Permalänk
Medlem

Matt helt klart. Var såld på glossy när jag skaffade min laptop, men nu när jag sitter på kontoret med 4x3 meter stora fönster så tackar jag gudarna för att min 24" HP-skärm är matt

Kommer helt klart försöka hitta en laptop med matt skärm nästa gång. Visst, färgerna känns bättre med glossy, men det är inte värt det.

Permalänk

Glossy skärmar visar färgerna lite tydligare men Matta skärmar visar färgerna mer korrekt och dessutom speglar sig inte matta skärmar medans glossy speglar som ett spegelhus och ja jag har både matt och glossy skärmar hemma.

De matta skärmarna kommer vinna denna tråden så du kan lika gärna välja en matt.

MVh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

skillnaden mella glossy och matt är som mellan rent och smutsigt fönster kort sagt

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med ryggen mot en vägg med 3 fönster som sammanlagt täcker upp ca 1.5x4 meter. Solen är där utanför, jag märker endast reflektionerna ibland då jag har laptopen i knät och när den svajjar kraftigt är det svårt att bortse från reflektionerna när de förändras kraftigt hela tiden Annars är det lugnt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moloch
skillnaden mella glossy och matt är som mellan rent och smutsigt fönster kort sagt

Nja. Det var nog månadens semsta jämförelse tror jag. Det är skillnad på matt och skitigt.

Du ser mycket bra på en matt skärm tillskillnad från en glossy skärm så fort det börjar spegla sig. Speglar det inte sig är glossy nästan skönare att titta i men glossy skärmar har en tedens att spegla som katten, har själv två stycken laptops med glossy hemma och man kan bli fruktansvärt irriterad på det. Sedan visar matta skärmar mer naturliga skärmar som jag skrev tidigare.

Detta är ju en smaksak självklart om vad jag gillar mest men skall man syssla med foto och video samt mer detaljerade färger är matta skärmar oftast ett bättre alternativ.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Matt är helt klart bäst! Blir helt tokig på alla reflektioner på glossyskärmar och färgåtergivningen blir ju helt snedvriden oxå.

Visst finns det plasma TV som är glossy oxå. Satt senast igårkväll å blev heltokig på en Panasonic glossy plasma. Stört omöjligt att njuta av bilden pga alla reflektioner.

Visst, första intrycket av en glossy skärm är "vilka häftiga färger" och vad snygg skärmen ser ut. Men det genomskådar man fort.

Glossy är för sånna som låter utseende gå långt före allt vad funktion heter.

Glossy hjälper säkert alla försäljare som vill sälja en skärm kvickt då det första intrycket helt klart är av "vill ha" typen. Men ack va lurad man blir när man väl börjar använda grejerna! Allt är inte guld som glimmar...

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAAB340
Matt är helt klart bäst! Blir helt tokig på alla reflektioner på glossyskärmar och färgåtergivningen blir ju helt snedvriden oxå.

Visst finns det plasma TV som är glossy oxå. Satt senast igårkväll å blev heltokig på en Panasonic glossy plasma. Stört omöjligt att njuta av bilden pga alla reflektioner.

Visst, första intrycket av en glossy skärm är "vilka häftiga färger" och vad snygg skärmen ser ut. Men det genomskådar man fort.

Glossy är för sånna som låter utseende gå långt före allt vad funktion heter.

Glossy hjälper säkert alla försäljare som vill sälja en skärm kvickt då det första intrycket helt klart är av "vill ha" typen. Men ack va lurad man blir när man väl börjar använda grejerna! Allt är inte guld som glimmar...

Som sagt, det är inga problem att bortse från reflektioner när du tittar på skärmen. Eftersom en skärm visar 2-dimensionellt och en glossyskärm blir som en spegel så är det två plan, enkelt att endast fokusera på det där skärmen finns.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Glossy om du sitter där det är lite mörkt och inte direkt solljus på skärmen, enligt mig överlägsen färgåtergivning jämfört med en matt skärm. Dock är matt att föredra om man sitter som sagt i ett ljust rum, är lite jobbigt med reflektionerna i glossy skärmen.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Glossy utan tvekan.

Så fruktansvärt skarp och klar bild med glossy sen att färgerna är mycket livligare gör inte saken värre direkt.

Har man suttit framför en vettig glossy skärm (typ HP w2207) så förstår man vad jag menar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oerhört intressant. Trodde som sagts tidigare att Glossy skulle vara totalt överlägsen när det gäller vilken man föredrar. Men kul att se att jag inte är ensam om att föredra matt.

Permalänk
Medlem

Glossy så länge allt är mörkt förutom skärmen

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

Så hur sammanfattar vi?

Kan vi sammanfatta också så smått att: bärbar+glossy=kommer inte på frågan.
Stationär+glossy=sannolikt. Men beror på omgivningen.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Matt= stilren och man slipper fingeravtryck lättare

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Matt har alltid vart populärast just av att det oftast har vart bättre.

Men det är ju olika. Sitter jag i en mörk miljö utan reflektioner väljer jag nog hellre glossy också men som generell skärm alltid matt på grund av att matt egentligen inte har några nackdelar. Resultatet ovan säger det mesta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Först och främst; angående TV-frågan. Plasma har förvisso en blank yta, men det är ingen beläggning. Det är glas. Detta eftersom plasma som teknik kräver en glasfront (värmeutveckling m.m. antar jag spelar in här). Visserligen har LG lyckats göra nån sval plasma-TV, med "plastfront", men majoriteten plasma-TV har blankt glas framtill.

LCD-TV (TFT) är ju dock inget annat än förstorade TFT-datorskärmar med andra ingångar, varför tillverkarna där skulle kunna välja mellan glossy eller matt beläggning. De flesta har dock fönster i sitt vardagsrum, vilket jag tror är anledningen till att alla(?) LCD-apparater är matta.

Gällande datorskärmar anser jag att matt är det enda rätta. Till fördel för glossy står att de överdriver färgmättnaden, så att bilden känns "livligare", men inte ett dugg realistisk. Överdriva kan jag göra på digital väg också, bara jag slipper de fördömda reflexerna

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Men jag pratade med en fotoexpert som sa att HP 2207 hade väldigt rätta färger.sådäså

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

um?hur,vardå? sorry men jag har problem att tro att en TN panel kan tolkas som en bra foto-skärm eller så, du kan säkert kalibrera den så den ser ok ut med kalibrator. Men det är ju mera standardutförandet vi snackar om antar jag?
men jag antar att man får göra grova förändringar med kalibrator på en skärm med glossy.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Men jag pratade med en fotoexpert som sa att HP 2207 hade väldigt rätta färger.sådäså

Den fotoexperten är ingen fotoexterp. I alla fall inte ur bemärkelsen foto med färg och vad som är korrekt färg på ett foto- expert.

Sedan spelar det ingen roll om man så hade en kalibrator för över 40.000kr för just 2207. Skärmen skulle inte visa speciellt korrekta färger ändå.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Glossy helt klart för min del, älskar min NEC skärm

Permalänk
Medlem

Matt är enligt mig överlägset. Tyvärr fanns min laptop bara med glossy. Annars hade det blivit matt där också. Kan verkligen inte förstå hur folk kan föredra glossy. Fingeravtryck bildas extremt lätt och vid det minsta ljus mot skärmen blir den som en spegel. Om de kunde sluta sälja otyget skulle jag bli glad. Ännu mer optimalt vore om man hade valfrihet på alla modeller av skärmar och laptops men det kommer man nog aldrig att få.

Glossy känns som ett sätt att dölja det faktum att TN-paneler är helt underlägsna i färgåtergivning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Folk blir väl bara lurade från början att glossy är bäst.
Glossy är "falsk marknadsföring" ^^! glossy lurar en bara rån första början.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Kan verkligen inte förstå hur folk kan föredra glossy. Fingeravtryck bildas extremt lätt och vid det minsta ljus mot skärmen blir den som en spegel.

Vad skall du med fingrarna på skärmen att göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Glossy känns som ett sätt att dölja det faktum att TN-paneler är helt underlägsna i färgåtergivning.

Alla glossy är inte TN. Min är en NEC är en AS-IPS vilket är bland det bästa du kan få i panelväg vad gäller just färgåtergiving.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Vad skall du med fingrarna på skärmen att göra?

Rätt lätt hänt att man kommer åt med ett finger när man tex ska öpna laptopen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Rätt lätt hänt att man kommer åt med ett finger när man tex ska öppna laptopen

Precis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Vad skall du med fingrarna på skärmen att göra?

Alla glossy är inte TN. Min är en NEC är en AS-IPS vilket är bland det bästa du kan få i panelväg vad gäller just färgåtergiving.

Klart det finns undantag men som redan nämnts ger det inte bättre färger, bara högre saturation. Är fruktansvärt glad att min S-IPS är matt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Rätt lätt hänt att man kommer åt med ett finger när man tex ska öpna laptopen

Då öppnar du den inte på rätt sätt Inga problem med fingeravtryck på min bärbara heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Precis.
Klart det finns undantag men som redan nämnts ger det inte bättre färger, bara högre saturation. Är fruktansvärt glad att min S-IPS är matt.

Det är jag fullt medveten om och ifall jag hade köpt en skärm för proffisionellt bruk att använda för fotoeditering så hade jag det vägt tugnt. Nu är så inte fallet utan den används mest för spel/surf och lite fotoeditering på hobbynivå då och då. Det positiva med glossy (det så härligt klara och skarpa) väger tyngre än det negativa i mina ögon. Men smaken är som baken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Då öppnar du den inte på rätt sätt Inga problem med fingeravtryck på min bärbara heller.

Haha "ok", så du har aldrig fått et fingeravtryck på skärmen?

Permalänk

Jag trodde man hade fingarna på musen? Vad gör ni med fingrarna på skärmen? Lite stoppa-fingarna-i-maten- effekten.

När jag öppnar min laptop har jag en smidig knapp att jag aldrig någonsin nuddar min glossy skärm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Om du med "glossy" menar blank CRT-skärm så är det där min röst hamnar.
Inte fasen kostar man på dyrt grafikkort och rejäl prolle för att spela spel med en bild som får en att tänka på 70-talsserietidningar.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Om du med "glossy" menar blank CRT-skärm så är det där min röst hamnar.
Inte fasen kostar man på dyrt grafikkort och rejäl prolle för att spela spel med en bild som får en att tänka på 70-talsserietidningar.

Med andra ord sitter man inte vid en CRT eller vad tänkte du på? Men självklart menade han LCD.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Med andra ord sitter man inte vid en CRT eller vad tänkte du på? Men självklart menade han LCD.

Det skrev jag inte, men eftersom han nämnde TV i sitt första inlägg så antog jag att han menade alla förekommande typer av skärmar/paneler. Kul att du tar på dej att förklara vad han menade, tror du trådskaparen fått skrivkramp?
Blank CRT är en självklarhet för mej, fin och behaglig bild liksom på gamla vanliga TV-apparater, mycket snällare mot ögonen på en gammal gube med glasögon.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?