Samsung 500gb problem

Permalänk
Medlem

Samsung 500gb problem

Hejsan, har försökt med att få till min 500gb som är nyligen införskaffad,
Men förgäves

Så jag undrar om nån kan vara lite snäll och hjälpa mig lite grundligt hur jag ska gå till väga som, Jag är HELT nybörjare ang hdd.

Vad jag tror är att moderkortet inte pallar mer än 137gb eller nåt sånt.

Jag har Asus M2N-MX moderkort,
Skulle vara bra om nån kan till o med länka till sidan där man tankar hem allt man behöver, drivare osv.

Det underliga är att om jag kör hdd som slave (har xp på en annan hdd)
Så funkar det utmärkt med Det här datorn --> hantera --> Diskhantering, och sedan "låsa" upp den så, Men sen när man ska installera xp på 500gigarn så blire bara 137gb , och man kan inte "Låsa" upp resten, varken via "den här datorn" eller i Partition Magic,

Tack för svar på förhand,

Och jaa, jag har sökt som en dåre i forumet, men inte fått dom svaren som jag ville ha!

Permalänk
Medlem

Jag är lite trött just nu men:
Du ska ha NTFS som filsystem
XP sp2
Boota med skivan o installera

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

service pack 2 till windows xp är vad du behöver. FInns att ladda ner från windows.com

Permalänk
Medlem

Jag har gjort som Lasseska , tSp sa, Funkade delvis,
Fick ju fram mina 465gb, (great) men när jag väl ska starta om dator efter liten installer osv och ska boota på samsungen hdd så kommer det upp en text som lyder nåt i denna stil (på svenska då) Sätt in bootbar enhet, typ.

Jag blir galen, Med andra ord så funkar det inte att ha operativsystemet på sata-disken Även fast jag har jumprat om den till Master,
Den vill bara inte boota på den,

Och en sak till som jag TROR kan vara ett av problemet är att den "Nollställer" sig efter reboot , allså till 137gb och det kan ju bero på det att operativet försvinner så att man inte kan starta via den,

Äh ni fattar nog inte min konstiga beskrivning men hoppas att ni hänger med lite iaf

Permalänk
Vila i frid

En SATA jumprar man inte att bli master - utan man går in i bios och väljer den sata som ska vara första boot-disk.