Permalänk

IB vs. Teknik...

Hej!

Det är så att jag har lite beslutsångest, jag började första ring i år och valde att göra detta på Herrgårdsskolans Teknikprogram i Säffle.
Vi slutar tidigt 3 dagar i veckan (runt kl 13) och gör inte spec mycket på lektionerna, spec inte på teknik där vi i stort sett bara surfar runt i 2 timmar. Det finns egentligen inte ett skit att göra där på rasterna och maten är åt helvete...

Igår var jag i Karlstad och fikade med en gammal kompis från högstadiet. Hon hade valt att gå IB, och ville att jag skulle byta dit också.

Nu undrar jag hur krävande engelskan på IB är? Jag hade MVG i engelska, min farsa är från staterna så jag pratar en del engelska, jag ser alla filmer jag har utan textning och läser en del på engelska (inget seriöst, Harry Potter och Mark Haddon bara...).

Hur tycker ni jag ska göra? Jag har alltid varit intresserad av teknik, men det som vi gör på tekniken nu utvecklar inte mig ett skit. Det är egentligen tekniken på universitetsnivå som är intressant, va?

Sen är det det här med boende, har lite släkt som jag kanske kan få bo hos, men att pendla 6 mil under en kortare period är väl inga större problem?

Hur ska jag göra? Även om ni inte har en aning om svaren på mina frågor, så säg nåt kul iaf!

EDIT: om det är fel avdelning, var vänlig flytta!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett program som IB, ger det behörighet till teknisk utbildning på universitet eller högskola?
Har du tänkt läsa vidare på något sådant måste du kanske läsa till en hel del kurser vilket kan vara lite jobbigt. Å andra sidan är det skittråkigt om du inte lär dig något där du går nu.

Men fundera över vad du vill skaffa dig för möjligheter om du vill läsa vidare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Det har du faktiskt rätt i!
Jag känner bara att jag inte orkar med ett gymnasium som är mindre seriöst än vad högstadiet var...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, det låter väldigt annorlunda mot Teknikprogrammet här i Karlstad.
Går i 2:an nu och vi har hur mycket som helst att göra!
Om du väljer att läsa Matte A-E får du en hel del att göra.
Kommer ni välja inriktning i 2:an?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

Som jag fattat så finns det inga inriktningar utan man väljer kursvis vad man vill läsa...
En hel del att göra känns faktiskt lite lockande när man sovit sig genom hela grundskolan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att om du väljer IB så blir engelskan ditt minsta problem, tro mig.

När jag gick gymnasiet gick jag natur. Det var plugg hela tiden och massor med uppgifter och prov, men det fanns de som hade det värre. Nämligen mina vänner som gick IB, snacka om full kalender. Ettan är hyffsat lugn och så, sen börjar helvetet i tvåan för att förvärras i trean. Enjoy!

Sen så är det klart att det beror lite på vilka kurser i IB du väljer. Det finns olika nivåer på dem.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Börjar jag bli riktigt gammal eller varför vet jag inte vad IB står för? Vad är det för nymodigheter?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag gick ut Teknik på Sundsta-älkullegymnasiet i Karlstad 2006.
Jag tyckte det var ganska slappt, men det blir vad man gör det till som med det mesta annat. Jag gick datorteknik och jag lärde mig faktist väldigt mycket om nätverk(läste CISCO CCNA I+2). Det var iofs den enda riktigt vettiga teknikkurssen tillsammans med linuxkussen.

Annars kan jag tipsa om TIME-utbildningen på SÄG. Den startade året efter jag började, annars hade jag nog valt det istället. TIME är en IT utbilldning som har bra kontakt med arbetslivet(något som inte datorteknik eller IT hade, iaf inte på min tid) och satsar internationellt. Du får bland annat möjlighet till internationell praktik innom IT och jobba i projekt med elver från andra skolor och andra länder.
Tror det är en utbildning som värkligen ger något. Du får även full behörighet att för att läsa vidare. Det krävs ganska bra betyg för att komma in vill jag minnas.

Mer info: http://www3.karlstad.se/gy/pgm/smtime/meromtime.asp

Edit: IB står för International Baccalaureate och är en internationell och högskoleförberedande utbildning på engelska.
mer info http://www.karlstad.se/gy/pgm/ib/index.shtml

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Välj IB IMO, hade jag stått inför det valet igen hade iaf. jag gjort det, dock läste jag natur och inte teknik. Huruvida det är tekniken på universitetsnivå som är intressant eller ej är svårt att säga, då jag inte är säker på vad exakt du menar när du säger "teknik".

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Ska man ha ett jobb inom IT så är det i princip omöjligt med bara gymnasieutbildning om man inte har riktigt bra kontakter och har väldigt lätt för att lära.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Läste natur, i början utav tvåan så bytte jag lite till IB. Engelskan var ju direkt svår egentligen. Bytte dock tillbaka då jag saknade lite utav kurserna (som de hade läst före mig i ettan). IB känns som ett mycket bättre system men det blir ju också svårare då du inte bara kan plugga till tentor.

När jag skulle byte hörde jag att "översättningen" av ditt IB-snitt till svenska betyg för sökning till högskolan var fördelaktigt till IB dvs de fick mer poäng än vad de kanske borde ha. Kan dock ha ändrats då studievägledaren sade att det var planer att ändra det.

Ett tips är att verkligen fundera över vad du själv vill göra, själv fick jag gå på några lektioner de hade och kollade in lite innan jag valde men tänk själv och låt dig inte bli övertalad av kompisar, får ju alltid nya från den utbildningen du läser.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

Angående skolbyte, så skall du tänka på att det uppstår en hel del extra problem i.o.m. flytten. Vilket kan innebära att du kan få gå om året.

Om du tänker läsa till maskiningenjör efter gymnasiet så har du nog större nytta av teknologin, om man bortser från förbättrade kunskaper i engelska i.o.m. IB. Annars finns det bättre motsvarande kurser på högskolorna, då de på gymnasiet inte ens med matte E har matematiken för att kunna läsa dem.

Jag läser själv en mekanikkurs för ingenjörer som vill få "grundläggande maskinkingenjörskunskaper" inom mekanik, så en bättre kan förstå vad de pratar om. Och det finns flera såna kurser och dessa håller tusan så mycket bättre nivå än någon gymnasiekurs.
Så även om man utbildar sig till något annat än maskiningenjör eller liknande, så finns det gott om högskolekurser för att ta igen teknologin från gymnasiet med råge.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

ja, det som bud_bundy skiver stämmer.
Det som du har nytta av i fortsatta ingengörsstudier är i stort sett bara Matte och Fysik
Sedan är det givetvis väldigt viktigt att lära sig Svenska, samhällskunskap och Språk(Engelska och C-språk) också.
Men teknikkursserna hjälper dig inte så mycket även om man kan tro det. Om vi tar t.ex. programmering, och du läser 100p programmering(A+B) så kuommer du inte ha så mycket nytta av det i hägskolan ändå. På högskolan kommer du lära dig allt från grunden igen.
Ja, du kommer ha det lättare de första veckorna men efter det så har du väldigt lite nytta av det du lärt dig för alla dina kurskamrater som inte läst något om det tidigare är lika i stort sett lika bra som dig.
Det är om du blir såpass bra att du kan hoppa över grundkussen som du har nytta av dina kunskaper.

Se bara till att du får Fysik B och så mycket matte som möjligt om du ska läsa till ingengör, det är det viktiga!

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Välj IB. Inget snack om saken. Jag gick IB och det var väldigt tufft, men det förbereder inför universitet. Alla universitet runt om i världen känner till IB systemet och det ligger på en av de högsta standarderna i världen. Vi har tur i Sverige som kan studera det gratis, i vissa skolor i Schweiz kostar det upp emot 500.000 SEK för en IB-utbildning. Du kommer absolut ångra dig om du väljer Teknik.

Man har 6 ämnen, varav 3 är sk. Higher Level (fördjupning). Jag hade;
English A1 SL
Swedish B HL
Physics HL
Economics HL
History SL
Mathematics SL

Engelskan kommer inte vara ett problem, det kan jag lova. Det jobbiga är den massiva nivå som krävs av dig, men det löser du. Och du kommer vara glad att du blev klar senare...

Om du vill plugga i ett svenskt universitet senare, se till att välja Chemistry och Physics så att du har behörigheterna till ingenjör och allt vad det innebär.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

IB? wtf ist das? jag gick natur/natur. finns det kvar eller har allt förändrats?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Hedersmedlem

IB är väl knappast att betrakta som en särskilt ny förteelse?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
IB är väl knappast att betrakta som en särskilt ny förteelse?

inte? då missade jag väl det helt enkelt när jag gick gymnasiet, vilket iofs verkar lite märkligt. någon som vet hur länge IB funnits?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
inte? då missade jag väl det helt enkelt när jag gick gymnasiet, vilket iofs verkar lite märkligt. någon som vet hur länge IB funnits?

Det startade i Geneve 1968 och har expanderat sen dess. Här finns en lista på alla skolor i Sverige som erbjuder en IB-utbildning.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Du kommer absolut ångra dig om du väljer Teknik.

Eller så kommer han absolut ångra sig om han väljer IB.
Jag valde IB och ångrade mig... Känner många som nu gått ut IB och säger att de ångrar sig, för mycket pluggande och det gav i slut ändan typ ingenting...

Tycker Natur matte/data var mycket skönare, lättare arbets tempo, matten var i princip samma (Läste matte HL, på natur läste jag A-E + diskret), Physics SL är likadant som fysik a+b.

Välj IB om det enda du vill göra närmaste 3 åren är att plugga, och plugga vidare utomlands senare.
Ska du plugga vidare på svensk högskola finns det ingen idé att välja IB.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Det startade i Geneve 1968 och har expanderat sen dess. Här finns en lista på alla skolor i Sverige som erbjuder en IB-utbildning.

1968?! haha, ja då fanns det med andra ord när jag gick gymnasiet. däremot finns det inte där jag gick. det förklarar ju saken. fast man tycker ju att jag borde ha hört talas om det. hmm... har väl glömt bort det i så fall.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Som _alla_ i trådan redan har sagt, du kommer inte ha problem med engelskan. Däremot det höga tempot, du får vara beredd att jobb hårt. Om du kan fixa det med boendet så tycker jag att du ska köra hårt:)
IB är väl så att du kan byta till natur i årkurs två sen endå?

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Eller så kommer han absolut ångra sig om han väljer IB.
Jag valde IB och ångrade mig... Känner många som nu gått ut IB och säger att de ångrar sig, för mycket pluggande och det gav i slut ändan typ ingenting...

Tycker Natur matte/data var mycket skönare, lättare arbets tempo, matten var i princip samma (Läste matte HL, på natur läste jag A-E + diskret), Physics SL är likadant som fysik a+b.

Välj IB om det enda du vill göra närmaste 3 åren är att plugga, och plugga vidare utomlands senare.
Ska du plugga vidare på svensk högskola finns det ingen idé att välja IB.

Förutom att du får bättre studie vanor och lättare för att komma in på kända universitet, även här i Sverige.

Min syster gick i IB och hon studerar på Handelshögskolan i Stockholm nu.
Visst, hon pluggade en hel del, men som jag ser det, så har hon fått ut väldigt mycket av det. Ser verkligen inte hur man kan påstå att man inte får ut något av IB. Är dock väldigt viktigt att du väljer rätt kurser för framtida studier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Förutom att du får bättre studie vanor och lättare för att komma in på kända universitet, även här i Sverige.

Min syster gick i IB och hon studerar på Handelshögskolan i Stockholm nu.
Visst, hon pluggade en hel del, men som jag ser det, så har hon fått ut väldigt mycket av det. Ser verkligen inte hur man kan påstå att man inte får ut något av IB. Är dock väldigt viktigt att du väljer rätt kurser för framtida studier.

Vad är det du vill ha sagt? Vad jag vet tillämpar vi betygsmässiga uttagningar i Sveriger. Således påverkas inte dina chanser att komma in av mer än dina betyg, oavsett var dessa betyg är satta.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
[B

När jag skulle byte hörde jag att "översättningen" av ditt IB-snitt till svenska betyg för sökning till högskolan var fördelaktigt till IB dvs de fick mer poäng än vad de kanske borde ha. Kan dock ha ändrats då studievägledaren sade att det var planer att ändra det.

[/B]

Ok, det var ju lite blandade kommenatrer här...
Ska se til att få besöka skolan nån gång snart, så jag kan bilda mige en uppfattning...

Frågan är om det är möjligt att ta igen vad jag missat? Kanske kan man kompletera en del på sommaren?

Tack för alla svar, ni hjälper mig oerhört mycket!
MVH Z

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Ok, det var ju lite blandade kommenatrer här...
Ska se til att få besöka skolan nån gång snart, så jag kan bilda mige en uppfattning...

Frågan är om det är möjligt att ta igen vad jag missat? Kanske kan man kompletera en del på sommaren?

Tack för alla svar, ni hjälper mig oerhört mycket!
MVH Z

Är det första året (1:an) så är det något som kallas Pre-dp (pre diploma program) typ inledning, man läser "vanliga" kurser, motsvarande det man läser första året på natur/teknik. Det är andra året som det blir allvar (Då börjar IB1) då väljer du dina 6 ämnen du vill läsa och nivå, samt att massa annat börjar TOK, CAS och EE.

Så om det är första året du ska börja så är det inte mycket du missat om du gått teknik hittills

Sen angående betygs "översättningen" så var det innan att 36/45 (ib poäng, vet inte om det var 36-38, något sånt iaf) motsvarade 20.0 ("svenska"). Men de skulle göra om det förra året eller något, vet inte hur det är nu...

Edit: Swiifty jaha? En kompis brorsa gick vanliga SP - ekonomi och pluggade sen på handelshögskolan...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Är det första året (1:an) så är det något som kallas Pre-dp (pre diploma program) typ inledning, man läser "vanliga" kurser, motsvarande det man läser första året på natur/teknik. Det är andra året som det blir allvar (Då börjar IB1) då väljer du dina 6 ämnen du vill läsa och nivå, samt att massa annat börjar TOK, CAS och EE.

Så om det är första året du ska börja så är det inte mycket du missat om du gått teknik hittills

Sen angående betygs "översättningen" så var det innan att 36/45 (ib poäng, vet inte om det var 36-38, något sånt iaf) motsvarade 20.0 ("svenska"). Men de skulle göra om det förra året eller något, vet inte hur det är nu...

Edit: Swiifty jaha? En kompis brorsa gick vanliga SP - ekonomi och pluggade sen på handelshögskolan...

Det stämmer inte helt. Mitt natur läste bara Engelska A i ettan samtidigt som de i "pre-dp" läste engelska A och engelska B. (engelska B är obligatoriskt enligt CSN att ha minst VG i, alt G men tror vg, för att kunna få studiemedel vid studier utomlands, jag kollade England). Utöver det så läser "pre-dp" inte bara matte a och b utan läser även in trigonometri och diverse andra delar som annars kommer senare i åren för vanliga natur-elever.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Vill bara fråga, har du planer på att läsa vidare? Utomlands?
Vad ska du läsa i så fall? (Ingengör, ekonomi, juridik...)
Är du intresserad av teknik och IT?

Det skulle påverka mina rekomendationer ganska mycket.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

Jag vet faktiskt inte själv längre
Jag har alltid varit intresserad av teknik sen jag såg en SAAB Viggen för första gången... Jag gillar design, och har tillverkat några högtalare å sådär.

Samtidigt känns det som att det skulle vara jävligt skönt att ha all matte färdig efter gymnasiet och bara kunna plugga "kunskapsämnen".

BTW, imorgon har vi sovmorgon, för våran tekniklärare hade något annat för sig den lektionen... Idag var vi och kollade på byggprogrammet på teknik lektionen och fick leka med bräder å sånt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, jag kanske har fel när det gäller universiteten i Sverige. Har för mig dock att IB poäng värderas högre än andra, men som sagt, kan ha helt fel.
Men som sagt, jag tror du kommer utvecklas mer ifall du väljer IB. Visst, det kommer bli mycket plugg, men det i sig är ju självklart bara positivt.

Permalänk
Medlem

Vill du plugga utomlands är en fråga du bör ställa dig. Hittills är svenska tekniska högskolor i toppklass, men det kommer möjligtvis att ändras och redan nu försvinner den ena labben efter den andra pga pengabrist, med våra ofantliga antal universitet/högskolor där somliga inte ens bör finnas.

Svar till ni som har läst att IB-poäng värderas högre, ja, det stämde. Men ribban har flyttats högre upp nu. Som en föreberedelse för högre studier kan man diskuttera. Antingen är man lämpad för det, eller ej. En IB-utbildning ändrar bara de olämpade marginellt.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>