Permalänk
Medlem

från .vob .bup? till .avi ??

hej, det är såhär att jag fick en digital videokamera idag, i födelsedagspresent :). Det är en Samsung vp-dc172w och den spelar in på 8cm dvd skivor.

Nu till min fråga, man måste fylla hela skivan och sen trycka på "finalize disc" för att kunna spela upp den på datorn eller dvd spelaren. Då blir det en video_ts mapp på skivan med alla vob ifo och bup filer.
Finns det nått program som jag kan göra om alla dom filerna till .avi eller liknande?, helst så att det blir en avi fil för varje klipp och inte en lång med alla klippen. Detta för att jag ska kunna redigera filmen på datorn.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som en vanlig DVD. Det finns "ett par" program för att rippa DVD...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Låter som en vanlig DVD. Det finns "ett par" program för att rippa DVD...

jo, det blir en vanlig dvd, dock utan kopieringsskydd ;). Alla klipp blir som varsitt kapitel. Finns det nått program som rippar varje kapitel till ett klipp?

EDIT

Vilket program rekomenderas?, kan man göra det med nero 7?

EDIT

Jag vill dock inte ha någon kvalitetsförsämring på varesej ljud eller bild

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antar att du kör windows.
Kör inte det själv längre, så har inte så stor koll.
Men några program jag minns från den tiden är DVDShrink och dvddecrypter.
Något av dom kanske kan hjälpa dig med det du vill.
Annars har http://www.videohelp.com/ många guider och programtips,osv.

Permalänk
Medlem

Vilket program har du tänkt redigera i? Vill minnas att Pinnacle Studio har en funktion för att importera från dvd.

Permalänk
Medlem

.avi är ett container format där man vanligtvis lagrar både bild och ljud komprimerat med en viss kvalitetsförlust. Det känns som många program som man redigerar filmer i borde ha en funktion att läsa direkt ur dvd filer, du får helt enkelt kolla upp hur det funkar med det program du använder.

Permalänk
Medlem

funderar på att använda vegas, men finns det nått bättre program?
Pinnacle studio? Adobe premiere?

Finns det nått lossless format för dvd skivor?, typ flac med bild?

Dom rom gör "riktiga" filmer, vad använder dom för inspelningsteknik, hårdvara och mjukvara?

Visa signatur