Summera klockslag i Excell?

Permalänk

Summera klockslag i Excell?

För vissa kan det kanske kännas som en självklarhet, men för andra som ett totalt mysterium. Själv faller jag nog in i den senare kategorin, för jag är långt ifrån en expert på MS Office Excell. Jag hör inte till den skara människor som sitter med Excell dokument och oändliga rader av siffror dagarna in och ut. Men jag vill lära mig, och jag försöker verkligen lära mig så gott jag kan och så mycket som jag har tid med. Men just nu sitter jag fast för jag vet inte hur man kan summera tid i programmet, och jag behöver ett svar direkt. I skolan har jag alltid varit med på alla lektioner i datakunskap och liknande, allmänbildande kurser, men konstigt nog har vi aldrig i övningarna arbetat med räkning av klockslag, endast datum.

Jag vill bara i varje cell kunna mata in ett klockslag som värde enligt standard beteckning som TIMME:MINUT:SEKUND. Men eftersom jag har flera värden/klockslag som ska in i en och samma cell så vill jag naturligtvis kunna addera ihop dem till en summa direkt i en formel. Då kan programmet räkna ut summan av dessa och presentera de i cellen. Här är en enkel analogi:

Man vill summera talen 5, 12, 20, och 23. Då skriver man bara:
=SUMMA(5+12+20+23) så spottar Excell ut summan i cellen som formeln skrivs i.

Med det i baktanken så har jag provat följande:
=SUMMA(TIDVÄRDE(00:01:18)+TIDVÄRDE(00:06:14)) men det blir bara fel i formeln säger den då. Jag har också provat utan SUMMA men det blev inte bättre för det.

Jag har tagit reda på hur man kan summera tider om de står i egna celler, dvs. om cellerna A1, B1, C1 och D1 innehåller ett klockslag var, så kan man i A2 skriva "=SUMMA(A1:C1)". Men kan man åstadkomma det som jag efterfrågar? Dvs. att man direkt i formeln till en cell på något sätt skriver in klockslagen, vars summa ska presenteras också i densamma?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag kör engelsk excel och detta verkar funka som du vill ha det:
=SUM(TIME(0;1;18);TIME(0;6;14))

Kan det vara att du kör med kolon istället för semikolon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badb0ll
Jag kör engelsk excel och detta verkar funka som du vill ha det:

Kan det vara att du kör med kolon istället för semikolon?

Så det spelar roll vilken språkversion av programmet man kör? Betyder det att ett Excell dokument skapat i en svensk version av programmet med svenska namn på funktioner är "by default" dömt att inte fungera korrekt i en engelsk version av samma program, och omvänt? Det skulle förvåna mig om det var så.

Jag har nu provat att skriva =SUM(TIME(0;1;18);TIME(0;6;14)) utan något lyckat resultat. Det står "fel: ogiltigt namn" då. Jag har provat att byta ut SUM mot SUMMA och det var samma sak där. Jag har även provat att byta ut alla semikolon mot kolon men då går det inte ens att skriva in det, programmet vägrar acceptera det med förklaringen att det är fel i formeln. Jag har provat följande:

=SUM(TIME(0:1:18):TIME(0:6:14))

=SUM(TIME(0:1:18);TIME(0:6:14))

=SUMMA(TIME(0;1;18);TIME(0;6;14))

=SUMMA(TIME(0:1:18):TIME(0:6:14))

=SUMMA(TIME(0:1:18);TIME(0:6:14))

Inget av det har fungerat. När jag sedan bytte TIME mot TIDVÄRDE så stog det "Du har angett för många argument för den här funktionen". Så att =SUMMA(TIDVÄRDE(0;1;18);TIDVÄRDE(0;6;14)) fungerade inte det heller. Tack ändå för hjälpen, det var värt att försöka. Du får gärna komma med fler förslag om du vet något annat sätt man kan göra det på.

Jag kom nu också på att det är Excell 2007 versionen jag har, kanske var det därför den inte accepterade det engelska skrivsättet, för mycket har ju förändrats i den jämfört med tidigare version.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Prova funktionen KLOCKSLAG(). Ser ut att motsvara funktionen TIME().

http://office.microsoft.com/sv-se/excel/HP100622951053.aspx?p...

Edit: Kom på en sak till:

Funktionen TIDVÄRDE tar en sträng som argument, så prova
TIDVÄRDE("00:01:16") istället (dubbelfnuttar)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badb0ll
Prova funktionen KLOCKSLAG(). Ser ut att motsvara funktionen TIME().

http://office.microsoft.com/sv-se/excel/HP100622951053.aspx?p...

=SUMMA(KLOCKSLAG(0;1;18);KLOCKSLAG(0;6;14)) ger "12:07 AM".
=SUMMA(KLOCKSLAG(0;1;18)+KLOCKSLAG(0;6;14)) ger samma resultat.

Det gav inte det reslutat jag hade väntat mig, för det är fel, men nu händer något i alla fall. Whohoo! It's alive!

Det ska ju naturligtvis vara 0:7:32, dvs. 0 timmar, 7 minuter och 32 sekunder. Nu har jag lånat ut en fördjupningsbok om Excel 2007 och i den står det något om att Excel lagrar tid som decimaltal eftersom den tolkar tid som en del av dagen. Och dagarna, de lagras som serienummer för att man ska kunna räkna på datum, dvs. få fram hur många dagar det är mellan två datum t.ex. 1 januari 1900 motsvarar serienummer 1, och 1 januari 2000 motsvarar serienummer 36 526 (antal dagar emellan). Jag har bara bläddrat igenom den lite snabbt, har inte satt in mig i hur det fungerar i praktiken. Jag vet heller inte om den här boken ger svar på hur man bär sig åt för att åstadkomma just det jag söker efter, men jag ska i alla fall ta en titt på den. Jag återkommer om och när jag kommit på det. Tack än en gång för hjälpen.

P.S.

Okej, nu har jag experimenterat lite och läst vad som står i boken jag lånade. Funktionen KLOCKSLAG är den som ska användas för det här tillfället. Anledningen till att det stod 12:07 AM var för att visningsformatet för cellen var inställt på "anpassat" istället för "tid". När jag ändrade cellformatet till "tid" så visades "0:7:32".

När man summerar klockslag med funktionen KLOCKSLAG så behöver man inte använda funktionen SUMMA. Dvs, istället för:

=SUMMA(KLOCKSLAG(0;1;18);KLOCKSLAG(0;6;14))
och
=SUMMA(KLOCKSLAG(0;1;18)+KLOCKSLAG(0;6;14))
kan man skriva:
=KLOCKSLAG(0;1;18)+KLOCKSLAG(0;6;14)

Men de flesta som förstår åtminstone grunderna i Excel förstår också varför det är på det sättet. Jag ska faktiskt ta och läsa igenom den här boken jag lånat. Inte för att jag siktar på att bli någon "Excel nörd" precis. Men det är aldrig fel att lära sig något nytt. Boken heter "Microsoft Excel 2007 fördjupning" av Eva Ansell, Docendo dataförlaget. Svaret jag fick av dig var alltså det rätta redan från början (efter översättningen till svenska "klockslag").Återigen, tack för hjälpen.

Jag kan också tillägga att ditt andra förslag om att använda funktionen TIDVÄRDE och skriva tiden som en sträng också fungerar bra. Det gäller även här att komma ihåg att ändra cellformatet till "tid" för att det ska presenteras som "timme:minut:sekund" i cellen.

Exempel:

=TIDVÄRDE("00:01:18")+TIDVÄRDE("00:06:14") ger "0,005231" om cellformatet "allmänt" (general) används. Tiden konverteras till decimaltal, som en tid (bråkdel) av tiden för en hel dag. På motsvarande sätt kan en halv dag tecknas som:

=TIDVÄRDE("6:0:0")+TIDVÄRDE("6:0:0") vilket ger 0,5, dvs. hälften av en dag. Cellformatet "tid" ger sedan "12:00:00".

Hoppas att den här tråden kommer till nytta för någon med samma funderingar.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111