Permalänk

Problem med cd-enhet

Har precis tömt min dators hårddisk på innehåll, formaterat och partitionerat via DOS och ska köra igång installationen av windows 95 när jag kommer ihåg att den krånglar.

Under startsekvensen letar den os först på diskett, och sedan hårddisk och slutligen masten på cdd-kanalen. Problemet är att mastern(gamal sketen dvd-läsare) inte fungerar men slaven(nyare cd-läsare) gör det och datorn aldrig letar efter os där. Jag har provar att bygla om och ha mig men datorn vägrar acceptera cd-läsaren som master. Således kan jag inte få in något os annat än dos på datorn just nu vilket irriterar mig något. Har även försökt att köra installationsskivans setup från DOS-läge men den är inte körbar i det läget. Skivan och enheten fungerade aldeles utmärkt i en annan dator så jag vet inte riktigt vad det är som krånglar.

Allt jag vill är att få in ett mer grafiskt os. Om det nu är relevant så är det här allt jag vet om datorn: 450 MHz processor med 384 Mb RAM-minne, floppy-läsare, och en maxtorhårddisk på 13 Gb. Som ni ser gamla grejer men jag använder den mest för att testa lite grejer på, har kört linux på den tidigare och avinstallerade det inte korrekt utan svepte bara hårddisken med dban(dban.org)

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte win98-se? Prova sen att bara ha en cd enhet, på cable select/master och sätt enheten i master kontakten på kabeln. Sen ändrar du i Bios så Cd-rom är första boot alternativet.
Formatera sen datorn med startdiskett, starta om med skivan i.
Om den inte skulle kunna boota från cdn får du prova att installera med hjälp av startdisketten, kommer upp en promt när den laddat klart. Ha cdn i och skriv nått i stil med "D:"(om det nu e cd enheten) sen enter och så skriver du "Install" har jag för mig.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

Har inte tillgång till 98, svårt att få tag i. Följde den proceduren du föreslog, och tog mig in i cd-enheten men install.exe kan uppenbarligen inte köras från dos-läge; verkar ytterst konstigt.

Är det vanligt att cdd-enheter som är fullt funktionella inte kan köras i ett specifikt läge, i mitt fall som master with slave present och cable select?