då man kört för mycket träning på framsidan, t.ex bröst.

Jag håller på nu att räta till mitt nyckelben och kör rehab på en inflamation i axeln. Jag skulle absolut inte rekommendera att köra för mycket framsida och skippa ryggpassen. Hörde både från min naprapat och en polare som är sjukgymnast att 3 ryggpass motsvarar ca ett pass bröst, då det är mycket lättare att bygga.

Nu är jag inte helt hundra på varför du citerar mig, men självklart är ryggen både viktig och bra att träna upp. Bra teknik för att inte överbelasta axlarna i pressarna är också något som fler borde titta på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Fast nu tar bänkpress (och alla plana pressar för den delen) på hela bröstet. Det enda som skulle kunna skilja är om man kör lutande pressar för övre bröst, men samtidigt lägger man över mer belastning på axlarna då.

Att hålla på och fippla med övre, nedre, inre bröst är kontraproduktivt. Fokusera på en övning att öka i är ett beprövat och svårslaget koncept.

okey men just nu kör jag 3x10, blir inte det lite lite isåfall? är det inte bättre att köra typ 3x12 eller något då? tack för svar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

okey men just nu kör jag 3x10, blir inte det lite lite isåfall? är det inte bättre att köra typ 3x12 eller något då? tack för svar.

För lite för vad? Du ställer en hur-långt-är-ett-snöre-fråga. Själv så kör jag 3x5 i knäböj som i princip enda benträning, men då böjer jag 3-4 ggr i veckan också.

Precis som att fokus inom kosten bör vara riktig mat snarare än diverse tillskott så anser jag att träningen bör fokuseras på att lära sig styrketräna på riktigt(TM) och bli starkare i basövningar snarare än att hoppa runt och träffa muskler i olika vinklar med massa övningar. Back to basic och håll det simpelt. Bli starkare och du kommer växa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är totalt nybörjare på det här med att träna på gym men då jag får mitt gymkort gratis från jobbet så har jag nu bestämt mig för att prova.

Då till min fråga, hur ska man äta ? just nu är mina matvanor förmodligen väldigt dåliga äter ingen frukost, dock lunch och ibland kvällsmat (mackor). Antar att jag får ändra på det på något vis men jag hatar att laga mat, vad finns det för enkla tips och tricks på vad man kan äta som går snabbt att fixa ?

Är tacksam för tips!

Mvh