USB Hårddisk från Vista till XP

Permalänk
Medlem

USB Hårddisk från Vista till XP

Tjena, det är så att jag håller på att byta dator. Ena datorn har vista och jag har gjort backup från den till en extern hårddisk när jag sedan kopplar in den hårddisken i xp datorn så kommer den upp som att den är oformaterad och att jag måste formatera den.
När jag koppla in den i vista datorn igen så var det som inget hade hänt.. Funka perfekt och min backup var kvar..

Hårddisken är formaterad med vista datorn och kör NTFS. Har provat med en till helt ny hårddisk från lacie 160gb och där gjorde jag backup utav bilderna och det är samma sak med den.. Den funkar inte i xp datorn men i vista datorn funkar den perfekt. Jag har även testat båda diskarna i min EEE Pc som kör xp och den kan inte heller läsa dem.

Vad är problemet?

Visa signatur

PhR34k

Permalänk
Medlem

Kolla om du behöver importera disken i XP, diskhanteraren är det verktyg du bör använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Kolla om du behöver importera disken i XP, diskhanteraren är det verktyg du bör använda.

Finns inget sånt alternativ?

Visa signatur

PhR34k

Permalänk
Medlem

Högerklicka "Den här datorn", välj "Hantera", klicka på "Diskhantering".
Högerklicka sen disken och se om det dyker upp ett alternativ att importera den.

Inte för att jag vet vad Gurk är ute efter här....trodde bara man importerade diskar när det är tal om mjukvaruraid och sånt, men vad vet jag

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

När man flyttar diskar mellan datorer blir det så, rätt vanligt, hänger ihop med var ACL listan är kopplad (registret eller på disken i dynamiska diskar). Borde inte bli så med externa diskar... varför det blir så för killen här vet jag inte, han kanske har konverterat den...

Här verkar det vara en manual:
http://www.alexnolan.net/articles/import_foreign_disks.htm

I mjukvaruraid kör man en recovery om det skiter sig, inte en import foreign disk.

/G

//edit - mmm... det är inte så att du saknar ... vad det nu är... det servicepacket som gör att man kan se stora diskar?

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag har precis köpt en kabinet från kjell som tillåter 2 diskar och jag har 2 exakt likadana diskar på 500gb st. Och kabinetten har en inbyggd raid funktion vilket har gjort dem till 1tb istället. Men i disk hateraren kommer den disken upp som 2 tb och att en partion e på 3gb unlloacted och sen 914gb Healty och sen 839gb unllocated och en på 800 nåt som e healty...
fattar noll..
Men i vista som sagt så funkar den perfekt och där är det bara en stor disk på 930gb.

PS. Får inte upp nåt "importera"

EDIT:

Jag har fixat det.. Det visa sig att den lilla externa disken var formaterad som exFat och den stora var inte markerad som aktiv. Så efter att jag valde att göra den till aktiv så funkar det!

Tack för alla svaren!

Visa signatur

PhR34k