FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk

Ny dator för FSX - synpunkter tack!

Hej!

Nu börjar det suga i flygtarmen såhär framåt hösten. Min gamla dator blir skrot, kan inte spela FSX på den...

Jag har tänkt följande:

Moderkort:
Asus P5Q3 Deluxe ELLER Asus P5E3 Premium?

Minne:
Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB
ska man satsa på 4/8Gb istället eller kanske till och med DDR3, vad säger ni?

CPU:
Intel Core™ 2 Quad Q9550

GPU:
Asus GeForce GTX 260 896MB "TOP" GDDR3
Verkar som om Nvidia ligger före ATI när det gäller FSX vad jag förstår?
http://media.bestofmicro.com/I/F/153591/original/flightsim1.p...

Ge gärna synpunkter, jag behöver hjälp att välja!!!

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Vader
Hej!

Nu börjar det suga i flygtarmen såhär framåt hösten. Min gamla dator blir skrot, kan inte spela FSX på den...

Jag har tänkt följande:

Moderkort:
Asus P5Q3 Deluxe ELLER Asus P5E3 Premium?

Minne:
Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB
ska man satsa på 4/8Gb istället eller kanske till och med DDR3, vad säger ni?

CPU:
Intel Core™ 2 Quad Q9550

GPU:
Asus GeForce GTX 260 896MB "TOP" GDDR3
Verkar som om Nvidia ligger före ATI när det gäller FSX vad jag förstår?
http://media.bestofmicro.com/I/F/153591/original/flightsim1.p...

Ge gärna synpunkter, jag behöver hjälp att välja!!!

Moderkort: Jag skulle tagit P5Q3 Deluxe. Men jag kan inte mycket om det ämnet så någon annan får hjälpa dig på den här punkten.

Minne: DDR3 är inte värt sitt pris, det är i princip ingen märkbar skillnad mellan DDR3 och DDR2. Men 4 GB tycker jag allt du ska sattsa på, FSX har stora texturer och så och då borde 4GB eller mer sitta perfa!

CPU: Det låter bra

GPU: jag vet int riktigt om GTX 260 är det självklara valet här, HD4850X2 kan nog vara en konkurant till GTX 260. Vi får se vad som händer när det lanseras i september.

//Andreas

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

4870X2 presterade sämre (i fsx) än självaste 4870? Tror inte 4850X2 blir bättre då. Annars finns det ju vissa relativt billiga GTX260.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
4870X2 presterade sämre (i fsx) än självaste 4870? Tror inte 4850X2 blir bättre då. Annars finns det ju vissa relativt billiga GTX260.

Då är det ju drivrutinerna till kortet som spökar. (?)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Moderkort: Jag skulle tagit P5Q3 Deluxe. Men jag kan inte mycket om det ämnet så någon annan får hjälpa dig på den här punkten.

Minne: DDR3 är inte värt sitt pris, det är i princip ingen märkbar skillnad mellan DDR3 och DDR2. Men 4 GB tycker jag allt du ska sattsa på, FSX har stora texturer och så och då borde 4GB eller mer sitta perfa!

CPU: Det låter bra

GPU: jag vet int riktigt om GTX 260 är det självklara valet här, HD4850X2 kan nog vara en konkurant till GTX 260. Vi får se vad som händer när det lanseras i september.

//Andreas

Tack för svaret! Ja, 4 GB ska jag satsa på då, och DDR2.

Det svåra är grafikkortet tycker jag. Kanske är det som någon skriver, drivrutinerna som spökar till FSX med Radeonkorten. Det lutar nog mot ett GTX 260 i såna fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för svaret! Ja, 4 GB ska jag satsa på då, och DDR2.

Det svåra är grafikkortet tycker jag. Kanske är det som någon skriver, drivrutinerna som spökar till FSX med Radeonkorten. Det lutar nog mot ett GTX 260 i såna fall.

Ja det låter bra, GTX260 är ju fortfarande inte dåligt bara för att det kommer ut nya kort.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Nån flygsugen såhär på morgonen?!

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Då är det ju drivrutinerna till kortet som spökar. (?)

Spökar o spökar, verkar mer som ett aktivt val av ATI att skita i FSX för det har varit så här länge nu. Jag var inne på att köpa 4870x2 för Catalyst 8.8 skulle tydligen vara en "4870x2-patch". Men dem har inte gjort något åt prestandan i FSX.

Kör på ett lånat 8800GTX, fungerar jättebra som ni ser. Snart måste jag köpa ett eget grafikkort och hoppas på nyheter om ett eventuellt 280GX2 eller nya prissänkningar på 280GTX.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Spökar o spökar, verkar mer som ett aktivt val av ATI att skita i FSX för det har varit så här länge nu. Jag var inne på att köpa 4870x2 för Catalyst 8.8 skulle tydligen vara en "4870x2-patch". Men dem har inte gjort något åt prestandan i FSX.

Kör på ett lånat 8800GTX, fungerar jättebra som ni ser. Snart måste jag köpa ett eget grafikkort och hoppas på nyheter om ett eventuellt 280GX2 eller nya prissänkningar på 280GTX.

http://img356.imageshack.us/img356/5859/2008820191949876va0.t...

http://img374.imageshack.us/img374/9227/200882019217482er8.th...

Fina bilder!

Jag har tittat på samma CPU som du har med ett ASUS P5Q3 samt 4GB DDR3 minnen
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352410

Vad kan du köra för inställningar i FSX, går det att maxxa mycket? Den stora frågan för mig är grafikkortet. Är det bättre att satsa på ett 280GTX istället för 4870x2 tycke du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni kanske ska satsa på 9800GX2 ? De presterar ju inte apa och är BILLIGA dessutom!
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1099

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Oroa er inte för graffekorten. Ett 8800GTS räcker mer än väl för fsx. Det är prollen som är det största problemet i fsx. Det krävs höga frekvenser.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fina bilder!

Jag har tittat på samma CPU som du har med ett ASUS P5Q3 samt 4GB DDR3 minnen
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352410

Vad kan du köra för inställningar i FSX, går det att maxxa mycket? Den stora frågan för mig är grafikkortet. Är det bättre att satsa på ett 280GTX istället för 4870x2 tycke du?

Om du väljer samma CPU som mig, vilket jag fö. rekommenderar, se till att datorn i övrigt klarar en överklockning till ~3.4GHz. Jag tyckte inte 2.83GHz -> ~3.2GHz gjorde stor skillnad i FSX men över det verkar ge mer(!)(skala bättre elelr vad man ska kalla det). Har lagt mig på 3.6GHz för tillfället med låga timings på minne (4-4-4-12). Ska senare se om jag kommer högre men flyger hellre än meckar

Jag minns inte mina exakta inställningar för jag kör custom, men dem är höga.
Dock ska du inte tro man sitter med +50fps nära marken. Tror ingen dator i världen klarar det med High/Ultra High. Nära mark så ligger fpsen på 25-40. Brukar köra target fps på 30 men då bilderna togs höll jag på att prova olika inställningar.

Vill du ha bäst prestanda i FSX så välj inget ATI-kort. Kollar man på de som bygger dedikerade FSX-datorer så använder dem alltid Nvidia-kort. Jag hoppades mycket på 4870x2 (se tidigare i tråden) men har gett upp hoppet efter att Catalyst 8.8 släpptes (inga förbättringar).

Det finns massa inställningar att göra som påverkar din fps. Sett en hel del guider. Den här verkar lova mest, http://www.youtube.com/watch?v=uYbVx1Zz3Us Jag har inte provat den för jag kör ett addon scenary för hela världen som ger bättre noggrannhet på vegitation och höjdskillnader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ibland är det verkligen underbart att flyga, tyckte dock synd om ATCn, som själv hanterade runt 15-20 flygplan, och alla skulle göra "radio check" Flög från ESSA (Arlanda) till Gardemoen (Oslo)

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk

Mhm, ATC vart rätt upptagen där. Jävla amerikanare som ska komma in och dampa sönder intercomen!

Lämnar Echo Sierra Sierra Alpha (Arlanda).

Moln vart det här, climb to FL15

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasermannen
Mhm, ATC vart rätt upptagen där. Jävla amerikanare som ska komma in och dampa sönder intercomen!
Lämnar Echo Sierra Sierra Alpha (Arlanda).

Moln vart det här, climb to FL15

korrigering; FL150.
Mjo, han hade mycke o göra, men skötte sig ändå bra.
Fattar inte att mitt tailnumber aldrig blir mitt callsign....

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Om du väljer samma CPU som mig, vilket jag fö. rekommenderar, se till att datorn i övrigt klarar en överklockning till ~3.4GHz. Jag tyckte inte 2.83GHz -> ~3.2GHz gjorde stor skillnad i FSX men över det verkar ge mer(!)(skala bättre elelr vad man ska kalla det). Har lagt mig på 3.6GHz för tillfället med låga timings på minne (4-4-4-12). Ska senare se om jag kommer högre men flyger hellre än meckar

Jag minns inte mina exakta inställningar för jag kör custom, men dem är höga.
Dock ska du inte tro man sitter med +50fps nära marken. Tror ingen dator i världen klarar det med High/Ultra High. Nära mark så ligger fpsen på 25-40. Brukar köra target fps på 30 men då bilderna togs höll jag på att prova olika inställningar.

Vill du ha bäst prestanda i FSX så välj inget ATI-kort. Kollar man på de som bygger dedikerade FSX-datorer så använder dem alltid Nvidia-kort. Jag hoppades mycket på 4870x2 (se tidigare i tråden) men har gett upp hoppet efter att Catalyst 8.8 släpptes (inga förbättringar).

Det finns massa inställningar att göra som påverkar din fps. Sett en hel del guider. Den här verkar lova mest, http://www.youtube.com/watch?v=uYbVx1Zz3Us Jag har inte provat den för jag kör ett addon scenary för hela världen som ger bättre noggrannhet på vegitation och höjdskillnader.

Jag nöjer mig med ca 30fps med AA/AF bara det ser bra ut med mycket detaljer i FSX. Kommer köra en hel del tilläggspaket också.

Är rådet att satsa på GTX260 ex vis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=324434

eller något annat? KOM GÄRNA MED SYNPUNKTER..!

När det gäller spel så är det _bara_ FSX som gäller för mig, så det spelar ingen roll hur GPU:n presterar i andra spel.

Cpu blir nog en Q9550 eller en E8600...

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

fan va sugen man blir på å spela FSX när man ser era bilder :p..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag nöjer mig med ca 30fps med AA/AF bara det ser bra ut med mycket detaljer i FSX. Kommer köra en hel del tilläggspaket också.

Är rådet att satsa på GTX260 ex vis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=324434

eller något annat? KOM GÄRNA MED SYNPUNKTER..!

När det gäller spel så är det _bara_ FSX som gäller för mig, så det spelar ingen roll hur GPU:n presterar i andra spel.

Cpu blir nog en Q9550 eller en E8600...

Ja 260GTX räcker till FSX långa vägar! Att jag nämnde 280/280gx2 är för jag själv vill köpa ett kort som presterar bra/bäst i andra spel. Just nu spelar jag bara FSX och så blir det tills GTA IV/Fallout 3 släpps så det är ingen panik, 8800GTX är bra i FSX.

Ett alternativ till 260GTX är 9800GX2. Fördelen med GX2 är bättre prestanda i andra spel.

Lord Vader, räkna in TrackIR 4 i din budget. Ett måste om du bygger en dator bara för FSX

Ta och leta upp tester där man testar Dual mot Quad i FSX. Kolla så man testar med SP1/2 installerat för då fick FSX bättre stöd för Quad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och installerar FSX. Är där några uppdateringar som är bra att ha innan man ger sig ut i den vida världen?

Visa signatur

Acer Predator Helios Neo 16 | 14900HX | 32Gb DDR5 | RTX4070 | 2TB | 16" IPS 240Hz |

Permalänk

Ja, sp1 och sp2. Acceleration e mindre viktigt känns det som. Tänk på att skippa sp2 om du ska installera Acceleration.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure

Permalänk
Medlem

Men hallå? HD4870?? Presterade ju grymt i fsx och är dessutom runt 800 kr billigare samt spöar GTX260(Zaver, häng med på vad kortet heter) i de flesta andra spel (för jag tror säkerligen att du någon gång blir lite less på FSX och vill köra något annat för omväxlingens skull).

Någon som är på för lite lir om en 2 timmar säg?

edit:

Citat:

Ursprungligen skrivet av Lasermannen

Acceleration mindre viktig? Skulle inte äns tänka mig att ta bort Acceleration bara för att få Gripens afterburner att inte låsa sig.

Själv rekommenderar jag Acceleration.

edit: bara för att jag sa det där utan massa betyder det inte att jag sa det med sträng o petig ton.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såja, nu vart det installerat med SP2. Nu ska man bara få rätt på kontrollerna, tur att man kan använda 360-kontroll till det, gör det lite lättare att flyga. Förutom att flyplanet vill stiga hela tiden, vilket jag tycker är lite störigt. Vet inte om man kan ställa in det någonstans?

Då, får man väl jaga ifatt ett exemplar av Acceleration helt enkelt.

PS. Ingen som vet en bra sida där man kan få tag på lite fler flygplan?

Visa signatur

Acer Predator Helios Neo 16 | 14900HX | 32Gb DDR5 | RTX4070 | 2TB | 16" IPS 240Hz |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbZzen
Såja, nu vart det installerat med SP2. Nu ska man bara få rätt på kontrollerna, tur att man kan använda 360-kontroll till det, gör det lite lättare att flyga. Förutom att flyplanet vill stiga hela tiden, vilket jag tycker är lite störigt. Vet inte om man kan ställa in det någonstans?

Då, får man väl jaga ifatt ett exemplar av Acceleration helt enkelt.

PS. Ingen som vet en bra sida där man kan få tag på lite fler flygplan?

Läs gärna lite guider i själva spelet, flight training osv, varför planet stiger uppåt, är för att TRIMMET är fel, det ändrar du på HOME och END ovanför piltangenterna, Finns mycket på google oxå.

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Tackar, la till dom i första inlägget

Visa signatur

Permalänk

ILS-landning för ni som vill lära er!

http://www.youtube.com/watch?v=0LH9x2B5Aco

Lärde mig själv på den videon.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Men hallå? HD4870?? Presterade ju grymt i fsx och är dessutom runt 800 kr billigare samt spöar GTX260(Zaver, häng med på vad kortet heter) i de flesta andra spel (för jag tror säkerligen att du någon gång blir lite less på FSX och vill köra något annat för omväxlingens skull).

Någon som är på för lite lir om en 2 timmar säg?

edit:

Acceleration mindre viktig? Skulle inte äns tänka mig att ta bort Acceleration bara för att få Gripens afterburner att inte låsa sig.

Själv rekommenderar jag Acceleration.

edit: bara för att jag sa det där utan massa betyder det inte att jag sa det med sträng o petig ton.

Men tittar man här http://www.tomshardware.com/reviews/4870-x2-amd,1992-4.html
så får man en annan bild av Radeon-korten..? Verkar som om GTX är snabbare på FSX.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men tittar man här http://www.tomshardware.com/reviews/4870-x2-amd,1992-4.html
så får man en annan bild av Radeon-korten..? Verkar som om GTX är snabbare på FSX.

Ja, det e ju just den grafen som visats här i tråden en 3-4 gånger. Tänk på att det där är GTX280 och inte GTX260. GTX260 skulle säkert prestera likadant som HD4870 och är dessutom mycket dyrare än HD4870.
HD4870 är dessutom också utöver FSX i överlag bättre än GTX260.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller på att lära mig grunderna i spelet nu, har skaffat Acceleration, men Gripen, var hittar jag den?

Permalänk
Medlem

Har laddat ner lite flygplan nu och jag lägger dem i airplane mappen, men jag kan inte se dem i listan. Vad göra?

Edit. Jag har kollat så dom fungerar i FSX.

Visa signatur