"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn."

Permalänk
Medlem

"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn."

Har ganska nyligen köpt en bärbar hp, HP Pavilion dv9500 CTO Notebook PC.
Nu har jag tröttnat på allt som har med vista och göra så tänkte installera xp på den. Problemet är att installationen inte hittar hårdiskarna i datorn.

Efter att jag valt att installera istället för att reparera eller avbryta installationen kommer följande meddelande upp:

"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.

Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behöver köra ett installationsprogram eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren."

Har aldrig haft några problem att formatera innan. Vad händer?

tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

om man säger så här är det sata diskar på den så kan det vara att du måste in med filer som gör att han kan läsa in hd tror det heter sataraid eller nått då du har den skivan eller nått så trycker du f6 då den frågar om du fill instalera enheter säger han typ i början då skärmen är blå o han bärjar läsa in skivan så är det i allfall på winfows xp

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

Lättast av allt är att dra in filerna på installations skivan.

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Jag är med så långt att jag klickar på F6 under installationen samtidigt som jag har någon drivrutin i datorn, eller i skivan som hackerpro94 säger?

Problemet är då vad det är för filer?

edit: hittade något: Driver Adaptec SATA II RAID 1220SA, ska jag ladda ner drivrutinen för Vista eftersom det är det jag har nu, eller xp som jag ska installera?

Permalänk
Medlem

Dom filerna borde man hitta på HP´s hemsida där dom tillhandahåller drivrutiner på sin supportsida. Men, när jag skulle vara lite hjälpsam och leta reda på det där åt dig så ser jag inte att det finns. Så, jag tror.... (inte helt hundra) att det faktiskt inte finns sådana drivrutiner för XP, faktiskt hittade jag inte en enda nttig drivrutin för XP och den datormodellen.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=en&...

(nej, även om quicklaunch och musdrivrutiner finns med så saknas "det andra")

/G

Permalänk

Det är inte så bara att du har skadat MBR?
Går att fixa till med Windows XP skivan!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om jag har skadat MBR? Isf hur fickar man det med xp-skivan?

Märkligt är det. Har en polare som ha en liknande dator, något äldre bara men han hade inte alls dessa problem. Så kanske har jag skadat MBR?

Permalänk
Medlem

Vilken modell har han då? Det kanske inte skiljer sådär enormt mycket och man kan testa med lite drivrutiner från den modellen.

/G

Permalänk
Medlem

Vet inte, får inte tag på honom just nu. Men det krävdes inga drivrutiner för honom för att installera xp.

EDIT: Funderar på om det är för att jag har xp 32bit? Kanske kan xp64bit läsa sata hårddiskar.

Jag har 4gb ram så jag behöver ett operativsystem på 64bit. Måste man formatera och sånt för att uppgradera till vista 64bit? Rädd att jag får samma problem igen.