Buggfixad Phenom prestandatestad

Permalänk
Melding Plague

Buggfixad Phenom prestandatestad

Innan lanseringen av AMD:s nya processorserie Phenom upptäcktes en bugg i processsorn som i vissa situationer kan orsaka systemkrasch. AMD har sedan dess släppt en "patch" till processorn som åtgärdar problemet. Hur påverkar detta prestanda?

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt!

Jag tycker AMD har "lite" oflyt nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det är lite fult gjort av AMD, men man kan ju förstå att dom kände sig pressade att få ut en CPU och inte hade tid att försena den 6 månader till. :/

Kan ju hoppas på att de löser det snabbt och vi får se schysta Phenoms snart.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ack och ve. Det här torde vara dåliga nyheter för ALLA (alla konsumenter inkl. intel-fanboys) utom kanske intel.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Avstängd

Eftersom dom visste om felet tycker jag dom kunde ha senarelagt lanseringen tills felet vart åtgäradat i hårdvaran istället för att patcha sönder den! Dåligt gjort tycker jag. Hade ju vart skoj och se AMD resa sig igen. Men men...

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

AMD har inga problem att resa sig ur det här med så många serverprollar sålda.

AMD är ivriga och kan ibland ge bakslag, som det här.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Eftersom dom visste om felet tycker jag dom kunde ha senarelagt lanseringen tills felet vart åtgäradat i hårdvaran istället för att patcha sönder den! Dåligt gjort tycker jag. Hade ju vart skoj och se AMD resa sig igen. Men men...

Det är lätt för oss som "dödliga" konsumenter att peka och döma ett multiföretag efter ett annat, men kom ihåg vad AMD är. Ett världskänt företag som är mycket mindre än Intel, men har visat vad de går för. Jag tror att en hel del tänkande har spenderats på deras situation. Men hur länge tänker vi innan vi postar om dessa, för oss, uppenbarliga tabbar? Ja, AMD har legat dåligt till under i stort sett hela 2007, och nu släpper de en buggig CPU istället för att vänta ~6 månader, men jag litar på att AMD gjort det rätta beslutet. Om de hade väntat för länge hade nog en hel del tröttnat och gått till Intel. Kanske för alltid. Dom är down, men inte out.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Eftersom dom visste om felet tycker jag dom kunde ha senarelagt lanseringen tills felet vart åtgäradat i hårdvaran istället för att patcha sönder den! Dåligt gjort tycker jag. Hade ju vart skoj och se AMD resa sig igen. Men men...

håller med fullständigt till hondra procetos!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det är lite fult gjort av AMD, men man kan ju förstå att dom kände sig pressade att få ut en CPU och inte hade tid att försena den 6 månader till. :/

Kan ju hoppas på att de löser det snabbt och vi får se schysta Phenoms snart.

Ja, hade Intel gjort samma sak då kan jag lova att tonen inte hade varit lika lättsam som den är nu.

Tråkigt för AMD såklart, hoppas de kommer upp på fötterna snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

The TLB erratum is a big deal largely because of the standards CPU makers have established for themselves, in which utter stability is a guarantee, not an optional feature. Even if the likelihood of a crash is extremely rare, of course anything less than 100% stability is unacceptable.

Bättre än så kan det väl inte bli?

Jag har inte hängt med i början av denna bugg så jag vet inte om problemet ligger i att de första recensionerna inte använde sig av buggfixen?

Om de använde sig av buggfixen så ser jag inte problemet.

Permalänk
Medlem

Intel är väldigt mycket större!
Synd att det ska vara på detta viset iaf.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Jag har inte hängt med i början av denna bugg så jag vet inte om problemet ligger i att de första recensionerna inte använde sig av buggfixen?

Om de använde sig av buggfixen så ser jag inte problemet.

Problemet är att alla phenom har buggen, fixen är mjukvara som visserligen fixar buggen men minskar prestandan, lite olika beroende på program. (medel ca 13% enligt testet)
Dessutom fortsätts de säljas som inget hänt. (Det finns iaf ingen information på de svenska butikerna som jag kollat)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

snyft.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Hjälpsam

Lite tröst för Tigerhjärtan.
http://support.microsoft.com/?kbid=936357

Och enligt denna tråd skall det finnas en Patch till Linux som sänker prestandan mindre än 1%, det är säkert bara en tidsfråga innan den kommer till Windows.
http://techreport.com/discussions.x/13742

Länken snodde jag härifrån.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=789...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alltså bugar fins i alla propapr även intels. Sedan hur det påverkar prestandan där vet man nog itne så mö om alla gånger. Men intel har också historiskt sett släppt processorer med hårdvarufel som orsakar isntabilitet och crasher. Tidiga pentium eller sissta coppermine Pentium 3 på 1133mhz som inte pallade att gå stabilt och fick återkallas.

Men som sagt buggar fins och nu får vi infinna os att buggen fins men å andra sidan sänker den prestandan med 20% och AMD nu fixar detta i nästa stepping på hårdvaru nivå utan att kompromissa prestandan så bådar det ju gott för bra prestanda Clock to Clock mot intels Core 2 processorer.

Vill man inte ha den prestanda amds K10 ger just nu så får man väl låta bli å köpa bara.

Permalänk
Medlem

Jag funderade ett tag på Phenom då jag ändå tänkt bygga en ny dator. Men nu ger jag upp då jag trodde att buggen enbart gällde Phenom 2700. De dåliga testresultaten och buggen gör att jag struntar i AMD på några år.

Permalänk
Medlem

Några år? Så lång tid tar det väl inte? Om 3 månader är det lungt tror jag då borde 9750 vara ute.

Permalänk
Hedersmedlem

För den som inte vill ta risken att se ifall patcharna blir bättre, men som känner för kommande förbättrade Phenom processorer, så går det ju alltid att köpa ett AM2+ och tills vidare välja en AM2 processor. Det känns ändå som om någon inom AMD pressat fram tillverkning och lansering i förtid; det lär väl visa sig ifall det blir några förändringar i ledningen av AMD.

Vad gäller Linux patchen så är den ju otroligt lyckad, men följande passage känns ju aningen oroande:

Citat:

AMD does mitigate its warnings by saying few customers are actually affected by the bug. However, the company told us yesterday that it is telling motherboard makers to enable the BIOS fix by default and not provide an option to disable it.

Så sitter man här med Linux system och har en klar fördel, och så sabbar Microsofts dominans troligen den möjligheten. Med det menar jag att AMD inte vågar låta flertalet moderkort ha "dörren öppen", eftersom flertalet kör Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Problemet är att alla phenom har buggen, fixen är mjukvara som visserligen fixar buggen men minskar prestandan, lite olika beroende på program. (medel ca 13% enligt testet)
Dessutom fortsätts de säljas som inget hänt. (Det finns iaf ingen information på de svenska butikerna som jag kollat)

Håller inte alls om att problemet är att alla phenom har buggen.

Om Core 2 Duo hade en bugg vars fix halverade prestandan och vi får reda på det först nu så gör ju inte det Core 2 Duo sämre eller mindre prisvärd på något sätt. Ej bör det heller på något sätt befläcka intels rykte.

Vi köper ju processorerna efter hur de presterar i praktiken, inte hur de teoretiskt hade presterat under andra förutsättningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Så sitter man här med Linux system och har en klar fördel, och så sabbar Microsofts dominans troligen den möjligheten. Med det menar jag att AMD inte vågar låta flertalet moderkort ha "dörren öppen", eftersom flertalet kör Windows.

Patchen kan väl som det är nu bäst anses som lika användbar som att stänga av fixen och hoppas på det bästa. Situationen hade varigt identisk om MS precis kommigt med idén först...

Finns väl sen heller inget som hindrar MS att implementera en liknande fix?

Och sen är det väl ingen som hindrar moderkortstillverkarna att släppa en BIOSuppdatering som tillåter folk att ändra på det - när det visar sig att det finns något OS på marknaden som klarar av det...

Permalänk
Medlem

Tänk på alla tester som gjorts av olika siter med syntetiska och verkliga program samt överklockning; så vitt jag vet så har ingen rapporterat en enda incident om instabilitet. Att drabbas verkar vara mycket osannolikt.

Att AMD vill att moderkortsproducenterna installerar fixen som standard beror nog främst på rättssystemet i USA där man kan bli stämd för nästan vad som helst. Har man ett Phenomsystem kan man alltid ladda hem AMD Overdrive och stänga av fixen. Det skulle jag göra. Alternativt köra Linux.

Vad är det för tönt som har skrivit artikeln på Tech Report? "När jag körde Firefox med fixen så upplevdes datorn segare." Jag har surfat med Firefox på burkar som klockar 500 MHz på en 10 Mb lina och inte gick det långsammare för det. Att en 2,3 GHz Phenom med fixen skulle göra Firefox segare är ju rent struntprat.

Detta får mig att tänka på en dubbelblindtest som gjordes för att avgöra effekten av ett nytt läkemedel mot magsår. Två tredjedelar av dem som fick sockerpiller blev helt friska. Sockerpiller verkar vara ett ganska bra läkemedel mot magsår, eller vad tycker ni?

Men eftersom han "tyckte" att det gick segare så kan ju ingen påstå att han ljög, eller hur? Finns det inte någon buggfix för datajournalister? Vilken murvel som helst verkar duga för uppgiften.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Bra skrivet echo!

jag har lite på tester och priser på phenom och jag tycker då inte den är värd priset! den kostar ca2500:- på komplett och en q6600 ca2200:- och då är phenom ändå inte bättre. Sen har jag även sett flertalet tester då en 6400+ tar den utan problem. Sen nu att det skulle prestera ännu sämre är ju inte en fördel!

Vet inte riktigt om det är pålitliga sidor då men iaf! Någon som kan länka till något bra test mellan core 2 och phenom?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hjälpsam

Hade jag ägt en Phenom i dag hade jag kört utan buggfixen risken att något skall hända verkar väldigt liten.
Hade risken inte varit mycket liten hade Phenom alldrig klarat valideringen.
Att det finns en patch till Linux som inte sänker prestandan, innebär att det måste gå att fixa en till Windows (och andra OS) också.
Den dagen Windowspatchen är klar, kommer den antagligen komma via Windows update, precis som Intelpatchen jag länkade till tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Patchen kan väl som det är nu bäst anses som lika användbar som att stänga av fixen och hoppas på det bästa. Situationen hade varigt identisk om MS precis kommigt med idén först...

Finns väl sen heller inget som hindrar MS att implementera en liknande fix?

Och sen är det väl ingen som hindrar moderkortstillverkarna att släppa en BIOSuppdatering som tillåter folk att ändra på det - när det visar sig att det finns något OS på marknaden som klarar av det...

Varför är det "lika användbart som att stänga av fixen [i BIOS]"? Utan någon som helst patch kvarstår risken om än minimal; med antingen BIOS eller Linux patchen bör buggen vara fixad, där den sistnämnda är lindrigast. Patchen för Linux är ju tänkt att fungera utan att BIOS patchen aktiveras. Jag saknar dokumentation, har varken tillgång till patchen eller hårdvaran (har valt att köra ett Phenom kompatibelt server-moderkort på andra-generationen Opterons), och kan därför inte med hårda fakta visa hur väl den fungerar. Förklaringen är ju däremot tydlig nog:

Citat:

If the TLB never needs to set an A or D bit, the bug cannot occur. By emulating the A and D bits with the help of the Present and Writable bits, the patch will ensure the real A and D bits are always preset. It works by forcing a page fault when the first access is made to a page with the emulated A bit not set, and when the first write access is made to a writable page with the emulated D bit not set.

Om du kan åstadkomma detta med endast 1 % prestandaförlust, på vilken grund kan du då bestämt säga att den underförstått är meningslös?

Vidare är det inte så säkert att Microsoft skulle kunna åstadkomma samma patch. Patchen som beskrivs ovan måste uppenbarligen patchas med kärnan och ha högsta nivå av privilegier. Om detta går att åstadkomma med Microsofts NT kärna, en så kallad hybrid kärna, vet jag inte. Kanske någon annan här har bättre koll på sådant?

Det är möjligt att inget "hindrar moderkortstillverkarna att släppa en BIOSuppdatering som tillåter folk att ändra på det", men AMD:s önskan tycks vara den motsatta. Vad AMD själva säger just nu väger ju trots allt tyngre, fram till någon moderkortstillverkare bevisar motsatsen. Mitt inlägg hade inget med någon MS vs. Linux fråga att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
TVad är det för tönt som har skrivit artikeln på Tech Report? "När jag körde Firefox med fixen så upplevdes datorn segare." Jag har surfat med Firefox på burkar som klockar 500 MHz på en 10 Mb lina och inte gick det långsammare för det. Att en 2,3 GHz Phenom med fixen skulle göra Firefox segare är ju rent struntprat.

Detta får mig att tänka på en dubbelblindtest som gjordes för att avgöra effekten av ett nytt läkemedel mot magsår. Två tredjedelar av dem som fick sockerpiller blev helt friska. Sockerpiller verkar vara ett ganska bra läkemedel mot magsår, eller vad tycker ni?

jag håller med om att testet av Firefox var konstigt starkt påverkat och att man därför kanske borde diskuterat dess betydelse, och snarare kollat hur rättvisande det var, än tagit upp det som något värdefullt exempel.
men 10% är 10% åt FEL håll... skall vi nu kolla hur bra K8 är i jämförelse?

Placebo ÄR den bästa medicinen - det är endast i verkligen övertydliga fall som de verksamma substanserna kan förbättra effekten över sockerpillret lika mycket som sockerpillrets effekt vs "omedicinerat"

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln på Tech Report kan man använda AMD OverDrive till att stänga av fixen. Om det är sant, så spelar det ingen roll om möjligheten att stänga av fixen är implementerad i BIOS eller inte. AMD OverDrive kan ju vem som helst ladda hem.

Det väl endå bäst att testa först utan fixen. Om man nu kör något konstigt program som faktiskt aktiverar "buggen" så lär man inte missa det. Enligt uppgiften kommer datorn att hänga sig.

Hare/PeSi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Enligt artikeln på Tech Report kan man använda AMD OverDrive till att stänga av fixen. Om det är sant, så spelar det ingen roll om möjligheten att stänga av fixen är implementerad i BIOS eller inte. AMD OverDrive kan ju vem som helst ladda hem.

Det väl endå bäst att testa först utan fixen. Om man nu kör något konstigt program som faktiskt aktiverar "buggen" så lär man inte missa det. Enligt uppgiften kommer datorn att hänga sig.

Hare/PeSi

Blir det "sparat" avstängd även efter man har startat om ? Annars hjälper det ju ändå inte de som kör Linux i.o.m. att overdrive är ju till windows...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln kostar fixen till Linux mindre än 1% i prestanda. Men även i det fallet kan man väl testa först om fixen behövs.

Det finns massor med tester över hela Internet där man kört förmodligen 100-tals och tillsammans 1000-tals timmar med Phenom _utan fix_ och jag har fortfarande inte hittat någon som rapporterat en enda låsning. Många testprogram stressar processorn till 100%. Så slutsatsen kan ju inte bli något annat än att åtminstone de som verkligen testat produkten inte behöver fixen.

Att AMD säger att vissa kunder behöver fixen så bör dessa tillhöra en annan kategori av användare. Förmodligen är kunder som kör speciella programvaror i servrar. De har ju skeppat 10000 Barcelona till speciella kunder såsom IBM som kör lösningar där en server kan innehålla upp till 16000 CPU:er.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi

Att AMD säger att vissa kunder behöver fixen så bör dessa tillhöra en annan kategori av användare. Förmodligen är kunder som kör speciella programvaror i servrar. De har ju skeppat 10000 Barcelona till speciella kunder såsom IBM som kör lösningar där en server kan innehålla upp till 16000 CPU:er.

Hare/PeSi

Nästan som att slänga 160 CPU:er åt skogen.

Felet har bara uppståt i labb men det känns ändå fel att de börjar sälja något som de på AMD förmodligen inte är nöjda över. Det är lite trist för att köpa en Spiderplatform skulle annars kännas väldigt förtroendegivande. Men som ni menar är bara vänta några månader tills de släpper de förbättrade Phenom (9550, 9650 etc).

Permalänk

Verkar vara folk på olika forum som får låsningar när dom foldar. Nu när många foldar så kryper buggar lättare upp till ytan. Jag undrar om inte Amd är skyldiga att ta tillbaka Phenom av köpare som lurats. Tillsammans med bussänkning från 2000 till 1800 gör ju detta en fet prestandasänkning. Phenom presterar väl snart som xp istället för A64.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Foldar?! Är du säker på att du har hamnat rätt, grabben? Det här är inte Beckonbergas forum.