Ladda bilbatteri, låter konstigt.

Permalänk
Medlem

Ladda bilbatteri, låter konstigt.

Min fråga rör uppladdning av ett Superpower 2 bilbatteri, ett såkallat underhållsfritt batteri.
När jag laddar det med extern bilbatteriladdare så kommer det ett svagt ljud från
batteriet. Inte så att man hör det om man bara står vid det, men om man lutar sig ner något så hör man, lite som att det sjuder.
Jag vet inte om det ska vara så eller om det är något fel. Brukar det komma ljud från bilbatterier när man laddar dom eller ska de vara helt tysta?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Korsordsguru

Brukar väl bubbla och fräsa lite om bilbatterier.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det ska låta lite, men börjar det låta mkt kan det bero på :överladdning, snabb urladdning, eller at batteriet är defekt så det tex inte kan ta laddning, för snabb laddning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ska det vara märkbart högt ljud för att räknas som mycket. Alltid svårt när man inte har något att jämföra med liksom. Sedan undrar jag om ampere mätaren ska gå upp eller ner på laddaren i takt med att batteriet blir laddat?

Ska bygga en festivalstereo med batteriet, hitta det, en högtalare av kraftigare karaktär samt rullväska. Ska bara köpa till ett slutsteg så är det att köra. Jävligt bra att jag hitta rullväskan, ska bara använda själva rullanordningen då väskan var för liten för högtalaren, då batteriet nog väger en 15 kg, och hela kalaset skulle bli tungt att bära på. Kan ju lägga upp en bygglog senare.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

mätaren skall gå ned.

svårt med ljudet där men är det helt tyst i rummet så kan det höras lite lätt, låter mer aggresivt och vilt om det är något på tok, svårt att förklara men lungt bubblande är som sagt helt normalt, när mätaren närmar sig 1-2 A brukar batteriet vara nära fullladdat men det varierar lite beroende på laddare samt batteri...annars märker du när mätaren stannar upp och inte tycks röra sig mer på x antal timmar, bubblandet brukar bli mer aggresivt då batteriet är "mättat/laddat"!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick svar från tudor själva

"Superpower 2 är ett äldre batteri som har en legering av bly/antimon. I dessa batterier är gasspänningen lägre än nyare typer av batterier.
Detta gör att det vid laddning kokar eller sjuder i batteriet. Normalt brukar man öppna korkarna så att gasen får vädra ut ordentlig och
samtidigt inspektera om man måste efterfylla med vatten. Under klisterlapparna på locket finns en typ av "trehåls kork" som går att öppna.

Denna kokning/sjudning är på både gott och ont. Fördel är att syran blandas om riktigt efter laddning vilket behövs om batteriet har varit djupt urladdat.
Nackdelen är att man ofta behöver fylla på vatten samt att stor mängder knallgas bildas.

Tudor AB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du skrev att det var underhålls fritt = man skall inte behöva fylla på vatten och hålla på!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo visst är det konstigt. Det står underhållsfritt på batteriet men tydligt är det ju inte så. Då är bara frågan hur man vet om man behöver fylla på vatten? Va tror ni, bara att öppna locket och kolla, och om något sticker upp så bör man fylla på? Kanske efter laddning då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man skall alltid ladda upp batteriet först och sen fylla på med destilerat vatten!

bly och zink plattorna eller vad dom nu består av måste ligga under vatten/syra ytan annrs oxiderar den delen som är ovan för och man förlorar den kapaciteten av batteriet.
öppna korkarna och kika ned med en lampa om det behövs och se hur mkt vatten det finns, dock ska vattnet inte vara mer än ca 1cm MAX över plattorna.

EDIT: tänk på att det är frätande syra i batteriet så får du det på handen bör du undvika dig att tex pilla dig i ögat, skinnet klarar sig rätt länge med syra på sig fast du bör få bort det så snabbt som möjligt endå.
tror du mig inte kan du tappa ut lite syra på en planka eller dylikt och låt den ligga några timmar, sen kan du smula sönder plankan med fingrarna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som om en cell inte funkar. kommer inga bubblor från den. Den var nästan helt torr, så jag hade på destvatten, dock innan jag börja ladda. Innan jag hade på destvatten så vissade batteriladdaren högra ampere. Men nu när jag fyllde så visar den lägre. Kan det vara så att jag hade i för mycket dest eller tror ni cellen var död redan innan då det ju knappt var någe destvatten där?

Visa signatur