Q6600 för varm?
Hej,
Jag har installerat en än så länge oklockad q6600 på ett asus p5k-moderkort, med en scythe ninja b-kylare med stockfläkt som skjuter luft uppåt. I chassit (antec p180) sitter två stockfläktar som blåser luft bakåt och uppåt samt en som blåser mot nätaggregatet längst nere och bak i chassit. När jag ser på Hardware Monitoring i BIOS (utan några program eller OS installerade men första gångerna datorn körs) ligger moderkortstemperaturen på cirka 30 grader vilket jag antar är en relativt lagom temperatur. Processortemperaturen växlar däremot mellan 56-57 med låg hastighet på chassifläktarna och 53-54 med chassifläktarna på högsta hastighet (låter som ett tröskverk) och CPU-fläkten på "performance mode" i BIOS.
När jag monterade kylaren blev det inte bra första gången, varför jag tog bort kylpastan på kylare och processor med T-röd och lät dunsta innan jag monterade igen. Det kan vara av intresse att ett märke efter en kylpasterand precis där kanten på processorn anslutit inte gick bort ordentligt på kylaren trots upprepade strykningar med T-röd, men inte heller verkade ge någon synlig upphöjning. När jag känner på kylaren under och efter körning så har den blivit lite varmare, så någon kontakt finns uppenbarligen mellan den och processorn.
Monteringen av kylaren är ett mindre helvete, varför det förmodligen är möjligt att luft kan ha fastnat mellan den och processorn under montering, men å andra sidan har många installerat samma kylare med pushpins och därmed nästan garanterat "hoppande" processor utan kraftigt förhöjda temperaturer. Jag skulle vilja ha hjälp med huruvida kylpasteappliceringen (scythes silikonpasta som jag försökte dra ut så tunt som möjligt med kreditkort) kan vara skyldig till så höga temperaturer, och därmed tvinga mig att göra isär-ihop med åbäket, eller om felet sitter någon annanstans (kanske inte ordentligt inbränd pasta? Datorn har körts i max 15 minuter sammanlagt hittills) och vad jag bör göra.
Mvh
Roger