Permalänk
Medlem

Bärbar dator dell vs mac

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/insp...

vs http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/64240...

Datorn skall användas till skolarbete/bildredigering/videoeditering och allmänt som surf/film dator! detta frågas åt en kompis så ursäkta att det är lite snålt med info...

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

Tyvärr så får du nog komma med lite mer information om du vill ha något vettigt svar. Men Dell:en har ingen vidare bra processor, och Mac:en verkar lite dyr. Ett tips kan vara att kolla på Dell:s Vostro 1500 (under "Mindre och medelstora företag"), eller någon av Zeptos (www.zepto.se) datorer.

Permalänk
Medlem

Re: Bärbar dator dell vs mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_gg

Datorn skall användas till skolarbete/bildredigering/videoeditering och allmänt som surf/film dator! detta frågas åt en kompis så ursäkta att det är lite snålt med info...

Jag skulle ta macbooken

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit mac:en. Om man ska hålla på med skolarbeten vill man ju inte riskera att råka få ett virus tex.. risken att få ett virus på en mac är betydligt mkt mindre än en pc..
Ett ytterligare tipps, om du bestämmer dig för en mac, vänta en ca månad, för då släpper apple sitt nya os panter!

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Jag hade tagit mac:en. Om man ska hålla på med skolarbeten vill man ju inte riskera att råka få ett virus tex.. risken att få ett virus på en mac är betydligt mkt mindre än en pc..
Ett ytterligare tipps, om du bestämmer dig för en mac, vänta en ca månad, för då släpper apple sitt nya os panter!

Nja, de släpper sitt nya OS X Leopard. Nuvarande heter Tiger och det innan hette Panther.

Permalänk
Medlem

det där med att virus är svårare att få på mac e skitsnack enligt mig,
skaffa ett riktigt antivirus (typ Avast) och gärna en mjukvaru brandvägg (typ zone alarm) så kan du göra det mesta utan att få virus,

visst mac behöver inte extra programvaror, men ser annars inte virus som en anledning att välja mac,

jag kollade från början på mac, men man får ju betala så pass mycket mer bara för "utseende" och märke.

Vostro serien är att rekommendera, svårt att hitta mer prisvärd dator

Permalänk
Medlem

Japp, sitter med en Vostro 1500 i knät just nu, 500Kr billigare än en Macbook och bara för att ta ett exempel ingår det då ett ganska häftigt 3D-grafikkort, Nvidia 8600M-GT 256MB mot Macens enkla integrerade X3100. De flesta andra komponenter i Dellen är även de ett steg upp mot i Macbook. 9-cells batteri tex.

Sen skadar det inte att tänka på att undervisningen vid Svenska högskolor är Windows-centrisk. Envisas man med Mac/Linux är det alltid smärre problem som måste lösas för kompabilitetens skull vilket tar tid.

Visst kan man köra Windows på Mac, men då är liksom den enda "fördelen" borta. Nåja, Macen är mindre och lättare, det är en fördel. Men då kan man ta Vostro 1400 istället.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
det där med att virus är svårare att få på mac e skitsnack enligt mig,
skaffa ett riktigt antivirus (typ Avast) och gärna en mjukvaru brandvägg (typ zone alarm) så kan du göra det mesta utan att få virus,

visst mac behöver inte extra programvaror, men ser annars inte virus som en anledning att välja mac,

jag kollade från början på mac, men man får ju betala så pass mycket mer bara för "utseende" och märke.

Vostro serien är att rekommendera, svårt att hitta mer prisvärd dator

Vadå skitsnack? Det är ju sant.

Skulle valt Macen. Ja, den är lite dyrare... Men man får relativt mycket prestanda för pengarna också. Enkelt att komma igång med och jag har personligen inte haft något värre krångel med den. Fungerar kanon till studierna och allt annat du nämner. Men vänta i så fall gärna en månad tills Leopard släpps.

Permalänk
Avstängd

Re: Bärbar dator dell vs mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_gg

Macintosh är som gjord för bildredigering/videoeditering.
men även lite dyrare en Dell............svårt val

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt ha tagit Macen.

Jag blir skitirriterad på Windows varje gång jag tvingas använda det för att skolans datorer har det. Jag har använt Windows större delen utav mitt liv (tio år eller så, kanske), Linux i över två år och OS X i över ett år. Om jag ska vara ärlig så tycker jag att Windows är det absolut sämsta operativet utav de större som man kan få tag på. Snacket om att det är enkelt är numera utdaterat, det stämmer inte. Att det sedan drar mycket resurser (vilket man visserligen kan säga om OS X också, antar jag) och att man måste ha antivirus och brandvägg och massa sån jävla skit gör det ännu värre. Att installera drivrutiner och program är en jävla mardröm, och att konfigurera operativet är ej något som en vanlig användare gör utan hjälp.
Låt mig ta ett exempel. Jag köpte min Mac och startade den. Den ville ha namn osv i en enkel liten konfiguration när man startade den första gången. Sedan var det bara att tuta och köra, hur jävla enkelt och snabbt som helst. Även efter det, trots att jag aldrig har rört OS X (och även tidigare Mac-operativ) så var det inga problem som helst för mig att hitta min väg runt. Inställningarna är relativt (till Windows) jävligt bra ordnade. Att installera program är som en dans på rosor jämfört med Windows. Att använda t.ex. webbläsare osv är också underbart lätt, inga problem alls. Tänker inte ens gå in på alla extra-program som alltid måste ligga i systrayn i Windows och skräpa (hur många har en vanlig användare egentligen? 10? 20?).
Detta tänkte jag jämföra med min systers nya HP-laptop. Hon startade den, fattade inte vad hon skulle göra, lät mig ta över. Efter FLERA TIMMAR, installation av antivirus och brandvägg (som hon aldrig skulle ha kunnat förstå sig på själv), konfigurering utav massa onödigt skit som bara funkade på Macen och massa annat jävla skit så funkade den äntligen. Relativt bra i alla fall, den kan ju aldrig riktigt funka eftersom det är Windows. Jag har hört talas om att Vista frågar om man ska tillåta i princip allt. Det stämmer, hade knappt fått igång datorn innan jag var tvungen att klicka bort massa skit.
Hur FAN kan detta anses vara användarvänligt? Nej tack, OS X är klart överlägset Windows i användarvänlighet och, vad jag kan komma på, ALLTING annat. De som tycker annat tycker jag snackar skit. Jag uppmanar dem att köpa en MacBook och en PC-laptop och sen säga vilket som var enklast att få igång. Sedan tycker jag att de ska använda dem i två månader och säga vilket de tycker är bäst. Jag tvivlar inte på resultatet.

Förra året tog jag med mig live-skivor med Linux till skolan. Det kommer jag att göra i år igen.
Jag skulle till och med rekommendera Ubuntu framför Windows numera. Så jävla kass är användarvänligheten i Windows numera. Jag tycker inte ens skiten är snygg.

edit: enda undantaget är spel, men fler och fler spel kommer till OS X, och eftersom man kan köra Windows på Mac så är det ändå inte helt kört. Jag tänker då aldrig byta till Windows för spels skull, den saken är säker.

Permalänk
Avstängd

att OSX skulle va BÄTTRE en XP, köper jag inte. (XP är bättre på flera sätt)

däremot är OSX snyggare.

själv skulle jag köpa en MacBook Pro för en enda sak. DESIGNEN ! (hur snygg som helst).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk

Dells största fördel, enligt mig, är att man kan få en schysst Dell för en billigare peng än en schysst macbook, om man ser till prestanda. Men förhoppningsvis kommer nog macbooken snart att uppgraderas så det blir jämnare, men det kommer nog alltid vara så att man kan fixa en billigare Dell om man är ute efter en "budget dator"(runt 10papp). Men är man beredd på att betala lite för att kunna köra macOs lagligt och stabilt, så tycker jag macbook är ett bra val.
Det finns som sagt schyssta bild&video-editerings program på mac som inte finns på pc och det är ju tråkigt att missa dem p.g.a. sitt datorval.

Jag själv funderar jag på att skaffa en macbook pro för att jag tycker att programutbudet under windows är inte fullt tillräckligt inom alla områden, ännu värre på macOs, men på en mac så kan man ju köra båda
Detta innebär att jag kan köra fler program på en mac och därmed har mer saker att pilla med.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vill man betala extra för bara designen så är helt klart Mac ett alternativ, för de som tycker prestanda/krona är snäppet viktigare än designen så är Dell ett alternativ.

Är hög 3D-prestanda/krona av vikt så är inte Macbook ett alternativ, då är det Macbook Pro som gäller. Fördelen med Dell är att man kan få "Macbook-pro prestanda" till lägre pris än vanliga Macbook.

Då kan man till och med stå ut med Windows, eller köra Linux, eller varför inte köra en massa OS i virtuella maskiner. För egen del tycker jag att Dells Vostro-serie är snygg. Svart, ren, enkel, lite datorernas NAD 3020 över den

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag ersätter snart min Dell Inspiron 640m mot en Macbook Pro. Och jag köpte inte MBP'n för hastigheten utan för byggkvalitén och dess utbud av portar, så som firewire 400 och 800 t.ex.

Så vill man ha bra byggkvalité, lägg lite extra pengar och köp en Mac. Om inte funkar de billigare plast Dellarna bra också.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Ja, en Macbook Pro hade definitivt kunnat vara ett alternativ också för mig, om jag tyckt att jag hade haft råd. Dock inte en Macbook. Men för de som inte behöver 3D-prestandan så är även den fin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
att OSX skulle va BÄTTRE en XP, köper jag inte. (XP är bättre på flera sätt)

däremot är OSX snyggare.

själv skulle jag köpa en MacBook Pro för en enda sak. DESIGNEN ! (hur snygg som helst).

Du skulle inte kunna förklara för mig exakt HUR XP är bättre på flera sätt? Vad är XP bättre på? Och kom ihåg att det är Vista som skeppas med i princip alla nya laptops, inte XP. Själv tycker jag att OS X är mycket bättre än både Vista och XP.

Att OS X är snyggare och att Macar har snyggare design är ju hur uppenbart som helst. Smaksak, visserligen, men där håller jag med dig.

Permalänk
Avstängd

bara den lilla saken att XP är kompatibelt med hela Universums (näst intill) program & mjukvaror gör en hel del. vilket OSX inte är på långa vägar.
(skulle kunna berätta mer detaljerat (om jag orka) vad XP har som inte OSX har, men det vet ni nog själva).

PS. använder inte Vista, så därför jämför jag med XP.

edit. visst är Macbook Pro & Xps m1330 de med snyggast design.
MEN Apple har även en annan sida. Macbook (vit) är även den smaklösaste/fjolligaste laptopen av alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mmm, den vita ser lite ut som om den skulle kunnat heta "Ikea Bob"

edit. eller snarare "Ikea Steve" eller "Ikea Jobs". Men den svarta ser helt ok ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

MEN Apple har även en annan sida. Macbook (vit) är även den smaklösaste/fjolligaste laptopen av alla.

Råder nog delade åsikter om den saken

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Inaktiv

nemrod, komisk text :). Du behöver inte installera brandvägg/antivirus såvida inte personen som ska använda datorn är väldigt klumpig av sig. Det där med virus... Ja det är ett problem om man inte har alla hästar hemma, och trycker på alla blinkande länkar.

"och att man måste ha antivirus och brandvägg och massa sån jävla skit gör det ännu värre. " <- underbart. Du har använt Windows så länge... och du vet fortfarande inte att sålänge man kan hantera en dator så kan du skippa Antivirus/Brandvägg utan att få problem. Det första jag gjorde när jag fick min Dell var att avinstallera antivirusprogrammet som kom med.

Får jag avsluta med att fråga vad som tog dig flera timmar att göra?

iaf... jag hade valt Macen

Permalänk

Har använt och använder fortfarande Windows XP samt OSX.

Windowset funkar ju fint för surfande och filmtittande, men jag måste pga. "klantig"(rolig) surfning installera om OS:et minst en ggr/år.

OSX har jag haft lite längre än jag har haft XP och måste säga att det är det stabilaste j*vla systemet jag någonsin suttit vid! Har redigerat över 20st kortfilmer (5-20 minuter) ändå sedan 2004 i det enkla programmet iMovie, hela vägen från version 2.0 till 6.0.4 (har hört att v.8 ska vara kassss...) och har naturligtvis strulat lite grann när man kört nyutkomna versioner men inget kritiskt har hänt.

Slänger man in VLC på Macen så kan man se i princip allt man kan kolla på med en Windows-burk. Det jag älskar mest med Macen är att de fåtal gångerna jag varit tvungen att installera om systemet har det varit p.g.a att en strömspik(?) pajade några systemfiler, men aldrig problem utav virus eller skräpprogram som spionerat på mig.

MacBooken hade jag helt klart köpt ifall jag kunde...

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Har du råd, så skulle jag köpt Macbook pro'n... Jag va inne på en sådan bra länge men köpte en vostro då den är betydligt billigare och har likvärdig prestanda.
Mac'en har ju sina fördelar, men man får betala för dom. (särskilt om man inte är student)

Måste hålla med svärige, den "vanliga" Macbook'en var inte ett alternativ för mig

Permalänk
Avstängd

Version 8 är ju bara annorlunda, och man får väl ladda ner iMovie HD gratis om man gillade den gamla versionen bättre.

Flip4mac finns ju också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Har du råd, så skulle jag köpt Macbook pro'n... Jag va inne på en sådan bra länge men köpte en vostro då den är betydligt billigare och har likvärdig prestanda.
Mac'en har ju sina fördelar, men man får betala för dom. (särskilt om man inte är student)

Måste hålla med svärige, den "vanliga" Macbook'en var inte ett alternativ för mig

Lite samma tankar har jag, då jag nu grunnar mellan en billig bärbar dator t.ex. Dells vostro eller en macbook Pro.
Macbook Pron är ju överlägsen men den kostar därefter, köper jag en sådan skulle den bli min primära. Köper jag däremot en billig vostro så får jag pengar över till min stationära, jämför man ergonomin med dessa så vinner den stationära överlägset i hemmet. (slippa köra med enbart en skärm, bättre tangentbord etc.)
Men man kan ju också köpa en dyr Dell t.ex. XPS, likaså den billiga macbook. Och macbooken kanske uppgraderas snart, och då blir den ett bättre val.
Så det är ett riktigt klurigt val, jag själv väntar och ser vad händer med apples kommande prissänkning. Förhoppningsvisst har väl dell också sänkt sina priser under tiden, ifall jag väljer en sådan då.
Nå vilken jag än väljer, så kommer jag ångra mig att jag inte valde den andra. hehe

*edit* Alla som går i mactankar rekommenderar jag att vänta p.g.a. leopard. Även om man skulle kunna fixa leopard gratis, så är det gött att få det förinstallerat och slippa eventuellt krångel. Vilket kan gå så långt att man måste lämna in den, och då är det kanske svårare att få hjälp ifall inte det ursprungliga oset ligger på den. (man vet aldrig)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vista SP1 blir gratis, så det behöver man inte vänta på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

efter att ha kört både os x & xp kommer jag inte att köpa windows igen, os x e mkt skönare o stabilare. tycker även att macbooken har en klar fördel mot mbp, att den är mindre o lättare. för mig är inte mbp något alternativ pga priset, och jag tycker att dom vita mb e jävligt snygga:) o man får ju som sagt me mkt godis när man köper en mac.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är bra att alla blir nöjda med sina olika val

Visa signatur

Permalänk
Medlem

japp:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

bara den lilla saken att XP är kompatibelt med hela Universums (näst intill) program & mjukvaror gör en hel del. vilket OSX inte är på långa vägar.
(skulle kunna berätta mer detaljerat (om jag orka) vad XP har som inte OSX har, men det vet ni nog själva).

PS. använder inte Vista, så därför jämför jag med XP.

edit. visst är Macbook Pro & Xps m1330 de med snyggast design.

Jag kan nämna hundratals mjukvaror som INTE funkar på Windows. Hur fan kan du komma till den slutsatsen? Att (jag anser att) kvalitén på mjukvaror utvecklade för Windows generellt sett är mycket lägre är också något man kan fundera över.

Och nej, uppenbarligen så vet inte vi (jag) det, så berätta!

Håller för övrigt inte med dig om den vita MacBookens design. Den svarta är mycket snyggare när den är stängd, men annars tycker jag den vita är snyggare. MacBook Pro tycker jag är snyggare än dem båda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
nemrod, komisk text :). Du behöver inte installera brandvägg/antivirus såvida inte personen som ska använda datorn är väldigt klumpig av sig. Det där med virus... Ja det är ett problem om man inte har alla hästar hemma, och trycker på alla blinkande länkar.

"och att man måste ha antivirus och brandvägg och massa sån jävla skit gör det ännu värre. " <- underbart. Du har använt Windows så länge... och du vet fortfarande inte att sålänge man kan hantera en dator så kan du skippa Antivirus/Brandvägg utan att få problem. Det första jag gjorde när jag fick min Dell var att avinstallera antivirusprogrammet som kom med.

Får jag avsluta med att fråga vad som tog dig flera timmar att göra?

iaf... jag hade valt Macen

Du ska inte anta saker om mig sådär.
När jag körde Windows körde jag helt utan antivirus och brandvägg, och dessutom med DMZ inställt på min IP i routern. Jag är mycket väl medveten om att man inte behöver det om man vet vad man sysslar med, men låter du din okunniga mamma med all eran bokföring på sin dator sitta utan brandvägg och antivirus? Om din datorinkompetenta syster även använder samma dator för att sitta på Lunarstorm och tanka musik? Det gör i alla fall inte jag. De vet nämligen inte hur man håller sin dator ren och det är absolut inte omöjligt att de lyckas få hem spionprogram och allt möjligt skit. De personerna jag snackar om nu är inte "datorproffs" som en hel del sweclockare är, utan vanliga dödliga. Även många sweclockare använder till och med antivirus och brandvägg och allt möjligt skit. Har jag fel? Du använder ju till och med Dell. Säger mycket om dig som användare. Usch. (du ifrågasatte mina kunskaper, då ifrågasätter jag dina )

Och ja, du får gärna fråga. Installera Vista (som tydligen inte är installerat när man får datorn eftersom man måste välja språk och skit?). Konfigurera nätverk och lite andra småsaker. Installera antivirus. Uppdatera Windows eftersom de inkompetenta utvecklarna redan har behövt släppa över 20 uppdateringar. Uppdatera virusdefinitioner. Möjligt att jag glömmer något. Givetvis behövde jag inte sitta framför datorn under hela processen, men jag tänker från det att vi först startade datorn till att den var i helt användbart format för min syster. Flera timmar.

Faktum är att jag även igår fick en chans att använda Vista. En kompis hade köpt en ny dator, och ville att jag skulle hjälpa honom få igång allt. Jag kom till honom klockan sex. Även där tog det flera timmar innan datorn var klar med alla uppdateringarna och det dröjde tills kanske klockan 12 eller så innan allting var klart. Då kollade vi på en 1,5h lång film emellan, men det är ändå rätt många timmar, eller hur? Att Vista sedan frös vissa fönster i ett par sekunder ibland och laggade rent allmänt gör ju inte mitt intryck bättre. Detta var på en A64 X2 5000+ el. likn. med 3GB RAM. Datorns fel eller operativsystemet? Jag gissar på det senare. Nätverket strulade också i Vista. Inkopplad direkt till ADSL-modemet och allting rättinställt, funkade igår men idag så funkar det inte (min kompis ringde tidigare idag och sa det. Han hade inte rört några inställningar.)

Jag håller fast vid allt jag sa om Windows (Vista) i mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att Vista är rätt så buggigt i sin nuvarande form(det har dock blivit bättre tack vare uppdateringar från WU), det är därför "alla" väntar på SP1.

Själv har jag inga större problem med Vista, beroende på att jag har följt det under hela utvecklingen och vet vilka buggar som irriterar mig och när jag måste köra XP på en burk för att slippa dem. Till exempel ljudstacken tvingar mig att köra XP för det mesta på min ws.

Windows XP SP2 är tämligen stabilt och beprövat.

Jag håller med om att "uppgraderings/uppdaterings-hysterin" på Windows är besvärande, liksom att flertalet exploits(om än inte alla) är för Windows. Men i stort sett fungerar det bra om man vet vad man gör.

Är det inte möjligt för en oerfaren/ointresserad att göra en röra av OSX också?

Till sist handlar det om preferenser, jag har rätt långa perioder när jag bara kör Linux, men har aldrig kunnat gå över till det helt(samma som i Vista bla ljudhanteringen är under all kritik, och spel såklart).

De som förespråkar OSX säger att de är som en sammansmältning av fördelarna från både Linux och XP, men utan nackdelarna. Och det låter ju bra. Hade Macbook haft bättre 3D-kapabiliteter hade jag kanske köpt en sån, men när en Dell ger Macbook Pro-prestanda för priset av Macbook är jag klart beredd att "stå ut" med Windows. Så stor är inte den funktionella skillnaden. Särskilt eftersom jag är van vid Windows.

Visa signatur