Permalänk
Inaktiv

Uppenbarligen mer fel på de grejor du/ni skaffar ;). Då det tog mig 30min att komma igång med updateringar och avinstallation av den skiten som kommer med (vilket är sanslöst dåligt...). Vista här med ju. Skumt att trotts din datorvana tar det dig så lång tid ;). Kan säga att det var första gången med Vista för min del (har bara tittat smått på det innan).

Ser inte felet på en XPS1330, men jaja... den funkar klockrent iaf. Slapp sitta i timmar ;). Uppenbarligen ligger felet hos tillverkaren av datorn och inte i Windows i sig ;).

Ang antivirus och brandvägg.. nah min mossa har faktiskt det, får det med till sitt Telia bredband. Var bara att installera (hon klarar det själv). Funkar utmärkt :). Dock sa du att man måste ha det, vilket man inte behöver. Så jag tippar på att det är brist på kunskap från din sida, trotts du verkar så "kunnande" ;).

Använd vad du föredrar Ubuntu och Vista blir det hemma nu iaf. Debian och XP i skolan. Kul att valet är så enkelt för dig iaf själv får man växla beroende på hur man känner. (Kanske förtydliga med att det inte är så att jag växlar för att jag inte kan göra alla saker i ena OS:et, utan för att det är smidigt att sitta i GNU/Linux ibland med programmering, flera skrivord osv osv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Uppenbarligen mer fel på de grejor du/ni skaffar ;). Då det tog mig 30min att komma igång med updateringar och avinstallation av den skiten som kommer med (vilket är sanslöst dåligt...). Vista här med ju. Skumt att trotts din datorvana tar det dig så lång tid ;). Kan säga att det var första gången med Vista för min del (har bara tittat smått på det innan).

Ser inte felet på en XPS1330, men jaja... den funkar klockrent iaf. Slapp sitta i timmar ;). Uppenbarligen ligger felet hos tillverkaren av datorn och inte i Windows i sig ;).

Ang antivirus och brandvägg.. nah min mossa har faktiskt det, får det med till sitt Telia bredband. Var bara att installera (hon klarar det själv). Funkar utmärkt :). Dock sa du att man måste ha det, vilket man inte behöver. Så jag tippar på att det är brist på kunskap från din sida, trotts du verkar så "kunnande" ;).

Använd vad du föredrar Ubuntu och Vista blir det hemma nu iaf. Debian och XP i skolan. Kul att valet är så enkelt för dig iaf själv får man växla beroende på hur man känner. (Kanske förtydliga med att det inte är så att jag växlar för att jag inte kan göra alla saker i ena OS:et, utan för att det är smidigt att sitta i GNU/Linux ibland med programmering, flera skrivord osv osv)

Båda datorerna var faktiskt från HP. Dissa gärna HP istället för Vista, själv dissar jag båda då jag ogillar OEM ganska mycket. Vad jag tycker om Windows Vista förstår du nog redan. Köper man laptop har man ju tyvärr inte så mycket val, dock. Att man sen ens ska behöva "komma igång med uppdateringar och avinstallation", som du formulerade det, är ju en sak man kan klaga på.

Eftersom jag själv aldrig använde antivirus och brandvägg i XP, hur kan du få det till min okunskap att jag sa så? Vore kanske på sin plats att tänka över vad jag har skrivit innan du ger din dom.

Och jag har alla planer på att använda vad jag föredrar. Vilket för övrigt är Slackware och OS X. Windows rör jag helst ej, fast tyvärr har jag inget annat val under nätverksteknikslektionerna i skolan, då vi arbetar med XP och 2003 server. Nåja, jag kan redan allt vi har gjort hittills, och kommer antagligen att flyga igenom kursen, så jag slipper spendera allt för mycket tid i Windows. Bara att bli klar lite snabbt och sen reboota till Linux.

Vi (jag) har gått ganska offtopic nu, så vi kan väl låta ämnet vara nu? Det finns bättre ställen att förklara hur dåligt Vista är på.

Permalänk
Inaktiv

Ao, man måste ju förklara hur dåligt det är, annars fattar inte folk det själv? Nog därför du säger som du gör. Troligen bitter för du inte klarar av de simpla sakerna på kort tid, utan måste sitta flera timmar Kanske därför du bytte OS? Du borde nog lyssna mer under dina lektioner :).

Men du har helt rätt, det hör inte hemma här utan någon annanstans ;).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Lite samma tankar har jag, då jag nu grunnar mellan en billig bärbar dator t.ex. Dells vostro eller en macbook Pro.
Macbook Pron är ju överlägsen men den kostar därefter, köper jag en sådan skulle den bli min primära. Köper jag däremot en billig vostro så får jag pengar över till min stationära, jämför man ergonomin med dessa så vinner den stationära överlägset i hemmet. (slippa köra med enbart en skärm, bättre tangentbord etc.)
Men man kan ju också köpa en dyr Dell t.ex. XPS, likaså den billiga macbook. Och macbooken kanske uppgraderas snart, och då blir den ett bättre val.
Så det är ett riktigt klurigt val, jag själv väntar och ser vad händer med apples kommande prissänkning. Förhoppningsvisst har väl dell också sänkt sina priser under tiden, ifall jag väljer en sådan då.
Nå vilken jag än väljer, så kommer jag ångra mig att jag inte valde den andra. hehe

*edit* Alla som går i mactankar rekommenderar jag att vänta p.g.a. leopard. Även om man skulle kunna fixa leopard gratis, så är det gött att få det förinstallerat och slippa eventuellt krångel. Vilket kan gå så långt att man måste lämna in den, och då är det kanske svårare att få hjälp ifall inte det ursprungliga oset ligger på den. (man vet aldrig)

Du kan ju koppla in skärm, tangentbord o mus till en bärbar med.

Apple lär inte få en prissänkning, vad får du det ifrån? Priserna brukar ligga rätt konstanta men de uppdaterar ju till nyare komponenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Du kan ju koppla in skärm, tangentbord o mus till en bärbar med.

Apple lär inte få en prissänkning, vad får du det ifrån? Priserna brukar ligga rätt konstanta men de uppdaterar ju till nyare komponenter.

Så att man kan använda dubbla skärmar? Alltså en skärm för vardera skrivbord, gött isådantfall för det har varit min största farvåg med att ha en bärbar som primär dator.
Angående tangentbord + mus, så slits det mycket att koppla in och ur.

Prissänkning var såklart fel ordval jag syftade på det du sa.
Nu kommer även Intel T7500 som den billigaste macbook Pro har att sjunka med 20%, vilket förhoppningsvis Apple kompenserar oss med något annat vid uppdateringen. (större hd, eller mer graffeminne)
http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=15977&catid=2
Nå jag får som sagt vänta och se, slänger apple in ett lite bättre grafikkort i den vanliga macbooken så är ju inte den heller fel. Hade jag haft gott om pengar så hade jag ägt en macbook pro för länge sedan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Så att man kan använda dubbla skärmar? Alltså en skärm för vardera skrivbord, gött isådantfall för det har varit min största farvåg med att ha en bärbar som primär dator.

Du kan använda dubbla skärmar ja.
Jag kör med externt tangentbord + mus och skärm vilket är grymt skönt ergonomiskt sett.
Om man är rädd att det slits med tangentbord + mus så får man väl välja en trådlös bluetooth lösning.
Batteritiden ska väl hålla i ett par månader, och sen finns det väl oftast indikatorer på moderna enheterna som rapporterar när batterierna börjar ta slut.

Permalänk
Citat:

De brukar sänka priserna, senaste MBP var ju sänkt med 2.000:- gentemot den föregående, samma sak har hänt med iMac och MacBook.

Permalänk
Avstängd

Har aldrig petat på en mac men däremot en Dell... jag skulle ta en mac direkt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Danne, har du fått din m1330 nu ? (avundsjuk, vad är det )

bilder på underverket vore underbart................den är bara för jäkla snygg....

(om jag inte minns fel så m1330 världens lättaste 14", inte så konstigt när den har ett chassi i borstat Aluminum).

Macbook Pro 15" Vs Xps m1330........svårt val.
(Xps m1330 är snyggare & har bättre support, men Macbook Pro har 8600M gt men då även dyrare va ?)

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Inaktiv

Det var inget lätt val nä. Stod mellan MBP och XPS1330. Men jag behöver inte grafikkortet direkt och jag gillar Dells support... så då fick det bli den helt enkelt. HDMI och lite sådant var det som övervägde med. http://gallery.dannejaha.se <- där har du bilder. (fick den för 2V sedan exakt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ao, man måste ju förklara hur dåligt det är, annars fattar inte folk det själv? Nog därför du säger som du gör. Troligen bitter för du inte klarar av de simpla sakerna på kort tid, utan måste sitta flera timmar Kanske därför du bytte OS? Du borde nog lyssna mer under dina lektioner :).

Men du har helt rätt, det hör inte hemma här utan någon annanstans ;).

Fan vad ledsen jag blir när du säger sånt. Jag borde inte bli det eftersom jag vet hur fel du har, men jag har dåligt självförtroende, och då blir det så.
Jag har aldrig använt Vista tidigare, men jag kan säga så mycket som att om min ovana vid att sitta vid det drog upp tiden, så var det pga dålig design utav operativsystemet så att allting inte är självklart, och inte för att jag inte "klarade av de simpla sakerna". Nätverksdelen av Vista måste jag säga var lite smålustigt designad utseendemässigt, för övrigt. Känns lite småflummigt och ej särskilt konkret. Är säkert bara ovanan, dock. När det gäller nätverk måste jag erkänna att jag föredrar Linux framför både OS X och Vista för fasta nätverk, och OS X över de andra vid trådlösa.

Borde bara ha låtit det vara och inte svarat, men som sagt, jag måste försvara mig för mitt dåliga självförtroendes skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
Danne, har du fått din m1330 nu ? (avundsjuk, vad är det )

bilder på underverket vore underbart................den är bara för jäkla snygg....

(om jag inte minns fel så m1330 världens lättaste 14", inte så konstigt när den har ett chassi i borstat Aluminum).

Macbook Pro 15" Vs Xps m1330........svårt val.
(Xps m1330 är snyggare & har bättre support, men Macbook Pro har 8600M gt men då även dyrare va ?)

Haha, har du kollat på bilderna på XPS 1330? Bland de fulaste jag sett. Den ser klumpig ut. Det och batteritiden e det enda den faller på för mig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Prissänkning var såklart fel ordval jag syftade på det du sa.
Nu kommer även Intel T7500 som den billigaste macbook Pro har att sjunka med 20%, vilket förhoppningsvis Apple kompenserar oss med något annat vid uppdateringen. (större hd, eller mer graffeminne)
http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=15977&catid=2
Nå jag får som sagt vänta och se, slänger apple in ett lite bättre grafikkort i den vanliga macbooken så är ju inte den heller fel. Hade jag haft gott om pengar så hade jag ägt en macbook pro för länge sedan.

Det är vad jag har tänkt, alternativt om jag hade trådlösa grejer överallt att eventuellt bara vika ihop datorn o lägga den på hyllan eller så och bara ha skärm o tangentbord o mus framme. Men nu köpte jag ju nyligen en razer deathaddr och skriver med ett microsoft ergonomic 4000 så jag är inte så sugen på att gå över till trådlöst, dyrt det med =P, men snyggare på bordet, svårt val där ;D

Jag tror att det är väldigt osannolikt att Apple uppgraderar macbook pron med samma prylar i den, jag tror vi får se en uppgradering i Q1 med mobila versionen av penryn och då är det ju inte T7500 som gäller överhuvudtaget utan nästa generations CPuer med 1066MHz FSB.

Mer grafikminne är ju risken att de skiter i som vanligt eftersom de är så jävla efterblivna.

Mer disk är väl en självklarhet.

Som sagt, samma slantar men bättre prylar eftersom utvecklingen går framåt.

X3100 eller dylikt får du säkert se i Macbooken någon gång, något snabbt däremot lär du ju inte få se, för att de vill säljan pron.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
Du kan använda dubbla skärmar ja.
Jag kör med externt tangentbord + mus och skärm vilket är grymt skönt ergonomiskt sett.
Om man är rädd att det slits med tangentbord + mus så får man väl välja en trådlös bluetooth lösning.
Batteritiden ska väl hålla i ett par månader, och sen finns det väl oftast indikatorer på moderna enheterna som rapporterar när batterierna börjar ta slut.

Slits USB-portarna så mycket då? Finns ju bara två dessutom så skall man ansluta flera grejer får man ju köra med en USB-hub istället och då hamnar ju slitaget där istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
De brukar sänka priserna, senaste MBP var ju sänkt med 2.000:- gentemot den föregående, samma sak har hänt med iMac och MacBook.

Priset sänktes ju inte i USA, det var nog mer en dollarkursjustering än en prissänkning, dollarn är ju väldigt lågt värderad nu och det ser ju så illa ut när vi skall behöva betala 50% mer än amerikanerna för samma sak.

20" iMac gick ner i pris ja, men det är nog mest för att stora TFT-skärmar går ner i pris, och för att de tog bort 17".

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är vad jag har tänkt, alternativt om jag hade trådlösa grejer överallt att eventuellt bara vika ihop datorn o lägga den på hyllan eller så och bara ha skärm o tangentbord o mus framme. Men nu köpte jag ju nyligen en razer deathaddr och skriver med ett microsoft ergonomic 4000 så jag är inte så sugen på att gå över till trådlöst, dyrt det med =P, men snyggare på bordet, svårt val där ;D

Slits USB-portarna så mycket då? Finns ju bara två dessutom så skall man ansluta flera grejer får man ju köra med en USB-hub istället och då hamnar ju slitaget där istället.

Jag rekommenderar ju och tex lägga den på hyllan och ha skärm o tangentbord o mus framme.
lite så jag har det nu. Jag köpte nyligen en razer pro v1.6 mus och ett Logitech Cordless S530 Mac wireless.
Så jag gör ett undantag med musen :C annars så är det trådlöst. Ser riktigt läckert ut

Personligen så tror jag inte USB-portarna slits så mycket. Jag har aldrig ens tänkt tanken förrut
Men som du sa så löser man det nog smidigast med usbhubb eller alternativt trådlöst bluetooth.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det var inget lätt val nä. Stod mellan MBP och XPS1330. Men jag behöver inte grafikkortet direkt och jag gillar Dells support... så då fick det bli den helt enkelt. HDMI och lite sådant var det som övervägde med. http://gallery.dannejaha.se <- där har du bilder. (fick den för 2V sedan exakt)

mmmm.......vill ha......fina bilder.... (min favorit är den röda, men den svarta är också mycket fin)..
bilderna är tyvärr lite suddiga..men men.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får rysningar av röd/rosa dellen ovan ?

Permalänk
Avstängd

den ser inte ut så exakt i verkligheten, (den är mörkare, hitta inga bättre live bilder tyvärr). du kan få se Dells egna studio bilder (tagna med en Hasselblad kamera för 250000kr...he he). typ som den undre bilden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till dig som klagar över att Vista är såååååååå krångligt. Du kan ju inte vara på riktigt..

Fick med Vista ultimate på min bärbara och kan inte säga att jag har några nämnvärda problem med det, allting jag testat hittills har fungerat bra.

Och det här med att det var så komplicerat att starta upp för första gången? Herregud, kan man inte svenska och inte vet vad en mus/tangentbord är så kanske man tycker det är krångligt.

Bara att trycka nästa ett par gånger och välja språk. Svårt? Definitivt nej!
Komma igång med nätverk, svårt? Nej! I med sladde och det är klart.
Problem med uppdateringar? Nej! Vista sköter det själv..

/ Nöjd användare av Xp och Vista.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Citat:

Priset sänktes ju inte i USA, det var nog mer en dollarkursjustering än en prissänkning, dollarn är ju väldigt lågt värderad nu och det ser ju så illa ut när vi skall behöva betala 50% mer än amerikanerna för samma sak.

20" iMac gick ner i pris ja, men det är nog mest för att stora TFT-skärmar går ner i pris, och för att de tog bort 17".

Det har knappast varit sådana förändringar i dollarkursen de senaste året att det motiverar en sänkning om 2000:-.

Klart att datorerna minskar i pris på grund av att komponentpriset går ner, det är ju liksom A & O.

Apple har kontinuerligt sänkt priserna på MacBook Pro, MacBook, iMac och Mac Pro (samt dess föregångare). Ganska rejält emellanåt dessutom. Den enda som stått still eller till och med ökat är Minin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Till dig som klagar över att Vista är såååååååå krångligt. Du kan ju inte vara på riktigt..

Fick med Vista ultimate på min bärbara och kan inte säga att jag har några nämnvärda problem med det, allting jag testat hittills har fungerat bra.

Och det här med att det var så komplicerat att starta upp för första gången? Herregud, kan man inte svenska och inte vet vad en mus/tangentbord är så kanske man tycker det är krångligt.

Problemet är ju att du måste formatera skiten så fort du får den. Dell t.ex. trycker in massa bloatware, samtidigt som vista har massa skit igång. Att avinstallera lämnar bara saker kvar/förstör i registrena så det går inte för sig. Jag finner det hyffsat jobbigt att det första man behöver göra när man får datorn är att formatera.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Problemet är ju att du måste formatera skiten så fort du får den. Dell t.ex. trycker in massa bloatware, samtidigt som vista har massa skit igång. Att avinstallera lämnar bara saker kvar/förstör i registrena så det går inte för sig. Jag finner det hyffsat jobbigt att det första man behöver göra när man får datorn är att formatera.

Fungerade utmärkt att bara avinstallera på min nya dator iaf :). Inga prestandaförsämring jämfört med vad andra får. Men iof, sen tyckte jag inte att där fanns så jättemycket skit heller, men en del. Däremot har man ju massa andra partitioner och skit... men det lever jag med än så länge.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
Är det bara jag som får rysningar av röd/rosa dellen ovan ?

Har hört att man får en Barbi specialutgåva med datorn, samt support omfattar även psykologi

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Har hört att man får en Barbi specialutgåva med datorn, samt support omfattar även psykologi

wtf då var ju valet givet! att det inte fanns rosa när jag beställde

Permalänk
Medlem
Citat:

Fungerade utmärkt att bara avinstallera på min nya dator iaf :). Inga prestandaförsämring jämfört med vad andra får. Men iof, sen tyckte jag inte att där fanns så jättemycket skit heller, men en del. Däremot har man ju massa andra partitioner och skit... men det lever jag med än så länge.

Visst, kanske inget du märker av direkt, men det är ju ganska känt hur fucked up registrena blir vid massa installationer och avinstallationer av bloatware. Nä, köper jag en ny dator skall den vara fräsch från början, inte halvnedkladdad. Illa nog att man måste få med vista nu för tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till dig som tyckte att mac är efter med lågt graffe minne, mac har aldrig varit och är inte riktade mot konsumenter som är ute efter att spela spel. Mac är en arbetsdator som mer och mer har förvandlats till en leksak i och med att dom har fått intel kretsar i sig (säger inte att det är ngt fel med det). Dom klarar redigerings program och cad osv. som dom är tänkta för. Att dom bytte till intel är ju (enligt min uppfattning) för att underlätta för konsumenterna, eftersom att övriga dator-/mjukvarutillvärkrare inte har ansträngt sig speciellt mkt för att vara kompatibla med mac & apple.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Jag gillar både Windows och OS X fast till olika saker. Skulle alla spel släppas till Mac också så skulle jag aldrig mer köra Windows. Så till det du säger den ska användas till så tycker jag en Mac skulle passa utmärkt.

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundsten
Jag gillar både Windows och OS X fast till olika saker. Skulle alla spel släppas till Mac också så skulle jag aldrig mer köra Windows. Så till det du säger den ska användas till så tycker jag en Mac skulle passa utmärkt.

Är du nöjd med din mb? går i tankar om att skaffa en.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer

Sa inte att det var särskilt komplicerat, bara att min syster som inte kan datorer inte skulle kunna avgöra vad hon skulle välja i vissa situationer, och att det tar en helvetes jävla lång tid. Som jag har sagt så behöver man inte sitta där konstant, men det TAR tid. I alla fall med HPs datorer, några andra har jag inte kört med Vista.

Varför väljer man inte språk när man köper datorn? Jag valde det för min Mac när jag köpte den. Varför måste man trycka Nästa? Borde inte datorn redan vara klar när man får den? Jag tycker det är skit. Att det dessutom, som någon sa, inte är en särskilt ren installation är ju inte så kul heller. Min vän använde t.ex. F-Secure, inte Norton, så då behövde man avinstallera det, för att inte tala om att man var tvungen att gå in på F-Secures sida för att hämta en specialversion av programmet för att det skulle gå att installera på Vista. Varför? Ingen som helst jävla bakåtkompatabilitet. I med sladden? Om man inte har någon sladd då? Visserligen inte så krångligt (jag kommer inte ihåg att jag sa det heller) men det var fan inte lika simpelt som att välja trådlöst nätverk i en enkel stilren drop-down från en ikon i aktivitetsfältet (som ligger mycket bättre placerat i OS X, men det är ju också en smaksak). Ja, Vista sköter det själv. Och det tar TID. Mycket TID. Dessutom tar det RESURSER. Och BANDBREDD. Tid, resurser och bandbredd är saker jag vill ha till att göra vad jag vill med. Att man sen inte kan stänga av datorn för att den fixar skiten under avstängningen är ju ganska dåligt också. Min kompis bor en bit ut på landet, och får väldigt lätt strömspikar och är därför tvungen att stänga av datorn om det åskar ute. Nu vet jag inte hur glad datorn blir om man stänger av under uppdateringarna, men under den timmen eller så som det tog att installera Vista i början (där det stod "Stäng INTE av datorn!", med stora bokstäver i "inte") så åskade det faktiskt. Han vågade inte stänga av den eftersom han inte visste vad som skulle hända med datorn, och jag som ej heller vet vad som händer då (HPs/Vistas jävla installationsprogram ju, vad som helst kan hända, dessutom fick man ingen skiva med om man nu skulle vara tvungen att installera om) ville ju inte råda honom till att göra något som kunde skita skiten. Som tur var slog inte blixten ner och sabbade hans nya dator för 10.000, men det skulle den ha kunnat göra.

Säg vad ni vill, jag kommer ändå att fortsätta tycka att Vista är skit. Desto fler chanser jag får att använda det desto mer kommer jag högst troligtvis att avsky det. Det är nämligen så att min åsikt om det har blivit värre och värre sedan jag först testade det. Jag gick in med inställningen att Microsoft är skit, men att jag hemskt gärna skulle vilja se att det faktiskt var ett bra operativsystem eftersom så många är så illa tvungna att använda det och därför ville se hur det var. Det var ett utav deras värre operativsystem, måste jag säga. Jag har haft bättre erfarenheter av både 95 och 98, för att inte nämna mitt favoritoperativ ur Windows-serien, 2000. XP duger väl, ME är definitionen av instabilitet. 2003 server använde jag ett tag också, och det var faktiskt helt okej det med. Vista? Sämst hitills om du frågar mig. Möjligtvis med undantaget ME.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det har knappast varit sådana förändringar i dollarkursen de senaste året att det motiverar en sänkning om 2000:-.

Klart att datorerna minskar i pris på grund av att komponentpriset går ner, det är ju liksom A & O.

Apple har kontinuerligt sänkt priserna på MacBook Pro, MacBook, iMac och Mac Pro (samt dess föregångare). Ganska rejält emellanåt dessutom. Den enda som stått still eller till och med ökat är Minin.

2000kr skulle motsvara 10% sänkning av dollarkursen. Vi betalar ju fortfarande ca 35% mer än amerikanerna för samma produkt utan moms, dvs runt 10% mer om man översätter dollarkursen rätt över (senast jag brydde mig), när jag kollade för rätt länge sedan var väl skillnaden snarare 45%, du finner det inte möjligt att dollarkursen kan ha sjunkit 10% på den tid det var emellan den senaste och föregående prissänkning?

Komponentpriserna går ju inte ner om man hela tiden uppgraderar till nyare prylar, eller vill du påstå att en snabb processor idag är mycket billigare än en snabb processor för 5 år sedan? Lite kanske. Man sätter ju i mer minne, större diskar osv, så att priset på minne har gått ner och att små diskar inte är värda lika mycket kommer ju inte nya datorer till gang.

Apple vet ju vilket pris de vill ha för sina produkter, att släppa budgetmaskiner känns väl inte aktuellt för dem (och få andra tillverkare med) eftersom priserna där är så pressade och vinsten är så låg, på dyrare maskiner och servrar och dylikt kan man ju göra större förtjänster, så de väljer ju att marknadsföra datorerna som premiummaskiner.

Apple VILL ju inte sälja en dator för 6000kr, förtjänsten på en sådan kommer ju vara mycket mindre än en för 11.

Såvitt jag vet kostade väl iBooken 12kkr mot slutet? Macbooken landade på 11 och kostar nu 10?

Powerbook vet jag inte vad den kostade, och det tjänar ju ingenting till att jämföra med helt andra komponentfamiljer, Macbook Pro hade väl samma pris under revision 1 och 2 och gick ner 2000kr nu till 3?

iMac 20" har gått ner, 24" med, men om du jämför iMac 20" mot iMac 17" där båda är billigaste modellen så har ju inte priset gått ner? Apple har ju bara skrotat 17"-modellen eftersom den blir för billig/tråkig/lowend/.. och 20"-modellen har hamnat i samma prisklass.
Hade ju inte varit omöjligt med att det senare dyker upp en 30"-modell för att ta highendplatsen.

Mac Pro är väl lite speciell eftersom komponentvalet är rätt annorlunda, moderkortet är väl detsamma och den har väl eventuellt inte fått någon minnesuppgradering och minnen är och var säkert ännu dyrare förr. Så om den har gått ner beror det väl antagligen på att det enda de har uppgraderat är cpuerna.