Permalänk

USB-högtalare?

Jag letar högtalare men är lite konfunderad. Laptopen jag ska ha dem till har nämligen bara två portar för ljud - en hörlurar ut, en mikrofon in. Ingen line out. Hur fasen ansluter jag då vanliga högtalare med 3,5-plugg frågar jag mig? Jag vill ju inte sätta dem på hörlurar ut-uttaget eftersom det redan är förstärkt ljud. Jag tänker då USB/Firewire. Har ni några tips på prisvärda USB-högtalare?

Visa signatur

henrik

Permalänk

Vad e problemet med att sätta dom i hörlurar uttaget det gör man väll alltid

Permalänk

Problemet är att det mig veterligen inte är en line out, alltså utan förstärkning. Sätter man högtalare i en hörlursutgång, får man förstärkning i två steg, vilket försämrar ljudet. Om någon därute helt seriöst köpt dyra högtalare och anser sig kräva bra ljud och sen sätter dem i hörlursuttaget (förutsatt att det inte är något slags kombouttag med både line och phones out, hur nu det skulle gå till) är den människan inte särskilt kunnig.

Så det är uteslutet att sätta högtalarna i hörlursuttaget och jag hoppas ingen annan gör på detta sätt. För det är..."fel".

Visa signatur

henrik

Permalänk

kul ör dig, det funkade på min Laptop (IBM R40 2682CAG) och det funkar på min brors Lap, och min kompis...
Vad har du för Ljudkort?

Realtek?
ESS?
Creative?
AC'97?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Ingen aning, det är en laptop. Men att det funkar att sätta högtalare i hörlursuttag tvivlar jag inte på. Problemet är att det inte låter så bra. Så jag tänkte titta på USB-speakers. Om någon kan tipsa om några hyfsat billiga.

Kan nån det?

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

STEELSOUND ljudkort med usb kostar typ 270.- och det har ett line out tror jag...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

Tja. Tack för tipset, men jag orkar inte ha något externt. Tänkte köra på USB-varianten. Logitech Z10 verkar ok, dock något dyra.

Visa signatur

henrik

Permalänk

Vad har du för laptop??

Permalänk

En smidig sak är att sänka volymen på ljudet från datorn och ha högre på högtalarna. det är iaf en tillfällig lösning till vi hittar en annan.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

En Vaio. Uttagen som finns i ljudväg är som sagt headphones out och mic in. Samt USB då. Så lösningen verkar vara att antingen köra ett litet usb-ljudkort eller USB-högtalare (vilka väl iofs innehåller någon form av ljudkort men det är åtminstone integrerat).

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

Om inte ljudkortet i din laptop är riktigt sunk, så hör du förmodligen ingen skillnad med ett par datorhögtalare för tusenlappen, oavsett hur "fel" det är.
Risken att ljudkortet är väldigt sunk, och du får en ganska stor förvrängning av ljudet, är väl iofs ganska hög då det sitter i just en laptop.
Själva grejen att du förstärker signalen två gånger är i sig inget problem med den kassa återgivningen man har från högtalarsystem i den prisklassen iallafall.

Kolla om inte ditt hörlursuttag dubblar som optisk ut eller nåt, det gör den på min laptop.

Permalänk

Bra tips där, det har jag sett att de gör ibland. Isåfall är ju problemet tämligen angenämt. Ska kolla det ikväll. Tack.

Visa signatur

henrik