Permalänk

Råd gällande köp (12000 kr)

Hej

Har läst igenom ett stort antal trådar här och på diverse andra forum men har inte blivit klokare för det (eller klok nog, kanske man ska säga).

Har en budget på 12000 kr inkl moms eller 9600 kr exkl moms om jag tar den på företaget. Alternativet är avbet, hyra el leasing för 400 kr/månad inkl moms.

Då jag ska göra mig av med den befintliga stationära burken pga platsbrist (kontor som blivit barnkammare) så vill jag ha en bärbar som ersättare.

I nuläget är det mest jobb i enklare bildredigeringsprogram som gäller, tittande på h264 eller x264 filer och ibland lite spel. Vill förhoppningsvis kunna spela COD4 när det kommer, BF2, BF 2142 och tex kommande Creed of Assassins. Ska även koppla dator mot tv för att se en del film-

Har kollat på Dell Vostro 1700, Inspiron 1720 och någon Sony som passade in budgetmässigt. Det jag undrar är om det finns någon vis person här som kan skicka mig vidare i rätt riktning?

Vad jag förstått det enligt andra trådar så behöver jag följande:
17" skärm, frågan är dock vilken upplösning jag behöver samt vilken typ av skärm som är bäst för pengarna. (Truelife, WXGA, WUXGA säger mig ingeting)
2 gb minne
2,0-2,4 core 2 duo
grafikkort nvidia 8400M GT-8700M GT

Har ni andra förslag på maskiner som grejar det jag söker som kanske har AMD eller ATI hårdvara så tittar jag på det med. Allt är av intresse så länge skärmen är minst 17" och budgeten hålls.

Så snälla, hilfe. Har ni något bra tips på en maskin som skulle vilja flytta in hos oss så skulle vi uppskatta all hjälp. Länka till de alternativ ni vet finns eller de som ni tror passar. Är det något jag missat i min "spec" så rätta mig gärna.

Tack på förhand,

Claes

Permalänk
Medlem

Jag såg att du skrev 17". Men vill ändå ge dig ett tips.
Dells 1500 den är på 15,4". Just nu är den nedsatt 300kr och frakten är gratis (Annars 500kr) Så du tjänar alltså 800.
På dells hemsida kan du även läsa en del om skillnaden mellan Truelife, WXGA, WUXGA. Det är bara kila in där, välja en dator sen under de olika sakerna så står det läs mer eller nåt liknande.

Hoppas det kan hjälpa dig lite iaf.
MVH
Martin

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk

WXGA och WUXGA är olika upplösningar, 1440x900 samt 1920x1200 tror jag det är.

En sak att tänka på är att spel på LCD/TFT-skärmar gör sig bäst i native-upplösning, dvs. den upplösning skärmen har iom. sina fasta pixlar, kör man i någon annan upplösning finns en tendens till att bilden blir "luddig" då pixlarna "smetas" ut. Har du för hög upplösning och ska spela spel, så orkar inte grafikkortet driva spelet i den högre upplösningen. En lägre upplösning kan med andra ord ge avsevärt bättre prestanda i spel som ligger i den högre skalan av vad ditt grafikkort klarar av. COD4 till exempel, behöver antagligen ganska mycket hästkrafter under huven för att flyta bra, då kan det vara väldigt tungt för grafikkortet att köra spelet i 1920x1200.

Angående grafikkort, 8700gt är jämte 7950gts de snabbaste grafikkorten på den bärbara marknaden just nu. 7950 klår nog 8700 i ren beräkning medans 8700 har stöd för DX10. 8400 är inget vidare kort och ska du spela lite häftiga spel så är 8600 och över det du ska satsa på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonsson9
J
Dells 1500 den är på 15,4". Just nu är den nedsatt 300kr och frakten är gratis (Annars 500kr) Så du tjänar alltså 800.

Tack för tipset. Samma deal finns dock på Vostro 1700 för tillfället. Lutar allt mer åt en sådan. Det jag är tveksam till är följande:

- Skärmval. Förstår din poäng Compassion, men borde inte en 1920x1200 skärm kunna köra spel i andra (lägre) upplösningar på ett bra sätt? Den alternativa skärmen Dell erbjuder (17,0-tums widescreen WXGA+ (1 440x900) ) har den blank eller matt yta och är det någon som har synpunkter på den och dess upplösning?

- Grafikkort. Räcker ett 256mb geforce go 8600m GT med ddr2 till de spel som kommer ut under året? Typ Crysis, World in Conflict, Oblivion.

- Processor. C2D T7500 ingår i mitt val för tillfället. Väljer jag bort den högupplösta skärmen kan jag istället satsa på en T7700 med lite mer kräm. Är det ett bättre val gällande framtida behov?