Datorbutiken.com vill ha DINA synpunkter. Hjälp oss bli ditt förstahandsval!

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta varit uppe. Men under datorer > Bygg din egen dator! > (Önskat datorbygge) .. Så skulle jag gärna vilja ha en funktion som filtrerar bort komponenter som inte är kombatibla med varandra.

Tex. om du väljer ett chassi inkl. nätdel som bara stödjer matx kort, så borde menyn under moderkort filtrera bort alla kort utan matx och menyn under nätdel borde inte kunna öppnas eller liknande (dvs. Om chassit ej stöder flera nätaggregat)
Sen om du väljer ett moderkort som bara stöder enkelkärnig cpu, borde cpuer med fler än en kärna filtreras bort.
Sen borde okompatibla minnen filtreras bort osv..

Sen likaså med övriga komponenter.
Skulle nog underlätta för de som inte har så stor koll på kompatibiliteten mellan de olika komponenterna.

Permalänk
Medlem

Vet inte ifall det redan är någon som har påpekat detta;

Men jag satt för ett tag sedan och plockade ihop ett datorpaket hos er. Eftersom jag var helt säker på vad jag ville ha så försökte jag samla ihop min kundvagn så fort som möjligt.
Jag gick därför aldrig in i en produkts "huvudsida" utan tryckte "köp nu" direkt från den långa listan som visar alla produkter inom kategorin.

Men det som jag skulle vilja påpeka är att när man t.ex. skall köpa ett grafikkort, och efter att man har tryckt på "köp nu", så kommer det upp ett fönster med tilläggsprodukter som kan krävas för att få produkten (i detta fallet var det en "Adapterkabel 2x4-pin till 6-pin PCI-Express, 25cm") att fungera korrekt.

Men eftersom att jag viste precis vad jag skulle ha inte behövde denna adapterkabel så ignorerade jag helt änkelt fönstret som kom fram och klickade mig vidare mot nästa produkt som ja hade tänkt ha med i mitt paket. och så fort jag hittade vidare till nästa produkt som jag ville ha så försvan fönstret av sig själv. jättebra tänkte jag.

Men när jag slutligen hade plockat ihop mitt paket och kollade i kundvagnen så att allt fanns med så upptäckte jag att det var vissa produkter som saknades. och i detta fallet så var det alla produter som man blivit påmind om att det kanske skulle behövas extra-tillbehör till.

Man är altså tvungen att trycka på knappen "fortsätt" i rutan som kommer fram annars så läggs inte produkten till i kundvagnen.

Enligt mig är detta ganska frustrerande och jag skulle helst se att den där rutan automatiskt försvinner efter ett tag utan att man ska behöva trycka på fortsätt. det skulle spara tid för dom personer som är säkra på vad dom ska beställa.

MVH // Oskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VengO
[...] det skulle spara tid för dom personer som är säkra på vad dom ska beställa.

MVH // Oskar

Det tar liksom totalt 5 sekunder extra? Har du 100 beställningar om dagen som du måste göra eller?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Det tar liksom totalt 5 sekunder extra? Har du 100 beställningar om dagen som du måste göra eller?

Jag har absolut inte 100 beställningar om dagen att, men tråden är till för att man ska posta åsikter och saker som man själv tycker kan bli bättre. Och detta är min åsikt.

Tycker bara att det är ett ganska störande moment, det bästa kanske hade varit att man kan välja själv om rutan skall komma fram eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

En inställning för detta i kontot men som standard att den visas.
Jag tror det för datorbutiken är mer värt att ha det så det är färre folk som köper grafikkort och sen får db ett mail som gnäller på dem om att det inte funkar för de fick inte med en adapterkabel...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hmm, är det en ny funktion? Märkte inte av den när jag beställde senast, i slutet augusti.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Hmm, är det en ny funktion? Märkte inte av den när jag beställde senast, i slutet augusti.

Jag vet inte om det är en ny funktion eller inte.

Jag säger inte att dom skall ta bort den där rutan helt och hållet eftersom den säkert hjälper många. Men sen finns det säkert fler än jag som tycker att det är lite dumt att produkterna inte läggs till i kundvagnen om man skulle strunta i rutan.

Kom på en annan sak angående Passiva cpu kylare som man kan sätta fläktar på om man vill. Tror det hade varit ganska bra med en "lista" som visar rekomenderade fläktar som passar bra att montera på den passiva kylaren. Speciellt med tanke på den djungel som finns när det gäller kylare.

Och så själklart vill jag ge lite creds till datorbutiken och deras priser, Outstanding! ska beställa 2 kompletta datorer och lite annat kul från eran sida snart! mycket, MYCKET bra

Permalänk
Medlem

Jo, jag var inne och kollade nu och du är nog inte ensam att vilja slippa rutan, det vore väl inte alltför krångligt att knåpa ihop en inställning så att man kan välja bort den.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk

Rutan med tillbehör dyker endast upp i fall vi kopplat tillbehör till den produkt man lägger i kundvagnen, en bra funktion för att man inte skall missa de uppenbara tillbehören. För att produkten skall läggas i kundvagnen måste man klicka "Fortsätt", och har man markerat några tillbehör läggs de i kundvagnen samtidigt. Att automatiskt klicka bort/förbi denna ruta utan användarens inblandning kan för produkter med många tillbehör orsaka att man missar dem, och vad vi hört från kunder är det fler som uppskattar funktionen än som undviker den. En besöks-lokal inställning typ
"[ ] Visa inte tillbehör till produkter under detta besök" känns som om en gyllene medelväg, eller?

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]En besöks-lokal inställning typ
"[ ] Visa inte tillbehör till produkter under detta besök" känns som om en gyllene medelväg, eller? [/B]

Det är just precis en sån inställning jag menar! och likaså någon form av lista med rekomenderade fläktar (kan ju visa fläktar under olika kategorier beroende på hur tysta dom är och hur mycket luft dom flyttar.) att välja till sin cpu-kylare av "tower" modell.

Permalänk
Medlem

Nevermind.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
[...] en bra funktion för att man inte skall missa de uppenbara tillbehören. [...]

Så om man handlar en https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMHD501... så måste man ta exempelvis en S-ATA kabel som tillbehör? Följer den inte med i paketet? eller kommer en sådan med moderkortet om man köper ett sådant också?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Så om man handlar en https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMHD501... så måste man ta exempelvis en S-ATA kabel som tillbehör? Följer den inte med i paketet? eller kommer en sådan med moderkortet om man köper ett sådant också?

Det följer med moderkortet.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Kom på en annan grej nu på db's hemsida. Under fliken 'Datorer' > 'Bygg din egen dator' så borde man endast kunna välja produkter som passar med varandra. Har man till exempel valt en Cube så ska man inte kunna välja ett moderkort som är ATX, endast mATX. Och om moderkortet inte stödjer Quad så ska man inte kunna välja quad osv. Fast jag vet inte om ni haft så okunniga kunder hittils som trott sig kunna plocka på egen hand och fått lämna tillbaka.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Hej! Kan tänka mig att det nämnts tidigare, men har inte tid just nu att kolla igenom 20 sidor tråd!

För inte så länge sen köpte jag en ny dator (och skärm, tb, mus osv). När jag plockade ihop den hade jag inte köpt några datorprylar på länge, men datorbutiken.com var den första sidan jag valde ut delarna på. Jag kom sen fram till att ni inte hade någon uthämtningsbutik i Stockholm (med omnejd) varpå jag istället kollade ifall Komplett hade det. I och med att de hade det lade jag istället min order på nästan 20 000 där. Det blev lite dyrare, men mitt resonemang var att jag inte riktigt litar på posten när det gäller att skicka en massa svindyr elektronik, och jag tyckte att de extra pengarna var värt det.

Jag inser att det inte bara är att knäppa med fingrarna och vips så har man en lokal för det ändamålet i Stockholm, men jag tror verkligen att det skulle gynna er. Jag vet många som känner som jag - att det är mycket smidigare (och säkrare) att hämta ut sitt/sina paket själv istället för på postutlämningsstället...
Värt att nämna är att jag skulle t.om. kunna betala någon form av avgift för att hämta ut paketet i en ev. hämtbutik. Givetvis dock en lägre avgift än den för postförskott :-).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Kom på en annan grej nu på db's hemsida. Under fliken 'Datorer' > 'Bygg din egen dator' så borde man endast kunna välja produkter som passar med varandra. Har man till exempel valt en Cube så ska man inte kunna välja ett moderkort som är ATX, endast mATX. Och om moderkortet inte stödjer Quad så ska man inte kunna välja quad osv. Fast jag vet inte om ni haft så okunniga kunder hittils som trott sig kunna plocka på egen hand och fått lämna tillbaka.

Va det jag menade och skrev i mitt inlägg lite tidigare...

Vet inte om detta varit uppe. Men under datorer > Bygg din egen dator! > (Önskat datorbygge) .. Så skulle jag gärna vilja ha en funktion som filtrerar bort komponenter som inte är kombatibla med varandra.

Tex. om du väljer ett chassi inkl. nätdel som bara stödjer matx kort, så borde menyn under moderkort filtrera bort alla kort utan matx och menyn under nätdel borde inte kunna öppnas eller liknande (dvs. Om chassit ej stöder flera nätaggregat)
Sen om du väljer ett moderkort som bara stöder enkelkärnig cpu, borde cpuer med fler än en kärna filtreras bort.
Sen borde okompatibla minnen filtreras bort osv..

Sen likaså med övriga komponenter.
Skulle nog underlätta för de som inte har så stor koll på kompatibiliteten mellan de olika komponenterna.

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com; Ang. det jag skrev tidigare, och era svar:

5. "Biffigare" vattenkylning.. Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det riktigt. Måste ha varit trött. Men kanske kompressorkylning? Det är ju lite dyrare men kyler ju oxå bättre.

7. Vilka förkortningar menar du? => SLI, DDR, C2D, osv. osv. Finns många som precis ska köpa sin första dator, skulle nog inte vara fel om dom fick lite hjälp med förkortningar och sådana saker.

Kundnr på väg!

Tack för att ni tar till er av så många förslag! Kanske är därför det är så många som handlar av er?

Visa signatur

:: Intel Core i5-3750K @ 3.86GHz :: 16GB Vengeance 1600MHz :: XFX Radeon HD6950 2GB :: 1x 120GB SSD [WIN 7] :: 1x 1TB [SPEL / PROGRAM / FILM] :: 1x 500GB [INSTALLERADE SPEL] ::

Permalänk

Dampis - kundnummer kryddat

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Vad innebär egentligen att ordern är bekräftad hos er? Har hänt mig ett par gånger nu att jag gjort någon lite ändring på en order och har fått vänta 24h på en ny orderbekräftelse då. Två gånger jag gjort en ändring tidigt på morgonen har det först blivit bekräftat morgonen därpå.

Upptäckte jag hade glömt extra godis på min nuvarande beställning så la till det nu. Tycker det borde kunna innebära en automatiskt orderbekräftelse direkt istället för som nu att jag antagligen kommer få vänta tills i morgon bitti. Nu verkar det jag beställt ändå inte komma i lager idag, men hade det gjort det hade det ju kännts jobbigt att beställning blir en dag försenad av en minimal ändring.

*edit* Hehe där fick ni mig. Fick orderbekräftelsen inte så långt efter ändringen.

Permalänk
Medlem

Kanske har sagts innan men:

En sida där man kan se _ALLA_ saker man kan köpa för sina bonuspoäng vore inte fel. Även om poängen inte räcker till så vore det fint om man kunde bläddra igenom alla, vilket man inte kan nu. Nu ser man bara de prylarna man har poäng till (+ en extra pryl som kräver några få poäng extra).

Datorbutiken 9.9/10!

Permalänk
Medlem

1. Skriv på sata enheter (ingår ej) under grännsnit;
Gränssnitt 1 x Serial ATA-150 - 7 pin seriell ATA (ingår ej)
Låt de finnas med som tillbehör-fortsätt-rutan då man trycker på köp. Jag fick med en data-kabel för lite.

2. Har de Q6660 ni säljer G0 stepping?

3. På de chassin som har inbyggda nätagg varför uppger ni inte vilket nätagg som sitter inbyggt?
Nätaggen får man information om varenda kabel, de inbyggda får man inte ens veta namnet på. Många grafikkort får man med spel till men ni skriver bara;
Medföljande programvara Drivrutiner och hjälpprogram
Räknas inte spel som medföljande programvara?

4. Avancerad sökning fungerar inte i opera eller firefox för mig. Kundvagnen fungerar inte i opera.

5. Det är något lättare att hitta i menyerna nu, småsaker men ända bra!

6. Mycket bra kvalitetskontroll, fann ett något repigt nzxt i utförsäljning. Ni måste ha packat upp chassit och tagit av plasten, det tror jag de flesta butiker skulle vara för lata för.

7. De tre godissmakerna var goda, men en funktion för att kunna välja den smak man gillar bäst vore gott. Väljer man extra godis som bonus och skriver extragodis som kampanjkod får man extra extra mycket då eller bara extra?

8. Varför får man inte med ett klistermärke som det står datorbutiken att klistra på datorn?

9. Beställ en stor bunt ubunu skivor att ha med under operativsystem som man kan få med gratis då man beställer ifrån er. Ingen kostnad för er men skulle uppskattas av kunderna. Många kan tycka det låter onödigt då man kan ladda ner och bränna .iso fil. Men alla har inte bredband, brännare eller ens vet vad en .iso är.

10. Nya produkter i sortimentet är bra (rutan till höger i sidan), hur långt in i framtiden kan det vara innan dessa brukar finnas i lager? Obekräftad leveranstid låter lite farligt...
Vore trevligt att kunna växla mellan nytt i sortimentet och nytt i lagret. Då kan man beställa det senaste ni fått hem utan att behöva vänta på en inkommande vara man inte vet när den kommer.

EDIT: FroXie
Enligt en annan tråd som listade bonusarna upptill 500p är 1000p hemlig. Listan finns om du söker. Jag kan bara se upptill 75p på mitt konto så jag vet inte om det över 75p stämmer tyvär.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Räntefri avbetalning funkar inte smärtfritt.. En snabbare process med t.ex BankId skulle hjälpa.
Har en order hos er just nu och har i dagsläget väntat 11 dagar på att papper ska skickas fram och tillbaka.
Från att kreditkontrollen blev klar tills att jag fick hem avtalet gick det 7(!) dagar.

Permalänk
Medlem

Kommer snart att köpa mer minne hos er och tänker då även köpa en musmatta men eran "musmattesida" är väldigt förvirrade.
Lutar åt en sån här:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=STEELQCK...
det som förvirrar är att det finns flera av samma musmatta:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ICEMATST...
Kan inte hitta något som tyder på att dom är olika men ändå säljs dom till olika prise osv. En nagel i ögat på en annars bra sida. Keep it up.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

lite snabbare med returärenden (garanti)
hatar att vänta och inte veta status, står fortfarande som 'retudokument' trots att tog emot returen (enligt kolli sök) igår morse....

Edit: db smygläser här tror jag har fått leveransbekräftelse på en ny i mailen nu...

//LaN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _LaN

Edit: db smygläser här tror jag har fått leveransbekräftelse på en ny i mailen nu...

//LaN

Smygläser?:P Jag tycker att han gör det ganska öppet...

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

tror han syftade på att dem övervakar tråden hela tiden, men svarar inte på just allt, t ex Lan's klagomål om returärenden.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
tror han syftade på att dem övervakar tråden hela tiden, men svarar inte på just allt, t ex Lan's klagomål om returärenden.

jaha^^,
Jo, nu när du säger det så...

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

posten är värdelös och ska inte ha betalt, tyvär vet jag inget annat alternativ

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

kolla om du kan göra en elektrisk korvgrill av den som samtidigt forslar bort all rök med nätaggsfläkten. gör alltså gallret ledande.

Hoppsan! det här inlägget hamnade i fel tråd, sorry!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

måste bara ge tummen upp för db ångra ett köp på ett grafikkort så jag körde in o lämna det på lagret och redan samma dag kolla dom kortet och förde över pengarna till mig tog sen 3dagar för att få dom på mitt konto men det är ju inte db fel.