Dator startar inte - Kopiera hårddisk?

Permalänk
Medlem

Dator startar inte - Kopiera hårddisk?

Tjenare. Min dator gick sönder för cirka två år sen. Köpte en ny och tänkte lämna in den gammla på lagning. Detta blev aldrig av och jag fick syn på den nyligen och blev taggad på att försöka fixa detta så att jag kan komma åt mina filer jag då hade.

Jag kan:
1. Fixa datorn. Problemet är att när jag startar den så låter den som vanligt (man hör alltså att den är på) men skärmen reagerar inte. Har testat med två olika skärmar. Sedan piper det i cirka 1.5 sek med 3-4 seks paus i mellan. För att vara helt säker på att ni förstår vad jag menar så låter det: piiip.....piiip.....piiip... Skämt åsido, man brukar ju kunna tyda dessa pip och avgöra vad som är fel. Jag hittar dock inte manualen. Kan man kolla upp pipen på nätet? Datorn är av märket medion.

2. Kan jag komma åt mina två hårddiskar på ett enkelt sätt och sedan kopiera dem/läsa av dem på min andra dator utan att behöva ta ut de jag har nu? Om inte, är det lätt att ta ut dem och koppla in dem på en annan dator?

Tacksam för alla seriösa svar. Och please, jag är riktigt dålig på datorer. Skratta inte åt mig om jag skrivit något idiotiskt^^

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ja, manual till moderkortet finns på nätet, och tror nog det står där vad de olika pipen betyder..

du kan ta dina gamla diskar och sätta in i din nya dator vilket låter smartast.. är det ide ? isf måste du högst troligen ta bort den lilla svarta jumpern på baksidan bland alla kontakter (finns oftast liten bild som beskriver hur den ska jumpras)

Permalänk
Medlem

Pipandet kan betyda att minnet eller cpu:n är paj.
Prova t.ex byta minnet och se om det hjälper. Om inte så är det antagligen cpu:n som är paj.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Om man har tur är det bara 1 sak som är paj. Om man har otur kan flera saker var sönder. Kolla först vad pipen betyder om du kan.

Du kan alltid chansa på att nollställa bios tex genom att ta ut det runda platta batteriet en stund. Får du bild måste du komma ihåg att gå in i bios (ställ in det du vill) och spara om.

Just nu vill du ha bild så när du felsöker så tar du bort allt onödigt. Ta bort BÅDA kablarna till alla hårdiskar, CD, DVD etc, USB grejer + annat externt, Alla PCI kort utom grafikkortet mm.

Kvar ska du bara ha Moderkort, Processorn + Kylaren, 1 Minne, Grafikkort och nätaggregatet. Lättare att felsöka med färre saker inkopplat.