Vista produkt nyckel.

Permalänk
Medlem

Vista produkt nyckel.

Hejsan!

Köpte min dator för en månad sedan, fick med massa program från acer så det första jag gjorde var att formatera datorn. Jag lånade en skiva av en kompis, angav ingen produktnyckel vid installationen (Vista Ultimate x64).

Nu så måste jag ange en produktnyckel för att ens kunna använda datorn, grejen är den att det sitter en nyckel på undersidan av min dator. Men när jag anger den så står det att den inte är valid.

Kan detta bero på att nyckeln jag fick med är för vista home premium?

Permalänk

Du kan väl knappast använda samma nyckel till alla Vista Ultimate som finns. Det blir nog till att skaffa dej en egen skiva med tillhörande nyckel.

Nyckeln som står på burken tillhör den versionen du hade från början.

M.V.H Peter

Permalänk
Medlem

vill du ha nått annat än den premium du har licens för så får du köpa en ny

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade fått uppfattningen att om man gjorde som trådskaparen gjort så skulle Vista "nedgraderas" till home premium (dvs Ultimate-sakerna tas bort). Men tydligen inte. Då verkar det bara vara att installera om.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Precis samma tabbe gjorde jag efter ett tips från en tidning, att man kunde prova vista Ultimate.

Jag utgick från att sen var det bara att "nedgradera" genom att ange sin premium nyckel, men icke! Slutade med att jag fick formatera hela datorn !

Har even letat runt på nätet och det finns inga sätt att slippa formatera för att "nedgradera".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag hade fått uppfattningen att om man gjorde som trådskaparen gjort så skulle Vista "nedgraderas" till home premium (dvs Ultimate-sakerna tas bort). Men tydligen inte. Då verkar det bara vara att installera om.

Vid installationen av Windows Vista så blir man klart och tydligt informerad om att välja och installera den version som man har nyckeln till.

Men de flesta läser ju inte utan trycker bara på "OK, Nästa" .

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

En kompis vill ha en fräsch installation av windows vista men har ingen skiva. Köpte nån dator med vista redan installerat men fick inte med någon skiva...

Men han har en produktnyckel. Kan han då låna min skiva å installera vista med sin nyckel eller är skivorna låsta till nyckeln som följer med dem på nått sätt?

Vi båda har Vista Home Premium 32bit.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Retail, OEM och Branded OEM (förenklat) har olika nyckelserier. Så har du en märkesdator (HP, Dell, Acer osv) med ex Vista Home Premium så funkar inte den nyckeln på varken en fullversion eller en OEM-version av samma operativsystem.
Detsamma gäller åt alla håll.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Jag har en OEM version som man köper i affären till en ny dator men vad han har vet jag inte.

Men om vi båda råkar ha OEM så funkar det alltså. Så hur tar ser man vad man har?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.