Permalänk
Medlem

Någon som vågar sig på att gissa vad detta är?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Någon som vågar sig på att gissa vad detta är?
http://farm3.static.flickr.com/2381/2368977634_e9b2006c93_o.j...

"DIN MAMMA!" ropade jag rakt ut innan bilden hade laddats färdigt. Vilken intuition man har. Nu har du ännu en anledning att köpa mer utrustning! Gratulerar!

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Någon som vågar sig på att gissa vad detta är?
http://farm3.static.flickr.com/2381/2368977634_e9b2006c93_o.j...

( ゚Д゚)

Permalänk
Medlem

Grattis vectrex!

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
"DIN MAMMA!" ropade jag rakt ut innan bilden hade laddats färdigt. Vilken intuition man har. Nu har du ännu en anledning att köpa mer utrustning! Gratulerar!

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
( ゚Д゚)

??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Grattis vectrex!

Tack!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk

En resetandborste?!

Nejvars, får väl ställa mig i ledet och gratulera :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
Jag tänkte väl fota djur, fåglar, blir nog mycket insekter, så man vill ju gärna ha ett kort skärpedjup också, det gör ju inte objektivvalet varken billigare eller enklare.
2-300mm tänkte jag mig påt ungefär.

Fotografera djur, hm... skulle nog aldrig kunna rekommendera ett 70-300 för det, du får nog inte det där trevliga bokehn som man verkligen vill ha när man jagar småfåglar i träden. Tror inte ens du får något speciellt kort skärpedjup med den optiken heller. Så som sagt, spara lite mer, ta det på avbetalning eller låna pengar av någon. Det är värt varenda spänn. Jag köpte ett begagnat 80-200 2.8 för 5700 kr när jag var arbetslös och gick på a-kassa. Jag hade en liten sparbuffert jag lånade av, betalade sen tillbaka lite i taget. Hade ungefär 10000 att leva på varje månad, med en hyra på 3636 kr. Så, det går...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glennart
Min filosofi är helt och hållet att det man inte kan foto på 35mm, 50mm, 85mm; bör inte fotas. exempelvis: fåglar, natur, insekter och fotboll.

Å andra sidan så finns det lite olika segment inom fotografin, där vissa typer av brännvidder används. Det du fotograferar kanske inte så många här sysslar med. Vad det nu skulle vara vet jag inte, då jag inte har direkt koll på om du bidragit med någon bild som stått ut från mängden. Så även där har du fallerat i ditt påstående.
Försök få fina actionbilder i hockey på andra sidan rinken med 85mm... med mera. Sen blir det en helt annan känsla i bilderna med tele, ibland är det en trevlig platt känsla man får, medans i andra avseenden vill man ha mer djup. Så ditt resonemang håller inte riktigt ihop. Kanske för dig, men inte för majoriteten.

----

vectrex, grattis mannen! Var det skönt för er båda?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Är den första bilden tagen i Mölnbo? Fin var den iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Någon som vågar sig på att gissa vad detta är?
http://farm3.static.flickr.com/2381/2368977634_e9b2006c93_o.j...

Grattis!

Nu kan jag äntligen få upp lite bilder på väggen.

Permalänk

Nice mixdisk, vad är det för storlek?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glennart
Min filosofi är helt och hållet att det man inte kan foto på 35mm, 50mm, 85mm; bör inte fotas. exempelvis: fåglar, natur, insekter och fotboll.

Var nog det dummaste jag hört. Finns inget rätt och fel inom fotografi.

Och vad är det för fel med 35mm och natur?. Populärt objektiv att använda vid landskapsfotografi.

Permalänk
Medlem

Aah fina bilder mixdisk. Bilder ser mycket bättre ut på papper. Undrar detsamma som krullstah.

Permalänk
Medlem

Grattis till vectrex!

...och helt orelaterat kommer här 3 bilar från motomässan:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Det låter som att du och jag sysslar med fotografi av två helt skilda anledningar.

Du låter som en vis man
Det är så kul bara, om man har hålt på med foto ett tag, så bygger man upp normer för vad som är fotografi och vad som inte är det. Det är underbart att se så många engagerade personer. Men det är ofta dem enkla medlen som gör en bra bild och det är lite det jag vill komma fram till. Ni kanske skulle börja titta lite mer på ljus än på motiv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Nice mixdisk, vad är det för storlek?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Aah fina bilder mixdisk. Bilder ser mycket bättre ut på papper. Undrar detsamma som krullstah.

Tack, bilderna är 20x30cm. Jag återkommer när jag har fått upp dem på väggarna.

Lite nattlig fotografering utanför Åkers styckebruk.

Permalänk
Medlem

Hej hej!

Ställer mer frågor, kanske den ena dummare än den andra^^ Nu är det så att jag har en Canon Xl1s (videokamera) och jag undrar om det är möjligt attt använda objektivet på en Canon 400D med en adapter?

Mvh Tenggren

Visa signatur

Antec 1200, intel i7 920, Corsair 8 gb 1600mhz, Asus P6T Deluxe, SDD Intel 320 80 gb, SSD Corsair x32, WD Raptor 74 gb, WD Raptor 150 gb, Samsung 400 gb, XFX HD6990 4gb,Creative X-fi Extreme musik, Corsair HX 750 W, Logitech Z-5500, Win 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tenkan
Hej hej!

Ställer mer frågor, kanske den ena dummare än den andra^^ Nu är det så att jag har en Canon Xl1s (videokamera) och jag undrar om det är möjligt attt använda objektivet på en Canon 400D med en adapter?

Mvh Tenggren

Jag vet att det finns adaptrar för att montera EF-objektiv på videokameror. Jag kan inget om videokameror, men om Canon har samma fattning på alla videokameror så går det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tenkan
Hej hej!

Ställer mer frågor, kanske den ena dummare än den andra^^ Nu är det så att jag har en Canon Xl1s (videokamera) och jag undrar om det är möjligt attt använda objektivet på en Canon 400D med en adapter?

Mvh Tenggren

Nej.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tenkan
Hej hej!

Ställer mer frågor, kanske den ena dummare än den andra^^ Nu är det så att jag har en Canon Xl1s (videokamera) och jag undrar om det är möjligt attt använda objektivet på en Canon 400D med en adapter?

Mvh Tenggren

Att göra tvärt-om verkar ju fungera iallafall

http://dvinfo.net/canon/images/images17.php

Däremot tror jag inte att det går att sätta videokameraobjektivet på din systemkamera. Om jag har förstått det rätt har de flesta videokameror en ganska stor cropfaktor jämfört med stillbildskameror. Därmed vore det dumt att tillverka objektiv som täcker ut fullframe-sensorer om sensorerna ändå bara är typ 1/10 av fullframe. Lite konstigt formulerat kanske men vad jag menar är att om du sätter ett objektiv från din videokamera på din stillbildkamera skulle du antagligen få en enorm vinjettering och bara kunna använda en mycket liten del av bilden. Så tror jag att det är iallafall, jag har ingen erfarenhet av det själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Att göra tvärt-om verkar ju fungera iallafall
http://dvinfo.net/canon/images/images17.php

...är det där inte precis vad Tenkan vill göra?

Permalänk
Medlem

I vanlig ordning var det tänkt att man skulle sova, det blev inte så, istället fastnade jag i photoshop med att dra i lite reglage till ett foto jag tog häromdan på grannhuset

Den é tagen med iso800. Tycker den vart bra brusig.

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Fotografera djur, hm... skulle nog aldrig kunna rekommendera ett 70-300 för det, du får nog inte det där trevliga bokehn som man verkligen vill ha när man jagar småfåglar i träden. Tror inte ens du får något speciellt kort skärpedjup med den optiken heller. Så som sagt, spara lite mer, ta det på avbetalning eller låna pengar av någon. Det är värt varenda spänn. Jag köpte ett begagnat 80-200 2.8 för 5700 kr när jag var arbetslös och gick på a-kassa. Jag hade en liten sparbuffert jag lånade av, betalade sen tillbaka lite i taget. Hade ungefär 10000 att leva på varje månad, med en hyra på 3636 kr. Så, det går...

Ok tack för tipset, blir att spara ett litet tag då och kolla vidare när man har några kronor.

Grattis vectrex! Lycka till

Några bilder:

(Jag till vänster:)

Tar gärna emot konstruktiv kritik även på dessa, då jag är nybörjare och försöker lära mig dag för dag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
Ok tack för tipset, blir att spara ett litet tag då och kolla vidare när man har några kronor.

Kan slänga upp lite bilder jag tagit med Sigma 70-300mm, det är ju inte ett superdåligt objektiv, jag har ändå haft roligt med det.. speciellt vad man betalar för det. Notera att alla är handhållna på 300mm, så mycket av oskärpan är skakningoskärpa.

Tog en med stativ också, oredigerad, 300mm, f6,7.

http://www.frm.nu/dump/60/776216071dvd.jpg

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Kan slänga upp lite bilder jag tagit med Sigma 70-300mm, det är ju inte ett superdåligt objektiv, jag har ändå haft roligt med det.. speciellt vad man betalar för det. Notera att alla är handhållna på 300mm, så mycket av oskärpan är skakningoskärpa.

http://www.frm.nu/dump/60/ekorre1.jpg

http://www.frm.nu/dump/60/f%E5%E5%E5r.jpg

http://www.frm.nu/dump/60/aaand.jpg

http://www.frm.nu/dump/60/Kultiration1.jpg

Tog en med stativ också, oredigerad, 300mm, f6,7.

http://www.frm.nu/dump/60/776216071dvd.jpg

Ser ju faktiskt helt okej ut dom där. Vi får se hur jag gör. hursomhelst så ska jag nog vänta ett tag med att bestämma mig, jag har ju en tendens att shoppa lös lite för mycket ibland
Har ju nyss fått ett sigma 17-70 att leka med så
Tack för exemplen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
...är det där inte precis vad Tenkan vill göra?

Jag vet inte riktigt, jag tolkade det som att han menade tvärtom. Han skrev ju
"...och jag undrar om det är möjligt attt använda objektivet en Canon 400D med en adapter?"

Fast jag svarade ju på båda alternativen så det spelar inte så stor roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Jag vet inte riktigt, jag tolkade det som att han menade tvärtom. Han skrev ju
"...och jag undrar om det är möjligt attt använda objektivet en Canon 400D med en adapter?"

Fast jag svarade ju på båda alternativen så det spelar inte så stor roll.

Du har ju helt rätt. Måste sluta svara på saker mitt i natten, kan inte läsa ordentligt :D.

Permalänk
Medlem

Jag hade helt fel...

Dock tror jag nog att kit-objektivet är betydligt sämre än det i kameran...?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooX
I vanlig ordning var det tänkt att man skulle sova, det blev inte så, istället fastnade jag i photoshop med att dra i lite reglage till ett foto jag tog häromdan på grannhuset

Den é tagen med iso800. Tycker den vart bra brusig.

http://www.jimmyb.se/swec/DSC_2201.jpg

Ser inget brus på min skärm i alla fall

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Ser inget brus på min skärm i alla fall

Aningen mörkt bara (fast det kanske var det i verkligheten). Bra foto dock

Körde lite snabb tonemapping på den hoppas det inte du inte misstycker Hoox.
Tyckte det var en så bra bild att prova på.

Permalänk
Medlem

I brist på kamera så går jag igenom lite gamla bilder....

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Tycker fortfarande att du kan förbättre maskningen på den sista bilden ficklampa. Husen, träden, mastarna behöver ljusas upp.