Permalänk
Robot

Think...big? (Skrivbordschassi)

Det finns många fina chassin men till slut efter många års nyköp av datorer sitter man där med sisådär tre fungerande datorer (speldator, bruksdator och server) som ser jättefina ut var och en men tar upp monstruösa mängder yta för att de står under/ovanpå ikea skrivbordet. Inte optimalt, inte 'clean' direkt.

Så varför inte bygga ett skrivbordschassi? Think big?

Denna bild är bara en inspirationsbild på något som antagligen är rätt svårt men man får ju börja med en vision. Vattenfyllt skrivbord (Inte hela tomytan men kanske toppen eller delar av den) med luftrör/alt rör för vattenkylning för att transportera värmen ut ifrån datorbrunnarna.

Lite stillsamt ljus inuti för att ge lite snygga refraktioner.

Tillägg:
Kanske nedsänkta dryckeskoppar för kylning?
Kanske ska lämna utrymme för byrålådor så skrivbordet kan fungera med lite papper & dylikt.

Material:

Galleriet är skapat för diskussion och inte byggande, då vore det en bygglogg vilket det inte är.

Besök albumet: Think...big? (Skrivbordschassi) av Lan

Permalänk
Medlem

ja ja det blir säker fint

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

alla dessa "ska snart bygga, bara så ni vet gallerier" ;D

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Moderator
Moderator

Hupp, det var snabba puckar.

Tack Pumbi, det är bara en ide än så länge men något jag kände för att visa upp, kanske få tillfälle att prata om kring vilka material och lösningar som är lämpliga.

Haha pheting, snabb du är att lägga bilden i ett fack. Nej du, jag är realistisk och inser nog att detta bygge är för ambitiöst för mig men att spekulera i hur man skulle kunna göra är ju roligt det med.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så ska de vara nån rätt tjock plexi på vissa ställen för att få fram ett ljus och vissa delar av träd, kanske plywood lr nåt?

Permalänk
Medlem

Fin ritning, men 1Poäng tills du har ett färdigt resultat.

Gör en bygglogg istället.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Fin ritning, men 1Poäng tills du har ett färdigt resultat.

Gör en bygglogg istället.

Varför vore en bygglogg lämpligare? Läs texten, jag avser att diskutera först. Det finns många problem att lösa innan jag bygger något.

Material är en stor fråga som ju funderas på redan i tråden, plexi är inte helt omöjligt. Funderar på hur kraftig ram som måste byggas inuti för att motstå vattentrycket. Rätt ordentligt misstänker jag. Ska räkna på vattenmängden och se om jag vill ha hela tomrummet fyllt.

Just därför att folk sätter poäng på ofärdiga koncept så vill jag inte skapa en bygglogg. Dessutom kanske någon annan vill låna iden som kan göra det bättre vilket jag inte har något emot.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem

Varför inte göra en tråd i forumet isåfall. Ser bra ut du får 1p tills du har börjat bygga och det blir bra.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så har du tänkt å ha ett sorts heatpipe system ut i vattet ifrån burkarna? och hur ska du lösa de med att de inte ska bildas alliger i vattnet... det kommer ju gå åt en del glykol eller liknande.
Vad de gäller plexi så ska du nog ta i i överkant för vatten i hela huset/lägenheten är nog de sista du vill ha
Så gör så att man bygger en robust stålskellett som du sedan klär med plexi på något sätt och sedan har man ett par ben löst under sedan så man inte behöver borra i plexit i onödan.
Detta kan nog bli väldigt nice om du verkligen kommer till kritan och gör ett helhjärtat försök!
Lycka till!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

Detta blir nog säkert ett bra system om du ljudisolerar det fint. Lycka till!

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
Varför vore en bygglogg lämpligare? Läs texten, jag avser att diskutera först. Det finns många problem att lösa innan jag bygger något.

En ritning är alltid en början på ett bygge och inget resultat .

men jag förstår, lycka till iaf, väntar på att du blir klar.

Hmm, hade du tänkt att hela skulle vara vattenfylld? Det blir massor med vatten och konstruktionen i sig måste vara riktigt kraftig för att det ska hålla ihop, bra att veta iaf.

Men om man hade som två lager runt hela skrivbordet, två lager plexi som vattnet går emellan. det kan fungera som vattenbehållare/reserator åt vattenkylning. Skulle skrivbordet kunna bli en enda stor vattenkylare tro?

Permalänk
Medlem

om du bygger det och får det att se jävligt bra ut så kommer du få riktigt höga poäng ! iaf jag tyckte det såg fett nice ut Köp material och BYGG ! BYGG och BYGG

Visa signatur

Athlon 64 X2 4800+ , Club 3D 8600GT Ultra , 2 GB 667 MHz , Asus M2N-X ,Zalman Cpu Cooler,Glacial Power 550W,WD 320GB

Permalänk

Kan inte alla skärpa sig och sluta lägga in skisser på de dem skulle vilja göra?

Permalänk
Medlem

Detta var genomtänkt, men gärna lite fler skisser.
Tror nog att något gaming företag skulle vara intresserad av detta faktiskt.
Men....
Det blir inte lätt att fixa hem sitt skrivbord
Gillar iden, kanske skulle gå att genomföra också, dock enbart med spånplattor för min del :/

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
En ritning är alltid en början på ett bygge och inget resultat .

men jag förstår, lycka till iaf, väntar på att du blir klar.

Hmm, hade du tänkt att hela skulle vara vattenfylld? Det blir massor med vatten och konstruktionen i sig måste vara riktigt kraftig för att det ska hålla ihop, bra att veta iaf.

Men om man hade som två lager runt hela skrivbordet, två lager plexi som vattnet går emellan. det kan fungera som vattenbehållare/reserator åt vattenkylning. Skulle skrivbordet kunna bli en enda stor vattenkylare tro?

Exakt, tanken är att den ska tjäna som en enda stor kylare (faktiskt funderat på om inte hela rummet kan bli intressant tempererat av detta - 10h spelande har vi väl alla gjort och mer därtill.) med luftrör som löper från datorbrunnarna.

Säg att man sätter ett par luftfrör i botten på varje brunn för kallt inflöde, ett par till nära toppen för varmt utflöde och leder rören genom bordet, kanske sicksackar lite för ökad exponeringsyta för att sedan leda ut dem till riktigt stora fläktar med långsamt varvtal. Ett sätt att minska vattenmängden är ju precis som du säger, att göra plexi i lager. Skulle faktiskt kunna ge riktigt roliga ljus effekter om man placerar en ljus anlägging inuti...hmm.

Varje brunnkonstruktion är intressant i sig då man ska kunna lyfta upp/hissa upp datorn i den brunnen och få en bekväm arbetshöjd. Ett motviktssystem med en botten platta, toppen ska helst vara helt jämn och plan utan handtag. De enda öppningarna på sidorna av den lyftbara buren borde vara lufthål så man undviker att fastna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Detta var genomtänkt, men gärna lite fler skisser.
Tror nog att något gaming företag skulle vara intresserad av detta faktiskt.
Men....
Det blir inte lätt att fixa hem sitt skrivbord
Gillar iden, kanske skulle gå att genomföra också, dock enbart med spånplattor för min del :/

Japp, det kommer mera skisser. Att lägga ut den första var ett sätt för mig att få mer input och kittla lite intresse. Tanken att ett gamingföretag skulle kunna vara sponsorintresserade har slagit mig med även om jag inte tror mig vara så überduktig att jag uppmärksammas så är det ett nytt koncept mig veterligen.

Kör man segment eller delar upp bordet i delar så bör det kanske gå lite enklare, säg att hela toppytan är en tio centimeter tjock vattenbehållare - det kanske räcker för att kyla på bra sätt? Eventuellt köra ett par väggar också.

Att fylla hela toppytan med tio centimeter skulle ge nästan 300 kg vatten om jag inte missat matten. Hm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De där med att sätta kylingångarna i botten; damm monster kommer samlas upp i skrivbordet såfall. Hade nog satt de tvärtom d.v.s kyla in liten bit ovanför, ut nedanför. Samt luftfilter vid ingångarna så där inte kommer in allt för mycket damm.

Är själv ganska intresserad att bygga detta. Finns säkert en marknad inom detta (såsom spelföretag, gamers osv).

Permalänk
Medlem

10p lätt om du bygger det där, lär vara det fetaste någon lagt upp på sweclockers. Vill se mer innan ja röstar, ja röstar för att du bygger i alla fall.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ87
De där med att sätta kylingångarna i botten; damm monster kommer samlas upp i skrivbordet såfall. Hade nog satt de tvärtom d.v.s kyla in liten bit ovanför, ut nedanför. Samt luftfilter vid ingångarna så där inte kommer in allt för mycket damm.

Är själv ganska intresserad att bygga detta. Finns säkert en marknad inom detta (såsom spelföretag, gamers osv).

Bra poäng angående kylingångarna men om man sätter kylingångar på utsidan upptill på bordet och i datorbrunnarna nertill borde väl det gå hyfsat? Fast det är klart att det kommer att samlas damm där ändå, rengöringen kan bli ett hvete om man inte sätter alla ingångar upptill. Kanske ska göra datorbrunnen till segmenterat. Kall luft in på ena sidan som sjunker och stiger på andra sidan ut.

Har funderat på en variant på chassit (som lämpar sig nu när du pratar dammrisk), om man omdesignar biten med datorbrunnar till att innehålla slangar med anslutningar & pump så kan man ju konvertera luftflöde till vattenkylning. Vad är det egentligen man kyler?

1, Moderkortet, minnen och processor.
2, Hårddiskar.
3, Grafikkort.
4, Nätagg

Till alla dessa finns delar redan för vattenkylning. Det riktigt svåra är nog att få anslutningen mellan pump, vattenbehållare och det nedsänkta chassit.

Ritar vidare...

PS: Jag jobbar som projektledare så jag kommer att avgränsa mig, detta är brainstorm fasen.

Visa signatur

Permalänk

Varför inte använda vattnet till vattenkylning i datorerna?

EDIT: Bah! för sen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Varför inte använda vattnet till vattenkylning i datorerna?

EDIT: Bah! för sen.

Heh, sorry men tänkte på det tidigare när jag ritade. Kunde bara inte riktigt komma på ett smart interface mellan brunnen och behållaren men jag funderar vidare...

Tack för bra tanke och visat intresse.

Tillägg: Ju mer jag tänker på det, desto mer vettigt vore det med vattenkylningen. Ur möbleringssyfte inte minst eftersom man slipper tänka på fläktöppningar och luftflöden.

Med tanke på vattenmängden så ska det till mycket för att höja den över rumstemperatur. Undrar om man inte kan få till cirkulation med värmen ifrån brunnarna i sig, skippa pumpar? Hm, njae lär nog inte gå men kul tanke.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ser väldigt cool ut! Bygg den så blir det garanterat 10p!:)
Rätt offtopic.. men hur får man saker att bli "halvgenomskinliga" i Sketch Up?

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Ser väldigt cool ut! Bygg den så blir det garanterat 10p!:)
Rätt offtopic.. men hur får man saker att bli "halvgenomskinliga" i Sketch Up?

Tack OggE! Kul med celebert besök, dock är väl inte detta något för elitegamers eller langamers för den delen. Rätt nice hemmavid hur som helst.

Fast att lyfta ur en dator ur sin brunn, slänga på alu plåtar så har man ju ett fristående system (utan vattenkylning måhända). Återstår att se hur man löser kabeltrummor och interface men det går nog.

Använd paint bucket, bläddra ner till 'Translucent' och välj vilken färg glaset ska ha. Jag kör Translucent_Glass_Blue.

GL med Sketchup, roligaste lilla programmet på länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har ett tipps till dig, om du iställer för brunnar, använd olja
en dator mår bra av olja sålänge som den inte är elektist ledande och brandfarligt

Finns flera personer som har gjort en dator med olja som kyllning och processorfläckter som blandare.

Permalänk

det här känns som att det kan bli ett jävligt fränt bord asså creds om du bygger det =D

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DachmanX
jag har ett tipps till dig, om du iställer för brunnar, använd olja
en dator mår bra av olja sålänge som den inte är elektist ledande och brandfarligt

Finns flera personer som har gjort en dator med olja som kyllning och processorfläckter som blandare.

Har sett och läst om det men jag är inte tekniskt såpass säker att jag vill ge mig på den lösningen. Plus att jag gärna håller designen till sådant som alla kan hantera idag och som finns till rimligt pris. Lyckas jag få en sponsor intresserad av chassit som sådant så lär det nog dessutom vara detaljer i vardagshandel som jag kanske kan få bygga med.

Ljuseffekter med olja?

Tvivlar att olja är billigt även om det sannerligen vore kul att göra en optimal och unik gamerrig så är det ju inte lätt att mecka med i efterhand.

Men du får gärna övertyga mig, länkar och info material?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jobbigt att tamed på lan, tihi^^

Permalänk
Medlem

Inte ´presis smidigt men men de är en rolig idde 7p!

Permalänk
Medlem

Ang oljan så blir de väldigt dyrt samt, samma med destilerat vatten osv, sen när du måste byta oljan så blir de inte lika kul

Hade satsat med slangar och pumpar i sådana fall, eller sätta in-fläktarna på sidorna sedan ut-fläktar baktill med luftfilter på in (lian li använder sig av detta, dock av in-fläktarna sitter i fronten med dammfilter) inte mycket damm som samlas i själva datorn (tog lian li chassi som exempel för de är enda jag vet som gör de, finns säkert andra men nu är de inte de vi ska gå in på), är rätt lätt att rensa de och mesta av dammen håller sej borta, man kan ju ha 1 på inflödet samt 1 i var datorbrunn (luftfilterna d.v.s.).

Permalänk
Medlem

Inte för att framstå som någon gnällspik men kan inte folk här läsa igenom sina inlägg och rätta alla stavfel / särskrivningar.

Exempel: Skulle faktiskt kunna ge riktigt roliga ljus effekter om man placerar en ljus anlägging inuti...hmm.

För övrigt ser det nice ut. Hoppas du kommer igång på riktigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grymmaste projektet sofair in my opinion, 10p.

Har själv haft tankar om detta så kör på!