Permalänk
Medlem

Växter i swecarnas hem.

Denna tråd är tänkt att behandla frågor och funderingar kring de växter som kan hittas i krukor eller dylikt hemma hos swecarna:)
Även identifiering av växter kan möjligtvis ske om en bild finns men annars så ska jag i största möjliga mån försöka ge svar kring ämnen som vattning och dylikt hade jag tänkt.
Tips på lättskötta och smidiga växter kan komma också om någon är intresserad.

Bilder på växter som kan härröras till diverse droger och liknande har inget i denna tråd att göra, för detta kan ni göra egna trådar men förstör inte min tråd tack.
Om så sker hoppas jag att någon moderator går in och plockar bort dessa.

Permalänk

Jag hittade följande planta på min balkong. Jag tror det är min sambo som planterat den. Vet någon vad det är?

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Jag hittade följande planta på min balkong. Jag tror det är min sambo som planterat den. Vet någon vad det är?

http://biology.missouristate.edu/Herbarium/Plants%20of%20the%...

Enda vettiga jag har är en chiliplanta jag odlat upp från frö...(Svåååårt, nej...)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Jag hittade följande planta på min balkong. Jag tror det är min sambo som planterat den. Vet någon vad det är?

http://biology.missouristate.edu/Herbarium/Plants%20of%20the%...

jag är mycket intresserad av din fina växt,skulle man kunna få köpa några frön?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

lite info om mina växter skulle sitta fint, palmerna finns fler närmare bestämt 8st i lägenheten känner jag bara på jorden om den verkar torr är den torr får dom vatten, är de rätt eller fel?

bambugrejen för de är väl bambu kommer de bli toklånga tillslut eller?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Här kommer mina växter med tillhörande biologisk placering i floran:

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Växter är djävulens påhitt, minns när jag gick grundskolan då ALLA var tvungna med sig en växt och jag då som är allergisk mot allt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
jag är mycket intresserad av din fina växt,skulle man kunna få köpa några frön?

Den där är inte vad du tror

Permalänk
Medlem

Ehh jag och växter? Ungkarl som man är igen så kan jag ju tala om att inte ens en kaktus klarar sig hos mig så då måste man vara duktigt ointresserade av dessa djävulska gröna påfund antar jag :p?

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt? Gräs och träd inomhus? är det nån new age grej?

Skämt åsido så kan jag inte ha några växter inomhus då mina katter dödar dom på tre röda. Jävla djur.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Den där är inte vad du tror

t.o.m. bildnamnet är Cannabis Sativa. Vare sig det nu är en THC-haltig sativa eller icke spelar väl sedan mindre roll då det är rätt svårt att se på en bild rakt ovanifrån sådär.

Bilden ligger dessutom under http://biology.missouristate.edu/Herbarium/ under just "Cannabis sativa L., Photo 1, Photo 2, hemp, marijuana"

Så nog är det Precis vad killen tror att det är

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

För att vara lite mer åt det seriösa hållet så håller jag just nu på (och lyckas) att odla:
Basilika
Timjan
Oregano
Smultron

Allt detta står på balkongen. Basilikan är redan "skördad" en gång, även timjan. Smultronplantorna är lite tama och ger nog inte smultron än på ett tag :/

Dessutom har vi en palm i hallen som ser förjävlig ut och går en plågsam död till mötes. Stackarn.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats att nästan döda en yuccapalm Det som skulle va omöjligt.
2/3 stammar har mögglat så jag antar att den blivit vattnad för mycket/ofta.

Har slängt dom möggliga och planterat om den levande stammen i ny jord, får hoppas att det fungerar.
Den har gröna blad och allt sånt men inte alls lika fina som den hade från början. (Nu är de mer ljusgröna och slokiga än mörkgröna och hårda rakt upp som förr, vad kan de bero på?)

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viqtory
Jag har lyckats att nästan döda en yuccapalm Det som skulle va omöjligt.
2/3 stammar har mögglat så jag antar att den blivit vattnad för mycket/ofta.

Har slängt dom möggliga och planterat om den levande stammen i ny jord, får hoppas att det fungerar.
Den har gröna blad och allt sånt men inte alls lika fina som den hade från början. (Nu är de mer ljusgröna och slokiga än mörkgröna och hårda rakt upp som förr, vad kan de bero på?)

Hur mycket ljus har dom?

antingen ljuset eller alldeles för mycket vatten

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
t.o.m. bildnamnet är Cannabis Sativa. Vare sig det nu är en THC-haltig sativa eller icke spelar väl sedan mindre roll då det är rätt svårt att se på en bild rakt ovanifrån sådär.

Bilden ligger dessutom under http://biology.missouristate.edu/Herbarium/ under just "Cannabis sativa L., Photo 1, Photo 2, hemp, marijuana"

Så nog är det Precis vad killen tror att det är

jo, den bilden är på "cannabis", men det är inte en bild på det som hans flickvän faktiskt odlat, eller hur?

Hade en granne vars rabatt var full med såna växter med liknande blad, men som inte var cannabis, utan tydligen nån ogräs.

Så så länge han inte lägger upp en bild på den faktiska växten som sitter i hans balkong så kan vi inte veta så mycket mar va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
jo, den bilden är på "cannabis", men det är inte en bild på det som hans flickvän faktiskt odlat, eller hur?

Hade en granne vars rabatt var full med såna växter med liknande blad, men som inte var cannabis, utan tydligen nån ogräs.

Så så länge han inte lägger upp en bild på den faktiska växten som sitter i hans balkong så kan vi inte veta så mycket mar va?

Men precis

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Guru meditation: Detta är en seriös tråd, lämmna fånerierna utanför tack.

Toker: Palmerna du har är Dracenor, ids inte gå närmare in på eftersom det finns en mängd olika varianter, det är tåliga och fina växter vilket gör dessa populära hos lata ungkarlar:)

För att på ett riktigt sätt kunna avgöra om jorden är torr eller ej genom att sticka i ett finger så bör man sticka ner fingret till strax ovanför första leden eftersom ytan på jorden oftast är torr vilket kan leda till övervattning men annars så är det ett bra sätt.
Oftast så räcker det med att vattna dessa palmer med ca 1/2 dl vatten en gång i veckan.

Bambun ser ut att vara riktig bambu, ibland så är det dracenapinnar dock, dessa kommer troligtvis inte att bli längre men däremot kommer det att komma skott lite här och var på huvudstammen.
För ett snyggare intryck så kan man köpa en glascylinder, finns i flera olika storlekar, och lite sjösten/glaskross att dekorera med.
Lägg lite sjösten/glaskross i botten på glascylindern, placera bambupinnarna som önskat, fyll upp med sjösten/glaskross tills bambun står stadigt och fyll sedan på med vatten till önskad mängd.
Resultatet blir ett garanterat blickfång, för mer mysfaktor när det finns damer i hemmet eller vid fest kan man köpa flytljus och lägga i eller bara för mer piff.

Xerent: Den första växten är en Yuccapalm, en härdig och fin växt som ofta återfinns i mörka ungkarlslyor:)
Nästa palm ser ut som en Dracena, finns en mängd varianter så mer skriver jag inte, även den en härdig och fin växt som passar lata ungkarlar bra.
Det du kallar krokus behöver jag bättre bild på för att ha en möjlighet att identifiera men jag lämmnar inga garantier på att jag lyckas.
Växten med blommor på ser ut att kunna vara en doftranka men svårt att avgöra pga att bilden är dålig.
Ormbunken är troligtvis en Bostonormbunke eftersom det är den i princip vanligaste ormbunken ute i butikerna men det finns flera varianter som ser väldigt lika ut.

Klängväxten är troligtvis en gullranka, finns en annan växt som ser nästan identisk ut men med annat namn men den vanligaste är gullrankan, den är tålig men trivs bäst med ganska mycket ljus och lagom med vatten.

Viqtory: Det är inte omöjligt men ganska svårt att ta ihjäl en yuccapalm, svår torka eller för mycket vatten brukar vara dess största fiender:)
Prova att låta den torka upp rejält ett par veckor nu och övergå sedan till att ge den ca 1/2 dl vatten i veckan men börjar du se att jorden är väldigt blöt så låt den torka upp igen.
Det viktigaste för att inte vattna ihjäl en växt är att ALDRIG låta överflödigt vatten bli stående i krukan.

Att bladen har tappat färgen beror nog på en kombination med för mycket vatten och för lite ljus, låt den som sagt torka upp ett par veckor om jorden är väldigt blöt och prova att placera den lite ljusare så kanske den återhämtar sig.

Permalänk

Min dame har just misshandlat uteplatsen med diverse kryddväxter (basilika, italiensk timjan, persilja, dill och oregano) och prunkande blomväxter. Chiliplantan är hard core, så den ska jag omvårda, den ska enligt label avge "mycket starka chilifrukter".

Inomhus är det inga blommers alls. Men eftersom jag och kvinnan snart ska göra försök på gemensamt bo så lär det komma in både det ena och det andra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
jo, den bilden är på "cannabis", men det är inte en bild på det som hans flickvän faktiskt odlat, eller hur?

Hade en granne vars rabatt var full med såna växter med liknande blad, men som inte var cannabis, utan tydligen nån ogräs.

Så så länge han inte lägger upp en bild på den faktiska växten som sitter i hans balkong så kan vi inte veta så mycket mar va?

Ok, så att alla förstår: Det var ett skämt. Plantan är en cannabis sativa men inget som odlas på vår balkong. Så!

Ber om ursäkt Ninoquir!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Guru meditation: Blev inte förvånad men lite irriterad, dock ingen fara och ursäkten accepteras.

Permalänk
Medlem

Jag har två växter.
En kaktus som antagligen kommer överleva mig. (den överlever jue allt ffs!)
Samt ngt som äter upp lite vad som.
Eller det är katten? eh what..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Jag har två växter.
En kaktus som antagligen kommer överleva mig. (den överlever jue allt ffs!)
Samt ngt som äter upp lite vad som.
Eller det är katten? eh what..

Ge den kaktusen till mig så ska jag negligera den totalt och då dör den inom några veckor vilket jag lyckats med tidigare men så är jag inte nån "ha hemma växter typ".

Permalänk

har massa kaktusar... äger ju, spelar ingen roll om man glömmer att vattna under någon månad eller två... dom fortsätter ju att leva

har förresten en slags palm med, fast den mår inte så bra. förmodligen för att den står i ett kolsvart rum hela tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir

Viqtory: Det är inte omöjligt men ganska svårt att ta ihjäl en yuccapalm, svår torka eller för mycket vatten brukar vara dess största fiender:)
Prova att låta den torka upp rejält ett par veckor nu och övergå sedan till att ge den ca 1/2 dl vatten i veckan men börjar du se att jorden är väldigt blöt så låt den torka upp igen.
Det viktigaste för att inte vattna ihjäl en växt är att ALDRIG låta överflödigt vatten bli stående i krukan.

Att bladen har tappat färgen beror nog på en kombination med för mycket vatten och för lite ljus, låt den som sagt torka upp ett par veckor om jorden är väldigt blöt och prova att placera den lite ljusare så kanske den återhämtar sig.

Okej tack så mycket! Ska prova det.

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan ju passa på och fråga här:

Jag och en polare ska flytta ihop och dela på en trea nu på sensommaren. Vi har pratat om att vi måste ha lite grönt i lägenheten för att det ska se trevligare ut. Bland annat krukväxter i större format som vi hade tänkt ha på golvet.

Har du något bra tips på relativt lättskötta sådana som även är trevliga att titta på? Kan ju nämna att varken han eller jag är speciellt "hajj" på det här med växter. Inga gröna fingrar här inte.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Viqtory: Varsågod:)

Rich: Stora och lättskötta växter för "ohajja" ungkarlar utan gröna fingrar borde bli Yuccapalm, Dracenor, Flasklilja, Benjaminfikus eller dylik fikussort samt möjligtvis Gullranka.
Annars så finns det ju stora exemplar av Garderobsblomma, Svärdslilja (svärmorstunga) och lite andra växter som är lättskötta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Viqtory: Varsågod:)

Rich: Stora och lättskötta växter för "ohajja" ungkarlar utan gröna fingrar borde bli Yuccapalm, Dracenor, Flasklilja, Benjaminfikus eller dylik fikussort samt möjligtvis Gullranka.
Annars så finns det ju stora exemplar av Garderobsblomma, Svärdslilja (svärmorstunga) och lite andra växter som är lättskötta.

Jag vill lägga fredskalla till den listan. När den är törstig slokar den, man kannar på lite och vips så är det full fjong i bladen igen. Den ser trevlig ut också (om än lite vanlig).

Känns som att du har koll på det här med planters Ninoquir; jag köpte en grön växt till min lillebror för en jäkla massa år sedan, de i butiken kallade den för "vikingasköld" men även för ett annat namn, vet du vilken växt det är? Är det en lättskött blomma? Är lite sugen att snoka reda på en sådan, men den är då inte vanlig vad jag förstått.

[Edit] Google is my friend, jag hittade den.

http://hem.passagen.se/curcum/images/alocasia.jpg

Permalänk
Medlem

Om det står att en växt behöver näring och man inte ids handla sådan, kan man ta något annat man har i kylen?

Jag har än så länge två växter. En likadan bambu som toker! hade flera utav och någon spretig sak.

edit: stavvfel

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag brukade köra med att dricka ett glas coca cola med is och när drickat var slut la jag isen i krukan.

Blomhelvetev har aldrig växt som den gjorde då...

Permalänk

Jag har bara en sån här ikea-växt i mitt fönster. En sån här slingrig djungelgrej typ. Men inte ens den kan jag få att må särskilt bra. Tvivlar på att en kaktus skulle överleva mer än ett par dygn i mina händer.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.