Muskampen 2025: Segraren korad!

Gamla testamentet

Permalänk
Medlem

Gamla testamentet

Det har varit mycket prat om religion här på Swec, så här kommer en till tråd om det. Är det bara jag som har lagt märke till att i gamla testamentet verkar pratar man inte så mycket om en älskande och tolerant gud, utan snarare om en aningen rubbad och lite dement gud, som verkar ta underliga beslut lite hipp som happ. Som när han bestämde sig för att plåga Job för att se ifall han fortfarande dyrkade honom efteråt, eller som när Gud skickade giftormar på israeliterna för att de var trötta på att vandra i öknen.

Vilka är era favoritstunder i Gamla testamentet?

Några av mina finns avbildade som Lego här:

Gud skickar ormar: http://www.thebricktestament.com/the_wilderness/god_sends_sna...

Vem har förresten sagt att bibeln är bra för barn, här förför Lots döttrar honom efter att de har supt ned honom, jag fick aldrig höra om det här på kyrkans barntimmar: http://www.thebricktestament.com/genesis/the_seduction_of_lot...

När man ska stena sina barn till döds: http://www.thebricktestament.com/the_law/when_to_stone_your_c...

När man ska stena sin familj till döds: http://www.thebricktestament.com/the_law/when_to_stone_your_w...

När man ska gifta sig med sin svägerska: http://www.thebricktestament.com/the_law/when_to_marry_your_s...

Har ni hittat några roliga motsägelser i gamla testamentet? Det finns en hel del, tyvärr kommer jag inte ihåg dem på rak arm.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Gud i Gamla testamentet är ondare än i nya testamentet ja. De kristnas variant av gud är betydligt mer förlåtande än judarnas.

Gud säger åt israeliterna att mörda ett helt folk och ta över deras land:
http://www.thebricktestament.com/the_wilderness/massacre_of_t...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Om inte jag har misstolkat det hela något otroligt så är det ju samma gud? Vad är förklaringen, lugnade han ned sig med att skicka giftormar och sånt efter att han fick en unge?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Om inte jag har misstolkat det hela något otroligt så är det ju samma gud? Vad är förklaringen, lugnade han ned sig med att skicka giftormar och sånt efter att han fick en unge?

Jag tror att han lugnade ner sig när han fick jesus. Jag tror helt enkelt det är som med mänskliga tonåringar, super och beter sig illa, sen får dom barn så liksom, ja...slutar de vara så vilda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det roligate med detta är alla kristna som dels säger att "gamla testamenten inte gäller" eller att "man ska inte tolka allt bokstavlig" och sen väljer ut godtyckliga delar för att sätta samman en tro som passar dem. Men likväl kallar de sig kristna

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Eller så är gamla testamentet en historia man berättade vid lägereldarna.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi

Och nya testamentet?

Historier man berättade runt fredagskaffet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressant isf att det är just gamla testamentet som många kreationister refererar till när de pratar om varför evolution måste vara fel

Visa signatur

Permalänk

Men gud och allt tjafs är ändå strunt. Ja, du hörde mig, strunt.

Om man hade lika dåligt skriven och luddigt formulerad text fast det rörde ett annat ämne skulle det stämplas som en saga.

Men nu är det år 2007 och vi ska tolerera dumheter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ens vad "kreationister" är får något.
Men i alla fall, det är ju så mycket dubbelmoral i bibeln, så man vet ju inte vad man ska tro.

Själv är jag ateist och jag tänker fortsätta vara det.
Jag vill inte veta ifall det finns någon gud, och jag bryr mig inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara genom att säga så så har du stämplat dig själv som agnostiker, då du genom att "inte vilja veta" inte vet om gud är riktig eller ej. Hade du varit ateist hade du sagt "Jag vet att gud inte finns"... Genom att "inte vilja veta" medger du att du ev. kan ha fel men inte bryr dig ifall du har det eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet inte ens vad "kreationister" är får något.
Men i alla fall, det är ju så mycket dubbelmoral i bibeln, så man vet ju inte vad man ska tro.

Själv är jag ateist och jag tänker fortsätta vara det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreationism

Jag är också ateist, men det hindrar mig inte från att känna till om olika religioner och skratta åt de saker som är underliga i deras heliga skrifter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är en upplyst starmakerist själv och för mig är han här ovan väldigt väldigt verklig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Bara genom att säga så så har du stämplat dig själv som agnostiker, då du genom att "inte vilja veta" inte vet om gud är riktig eller ej. Hade du varit ateist hade du sagt "Jag vet att gud inte finns"... Genom att "inte vilja veta" medger du att du ev. kan ha fel men inte bryr dig ifall du har det eller ej.

En agnostiker hade snarare sagt "Vi vet inte om gud finns, och vi lär aldrig få reda på det heller"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

En agnostiker hade snarare sagt "Vi vet inte om gud finns, och vi lär aldrig få reda på det heller"

En ateist kan du bara vara om du är 100% säker på att gud inte finns, genom att ens acceptera möjligheten att en gud finns (även om du inte är intresserad av att veta) så är du inte ateist

Själv är jag agnostiker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

En ateist kan du bara vara om du är 100% säker på att gud inte finns, genom att ens acceptera möjligheten att en gud finns (även om du inte är intresserad av att veta) så är du inte ateist

Själv är jag agnostiker.

Okej, då verkar det som att jag också är det
1 till i klubben

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tredje Mosebok, 20 kapitlet, 13 versen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Tredje Mosebok, 20 kapitlet, 13 versen

Ska ta fram bibeln och slå upp det där.

Gjort : "Om en man ligger med en en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt och ska straffas med döden"

Okay.. 0.o

EDIT : I mitt tidigare inlägg där jag hävdade att jag var ateist, jag editerade det från agnostiker till ateist.
Men nu har jag hittat det som stämmer in på mig.

Jag är ignostiker!

Citat:

Om en agnostiker säger "Jag vet inte om gud finns" så kan en ignostiker istället säga "jag vet inte vad du pratar om när du pratar om gud".

Citat:

För en ignostiker är frågan om guds existens nonsens och har samma logiska status som att fråga vilken färg tisdag har. Båda frågorna anses meningslösa och har därför inga meningsfulla svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad handlar tråden om, håna religiösa människor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad handlar tråden om, håna religiösa människor?

Underligheter i Gamla testamentet, det finns ganska många sådana liksom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Underligheter i Gamla testamentet, det finns ganska många sådana liksom.

OK, fick en annan känsla av många inlägg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska ta fram bibeln och slå upp det där.

Gjort : "Om en man ligger med en en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt och ska straffas med döden"

Okay.. 0.o

EDIT : I mitt tidigare inlägg där jag hävdade att jag var ateist, jag editerade det från agnostiker till ateist.
Men nu har jag hittat det som stämmer in på mig.

Jag är ignostiker!

Haha, ignostiker, det var nått nytt ja, det stämde in bra på dig

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Själv är jag agnostiker.

Ingen är 100%, varken troende eller icketroende. Ateism är avsaknad av tro på en eller flera gudar.

Visa signatur

#mac - irc.pienet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv är jag agnostiker.

Stämmer tyvärr inte, kolla upp din definition på agnostiker igen. En ateist är inte SÄKER på att en gud inte finns, han tror helt enkelt inte på att det finns gudar. Jag är själv ateist men samma dag det finns något som helst som skulle tala för att det fanns en gud skulle jag troligen bli "troende".

Hur som helst så vet jag inte varför folk har hakat upp sig på enbart gamla testamentet medans nya är minst lika full med skitsnack. Hur som helst, här har du lite som jag brukar roa med mig att ta upp på bibelstudietimmarna:

Gud låter två björnhonor riva ihjäl 42 barn för dem kallade en gubbe flintskallig. (2 Kung 2:23-24)
Från Jeriko gick Elisha upp till Betel. När han var på väg dit kom en hop småpojkar ut från staden och gjorde narr av honom. ”Ge dig i väg, flintskalle!” ropade de. ”Ge dig i väg, flintskalle!” Elisha vände sig om, såg på dem och förbannade dem i Herrens namn. Då kom två björnhonor fram ur skogen och rev ihjäl fyrtiotvå av barnen.

Om ungdomar -efter de fått stryk- fortfarande festar och super ska de stenas till döds. (5 Mos 21:19-21)
Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta.

Finns en hel hög med roliga från nya testamentet också som inte tas upp så ofta, så slå gärna upp ett par såna här trådar till :P.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Om ungdomar -efter de fått stryk- fortfarande festar och super ska de stenas till döds. (5 Mos 21:19-21)
Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta.

Den där finns illustrerad som lego, länk i första inlägget, under "När man ska stena sina barn till döds"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg var nånstans nu men.. en kort episod när ett följe av Israels folk är på resa så råkar en av männen snubbla och ta emot fallet mot ett av packdjuren. Jhve som vaknat på fel sida den dan blir förbannad och har ihjäl honom

Permalänk
Medlem

Ja, det har kan man ju använda för att reta troende som säger att deras gud är så barmhärtig ^^

Ska slå upp något kul, återkommer!

EDIT : Första krönikeboken 21:14-15

"Då lär Herren pesten drabba Israel så att 70 000 dog. Gud skickade en ängel till Jerusalem för att sprida död i staden. Men då Herren såg ängeln sprida död ångrade han det onda och sade >Det är nog! Dra tillbaka din hand!< Herrens ängel stod då vid Ornans tröskelplats"

Okej, Nu har jag fått det bekräftat, det är ju en extrem dubbelmoral med denna, som ni kallar "Gud".

Man ska döda sitt eget barn, om han trotsar sina föräldrar á la tonåring.

Men, själv så dödar han 70 000 av ingen synbar anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade en annan intressant episod i fjärde moseboken (4 Mos 22:1, närmare bestämt), om hur Bileam kallas av Moabiternas konung för att förbanna israeliterna. Som om det inte vore nog intressant att Bileams åsna pratar med honom, så utspelar det sig såhär:

Bileam förbannar inte israeliterna eftersom han bara kan göra Guds vilja och Guds vilja är att välsigna dem. Kungen blir arg, och de båda skiljs åt. Israeliterna slår sig ner och har sex med de moabitiska kvinnorna och börjar dyrka deras gud. Gud blir arg och dödar 24 000 israeliter. En bit senare i bibeln (4 Mos 31:1), efter lite kalendrar och lagar, säger Gud att israeliterna ska begå folkmord mot midjaeniterna. De dödade alla midjaenitiska män, deras kungar och Bileam. Därefter dödade de alla pojkar och alla kvinnor som hade haft samlag med en man. De andra kvinnorna och flickorna lät de leva och behöll för sin egen del. Totalt blev det 16 000 kvinnor, varav 32 som tribut till Gud.

Är det bara jag som noterat att Bileam, samma person som välsignade israeliterna, gjorde som Gud sade åt honom, och sedan blev dödad av israeliterna? Är inte det lite underligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det bara jag som noterat att Bileam, samma person som välsignade israeliterna, gjorde som Gud sade åt honom, och sedan blev dödad av israeliterna? Är inte det lite underligt?

Hela bibeln är ju helt vrickad.

Detta är min personliga åsikt, och gäller den Kristna bibeln, inte någon annan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att Gud skapar Eva två gånger känns rätt skrattretande. Båda är i de två första kapitlerna i bibeln.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.