Permalänk

Hej

För att hålla tråden vid liv tänkte jag skriva en loggbok om mitt projekt att göra eget snus. Jag tycker att det vore kul att dela med sig i sitt tobaksprojekt och också låta andra intresserade att ta efter. Som jag sagt tidigare i tråden så odlar jag tobaken helt från början (att köpa färdigmald tobak på påse är för kärringar). Eftersom jag bor på landet och har möjligheten till detta så måste jag se mig själv som lycklig, om inte du har möjligheten att flytta till skogs eller liknande så kanske du i alla fall kan odla i någon balkonglåda eller dylikt, lycka till

Tillbaka till mitt eget odlande. Tyvärr så har jag inte bilder från första början från min tobaksodling. Det man kan säga om början var att det var väldigt pilligt, fröna var väldigt små. Jag sådde fröna i 3 glasspaket, ungefär 20 styckna i vardera. Jag fick dock inte något värst bra resultat med tanke på att jag i dagsläget bara har 32 st plantor. Dessa plantor har jag bilder på, och dom två första bilderna är från när jag precis planterat om dom från deras kollektiv i glasspaketen till sina egna buttar/former.

På bilden ser tobaksplantorna lite vissna ut detta beror nog på att de just blivit omplanterade. Jag kanske inte var allt försiktig vid omplanteringsmomentet utan det var mer ryck och slit än kärlek och omvårdnad.

Den andra bilden säger inte så mycket mer. Jag har dock vid detta tillfälle inte omplanterat alla utan vissa är fortafarande hyffsat små och får fortsätta sitt liv i gammla glasspaket.

Nu har vi hoppat framåt en bra bit, och som ni ser så har de växt en hel del. Och jag har planterat ut dom på mors grönsaksland. Denna omplanteringsprocess var mycket enklare mot den förr då det vid denna bara vara att lyfta upp och ner på formen plantan satt i, så ramla den ur. Sen grävde jag ner plantorna i jorden.

Dom här planterna tyckte jag var för små för att planteras ut.

Och jag avslutar med en bild på mig själv med grönsakslandet i bakgrunden.

Att odla tobak är enkelt och något du verkligen borde prova på. Några saker du bör tänka på innan du slår till:

1, Växten blir väldigt stor så odla helst inte i en blomkruka inomhus (den kan bli ca en & en halv meter hög). När du sår fröna är det helt okej att ha dom inomhus, du ska så fröna i mars men det är inget fel om man väntar till april. Och eftersom tobaksplanter är väldigt känsliga mot kyla. Så är det bra att ha dom inomhus tills dom blir stora nog eller att det blir tillräckligt varmt ute innan du flyttar ut dom på grönsakslandet eller i balkonglådan.

2, Ju mer svett, tårar och kärlek ni ger tobaksplantan desto godare snus får ni fram. Tobaksplantan framför allt.

3, Åter igen var försiktiga mot kyla i alla fall ni som bor i norra Sverige, plantera ut plantorna först när ni vet att ni har det på det torra.

Detta var min första tobakslogg

Ni får jätte gärna komma med kommentarer, frågor eller hjälp eftersom jag också är helt nybörjare på det här. Eftersom detta är Absoluta snus-tråden fortsätter givetvis diskutioner kring just snus i största allmänhet (läs första inlägget för vidare information).

Mer bilder och uppdateringar kommer snart

MVH Laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Växten blir väldigt stor så odla helst inte i en blomkruka inomhus (den kan bli ca 1/5meter hög).

Sedan när är en femtedels meter för stort för en blomkruka? 20 cm är ju ganska vanligt för vanliga blommor?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Sedan när är en femtedels meter för stort för en blomkruka? 20 cm är ju ganska vanligt för vanliga blommor?

Förlåt mig Jag har ändrat inlägget nu.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Började snusa när jag var ~13år, är 20 nu. Försökt sluta ett antal gånger med, men antar att jag är för klen att sluta.

Snusar knox portion, 130:- stocken på Gekås.

Permalänk

Här kommer lite nya bilder

Jag planterade ut ytterligare några plantor idag och ville gärna dela med mig utav dom bilderna jag tog medans jag utförde arbetet.

Som ni ser på denna bild så är jag precis i farten att sätta ner plantan i den välvattnade gropen (jag vet inte om tobaksplanter ska ha så mycket vatten igentligen, men jag vattnar på ganska rejält utan några stora bekymmer). Och kolla in rotsystemet, visst är det imponerande.

En helt ny rad med tobaksplanter Härligt.

Jag tog en bild på min just nu största planta och jämförde med en snusdosa.

MVH laggarbacken

Visa signatur

Albert Camus

Permalänk

Haha plantorna börjar ta sig riktigt bra nu!

Har själv inte börjat snusa, eftersom min morsa inte verkar gilla det O.o
Själv är jag totalförälskad i General Lös. Påse/Portion är en av de obehagligaste smakerna jag upplevt. I alla fall grov.
Sen får vi la se hur det kommer att gå framöver. Hoppas allt går som det ska och jag har råd med snus Man vill ju fortsätta släkt-traditioner ^^

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Fin plantering där, lycka till!

Jag har snusat sen jag var 16 år. Till en början körde jag med general eller ettan. På senare år (är 22 nu) så blir det mest general påse eller röda lacket lös.

Men jag brukar variera ganska mycket, i alla fall med påsarna. Tre ankare tycker jag är lite underskattad, det är en fin och frisk smak i dem. Sen blir det en del Krona också, bara för att dom är billiga (20:- st i kiosken på jobbet).

Men numera går det en dosa portion på en dag, minst. En dosa lös håller väl två dagar i normalfall. Så jag går väl lite i sluta-snusa tankar. Men en kall öl och en prilla är det bästa jag vet.

Permalänk
Medlem

Har snusat i 2,5 år , började när jag var 14. Min allra första snus tog jag när jag var 13 år gammal , minns att jag blev helt yr och det sved som fan under läppen spydde dock alldrig.

Körde först med general... sedan fick jag något konstigt ryck och började snusa rapé ett litet tag men det gick över och återvände till general igen!
Just nu varierar jag mellan grov och general , kör normalt portion och lyxar till det med någon dosa lös då och då Ingenting klår en snus när man precis vaknat , eller en snus och en kopp kaffe till datorliret på kvällen! ahh!
Jag fattar inte heller att alla sågar Granit! Det är defenitivt det godaste av de billiga snusen!

Förresten, läste för ett tag sedan om en snubbe som gjorde sitt eget snus. Först för privat bruk , sedan sålde han till kompisar och sedan till deras kompisar osv. Swedish match såg honom som en stor konkurrent och köpte hans "recept" för en jävla massa pengar :):) Måste hitta den artikeln.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isis

Förresten, läste för ett tag sedan om en snubbe som gjorde sitt eget snus. Först för privat bruk , sedan sålde han till kompisar och sedan till deras kompisar osv. Swedish match såg honom som en stor konkurrent och köpte hans "recept" för en jävla massa pengar :):) Måste hitta den artikeln.

Det har jag också hört talas om, fast det behöver ju inte vara samma snubbe. Jag fick höra det utav en av mina gymnasielärare, det är också denna lärare som har hjälpt mig med mitt snusprojektet. Han har själv gjort snus förut och tyckte att det var kul när jag ville prova på

Jag kan väl nämna att detta inte är något projektarbete jag gör i skolan, så jag är väldigt glad över min lärares frivilliga hjälp

n1mda: Tack så mycket

MVH laggarbacken

Visa signatur

Albert Camus

Permalänk

Alltså det är ju verkligen ingen dålig idé med att odla tobak som man mal till snus. Tvärtom! Du måste ju tjäna utav bara fan på det? Dessutom blir man väl stolt av att gå med en alldeles egen prilla under läppen sen
En lärare som hjälper en att göra snus? Det vore något! Hehe. Tror inte sånt skulle kunna försiggå i Finland

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Vart får man tag på tobaksfrön?. Finns det någon sida som man kan läsa på sig lite. Skulle vara trevligt att odla sitt egna snus.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
Alltså det är ju verkligen ingen dålig idé med att odla tobak som man mal till snus. Tvärtom! Du måste ju tjäna utav bara fan på det? Dessutom blir man väl stolt av att gå med en alldeles egen prilla under läppen sen
En lärare som hjälper en att göra snus? Det vore något! Hehe. Tror inte sånt skulle kunna försiggå i Finland

Ja det blir väldigt billigt. Här beställde jag fröna ifrån: http://butiken.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&
Nicotiana tabacum är det du ska leta efter.
Ca 20 kronor för 200 frön De kostnader som sen tillkommer är typ för salt och kaliumkarbonat (som oftast finns på apoteket) vilket knappast kan röra sig om några stora summor.

Om man tar det här exemplet:

1 kg tobak (20 kronor för 200 frön)
90 gram kaliumkarbonat Ca 7 kronor
50 gram vanligt koksalt 1 krona
Total summa: 28 kronor

OBS, ta siffrorna med en nypa salt då jag bara skrivit av dom från mitt receptpapper, vilket har ungefär 10 år på nacken.

Snus innehåller mer vatten än tobak så du får på denna sats ut 1,8 kilo färdigt snus. 36 dosor snus får du för denna sats

Billigt, billigt och billigt säger jag bara

Edit: Mr_Cyber jag länkade precis men kan ge dig en speciall länk inte bara till sidan utan direckt till tobaken så du vet vilken du ska välja. Det finns en massa tobak som bara är till för utseendets skull och sånt vill vi ju inte ha.
http://www.etnobotanik.se/index.php?s=shop&p=item&id=53

Själv vet jag inte om någon sida om tobaksodling då jag fått hjälp på annat sätt.

Edit 2: Hittade en länk där du kan ladda hem en PDF-fil. http://www.hedwall.net/Cigarrer/Tobaksodling.htm Det ser dock ut att vara menat för Cigarrer men jag tycker att det inte bör vara någon skillnad.

MVH laggarbacken

Visa signatur

Albert Camus

Permalänk
Citat:

Det finns en massa tobak som bara är till för utseendets skull och sånt vill vi ju inte ha.

Så det finns alltså tobaksplantor utan nikotin!?

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk

Hej

En liten uppdatering för er som är intresserade.

Plantorna har inte växt så jättemycket på sista tiden på grund av det kalla och tråkiga sommarvädret vi har haft. Så det har inte hänt så mycket i storleksväg på plantorna.

Detta är min största planta för tillfället:

Vad har hänt då? jo jag har upptäckt skador på mina plantor, jag vet inte vad det är som orsakar skadorna så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag behöver nog inte en "Elektrisk snigel mördar moj" då vi inte har mördar sniglar runt krokarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjältbrand
Så det finns alltså tobaksplantor utan nikotin!?

Tydligen finns det en stor marknad för tobaksplanter utan nikotin som man bara har för utseendets skull, väldigt tramsigt om du frågar mig.

Visa signatur

Albert Camus

Permalänk
Medlem

Ser ut som bladlöss eller dylikt, är inte så grön av mig

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Catch Dry Mini White Portion Eucalyptus

Snus för fina flickor.

Nej, jag är 36 år och man!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera er om att jag numera har varit totalt snusfri i 2 månader! Fuskade en del med onico i början och det slinker ner någon cigg då och då men vafan, ingen är ju perfekt.

Tänkte att det kanske kunde inspirera någon här i tråden. Har känt att jag inte tänker lika mycket på snus nuförtiden som förut samt att jag inte alls känner mig så styrd heller.
Förut kunde man ju inte åka utomlands en vecka utan att ha med sig 2 stockar snus varav man gömde den ena där solen inte skiner om man skulle bli rånad.
Göra sitt eget snus verkar intressant, lycka till!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Uppdatering.

Okej!

Våran tråkiga och kalla sommar går framåt med stormsteg och jag börjar oroa mig. Jag tycker inte tobaksplanterna växer någonting i det här vädret, och det står väl inte på fören vi har hösten/vintern här igen. Tänk om det bara har blivit små fjuttplantor när det är dags att skörda. Aja om jag bara får en så där 20 doser så kanske jag är nöjd.

Här får ni några bilder på hur det såg ut lite tidigare i dag.

Nu till problemet vi har på bilderna, plantorna sitter för tätt. Jag hade 30-50 cm mellan mina plantor vilket var lite för lite. Rekomendationerna var och är 60 cm. Nåja det var inget annat än att bara gräva upp vissa plantor och plantera dom lite längre bort.

Här har jag grävt färdigt den nya gropen.

Plantan har kommit på sin rätta plats

Eftersom mina plantor har växt ojämt, så finns det dom som är ganska små medans andra lite större.

Sen har jag också en väldigt liten planta som jag har planterat över i en blomkruka. I mitt första "tobakslogginlägg" skrev jag att man inte skulle ha tobaksplantor inomhus i små blomkrukor, men jag tänkte fy fan för den som inte prövar. Så för er som vill odla tobak men inte har samma möjligheter som jag, så ska jag kolla upp om det går att odla även inomhus.

Ha det fint tills nästa uppdatering

MVH laggarbacken

Visa signatur

Albert Camus

Permalänk
Medlem

fan snus, jag som håller på att sluta, men jag har snuff, luktsnus, det är fan så mycket sköönare ^^

Permalänk

Hejsan, jag funderar på att köpa och testa tuggtobak/snus. Är det nåt att ha?
Blir man skitig om tänderna av det?
Märket jag tänkt testa är 'Picanell'.

Annars funderar jag också på om man får någon större grop under läppen av portionssnus? Eller går det bara med lös? Skulle vilja få större gropa så man skulle kunna snusa lite mera diskret.. (Fast jag kan lagligt snusa.)

Har snusat nu i ca 1 år. Mest portionssnus av olika sorter.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virtual1337
Annars funderar jag också på om man får någon större grop under läppen av portionssnus? Eller går det bara med lös?

Om du vill ha större grop blir du tvungen att snusa mer. Jag kan tänka mig att chansen att få större grop kan vara lite bättre när man snusar lössnus, men ser man till att snusa mycket ska det inte vara något problem med vad man än använder (tror jag).

Men du kan ju vara drabbad utav samma missbildning som jag har "FLÖFS" (för liten överläpp för snus). Då kommer du få svårt att snusa diskret hur mycket du än försöker bygga upp din grop.

Angående tuggtobaken så är det mest en smaksak. Jag tycker det är väldigt gott, men jag får inte ut så mycket utav det. Så är man inte ute efter nickokicken men gillar tobakssmaken är tuggtobaken helt perfekt. Och nej du blir inte så skitig om tänderna med tuggtobak.

MVH laggarbacken

Visa signatur

Albert Camus

Permalänk
Citat:

Men du kan ju vara drabbad utav samma missbildning som jag har "FLÖFS" (för liten överläpp för snus). Då kommer du få svårt att snusa diskret hur mycket du än försöker bygga upp din grop.

MVH laggarbacken

Kan ju bara jämföra mig med folk runtom mig, men jag skulle inte säga att jag har "FLÖFS". Kanske lite? Svårt att säga.

Men jag skall köpa lite lössnus och se om jag skulle kunna få gropen större.

Tack för hjälpen angående tuggtobak, skall se själv och testa kanske Om man inte får något ut av det, eller jag inte tycker om smaken så är man ju en erfarenhet rikare iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

luktsnus får man nickokick av, se till att rulla en fin sedel bara ^^

Permalänk

Finns det någon god lössnus som smakar lite t.ex. Tranbär, eller Eucalyptus.
Dock inte så mycket så snussmaken försvinner..

Visa signatur

Permalänk

Hej igen...

Idag är det lite tråkigare tongångar, en utav mina tobaksplantor har gått av vid roten. Jag vet ännu inte hur detta har kunnat hända men min mamma misstänker någon gnagare eller liknande. Det är alltså inte bara jag som är intresserad av tobak Just nu är jag jäkligt rädd för att mina andra plantor också ska gå samma öde tillmötes, jag blir tvungen att kolla till dom extra mycket.

Jag ville inte slänga plantan, så jag tänkte om man redan nu kan börja torka de få blad som satt på den. Vem vet då då kan jag kanske få fram en liten satts snus redan i september. Men jag blev också osäker, tobaksplantorna skördas vanligtvis i september och nu när jag fick en liten och väldigt tidig skörd kanske det inte innehåller lika mycket nickotin. Eller att det inte alls blir samma sak, men jag får hoppas på det bästa helt enkelt.

Som ni ser på bilden har jag precis skalat av tobaksbladen från stocken (eller hur man ska säga). Mamma kom med iden att sätta det som blev kvar av plantan i vatten då hon tror att den kan ta sig igen. Vi får se, det är något jag kommer följa upp

Bladen var lite smutsiga så jag fick tvätta av dom.

Det här hade gått helt utmärkt med nål och tråd men efter som man gillar att göra det svårt för sig tog jag en kniv och försökte skära små hål på bladen. Man ska tydligen göra hålen på stjälken på bladet, och det får inte vara för stort då bladen kan lossna efter ett tag. Jag kan säga att det var ett jäkla pill att få i tråden i mina taffliga hål.

Okej först tänkte jag hänga bladen på tork utomhus under tak. Men det gick käpprätt åt skogen. Dom blåste all världens väg. Så jag hängde dom i ett förådsutrymme istället. Jag får hoppas att dom får vara ifred från bröder och kompisar som har abstinens

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
luktsnus får man nickokick av, se till att rulla en fin sedel bara ^^

Luktsnus/snuff är faktiskt riktigt roligt, synd att det är så svårt att få tag på. Har du något tips? En kompis hade en dosa snuff för inte så länge sedan, kom ihåg när vi satt där och rullade sedlar. Fy fan vad skönt det är!

virtual1337: Jag kan inte riktigt svara på din fråga då jag inte brukar snusa smaksatt snus. Men gör inte Skruf lössnus som smakar tranbär? Eller gör de bara den smaken som portionssnus? Jag är inte säker.

MVH laggarbacken

Visa signatur

Albert Camus

Permalänk
Medlem

tog min första prilla när jag va 9år, general lös va det också, sen vid 10års ålder böjade man snusa på "riktigt" hade alltid snus, varje dag, sen rullade det bara på, är 20 i september och jag snusar fortfarande, "slutat" 2ggr på 2 år men det är bara för gott med snus.

snusar förövrigt grov snus, kosta vad det kostar, tycker man ska hålla sig till det man tycker om bäst, att dom tog till nazi priser för att få folk att sluta snusa är bara löjligt för inte fan slutar man snusa för det blir lite dyrare?

Visa signatur

Signatur raderad, max tre rader och max två färger. Se reglerna. - Vicotnik

Permalänk
Medlem

Är 24 snart och har snusat sedan jag var 13.

Det är Ettans portion och lös som oftast gäller för min del. Snusade göteborgs rapè innan. Men min förra tant fick mig att sluta med det eftersom hon ansåg att det luktade härsken fisk i munnen på mig på morgonen

SKa försöka sluta nu när jag flyttar norrut nästa månad då jag vill spara pengar till annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virtual1337

Annars funderar jag också på om man får någon större grop under läppen av portionssnus? Eller går det bara med lös? Skulle vilja få större gropa så man skulle kunna snusa lite mera diskret.. (Fast jag kan lagligt snusa.)

Jag har till större delen av mitt snusade kört med portion, men jag märker ifall jag har kört med lös i en vecka eller något, det tar mer på tandköttet. Kan bero på att snuset har direktkontakt mot köttet. I påse så är ju påsen mellanhanden.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk

Uppdatering :)

Hallå!

Tänkte slänga upp lite bilder så ni får se hur det går för mig

Som ni ser har planterna växt lite, fast jag tycker att vissa utav dom verkar vara lite sega på att komma igång. I övrigt har det inte hänt så mycket. Plantan jag hade tänkt ha inomhus har jag planterat ut nu också. Problemet vara att den blev för stor för krukan, och den började se lite mjäkig ut så jag tror den behövde lite mer utrymme.

Utav plantan som gick av, tog jag som ni minns ifrån bladen. Dom har som ni ser nu börjat torka, fast det verkar vara en väldigt långsam process. Vem vet? det kanske beror på det blöta sommarvädret.

Vi ses snart igen, MVH laggarbacken

Visa signatur

Albert Camus

Permalänk
Medlem

Fasiken, dom börjar bli riktigt stora och fina!
Hur lång tid tar processen sen med torkning och "tillagning"? Har för mig att snuset ska stå i ugn rätt länge sen när man väl kommit så långt.