Permalänk

HP Pavilion dv5-1089eo

HP Pavilion dv5-1089eo verkar ju vara riktigt bra för bara 8999 kr. Eller? Var kan man köpa den?

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3...

Permalänk
Medlem

Tja direkt av HP kan du väl köpa den? Dom brukar ha bra priser (tror jag då).
www.prisjakt.nu som man kan söka på för billigaste eller vettigaste återförsäljare har den inte upplagd ännu. Du kan ju alltid googla på den då hittar du butiker som har den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Tja direkt av HP kan du väl köpa den? Dom brukar ha bra priser (tror jag då).
www.prisjakt.nu som man kan söka på för billigaste eller vettigaste återförsäljare har den inte upplagd ännu. Du kan ju alltid googla på den då hittar du butiker som har den.

Ja. Men det går väll inte att köpa direkt av HP? Eller Jag hittar iaf inte metod om hur man gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourladanse
Ja. Men det går väll inte att köpa direkt av HP? Eller Jag hittar iaf inte metod om hur man gör.

Är du blind eller?
Står ju klart och tydligt mitt på sidan du länkade till:
KÖP ONLINE!
"Pris8999 krinkl. moms

Ring HP 0771-20 47 65"

Permalänk

Ringde HP och de har tydligen inte fått in den än. Säljaren tyckte jag skulle ringa om en vecka. Blir mäkta ledsen i ögat på att de lägger upp nåt som inte finns än.

Någon som hört någon insiderinfo om när och var man kan få tag på den?

Permalänk

Jag ringde HP idag precis som du Misaerner.

Fick till svar följande:

------------------------------------

hp: - Den finns inte än, det är den enda (notera enda) dator vi inte säljer ännu. Någonting är fel, den är alldeles för billig. Hur som helst har vi inte fått in den än. Vi har mailat huvudkontoret om detta idag, vi får nog svar om 2-3 dagar.

jag: - men varför först idag, detta har funnits på sidan länge!

hp: - det är först idag som någon frågat om den, vi visste inte om det innan (fin produktinfo HP har)

jag: - men jag frågade ju redan för tre veckor sedan.

hp: - jaha, men något fel är det iaf, den är ju alldeles för billig också.

sedan bestämde jag mig för att testa dem lite, så jag frågade om jag kunde köpa den andra datorn (1073-ez) istället.

hp: - den säljs bara i Schweiz (det var alltså minst två datorer som inte stämmer med annonserna på hemsidan)

jag: - men varför har ni den på svenska sidan då?

hp: jag vet inte, någonting är helt galet.

jag: jaha, tack så mycket för informationen. Jag återkommer.

-----------------------------------

HP ska alltså få svar inom ett par dagar, men jag tänker ringa högre upp inom HP och fråga vad de håller på med egentligen.

Återkommer när jag vet mer. Konstigt av HP att göra så här. Dels använda sig av lockpriser och falska annonser, och dels ge så dålig information till både anställda och kunder

Om någon annan får reda på något mer får ni gärna uppdatera tråden för jag är som många andra mycket intresserad av datorn!

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM - 250 Gb 7200 rpm HDD

Permalänk

Ahh, tack för informationen! Bra att jag inte är den enda som forskar i detta.

Låter lite sjukt att de är så dåligt informerade där borta. Personligen skulle jag nog köpa den även om den kostade några tusenlappar till, men rätt ska vara rätt.

Hoppas den går att köpa snart iaf, jag behöver en bra laptop asap.

Permalänk

Har även jag ringt till HP ett par gånger och försökt få tag en dv5-1089, men alltid fått samma svar, den borde komma vilken dag som helst.
När jag ringde idag så sa dom att det inte är säkert att den ska komma till Sverige...

Permalänk

Whaat? Känns som ett osmart drag när det är så hög efterfrågan. Väldigt dåligt av HP hursomhelst, att ha info på deras sida om att man ska ringa och beställa, så går det inte att göra det.

Permalänk

Jo, känns väldigt osmart av HP att inte sälja den enda datorn i serien med hyfsat bra prestanda men utan den där jäkla Bluray-läsaren.
Ska se om jag kan komma i kontakt med någon på högre ort idag.

Annars blir det bara att spana efter alternativ, kanske hos andra tillverkare, men vad jag vet så finns det inte en enda likvärdig dator på marknaden till det låga priset.

Det kanske är som HP sade: Priset är för lågt. Och det är därför de inte släpper den.

Återkommer om jag får reda på något.

Kan tillägga att jag blev lovad av HP för runt tre veckor sedan (om inte ännu längre) att just den här datorn skulle komma till sverige i slutet av juli/början av augusti.

Pratade med HP precis.
Kl 10:38.
Fick till svar att HP definitivt inte kommer att sälja den här datorn i Sverige, därför att det är så låg efterfrågan på den.
Skitsnack imo. Vem vill inte ha en dator som är bättre än de andra i serien, men kostar ett par tusen mindre?

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM - 250 Gb 7200 rpm HDD

Permalänk

Vilket rent jäkla skitsnack!
Första gången jag ringde HP angående datorn (i mitten på förra veckan) var det första dom sa "Det är en väldigt efterfrågad modell, du är inte direkt den första som ringer, så jag kan säga på rak arm att den inte finns än, men den borde komma vilken dag som helst nu."

Dom har väl kommit på sig själva med att ha satt för lågt pris på den. Det är väl ingen som kommer köpa någon av modellerna med blu-ray och sämre prestanda för x antal tusen kronor mer när den här finns så billigt.

Vad säger konsumentlagen eller likn. om att sätta ut produkter med pris som sedan inte säljs?

Har kollat runt lite i olika forum och det verkar som att det är precis samma problem i Norge och Danmark, att HP inte tänkt ta in den, trots att den finns på hemsidan med utsatt pris och allt.

Att säga att det är låg efterfrågan på den är ju att ljuga folk rakt upp i ansiktet.

Dancerboy: Har du pratat med någon högre uppsatt inom HP?

Permalänk

Jag vet! blir riktigt besviken på HP som annars brukar vara så bra och tillmötesgående.

Har också sett problemet i Norge och Danmark... När jag pratade med HP idag så frågade jag om man kunde få tag i datorn på annat sätt, och fick till svar att den skall till något nordiskt land men att de inte visste vilket. Känns precis som du säger, att de satt för lågt pris och nu vill de inte sälja.

Tyvärr har man som konsument inte rätt till någonting. Det enda man kan göra är att maila eller skriva en anmälan om vilseledande marknadsföring till konsumentverket. Jag har redan gjort det, och det vore bra om några fler gjorde detsamma. Det tråkiga är dock att man inte kan få rätt i efterhand utan det enda som händer är att HP får en tillsägelse.

Jag argumenterade med säljaren ang. det där med efterfrågan men han höll inte alls med. Fick ett litet skratt och en kommentar i stil med: "hehe, ja det är knappast något vi har sett här på HP iaf"

Jag skall försöka komma i kontakt med någon försäljningschef el. liknande senare idag.

Som jag sagt tidigare: All hjälp från alla håll uppskattas, och om någon kommer över information får tråden mer än gärna uppdateras.

Den här datorn är för perfekt för mitt användningsområde för att den ska få försvinna!

Visa signatur

Zepto Nox A15,

Permalänk

Pratade med HP idag och fick samma svar som flera av er, att den definitivt inte kommer att släppas i sverige. Säljaren var tvärsäker, så de verkar tyvärr fått klar information nu.

Tröttnade och har nu beställt en dv5-1095 istället. Visserligen två tusenlappar till, men det var den som sved minst i prestandaförlust (plus att den även har bluerayspelaren). Försökte köpa den via webben men det gick givetvis inte. Lite fult av dem att flasha med 10% rabatt på köp via webben och sen är det bara deras gamla modeller man kan köpa där.

Hur som helst, det verkar bli svårt med 1089:an. Så ni som gillar HP och tycker 11 000 är ok kan jag rekommendera att göra samma sak.

Permalänk

Funderar på samma lösning. Men jag skall inte ge upp!
Kanske kan man be dem skicka hit någon från ett annat land...

Fick btw samma svar som du. Idag var han allt tvärsäker tråkigt svar dock

vettefan alltså. Har dock hittat ett par alternativ. Zeptos Nexus eller Nox. De är visserligen 1000 kr dyrare, men har snabbare hårddisk och bättre grafikkort.

Visa signatur

Zepto Nox A15,

Permalänk

Då är det väl bara att ge upp hoppet om en 1089:(

Funderar själv på en Nox eller Nexus, så förbannat lång leveranstid bara.
Får nog bli en dv5-1095 trots att jag inte är i något behov av en blu-ray spelare.
Blev lite sugen på en Toshiba Qosmio F50 också, samma prestanda och samma pris, utan blu-ray, men tio gånger snyggare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy

Får nog bli en dv5-1095 trots att jag inte är i något behov av en blu-ray spelare.
Blev lite sugen på en Toshiba Qosmio F50 också, samma prestanda och samma pris, utan blu-ray, men tio gånger snyggare

Kan man köpa denna Toshiba Qosmio F50 direkt av toshiba verkar annars vettig ... hittar dock inget om pris på den

var oxå inne på HP:n

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Kan man köpa denna Toshiba Qosmio F50 direkt av toshiba verkar annars vettig ... hittar dock inget om pris på den

var oxå inne på HP:n

Micke

Vet ej om det går att köpa direkt av Toshiba, verkar inte så...
Den finns dock på inwarehouse.se och kostar lika mycket som HPs 1095eo

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=362207

Visa signatur

Zepto Nox A15,

Permalänk
Medlem

Ringde också nyligen Hp och de sa samma sak. - Denna dator kommer inte till Sverige.

Men hade den verkligen varit så billig om den kommit till Sverige? Verkade grym

Permalänk
Medlem

Ser inte denna ut att vara ett dugligt alternativ, lite billigare t.o.m.

http://www.dustin.se/pd_5010154108.aspx

Permalänk

Jo absolut!

Men lite taskigt grafikkort dock.
Jag tror faktiskt att jag skall vänta ett tag och se vad som händer. Förhoppningsvis är HP eller något annat företag så smarta att de tillverkar en prestandamässigt bra dator utan bluray.

Btw, misaerner kan inte du ge oss lite kommentarer om din nya dator?
Bilder och en slags mini-recension kanske?

Visa signatur

Zepto Nox A15,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy

får min 1095 idag, tänkte köpa en F50 men finns inte i Sverige än men alltid fint med BlueRay =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
får min 1095 idag, tänkte köpa en F50 men finns inte i Sverige än men alltid fint med BlueRay =D

trevligt

Jag vet ej om jag behöver blueray, laddar alltid ner mina filmer. Vad kan man använda en blueray-spelare till egentligen?

Kan inte du berätta lite sen vad du tycker om datorn när du tittat lite närmare på den? Vore kul att veta vad andra tycker innan man lägger 11000 på en dator..

Visa signatur

Zepto Nox A15,

Permalänk

Har inte riktigt tid med någon jätterecension, men jag fick min 1095 igår och är supernöjd. Fick mixtra lite med inställningarna (typ sänka tiden innan den går till vänteläge, inget allvarligare än så) som man brukar få göra med nya datorer, men nu går den som en dröm. Det enda som skulle vara negativt är 1280x800 men det är ju högst subjektivt. Jag är van vid 1920x1200 liksom.

Det kommer nog att komma upp en på danielwerner.se snart, behöver testa runt lite först.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Misaerner
Har inte riktigt tid med någon jätterecension, men jag fick min 1095 igår och är supernöjd. Fick mixtra lite med inställningarna (typ sänka tiden innan den går till vänteläge, inget allvarligare än så) som man brukar få göra med nya datorer, men nu går den som en dröm. Det enda som skulle vara negativt är 1280x800 men det är ju högst subjektivt. Jag är van vid 1920x1200 liksom.

Det kommer nog att komma upp en på danielwerner.se snart, behöver testa runt lite först.

Ok, kul att du är nöjd
1280 är ju lite lite, men det beror ju liksom på vad man vill göra med datorn. Jag kommer bara spela, och då är det bara en fördel att kunna köra i originalupplösning och inte tära så mycket på grafikkortet.

ska lägga till sidan som favorit. Blir nog en sån dator för mig också, men jag ska vänta lite tills jag börjar jobba på teknikvaruhus om någon månad. Kanske kan få den lite billigare därifrån.

Visa signatur

Zepto Nox A15,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Misaerner

Jag fick min 1095 igår och samma här är skit nöjd, dock har jag haft lite problem med grafikkortet.... hoppas det bara är drivrutinerna, har dock bara testat Top Spin2 & nya 3D Mark =D

Sjukt skönt med fingeravtryck doningen kör det till alla lösenord, bara att dra fingret så slipper man skriva lösenord men känns fortfarande säkert ^_^ detta är väll kanske standard på HP men iaf

Skön design, special knapparna för ljud osv är väll kanske lite krångliga men allt annat är grymt å sjukt skönt med ljud via HDMI<3

Jag kör oftast 1600x1200 på min dator men tycker 1200 är helt okej på 15" skärm men visst lite högre hade aldrig varit fel.

Permalänk
Medlem

Undrar vad folket på HP tänker egentligen när de slänger upp sidor som denna: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF25a/321957-321957-3...

Kan jag utgå ifrån att det inte går att konfigurera datorerna alls utan att man måste välja en av de färdiga modellerna, någon som vet?

På HP's USA sida kan man ju konfa dessa datorer hur man vill i princip, så omöjligt är det ju uppenbarligen inte, varför HP inte erbjuder detta i Sverige kan man ju undra över.

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

Ja, om HP hade samma service i Sverige som i USA så hade de varit intressantare.

...eller om de åtminstone hade högupplösta skärmar.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
...eller om de åtminstone hade högupplösta skärmar.

Precis, fattar inte att de inte släpper någon modell alls med bättre skärm.

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86

Två frågor, vad är batteritiden och kan man fixa 5.1 ut genom de tre ljudutgångarna? Sen skulle det vara trevligt med någon sorts recension

Permalänk
Medlem

till er som har köpt hp pavilion dv5-1095... vad följer med datron när man får den? väska? mus? eller något annat?