Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Installera Windows på en ny hårddisk (SATA)

Permalänk
Medlem

Installera Windows på en ny hårddisk (SATA)

Hej, det är så att jag har köpt en ny Hårddisk, Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM , och nu hade jag tänkt att installera Windows på den. Problemet är att jag inte vet hur jag ska få BIOS, eller vad det heter, att hitta den. Jag har trasig windowsinstallation på min andra SATA-disk så jag kommer inte in i Windows. Hur gör jag för att "Hitta" hårddisken.

Jag har läst "Hur installera en ny hårddisk" men förstår inte hur jag ska göra så att BIOS söker efter HDD:n. Samt att jag inte har windows på datorn.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem

Bara pilla in hårddisken i valfri sata port så ska den hitta själv.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det löste sig. Jag hade inte aktiverat alla portar. när jag gjorde det så hittade jag den. i den tredje- och inte i den andra porten som jag trodde jag kopplat in den i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Bara pilla in hårddisken i valfri sata port så ska den hitta själv.

Tack för hjälpen ändå

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zawaq
Det löste sig. Jag hade inte aktiverat alla portar. när jag gjorde det så hittade jag den. i den tredje- och inte i den andra porten som jag trodde jag kopplat in den i.

Tack för hjälpen ändå

Ok, vad bra.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Skriver detta då det kanske kan hjälpa någon annan med att installera en SATA-HDD med kontrollerkort.

Varken Windows eller datorns BIOS hittade HDD'n. Det enda som hittade den var kontrollerkortets BIOS. Provade koppla in den i moderkortets SATA-uttag, men då stannade datorn vid laddningsskärmen där man kan nå dess BIOS.

Följde då anvisningar till kortet och lade in filer från medföljande CD på diskett, för att sedan installera om XP och i skärmen där installationsprogrammet laddade trycka på F6. Satte sedan i disketten och lät datorn hitta drivrutinerna. Detta gjorde att installationsprogrammet hittade HDD'n och jag kunde installera Windows på denna

Den hittar då även HDD'n i själva Windows, vilket var mitt största problem.

Om någon vill ha fler detaljer är det bara att säga till!

Visa signatur

<NE>