Varning: Till alla som tänker flasha Radeon HD 4870

Permalänk

Varning: Till alla som tänker flasha Radeon HD 4870

Viktig information för att undvika att förvandla era fina kort till tvåtusenkronors bokstöd

BIOS:en till just HD4870 är större än vanliga grafikkorts BIOS för att få plats med speciell kod för den nya minnestypen GDDR5 som sitter på dessa kort. Normala BIOS är vanligtvis på 64kB medan BIOS från ett HD4870 är dubbelt så stort (128kB).

Pågrund av en brist i BIOS-dumpningsfunktionen i vissa program (GPU-Z bla.) gjorda för detta får man bara med 64kB av BIOS:et (dvs. ett BIOS utan den nödvändiga koden för minnena) och därmed blir kort som flashas med detta mindre BIOS på 64kB obrukbara.

Guide för hur man går tillväga för att rädda sitt kort om man råkat ut för detta:

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/152

Jag avråder starkt från att flasha kortet tills vi fått verktyg för att dumpa hela BIOS:et. Dessutom är alla BIOS som lagts upp i arkivet på techpowerup för små och därmed är det inte en bra idé att flasha med dessa (förutom det som länkas till i artikeln jag länkade till).

Senaste versionen av GPU-Z klarar nu av att dumpa de större BIOS-filerna:
http://www.techpowerup.com/downloads/1124/TechPowerUp_GPU-Z_v...

Dock bör ni fortfarande vara vaksamma innan ni flashar erat kort så att ni försäkrar er om att storleken på BIOS är 128kB och inte mindre.

Vänligen håll alla frågar gällande flashning till separata trådar i den ordinarie forumdelen för grafikkort för att hålla den här tråden så ren och överskådlig som möjligt, dessutom ökar era chanser att få svar. Med anledning av detta vill jag att endast frågor med direkt anknytning till problemet nämnt i ovanstående text får ställas i den här tråden.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Mycket bra information. Jag har ett HD4870 på ingång men jag tänkte ändå avvakta med allvarlig överklockning och eventuell BIOS-flasning tills just allt sånt här är utrett. Det presterar ju faktiskt ganska ok vid stock-hastigheter med. Hur ser det ut med taket vid mjukvaru-överklockning för tillfället? Jag kommer ha en Thermalright HR-03 GT med en Nexus 92mm fläkt som kylning och därmed ha en del spelrum vad gäller värmen iaf.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

GPU-Z v0.2.5.

Det har kommit en ny version av gpu-z som löser detta problem
mvh
Bozze

Permalänk
Medlem

Mycket bra o veta. Skulle kunna ha denna tråd klistrad ett litet tag.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk

Re: GPU-Z v0.2.5.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze2
Det har kommit en ny version av gpu-z som löser detta problem
mvh
Bozze

Tack för infon Ska lägga till det i första posten

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem

Skitbra initiativ Bazooka91 satt precis och läste på xtremsystems hur w1zzard lyckades fixa problemet. Ruskigt sugen på ett 4870 nu

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Vad blir det för ev. skillnad om man flashar då?

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att denna bör vara klistrad ett tag, så... fixat

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

måste jag fixa detta innan jag sätter i mitt kort :O?

Permalänk

Kalla mig puckad, men vad betyder detta för en svensson användare?

Ska snart införskaffa mig detta kort och skulle gärna förstå mig på sånna här grejer

Så, jag antar att kortet kommer 'Oflashad. Genom att flasha det kommer vad att hända?

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan överklocka det lite till, dvs den låsning som fanns tas bort med den nya "förbättrade" biosen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JottaN
måste jag fixa detta innan jag sätter i mitt kort :O?

Nej, då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Kalla mig puckad, men vad betyder detta för en svensson användare?

Ska snart införskaffa mig detta kort och skulle gärna förstå mig på sånna här grejer

Så, jag antar att kortet kommer 'Oflashad. Genom att flasha det kommer vad att hända?

Detta är egentligen inget en "normal" användare behöver bry sig i då grafikkortet ju redan har ett fullt fungerande BIOS sedan fabrik. I BIOS finns information om t.ex. klockfrekvenser, spänningar och fläkthastigheter och genom att flasha kortet med ett annat BIOS kan man ändra dessa inställningar. Detta är användbart om man t.ex. vill överklocka sitt kort om det inte finns program som man kan göra detta genom (t.ex. finns det inga program som stöder överklockning annat än Catalyst Control Center dock tillåter detta program bara en liten överklockning och korten överskrider med all sannolikhet den gränsen som är satt i programmet).

Problemet påverkar alltså inte en vanlig användare som inte brukar göra något annat med sitt kort annat än att installera det och lägga in drivrutinerna. Förhoppningsvis kommer det snart program för oss mer avancerade användare som klarar av det vi vill kunna göra.

Att flasha hårdvara med ett nytt BIOS är alltid riskfyllt och man gör bra i att inte ge sig i på det utan att göra ordentliga efterforskningar så att man dels vet hur man går tillväga och är införstådd med riskerna och dels så att man vet vilka BIOS som fungerar med vilka kort och eventuella komplikationer man kan stöta på när man flashar ett visst kort (som var syftet med den här tråden, dvs att upplysa alla som tänkt flasha sitt kort om faran med för små BIOS).

//Bazooka

PS. Hoppas att jag var tydlig, fråga om ni inte förstod

Visa signatur

Permalänk
Medlem

If it works don't fix it. Är ni nöjda som det är ge er aldrig på att flusha. Jag flushar hårdvara i jobbet över Internet och gör det endast om det redan är kört som det är och bara kan bli bättre. Privat har jag flushat sönder ett moderkort som redan fungerade skitdåligt.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta att ja att tränger mej på
Ja har letat effter uppgift på hur långt detta kort är men ka inte hitta något
Snälla ni kan någon mäta längden på sitt kort.

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r-son
Ursäkta att ja att tränger mej på
Ja har letat effter uppgift på hur långt detta kort är men ka inte hitta något
Snälla ni kan någon mäta längden på sitt kort.

Istället för att tränga dig på kan du söka i forumet. Nu har jag varit så snäll så jag har gjort det åt dig!
Tråden med massa grafikkortslängder
Inlägget om HD4870
Varsågod!

Permalänk

flashade mitt bios igår med nya ASUS TP bioset, funkar prima.
Kortet går inte över 60 grader enl everest och inte över 50 enligt CCC i idle.
Full load blir kortet 70 grader enl everest och inte över 60 i CCC.
Då är kortet klockat med Auto tune.
Original fläkten drar igår när man börjar lira, ej hörbar när man har headsetet på

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk

Varför flashar man sitt kort? aldrig gjort det förut så jag undrar bara...

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_nr1
Varför flashar man sitt kort? aldrig gjort det förut så jag undrar bara...

Läs tråden så förstår du

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy_swed
flashade mitt bios igår med nya ASUS TP bioset, funkar prima.
Kortet går inte över 60 grader enl everest och inte över 50 enligt CCC i idle.
Full load blir kortet 70 grader enl everest och inte över 60 i CCC.
Då är kortet klockat med Auto tune.
Original fläkten drar igår när man börjar lira, ej hörbar när man har headsetet på

Länk till detta bioset tack..?

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Avstängd

flashat mitt kort flera gånger utan bekymmer.
senaste rbe 1.3 kan också flasha så att CCC stödjer högre frekvenser.

Kör 840/950 vattenkylt.

man behöver alltså inte ett annat bios, se bara till att spara orginalet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Detta bioset kör jag med på mitt Powercolor, funkar prima.

ASUS 4870 (TP) PCIe 512MB - Rev 01:

http://www.mvktech.net/index.php?option=com_remository&Itemid...

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga (då jag själv funderade på det innan) att man ej behöver flasha korten "ett och ett" om man kör crossfire (dvs fysiskt ta ut kortet, flasha det ena, för att sedan göra tvärtom).

"atiwinflash -f -p 0 4870.rom" Kort nr1
"atiwinflash -f -p 1 4870.rom" Kort nr2

Hoppas någon som undrade får svar iaf

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Tänkte bara tillägga (då jag själv funderade på det innan) att man ej behöver flasha korten "ett och ett" om man kör crossfire (dvs fysiskt ta ut kortet, flasha det ena, för att sedan göra tvärtom).

"atiwinflash -f -p 0 4870.rom" Kort nr1
"atiwinflash -f -p 1 4870.rom" Kort nr2

Hoppas någon som undrade får svar iaf

Kan dock ändå vara en idé att köra ett i taget så att man kan säkerställa att allt gått rätt till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självklart, vill man ta ut ett kort så får man göra det, kan inte tvinga någon!

Hur som gjorde jag på ovanstående sätt, och det funkade utan problem. Får man problem med flashningen så tror jag att man får det oavsett hur man gör.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem

Vad innebär 'Flasha' kortet? Är det något en average noob kan 'råka' göra?

Oh nevermind, läste igenom lite och såg att jag inte behöver bry mig om det. Planerar inte på att överklocka grafikkortet mitt.

Dock processorn -.-

Visa signatur

[Cooler Master CM-690] - [Corsair 750w] - [Asus P5Q-E] - [E8500 @ 3.16GHz] - [4GB Corsair Dominator] - [PowerColor 4870x2]

Permalänk

Får inte till min flashing, har gjort som alla säger och beskriver här på forumet.
Får "runtime error".
Fattar inte vrf, har ju lagt bios filen i mappen där ja packade upp filerna och sedan styrt en genväg med rätt angivet mål!..

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem

Vet ej vad de kan vara Jocke, men om du startar om datorn och inte STARTAR ett ända program, tar bort dem i aktivitetshanteraren diräkt du startar upp så ingenting är igång och sedan försöker starta flashen, och ändra priotering på "atiflash.exe" till Hög eller något ?, kanske de kan funka ! ?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramerix
Vet ej vad de kan vara Jocke, men om du startar om datorn och inte STARTAR ett ända program, tar bort dem i aktivitetshanteraren diräkt du startar upp så ingenting är igång och sedan försöker starta flashen, och ändra priotering på "atiflash.exe" till Hög eller något ?, kanske de kan funka ! ?

Okej det blir svårt att stänga ner alla processer väl :O, men kanske får testa, fattar bara inte hur andra har gjort. Det borde bara funka!! ;/

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke_totti
Okej det blir svårt att stänga ner alla processer väl :O, men kanske får testa, fattar bara inte hur andra har gjort. Det borde bara funka!! ;/

Alltså du stänger inte ner ALLA, hehe ! Du stänger bara ner alla PROGRAM! Alla har gjort som de stog i Gudien och vetti fan vad som hänt när de inte funkar för dej !

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk

Re: [OBS] Till alla som köpt HD4870 och tänker flasha nytt BIOS!

Dock bör ni fortfarande vara vaksamma innan ni flashar erat kort så att ni försäkrar er om att storleken är på 128kB och inte mindre. [/B][/QUOTE]

ääää ???

Vart ser man om kortet är på 64 eller 128Kb ???
........
GPU-Z visar inget "kb" ?

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB