Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Q6600 för varm?

Hej,
Jag har installerat en än så länge oklockad q6600 på ett asus p5k-moderkort, med en scythe ninja b-kylare med stockfläkt som skjuter luft uppåt. I chassit (antec p180) sitter två stockfläktar som blåser luft bakåt och uppåt samt en som blåser mot nätaggregatet längst nere och bak i chassit. När jag ser på Hardware Monitoring i BIOS (utan några program eller OS installerade men första gångerna datorn körs) ligger moderkortstemperaturen på cirka 30 grader vilket jag antar är en relativt lagom temperatur. Processortemperaturen växlar däremot mellan 56-57 med låg hastighet på chassifläktarna och 53-54 med chassifläktarna på högsta hastighet (låter som ett tröskverk) och CPU-fläkten på "performance mode" i BIOS.

När jag monterade kylaren blev det inte bra första gången, varför jag tog bort kylpastan på kylare och processor med T-röd och lät dunsta innan jag monterade igen. Det kan vara av intresse att ett märke efter en kylpasterand precis där kanten på processorn anslutit inte gick bort ordentligt på kylaren trots upprepade strykningar med T-röd, men inte heller verkade ge någon synlig upphöjning. När jag känner på kylaren under och efter körning så har den blivit lite varmare, så någon kontakt finns uppenbarligen mellan den och processorn.

Monteringen av kylaren är ett mindre helvete, varför det förmodligen är möjligt att luft kan ha fastnat mellan den och processorn under montering, men å andra sidan har många installerat samma kylare med pushpins och därmed nästan garanterat "hoppande" processor utan kraftigt förhöjda temperaturer. Jag skulle vilja ha hjälp med huruvida kylpasteappliceringen (scythes silikonpasta som jag försökte dra ut så tunt som möjligt med kreditkort) kan vara skyldig till så höga temperaturer, och därmed tvinga mig att göra isär-ihop med åbäket, eller om felet sitter någon annanstans (kanske inte ordentligt inbränd pasta? Datorn har körts i max 15 minuter sammanlagt hittills) och vad jag bör göra.

Mvh
Roger

Permalänk
Vila i frid

När min q6600 g0 är klockad till 3.26 idlar den i 25-32 grader på en vCore av 1.23 volt med en Infinity-kylare. Luft mellan ihs och kylare är uteslutet. Montera om kylaren med moderkort urplockat ur burken.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt kan alltså luft i systemet inte vara anledningen. Några teorier om var felet kan sitta? Kan det ha något med själva värmemätningen att göra?

I värsta fall blir det väl tyvärr till att montera om kylaren igen. Hur tar jag säkrast bort pasta som inte går bort med T-röd, om det skulle visa sig att problemet är fastnad pasta?

Permalänk
Medlem

om det är ett märke kvar i kylaren tyder det ju på att den suttit snett från början eller något annat dumt. Om det nu är så att den felaktiga monteringen gjort att kylaren eller processorn blivit lite deformerad så kanske det är mer eller mindre omöjligt att få bra kontakt igen. Jag tycker du ska montera isär det igen och kolla hur det verkligen ser ut. Ta ur processorn ur socketen och kolla noga på den (måtta med ett rakblad t ex för att se om det ser ut som att rakbladet mest tar i kanterna eller så när du håller rakbladet rakt emot ytan som ska kylas)

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Jag har plockat isär och rengjort allting nu och processorn ser fin ut. På kylarens yta finns en tydlig rand på den ena sidan där kylaren mötte processorn (och där jag upptäckte en relativt tjock kylpasterand som dock gick bort bra på processorns motsvarande sida), medan resten av ramen är lika synlig eller osynlig som märket efter varningstriangeln som satt tejpad på kylarytan vid leverans. Dessutom finns fyra små synliga märken längst ute i kylarplattans yttersta hörn.

Det här beror på dålig montering eller för mycket kylpasta antar jag. Frågan är dock om jag kan göra något åt detta, annat än att köra på stockkylaren. Att sandpappra kylaren eller försöka skära bort randen med kniv är inget jag känner mig bekväm med. Förslag?

Kylaren

Edit:
Då jag inte har någon större erfarenhet av dylika problem ber jag om ursäkt för detta trådbumpande. Det vore dock bra om någon kunde ge förslag på vad som kan och bör göras. Som jag ser det nu har jag två alternativ:

A) Stockkylare - fördelar: fungerar, inte så pjåkig kylning om jag inte går över 3,2GHz?, nackdelar: sämre kylning än ninjan, jobbigt att senare lossa "thermal padsen"

B) Ninja - fördelar: kyler bättre, nackdelar: något - vad? - måste göras för att få en ordentlig kontaktyta. Nu hade pastan inte fastnat jämnt på kylaren när jag tog bort den.