Hej
För att hålla tråden vid liv tänkte jag skriva en loggbok om mitt projekt att göra eget snus. Jag tycker att det vore kul att dela med sig i sitt tobaksprojekt och också låta andra intresserade att ta efter. Som jag sagt tidigare i tråden så odlar jag tobaken helt från början (att köpa färdigmald tobak på påse är för kärringar). Eftersom jag bor på landet och har möjligheten till detta så måste jag se mig själv som lycklig, om inte du har möjligheten att flytta till skogs eller liknande så kanske du i alla fall kan odla i någon balkonglåda eller dylikt, lycka till
Tillbaka till mitt eget odlande. Tyvärr så har jag inte bilder från första början från min tobaksodling. Det man kan säga om början var att det var väldigt pilligt, fröna var väldigt små. Jag sådde fröna i 3 glasspaket, ungefär 20 styckna i vardera. Jag fick dock inte något värst bra resultat med tanke på att jag i dagsläget bara har 32 st plantor. Dessa plantor har jag bilder på, och dom två första bilderna är från när jag precis planterat om dom från deras kollektiv i glasspaketen till sina egna buttar/former.
På bilden ser tobaksplantorna lite vissna ut detta beror nog på att de just blivit omplanterade. Jag kanske inte var allt försiktig vid omplanteringsmomentet utan det var mer ryck och slit än kärlek och omvårdnad.
Den andra bilden säger inte så mycket mer. Jag har dock vid detta tillfälle inte omplanterat alla utan vissa är fortafarande hyffsat små och får fortsätta sitt liv i gammla glasspaket.
Nu har vi hoppat framåt en bra bit, och som ni ser så har de växt en hel del. Och jag har planterat ut dom på mors grönsaksland. Denna omplanteringsprocess var mycket enklare mot den förr då det vid denna bara vara att lyfta upp och ner på formen plantan satt i, så ramla den ur. Sen grävde jag ner plantorna i jorden.
Dom här planterna tyckte jag var för små för att planteras ut.
Och jag avslutar med en bild på mig själv med grönsakslandet i bakgrunden.
Att odla tobak är enkelt och något du verkligen borde prova på. Några saker du bör tänka på innan du slår till:
1, Växten blir väldigt stor så odla helst inte i en blomkruka inomhus (den kan bli ca en & en halv meter hög). När du sår fröna är det helt okej att ha dom inomhus, du ska så fröna i mars men det är inget fel om man väntar till april. Och eftersom tobaksplanter är väldigt känsliga mot kyla. Så är det bra att ha dom inomhus tills dom blir stora nog eller att det blir tillräckligt varmt ute innan du flyttar ut dom på grönsakslandet eller i balkonglådan.
2, Ju mer svett, tårar och kärlek ni ger tobaksplantan desto godare snus får ni fram. Tobaksplantan framför allt.
3, Åter igen var försiktiga mot kyla i alla fall ni som bor i norra Sverige, plantera ut plantorna först när ni vet att ni har det på det torra.
Detta var min första tobakslogg
Ni får jätte gärna komma med kommentarer, frågor eller hjälp eftersom jag också är helt nybörjare på det här. Eftersom detta är Absoluta snus-tråden fortsätter givetvis diskutioner kring just snus i största allmänhet (läs första inlägget för vidare information).
Mer bilder och uppdateringar kommer snart
MVH Laggarbacken
"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus