Permalänk
Medlem

Hade också köpt ett 70-200 4L istället, betydligt bättre val... Förstår inte alla dessa 70-300, måste vara någon konspiration...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Det är väl helt enkelt så att det är dom enda objektiv som ligger inom en prisklass och brännvidd man kan nöja sig med.
Det är ju som allt annat, det finns alltid bättre men nånstans måste man ju nöja sig helt enkelt

Ang. motljusskyddet så fanns det inte på lager där jag beställde(cyberphoto), så det ska jag köpa någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Säger som alla andra, 70-200/4L alla dagar, mycket fint objektiv

Hähähä

Gav 4700kr för mitt beg. och sen köpte jag ett piratstativfäste på ebay för ~350kr istället för 1350kr som de kostar här hemma.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

En sak till.. är lite (konservativ/feg?), så jag har lite svårt att köpa begagnat, visst man kan ju åka och kolla på grejerna innan man köper, men jag bor inte i en så stor stad så isåfall skulle det innebära att åka land och rike runt vilket heller inte är så roligt.
Även om jag inte tvivlar på att 70-200/4L beg. är mer objektiv för pengarna än ett 70-300/4-5,6 IS USM nytt.

Bild också:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
Det är väl helt enkelt så att det är dom enda objektiv som ligger inom en prisklass och brännvidd man kan nöja sig med.
Det är ju som allt annat, det finns alltid bättre men nånstans måste man ju nöja sig helt enkelt

Ang. motljusskyddet så fanns det inte på lager där jag beställde(cyberphoto), så det ska jag köpa någon annanstans.

Skulle inte vilja påstå att det är en rimlig brännvidd för generellt bruk. 70mm som kortast är alldeles för långt på APS-C... För min smak i alla fall, finns ju de som kör längre som kortast.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
jag har lite svårt att köpa begagnat

Första gången är svårast, sedan blir det lättare. Dom flesta är faktiskt inte ute efter att lura en. Har personen sålt mycket och är känd på forum så är det nog ett ganska säkert kort.

Man får be om testbilder innan köpet så att man ser ungefär hur objektivet presterar innan man köper det.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Visa signatur
Permalänk

Vill ju också påstå att det känns rätt så tryggt att köpa just objektiv begagnat. De som säljer vet ofta vad de säljer, de är i samma sits som dig och vill inte lura, objektivet håller värdet mycket bra.

Jag skulle nästan vilja säga att det inte finns någon anledning att köpa objektiv nytt, objektivet blir inte sämre för att det används.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
objektivet håller värdet mycket bra.

Till skillnad mot nyköpta objektiv som rasar 30% i värde sekunden som plomberingen på förpackningen bryts.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni spontant..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Vad tycker ni spontant..?

Säger mig inte så mycket. Känns lite innehållslös. Drar inga klara paraleller till något.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Vad tycker ni spontant..?
http://static.pici.se/pictures/PZigCdzNM.png

helt spontant ? najs bild..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Säger mig inte så mycket. Känns lite innehållslös. Drar inga klara paraleller till något.

Ook. Förstår vad du menar. Det där är nog viktigare än vad man(jag) tror.

Tänkte på att den kanske blev lite övergjord i PS också.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Vad tycker ni spontant..?
http://static.pici.se/pictures/PZigCdzNM.png

Spontant, helcool.

Tittar lite närmare, mjaaaeee lite mindre cool. Men fortfarande cool.

Har nu varit utan internet de senaste 2 veckorna, flyttat in i ett hus och haft en massa att göra. Ovanpå allt så har då Telia lyckats klydda till min bredbandsbeställning.

Här kommer några bilder iaf. 50% av bilderna är från Motormässan i malmö. Inga mästerverk direkt

Otroligt fin Bokeh med 135mm och f2

Canon 17-40 f4 @ 17mm på 5D

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m

http://www.bsfoto.se/1/IMG_0702.jpg [/B]

Det hadde kanske inte gjort något om hela ferarri loggan fick vara med i bakgrunden

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Första gången är svårast, sedan blir det lättare. Dom flesta är faktiskt inte ute efter att lura en. Har personen sålt mycket och är känd på forum så är det nog ett ganska säkert kort.

Man får be om testbilder innan köpet så att man ser ungefär hur objektivet presterar innan man köper det.

Javisst, sen så kan man ju kolla rätt lätt på till exempel fotosidan. Är personen medlem sen 2001 så är det nog rätt låg risk att personen i fråga försöker blåsa någon. Tror även man ser hur många annonser personen har haft? Kollar man på tradera så står det ju rätt mycket feedback på säljaren också, värre är det dock på blocket. Blocket ska man akta sig för när det gäller kamerautrustning dock. En jag köpte en D50 av hade en annons på Fotosidan, och på Blocket. Den på Fotosidan var 1000-2000 kr billigare bara för att snubben visste att folk kommer försöka pruta där... Försöker dem alltid. Vet själv när jag hade en BMX på blocket, kostade typ 6k ny, försökte sälja för 4 och folk gav mig bud på 500 spänn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
vit ferrari ??. jäkla snygg men röd ferrari nån ?

Röda ferraris är uttjatat. Vitt är det nya röda.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooX
Det hadde kanske inte gjort något om hela ferarri loggan fick vara med i bakgrunden

Håller med, förstår faktiskt inte hur jag inte kunde tänka på de när jag tog bilden. :S

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Håller med, förstår faktiskt inte hur jag inte kunde tänka på de när jag tog bilden. :S

Sånt som händer när man han sådan fin bilporr framför ögonen
Men jag kan även säga att jag gillar skuggorna som ligger runt om bilen.

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Håller med, förstår faktiskt inte hur jag inte kunde tänka på de när jag tog bilden. :S

Det kanske bidrar lite till bilden om du tar bort logon helt också!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

en sista blev det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ser det framför mig... ööööööööööööööööörrrn prrrl öööööööööööööööööörrrn ppprrrrrrrrrrrrlll ööööööööööööööööööörrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrnnnnnnnnnNNNNN PRRR-RRRLLL!

även fast det bara gick i 5-8km/h

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Hejsan, har kollat mycket i dessa fototrådar och tänkte för första gången bidra med bilder. Det är kanske inte de roligaste motiven men jag var bara ute en snabb runda.
Bilder på stängsel är väl inte helt ovanliga men tog med den ändå.

Kom gärna med förslag och tips!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
ser det framför mig... ööööööööööööööööörrrn prrrl öööööööööööööööööörrrn ppprrrrrrrrrrrrlll ööööööööööööööööööörrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrnnnnnnnnnNNNNN PRRR-RRRLLL!

även fast det bara gick i 5-8km/h

xD:D, sorry men det där var fan det roligaste jag läst på vet inte hur länge

röda ferrari's kan inte bli uttjatade, klart vitt är snyggt
kunde de inte kört knallgul eller knallrosa ?

Permalänk
Medlem

Dagens hest!

Permalänk

häst

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜

Hittade lite av en slump ett övergivet pumphus..

63A, 500V - Det är fan bra med kräm, det!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

DiAMONDBACK, hur har du gjort bilden med solstrålarna? #2 i ditt senaste inlägg. Solen ser ut att komma rakt framifrån, men skuggorna på träden ser ut att falla som att solen skulle lysa från vänster.

En till nybörjarfråga:
Näravstånd och mellanringar, jag har ju som sagt ett Canon 70-300/4-5,6 USM IS på ingång, det har en närgräns på 1,5m.
Hur mycket skulle exv. en mellanring på 25mm påverka närgränsen? Jag har en EOS 400D om det nu spelar in.
Och hur påverkas ljuset? Är det bara mängden ljus som släpps in till kameran som minskar? Med min logik teoretiskt sett ungefär som ett gråfilter?

Och viktigast av allt. Är detta ett bra sätt att ta macro-bilder på, dvs får man bra bilder?

Hmm nån som vet hur de kan vara så billiga ?
Office objektiv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
DiAMONDBACK, hur har du gjort bilden med solstrålarna? #2 i ditt senaste inlägg. Solen ser ut att komma rakt framifrån, men skuggorna på träden ser ut att falla som att solen skulle lysa från vänster.

En till nybörjarfråga:
Näravstånd och mellanringar, jag har ju som sagt ett Canon 70-300/4-5,6 USM IS på ingång, det har en närgräns på 1,5m.
Hur mycket skulle exv. en mellanring på 25mm påverka närgränsen? Jag har en EOS 400D om det nu spelar in.
Och hur påverkas ljuset? Är det bara mängden ljus som släpps in till kameran som minskar? Med min logik teoretiskt sett ungefär som ett gråfilter?

Och viktigast av allt. Är detta ett bra sätt att ta macro-bilder på, dvs får man bra bilder?

Priserna är exklusiv moms?

Hmm nån som vet hur de kan vara så billiga ?
Office objektiv

Det är väldigt enkelt. Det sitter 3-4 layers på originialbilden, dessa har fått sina blending mode ändrat. Sedan har ett par filter använts och jag har lagt till motion blur och radial blur. Slutligen sitter det en mask högst upp.