Bra skärm, hur viktigt kan det vara?!

Permalänk
Medlem

Bra skärm, hur viktigt kan det vara?!

Jag har funderat på detta med skärm. Hur viktigt kan det vara egentligen med en superbra skärm om man ska redigera dokumentärfilm.
Om man kollar på bildkvalitén får man väll lite på att det man filmat är bra och skulle det vara olidligt dåligt så ser man ju detta även på en dålig skärm.
Sedan kan man ju ha en tv-apparat bredvid som man kan ha som referens ibland.

Kan en ny platt skärm vara så pass dålig vad gäller att redigera film så att det på något sätt begränsar än att redigera en bra film. Ibland när man kollar på forum så får man känslan av att tekniken går före hantverket och känslan.

Det jag alltså undrar kan en budget skärm förhindra mig på något sätt i mitt arbete att redigera en dokumentärfilm?

Bara som exempel 24" skärm för 2990 kr

http://www.webhallen.com/prod.php?id=77303

Permalänk
Medlem

Länken fungerar inte men jag hade inte köpt en Så billig 24" trots att jag inte har spec. höga krav.
Däremot en 22" för det priset fungerar nog bra.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Alltså, i dagens läge är ju inte skärmarna i den meningen "dåliga". De kanske är dåliga i jämföelse mot en mycket bättre skärm, men tekniken gör ju fortfarande att skärmarna fungerar till det de ska: att visa bilder, och det är många.

Sämre respons och svärta samt kontrast men man ser ju fortfarande bra bilder. Det är inte gamla nokia 3310 displayer, eller hur?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 245B vilken kostade cirka 4000kr, är väldigt nöjd med den kan jag säga. Har provat några olika 24" skärmar hemma för att få lite "erfarenhet" innan jag bestämde mig, och jag kan säga som så att i min mening är skärm-hysterin något överdriven, det spelar inte så sjukt stor roll vilken skärm man tar. Men det är ändå en viss skillnad!