ASR, antisladd eller antispinn?

Permalänk
Hedersmedlem

ASR, antisladd eller antispinn?

Hej!

Vår familj kollar efter en begagnad SLK och de flesta verkar ha något som kallas ASR. Eftersom vi kommer köra med den på vintern (197hk, bakhjulsdrift ) vore det inte helt dumt med antisladd (ESP, alltså det avancerade systemet med gyro och grejjer).

Någon som vet när ESP blev standard i Mercedesbilarna? Vad skiljer ASR från ESP?

mvh

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Re: ASR, antisladd eller antispinn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Hej!

Vår familj kollar efter en begagnad SLK och de flesta verkar ha något som kallas ASR. Eftersom vi kommer köra med den på vintern (197hk, bakhjulsdrift ) vore det inte helt dumt med antisladd (ESP, alltså det avancerade systemet med gyro och grejjer).

Någon som vet när ESP blev standard i Mercedesbilarna? Vad skiljer ASR från ESP?

mvh

ASR är antispinn, ESP är antisladd (bättre .. mycket bättre t.o.m.)
Alla bilar med ESP har också således antispinn, då det används i ESP-systemet.
Antispinn hjälper bara till med drivningen, ESP kan hindra/häva en sladd.

Har själv en Golf (2004) med ESP, det är löjligt effektivt i halka IMO.
Nu är ju Golf en hel del tamare än en SLK på halt väglag (115hk, framhjulsdrift),
men det är verkligen som att köra på räls & man kan köra mkt fortare än
man egentligen har bromsmöjligheter att backa upp hastigheten med ..

Så, tyvärr utan att kunna bidra med årsmodellsgränsrekommendation (29 bokstäver )
vill jag starkt rekommendera er att INTE nöja er med ASR, utan sikta på ESP.

Mvh

Permalänk
Medlem

ESP är som sagt mycket bättre, satsa på det om ni ska ha något. ASR är i princip värdelöst.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, verkar vara väldigt ovanligt på äldre SLK tyvärr. Blir till att ta det förbannat lugnt på vintern ...

Vi har en nyare bil med ESP så jag vet hur det känns när det slår till (kanske är min körstil, tycker den gula lampan alltid blinkar ) Var bara lite förvirrad över alla förkortningar. Många annonsörer verkar ju tro ASR = antisladd dessvärre.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Har inte volvo något nytt system som läser av hur man har ratten ställd och bromsar och fördelar kraften på hjulen i den riktningen för att "hålla kvar bilen på vägen" lättare?

de andra systemen är väl bara att öka kontrollen men samtigit har man inte lika stor kontroll över vart bilen går?
ABS är ju något viktigt med. även fast "vanliga" bromsar klarar att stanna lika effektivit om man inte låser hjulen vill säga som brukar vara det hjärnan vill.

snart har vi för många bokstavskombinationer så snart kommer vi typ ha A1 där ligger alla bonusgrejor under och A2 är mer snålvarianten ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, verkar vara väldigt ovanligt på äldre SLK tyvärr. Blir till att ta det förbannat lugnt på vintern ...

Vi har en nyare bil med ESP så jag vet hur det känns när det slår till (kanske är min körstil, tycker den gula lampan alltid blinkar ) Var bara lite förvirrad över alla förkortningar. Många annonsörer verkar ju tro ASR = antisladd dessvärre.

Om den gula lampan blinkar är det fel. Då har du glömt att stänga av ESP/ASR helt när du startar. Håll in knappen så slipper du ha ett elektroniskt system som förstör åkturen. Om ni nu ändå ska skaffa en beggad SLK(ful bil btw ) så kommer det ju bara vara kul med bakhjulsdrift utan antisladd på vintern

Fullmoon du snackar om antisladd och det har alla bilar(nyare och vettiga typ Audi, BMW, Mercedes etc) och Volvos system är uselt. Omöjligt att stänga av, sätts bara på om och om igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Om den gula lampan blinkar är det fel. Då har du glömt att stänga av ESP/ASR helt när du startar. Håll in knappen så slipper du ha ett elektroniskt system som förstör åkturen. Om ni nu ändå ska skaffa en beggad SLK(ful bil btw ) så kommer det ju bara vara kul med bakhjulsdrift utan antisladd på vintern

Fullmoon du snackar om antisladd och det har alla bilar(nyare och vettiga typ Audi, BMW, Mercedes etc) och Volvos system är uselt. Omöjligt att stänga av, sätts bara på om och om igen.

Att säga att ett system är uselt bara för att det inte går att stänga av verkar ju lite korkat. Har du nåt mer konkret att bjuda på huruvida Volvos system är bra/dåligt, eller var det det enda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lime
Att säga att ett system är uselt bara för att det inte går att stänga av verkar ju lite korkat. Har du nåt mer konkret att bjuda på huruvida Volvos system är bra/dåligt, eller var det det enda?

Är det inte ett vettigt argument enligt dig? Enligt mig är det i allra högsta grad viktigt att man kan stänga av systemet. Men gillar man inte att köra bil så är det klart att man inte bryr sig. Jag har inga tester på hur systemet uppför sig i övrigt men förhoppningsvis är det väl helt ok när det väl är på. Men vill man ha kul som sagt så är det ju inge vidare när det inte går att stänga av.

Permalänk
Medlem

Systemet ska självklart gå att stänga av om man vill ha lite roligt. Men jag skulle ha det på 99% av tiden jag kör då jag oftast kör för att ta mig från punkt A till punkt B. Man kan köra fort även med dom systemen på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Systemet ska självklart gå att stänga av om man vill ha lite roligt. Men jag skulle ha det på 99% av tiden jag kör då jag oftast kör för att ta mig från punkt A till punkt B. Man kan köra fort även med dom systemen på...

Klart man kan köra fort med dom systemen på. Men vad är roligast?

Permalänk
Citat:

ESP infördes som standard på alla mercedes 99 tror jag, och slk´n kom 98 så det är den första årsmodellen som inte har det som standard verkar det som.