Permalänk
Medlem

Själv fick vi höra att löneförhandlingen är flyttad till i november..
Iofs retroaktivt från 1 april men fortfarande segt att vänta till dess.

Fått ganska dålig utveckling på lönen enligt mig själv så man hoppas ju på en större summa till hösten..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

I och med årets 40 års firande tänkte jag posta i denna tråd som jag har följt ganska länge:

Avdelningschef inom mellanstor kommun i Stockholmsområdet. På pappret 40 timmars arbetsvecka men tenderar att dra över ca 5-10 timmar i veckan för att hinna med. Arbetsleder enhetschefer och några medarbetare direkt (ca 10 st) samt personalansvar för totalt ca 75 personer.

Gymnasielärarutbildning, statliga rektorsutbildningen.

Ny lön för 2020: 62 500 kr/månad

Permalänk

35000
Ingenjör inom byggnadsteknik
1 års erfarenhet
flextid, telefon, friskvård

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Lite sen uppdatering på min lön. 2019 fick jag löneökning från 27.000 till 29.000 (helt okej ökning för att vara samma företag).

Hade lönesamtal nu i Mars, dom erbjöd mig 700kr i ökning, så i princip den procentuella årliga ökningen via Unionen, bad om 300kr mer så att jag i varje fall hoppar upp till 30.000, men tveksamt att jag får det.

Jobbar som Frontend-utvecklare, 4 års erfarenhet i Stockholm.

Min lön sedan jag tog min Frontend-utvecklare examen från YH (samma företag):
2016: 24.000kr
2017: 25.700kr
2018: 27.000kr
2019: 29.000kr
2020: 29.700kr eller 30.000kr om jag får det jag bad om

Hoppas du får dina 30! Måste bara säga att det låter som att du är rätt underbetald. Förstår att det är svårt att höja sin lön på samma företag, men 4 års erfarenhet av frontendutveckling är värt bra mycket mer än 30 000 i Stockholm. Vill bara påpeka detta, du kanske är fullt medveten och trivs bra där du är, och då är det ju klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskidisk:

35000
Ingenjör inom byggnadsteknik
1 års erfarenhet
flextid, telefon, friskvård

Har du lust att komplettera med följande info:

Ålder? Utbildning? Storstad/mindre ort? Konstruktör, arbetsledare eller annan befattning?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

Har du lust att komplettera med följande info:

Ålder? Utbildning? Storstad/mindre ort? Konstruktör, arbetsledare eller annan befattning?

Ålder: 26.
Utbildning: Maskinteknik (så inte direkt inom min bransch)
Mindre stad
Konstruktör/projektör, leder vissa mindre projekt

Permalänk
Medlem

Löneutveckling just nu på mitt företag som programmerare inom spelutveckling (efter högskoleutbildning). Började med praktik i två månader och sen 17k i lön i typ 8 månader. Sen dess har jag begärt mer och mer, sitter i dag på 35k efter ungefär 2.5 år. Försöker följa lönekurvan hos mina kompisar sen högskolan och matchar det med mitt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskidisk:

Ålder: 26.
Utbildning: Maskinteknik (så inte direkt inom min bransch)
Mindre stad
Konstruktör/projektör, leder vissa mindre projekt

Intressant, ligger ca. 1,5k efter dig med 1,5 års erfarenhet, 29 år gammal och konstruktör i en mindre ort. Utöver det har jag specialkompetens inom branschen vi utvecklar produkter åt, får se hur första lönerevisionen går.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Själv fick vi höra att löneförhandlingen är flyttad till i november..
Iofs retroaktivt från 1 april men fortfarande segt att vänta till dess.

Fått ganska dålig utveckling på lönen enligt mig själv så man hoppas ju på en större summa till hösten..

Vi fick också höra att vår löneförhandling var flyttad till november, men att det INTE skulle vara retroaktivt med hänvisning till Unionen.

Någon som vet något om det där?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Vi fick också höra att vår löneförhandling var flyttad till november, men att det INTE skulle vara retroaktivt med hänvisning till Unionen.

Någon som vet något om det där?

Inte sett några detaljer, men eftersom man i panik förlängde nuvarande avtal skulle jag tro att det inte blir något retroaktivt från april.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Vi fick också höra att vår löneförhandling var flyttad till november, men att det INTE skulle vara retroaktivt med hänvisning till Unionen.

Någon som vet något om det där?

Nu orkar jag inte starta upp jobbdatorn för att kolla vad som skrevs på intranätet. Men ganska säker att det fortfarande skulle gälla från 1 april.

Men ifall det inte gör det är det ju riktigt tråkigt.. (men man har ju ett jobb, så man ska inte grina för mycket..)

Skrivet av Unionen.se:

För dig som medlem betyder det att årets löneförhöjning kommer att förhandlas först i höst. Huruvida lönen senare kommer att justeras retroaktivt blir en av förhandlingsfrågorna i höst.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Faller ner från ca 4000€ till under 2000€ brutto nu när man blir permitterad, och hela firman kanske går omkull snart när allt är så åt helvete så blir man utan ett bra jobb som man trivs på... suger som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Vi fick också höra att vår löneförhandling var flyttad till november, men att det INTE skulle vara retroaktivt med hänvisning till Unionen.

Någon som vet något om det där?

Skrivet av SunQ:

Nu orkar jag inte starta upp jobbdatorn för att kolla vad som skrevs på intranätet. Men ganska säker att det fortfarande skulle gälla från 1 april.

Men ifall det inte gör det är det ju riktigt tråkigt.. (men man har ju ett jobb, så man ska inte grina för mycket..)

Ta upp detta med era förtroendevalda. Dessa människor ska vara med på noterna och åtminstone ha hört sig för gällande dylika frågor.

Permalänk

34000 innan skatt. Jobbar som drifttekniker så har även beredskap x antal veckor per år så det blir lite extra på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Med tanke på hur man praktiskt taget skriker efter duktiga utvecklare, och förutsatt att du med dina fyra år i bagaget är något sånär erfaren, borde du relativt enkelt kunna bumpa upp den där lönen till närmare 40-45 utan problem genom att byta arbetsgivare. Som konsult kan du få ännu mer.

Oj, ja att hoppa upp till dessa summor vore ju inte helt fel. Har tänkt på att byta jobb i över 1 år nu, men tror jag "lider" väldigt mycket av imposter syndrome. Men till hösten har jag bestämt att jag ska söka nytt jobb på riktigt, så länge inte denna kris fortfarande håller i sig.

Skrivet av erik0:

Hoppas du får dina 30! Måste bara säga att det låter som att du är rätt underbetald. Förstår att det är svårt att höja sin lön på samma företag, men 4 års erfarenhet av frontendutveckling är värt bra mycket mer än 30 000 i Stockholm. Vill bara påpeka detta, du kanske är fullt medveten och trivs bra där du är, och då är det ju klockrent!

Tack, det hoppas jag med Har länge tyckt att jag är underbetald men svårt att veta hur mycket det handlar om liksom. Så om det stämmer som @cheddar_bob5 skriver så är jag ju otroligt underbetald

Jag trivs väl helt okej där jag är nu, är väl mest bekväm tror jag. Jobbar hemma när jag vill, kan gå tidigare varje dag i princip och företaget i sig är ju schysst. Men dels är arbetsuppgifterna rätt sega (wordpress för det mesta, inga svåra grejer) och inte ovanligt med dålig planering/sälj vilket resulterar i stress lite för ofta.

Permalänk
Medlem

25000 före skatt, reparerar lastbilar o släp, 24 år gammal

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Ungefär 27k före skatt,20+ år inom industrin,diverse förslitningsskador.... Lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Uppdatering

Vid månadsskiftet byter jag tjänst (samma arbetsgivare) och går från att vara 100% konsult (debitera timmar av kund) till att bli 20% affärsområdesutvecklare (ML/DL samt CI/CD) och 80% konsult (inom samma område).

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: Summa summarum ca 2 år heltid, varav 9 månader hos nuvarande arbetsgivare; vilket är mitt första heltidsjobb.

Går från 35 000 SEK -> 38 000 SEK per månad.

Förmåner i övrigt:

  • Friskvård: 4 000 SEK

  • 50% betald kompetensutveckling utanför ordinarie arbetstid

  • Mobiltelefon för 5 000 SEK ex moms vartannat år (möjlighet att betala ev. mellanskillnad själv)

  • Möjlighet till bruttolöneavdrag för bil

  • Möjlighet till bruttolöneavdrag för cykel

  • Möjlighet till nettolöneavdrag för (en väldigt förmånlig) privat sjukförsäkring

  • säkert något jag glömt

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: Ca 3 år heltid, varav 2 år som heltids-/tillsvidareanställd hos arbetsgivaren jag nu lämnar.

Jag lämnar livet som konsult och blir istället fastanställd hos den uppdragsgivare jag jobbat hos i ett år. Anledningen till att jag blir fastanställd är i mångt och mycket att "att vara konsult" inte var vad jag väntade mig. För mig har lockelsen med att bli konsult alltid varit att vara awesome på någonting och sedan gå från kund till kund och hjälpa dem med just det som jag är bra på. Förra uppdateringen var ett steg i den riktnigen (affärsområdesutveckling) men verkligheten har dock varit en annan. Jag har varit mest som vilken annan anställd som helst. Inget fel med det, men det är inte därför jag blev konsult. Efter ett år hos en uppdragsgivare som nu vill ge mig än mer ansvar, mer pengar, osv. ser jag ingen anledning att fortsätta vara konsult.

Min nya roll är som teamledare (~12 personer i två team) men jag har inget personalansvar(!) utan ansvarar för att leda teamens dagliga arbete, osv. Därtill är jag fortfarande utvecklare och SPOC för det mesta som rör teamets produkter. I praktiken kommer ingenting förändras från hur min vardag ser ut idag, men jag kommer vara anställd av ett nytt företag.

Går från 38 000 SEK -> 42 000 SEK per månad.

Förmåner i övrigt:

  • 38.75h arbetsvecka

  • Friskvård: 4 800 SEK/år

  • Mobiltelefon

  • Privat sjukförsäkring

  • Lunchbidrag på 12 000 SEK/år

  • sånt jag glömt

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Gymnasielärare inom främst programmering och webbutveckling.

Är inte utbildad lärare utan systemvetare.

36 000:- brutto.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Gerkan: Fattar, man blir lätt bekväm, och som du säger är det väldigt svårt att veta var man bör lägga sig. För att ge dig en datapunkt till så tjänar jag 45000 med 3,5 års erfarenhet, också i Sthlm. Jag är dock fullstack med lite extra fokus mot backend så jag vet inte om du bör sikta högre eller lägre än det, men jag tror lätt att du kan komma en bit över 40 000 om du byter bolag.

Tycker det är sjukt tråkigt att man "låser" in sig lönemässigt om man inte byter bolag, eller "hotar" med att byta så att det nuvarande bolaget blir tvungna att matcha.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Gerkan:

Oj, ja att hoppa upp till dessa summor vore ju inte helt fel. Har tänkt på att byta jobb i över 1 år nu, men tror jag "lider" väldigt mycket av imposter syndrome. Men till hösten har jag bestämt att jag ska söka nytt jobb på riktigt, så länge inte denna kris fortfarande håller i sig.

Tack, det hoppas jag med Har länge tyckt att jag är underbetald men svårt att veta hur mycket det handlar om liksom. Så om det stämmer som @cheddar_bob5 skriver så är jag ju otroligt underbetald

Jag trivs väl helt okej där jag är nu, är väl mest bekväm tror jag. Jobbar hemma när jag vill, kan gå tidigare varje dag i princip och företaget i sig är ju schysst. Men dels är arbetsuppgifterna rätt sega (wordpress för det mesta, inga svåra grejer) och inte ovanligt med dålig planering/sälj vilket resulterar i stress lite för ofta.

Skrivet av erik0:

@Gerkan: Fattar, man blir lätt bekväm, och som du säger är det väldigt svårt att veta var man bör lägga sig. För att ge dig en datapunkt till så tjänar jag 45000 med 3,5 års erfarenhet, också i Sthlm. Jag är dock fullstack med lite extra fokus mot backend så jag vet inte om du bör sikta högre eller lägre än det, men jag tror lätt att du kan komma en bit över 40 000 om du byter bolag.

Tycker det är sjukt tråkigt att man "låser" in sig lönemässigt om man inte byter bolag, eller "hotar" med att byta så att det nuvarande bolaget blir tvungna att matcha.

Sen beror det ju på vad man gör för frontendjobb.

Är det wordpress skulle jag knappt kalla det programmering utan mer redaktörsjobb, vet folk som jobbat med wordpress liknande grejer i 3-5 år och varit helt lost när de kommer in i "riktig" programmering och ska bygga något utan hjälpen av verktygen (sitevision/wordpress/whatever) de använt i alla år.

Om man däremot skapar renodlade webappar från scratch är det en helt annan femma, då skulle jag säga att runt 40k känns rimligt, speciellt i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik0:

@Gerkan: Fattar, man blir lätt bekväm, och som du säger är det väldigt svårt att veta var man bör lägga sig. För att ge dig en datapunkt till så tjänar jag 45000 med 3,5 års erfarenhet, också i Sthlm. Jag är dock fullstack med lite extra fokus mot backend så jag vet inte om du bör sikta högre eller lägre än det, men jag tror lätt att du kan komma en bit över 40 000 om du byter bolag.

Tycker det är sjukt tråkigt att man "låser" in sig lönemässigt om man inte byter bolag, eller "hotar" med att byta så att det nuvarande bolaget blir tvungna att matcha.

Jo, det är tråkigt att det är så. Som fullstack tjänar man ju lite mer, skulle jag dock hamna på runt 40k så skulle jag vara supernöjd!

Skrivet av huttala:

Sen beror det ju på vad man gör för frontendjobb.

Är det wordpress skulle jag knappt kalla det programmering utan mer redaktörsjobb, vet folk som jobbat med wordpress liknande grejer i 3-5 år och varit helt lost när de kommer in i "riktig" programmering och ska bygga något utan hjälpen av verktygen (sitevision/wordpress/whatever) de använt i alla år.

Om man däremot skapar renodlade webappar från scratch är det en helt annan femma, då skulle jag säga att runt 40k känns rimligt, speciellt i Stockholm.

Förstår vad du menar. Ja det är ju inte "vanlig" wordpress vi arbetar med. Vi bygger all funktionalitet själva från grunden, wordpress används mest bara för att kunderna är bekväma i det - som ett cms. Vi vill dock komma ifrån det och köra mer Laravel och Prismic, blir ganska mycket Vue/React också, ibland med wordpress rest api.

Permalänk
Medlem

Jobbar nån här som underhållstekniker (maskiner) och vill dela med sig av sin lön/löneutveckling?

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@tiieempu:

2014: 26500:-
2019: 31000:-
Samt ca 40-60000:- bonus / år.
Jobbar 3 skift, läkemedelsbranschen, förpackning- & fyllningsmaskiner.

Permalänk
Medlem

Tjänar 36500 före skatt. Då ingår tjänstemobil och har tillgång till gym på jobbet.

Jobbar ingenjör i statens tjänst

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Tjänar 36500 före skatt. Då ingår tjänstemobil och har tillgång till gym på jobbet.

Jobbar ingenjör i statens tjänst

FMV?

Permalänk
Medlem

45000 före skatt, 4000 i friskvårdsbidrag samt diverse andra förmåner, nånstans mellan 4-6 års erfarenhet beroende på hur man räknar
Mobil och dator ingår. Gym finns på kontoret.

Jobbar som "fullstack utvecklare" på en viss statlig bank i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Senior Research Engineer, forskar i självkörande bilar i näringslivet. Får ut 37000 efter skatt, med mycket goda villkor och pensiontillägg mm i övrigt. Stockholm, 48 år.

Permalänk
Medlem

2019 landa snittlönen på 67,5/mån. 27år.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem

@McDizzle: Dang, inte illa för någon på 27 bast. Skriv gärna lite om vad du gör också så är det mer lärorikt för oss andra.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell